Niewiele zmienia tu fakt, że ceny detaliczne nowych samochodów w naszym kraju są o 8 proc. niższe od notowanych w Europie Zachodniej.
Z danych PricewaterhouseCoopers i eurocarprice.com wynika, że w ubiegłym roku koszty zakupu nowego samochodu w Polsce wzrosły w porównaniu z 2003 r. o 3,9 proc. Mimo to, ceny

aut w naszym kraju są niższe o 7 proc. niż w krajach należących do strefy euro i o 8 proc. niższe niż w państwach Europy Zachodniej. Powinniśmy się z tego cieszyć, chociaż nie do końca. Porównywanie bowiem cen detalicznych samochodów w różnych krajach może być łudzące. Warto się zastanowić, jak długo musi oszczędzać statystyczny Niemiec, Polak czy Francuz, by kupić ulubiony samochód.
Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w naszym kraju wynosi 2 270 zł (ok. 550 euro), a w Niemczech 3 250 euro (ok. 13 500 zł). Na Fiata Pandę o wartości 30 600 zł Polak musi więc odkładać przez ponad 13,5 miesięca, a Niemiec płacący u siebie za to auto 8 590 euro (ok. 36 tys.) - niecałe 3 miesiące. W naszym kraju na najtańszego Opla Astrę III za 61 250 zł trzeba mozolnie zbierać przez 27 miesięcy, a w Niemczech przez 4,7 miesiąca. Auto to kosztuje bowiem u naszych zachodnich sąsiadów 15 200 euro (ok. 63 000 zł).
Mimo to, w naszym kraju nadal trwa proces podnoszenia cen nowych samochodów, który traktuje się jako oczywisty i naturalny. Jesteśmy za harmonizacją cen pod warunkiem, że równolegle przebiegała będzie harmonizacja naszych zarobków. A na to, jakoś się nie zanosi.
Czas oszczędzania na niektóre samochody w Niemczech i w Polsce
Marka i model | Cena w Niemczech (euro) | Cena w Polsce (zł) | Czas oszczędzania w Niemczech (w miesiącach) | Czas oszczędzania w Polsce (w miesiącach) |
Fiat Panda 1,1 | 8 590 | 30 600 | 2,6 | 13,5 |
Mercedes-Benz C 220 CDI | 30 682 | 148 600 | 9,4 | 65,5 |
Mercedes-Benz S 400 CDI | 79 576 | 420 600 | 24,5 | 185,3 |
Toyota Corolla 3 d 1,4 l | 14 550 | 56 000 | 4,5 | 24,7 |
Toyota Avensis 4d 1,8 l | 21 400 | 82 000 | 6,6 | 36,1 |
VW Polo 3 d 1,4/75 KM | 12 550 | 46 840 | 3,9 | 20,6 |
VW Golf 3 d 1,4/75 KM | 15 325 | 60 940 | 4,7 | 26,8 |
Skoda Fabia 5 d 1,2 /55 KM | 9 990 | 37 390 | 3,1 | 16,5 |
Skoda Fabia 5 d 1,4 l/75 KM | 11 090 | 42 590 | 3,4 | 18,8 |
Ford Fusion 1,4/80 KM | 13 475 | 42 210 | 4,2 | 18,6 |
Ford Mondeo 4 d 1,8 l/110 KM | 20 700 | 69 710 | 6,4 | 30,7 |
Renault Megane 5 d 1,4 l/82 KM | 14 690 | 57 100 | 4,5 | 25,2 |
Renault Megane 5 d 1,5 dCi/82 KM | 16 100 | 63 400 | 4,9 | 27,9 |
Renault Scenic 1,4/98 KM | 17 600 | 69 400 | 5,4 | 30,6 |
Renault Scenic 1,5 dCi/82 KM | 18 600 | 74 300 | 5,7 | 32,7 |
Opel Astra III 5 d 1,4 l/90 KM | 15 200 | 61 250 | 4,7 | 27,0 |
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?