Citroen ZX

Wawrzyniec Rozenberg
Udostępnij:
Citroen ZX nie dorównuje może najlepszym produktom japońskim czy niemieckim, ale biorąc pod uwagę niższą cenę wart jest zainteresowania.

Pojawił się na rynku w marcu 1991 roku, żeby wypełnić lukę między najmniejszym AX i luksusowym BX.

Zaletą Citroena ZX są niskie koszty utrzymania
i proste naprawy. Sprzedaż tego auta na rynku
wtórnym nie jest łatwa .
Fot. Wawrzyniec Rozenberg

- W Citroenie ZX, który przez 10 lat był eksploatowany, prawie zawsze znajdzie się coś, co wymaga naprawy - powiedział nam niemłody mężczyzna - który kiedyś sam miał takie auto - oglądając pojazd na giełdzie samochodowej. - Jeśli hamulce są w porządku, to niedomaga zawieszenie albo układ kierowniczy. Chociaż trzeba przyznać, że karoseria jest dość odporna na rdzę, a silnik trwały. Najbardziej męczą drobne usterki instalacji elektrycznej.

Konstruktorzy budując model ZX zastosowali wiele elementów z Peugeota 305 - na przykład płytę podłogową oraz z wcześniejszych modeli AX i BX. Montowano do nich silniki Citroena oraz Peugeota o pojemności od 1.1 do 2.0. Najchętniej kupowano jednak modele z silnikiem 1.4, który zapewniał niezłe osiągi i niskie zużycie paliwa.

Na pruszczańskiej giełdzie prawie zawsze można kupić Citroena ZX. Sporo z nich sprowadzili z Niemiec prywatni importerzy, tylko nieliczne były cały czas serwisowane w autoryzowanych stacjach obsługi.

Zróżnicowane ceny biorą się z odmiennych opcji wyposażenia, od skromnego do bardzo bogatego, nawet z klimatyzacją i ABS.

- Trzy lata temu złożyłem zamówienie w wyspecjalizowanej firmie na sprowadzenie z Niemiec lekko uszkodzonego Citroena ZX - powiedział Jan Nowak z Suchego Dębu. - Teraz staram się go sprzedać i kupić jakieś nowsze auto. Wcześniej jeździłem modelem AX i wbrew opinii i badaniom specjalistów, mam dobre zdanie o tej marce. Po sprzedaży ZX też kupię Citroena, tylko nowszego. Auto ma na liczniku 107 tys. km. Ponad połowę sam wyjeździłem. W cenie oferuję też komplet kół z zimowymi oponami. Auto jest skromnie wyposażone. Dbałem o mojego Citroena i dwa razy do roku jeździłem na przeglądy do autoryzowanego warsztatu. Ostatni raz byłem w kwietniu. Nic nie trzeba było wymieniać ani naprawiać.

Zdaniem mechanika
Piotr Brzózka, specjalista Citroen Clasic w Gdańsku
- Żeby uniknąć przykrości radzę przed kupnem Citroena starszych roczników przyjechać do autoryzowanej stacji, w celu określenia stanu technicznego pojazdu. U nas koszt takiej usługi wynosi 147 zł. Dziesięcioletnie modele ZX bywają niekiedy mocno zużyte, jeśli były nieprawidłowo eksploatowane. Czasem olej przecieka z silnika lub z przekładni, albo trzeba wymienić swożnie i wahacze zawieszenia. Przy prawidłowej eksploatacji, auta te mogą przejechać grubo ponad 200 tys. km i nic złego się w nich nie dzieje. Jednym z warunków przedłużenia żywotności są przeglądy wykonywane przez dobrych fachowców. Szybciej niż w innych pojazdach zużywają się łożyska wahaczy tylnych oraz swożnie przedniego zawieszenia i łożyska kół przednich. Na te elementy radzę zwracać uwagę. Karoseria w ZX jest dobrze zabezpieczona przed korozją. Modele te są trwalsze niż poprzednie AX i BX. Właściciele nie narzekają na Citroeny ZX o pojemności 1,4. Są to żwawe auta, dość trwałe, przestronne i wygodne w prowadzeniu.

Zalety i wady

  • Atrakcyjna cena zakupu
  • Dobre osiągi
  • Łatwe naprawy
  • Wygodne wnętrze
    - Przeciętna jakość wykonania
    - Niezbyt trwałe zawieszenie
    - Usterki instalacji elektrycznej
    - Duży spadek ceny każdego roku
     
Ceny fabrycznych części zamiennychw zł
Reflektor357
Zderzak przedni1343
Pasek rozrządu91
Łożysko piasty przedniego koła157
Klocki hamulcowe komplet do kół przednich193
Tarcza hamulca206
Filtr oleju28
Filtr powietrza37
Amortyzator przód300

Dane techniczne Citroena ZX 1,4

Wymiary (mm)4070x1688x1399
Rozstaw osi (mm)2540
Rozstaw kół (mm)1414 przód, 1407 tył
Masa własna (kg)945
Masa dopuszczalna (kg)1490
Silnikrzędowy umieszczony poprze. 4 cylindry, 2 zawory na cylinder
Pojemność (cm sześc.)1360
Moc (KM)75 KM
Stopień sprężenia9,3
Skrzynie biegówpięciobiegowe
Zawieszenie przódwahacz poprzeczny, amortyzator, stabilizator poprzeczny
Zawieszenie tyłwahacz wzdłużny, drążek skrętny, stabilizator poprzeczny
Rozpędzanie 0-100 km/godz. (sek.)13,7
Prędkość maksymalna (km/godz)172
Zużycie paliwa przy 90 km/godz. (l/100 km)5,3
Zużycie paliwa przy 120 km/godz. (l/100 km)6,8
Zużycie paliwa, jazda miejska (l/100 km)9,4

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Motocyklista niemal potrącił dziewczynkę na przejściu dla pieszych

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie