Pojawił się na rynku w marcu 1991 roku, żeby wypełnić lukę między najmniejszym AX i luksusowym BX.
![]() |
Zaletą Citroena ZX są niskie koszty utrzymania i proste naprawy. Sprzedaż tego auta na rynku wtórnym nie jest łatwa . Fot. Wawrzyniec Rozenberg |
- W Citroenie ZX, który przez 10 lat był eksploatowany, prawie zawsze znajdzie się coś, co wymaga naprawy - powiedział nam niemłody mężczyzna - który kiedyś sam miał takie auto - oglądając pojazd na giełdzie samochodowej. - Jeśli hamulce są w porządku, to niedomaga zawieszenie albo układ kierowniczy. Chociaż trzeba przyznać, że karoseria jest dość odporna na rdzę, a silnik trwały. Najbardziej męczą drobne usterki instalacji elektrycznej.
Konstruktorzy budując model ZX zastosowali wiele elementów z Peugeota 305 - na przykład płytę podłogową oraz z wcześniejszych modeli AX i BX. Montowano do nich silniki Citroena oraz Peugeota o pojemności od 1.1 do 2.0. Najchętniej kupowano jednak modele z silnikiem 1.4, który zapewniał niezłe osiągi i niskie zużycie paliwa.
Na pruszczańskiej giełdzie prawie zawsze można kupić Citroena ZX. Sporo z nich sprowadzili z Niemiec prywatni importerzy, tylko nieliczne były cały czas serwisowane w autoryzowanych stacjach obsługi.
Zróżnicowane ceny biorą się z odmiennych opcji wyposażenia, od skromnego do bardzo bogatego, nawet z klimatyzacją i ABS.
- Trzy lata temu złożyłem zamówienie w wyspecjalizowanej firmie na sprowadzenie z Niemiec lekko uszkodzonego Citroena ZX - powiedział Jan Nowak z Suchego Dębu. - Teraz staram się go sprzedać i kupić jakieś nowsze auto. Wcześniej jeździłem modelem AX i wbrew opinii i badaniom specjalistów, mam dobre zdanie o tej marce. Po sprzedaży ZX też kupię Citroena, tylko nowszego. Auto ma na liczniku 107 tys. km. Ponad połowę sam wyjeździłem. W cenie oferuję też komplet kół z zimowymi oponami. Auto jest skromnie wyposażone. Dbałem o mojego Citroena i dwa razy do roku jeździłem na przeglądy do autoryzowanego warsztatu. Ostatni raz byłem w kwietniu. Nic nie trzeba było wymieniać ani naprawiać.
Zdaniem mechanika
Piotr Brzózka, specjalista Citroen Clasic w Gdańsku
- Żeby uniknąć przykrości radzę przed kupnem Citroena starszych roczników przyjechać do autoryzowanej stacji, w celu określenia stanu technicznego pojazdu. U nas koszt takiej usługi wynosi 147 zł. Dziesięcioletnie modele ZX bywają niekiedy mocno zużyte, jeśli były nieprawidłowo eksploatowane. Czasem olej przecieka z silnika lub z przekładni, albo trzeba wymienić swożnie i wahacze zawieszenia. Przy prawidłowej eksploatacji, auta te mogą przejechać grubo ponad 200 tys. km i nic złego się w nich nie dzieje. Jednym z warunków przedłużenia żywotności są przeglądy wykonywane przez dobrych fachowców. Szybciej niż w innych pojazdach zużywają się łożyska wahaczy tylnych oraz swożnie przedniego zawieszenia i łożyska kół przednich. Na te elementy radzę zwracać uwagę. Karoseria w ZX jest dobrze zabezpieczona przed korozją. Modele te są trwalsze niż poprzednie AX i BX. Właściciele nie narzekają na Citroeny ZX o pojemności 1,4. Są to żwawe auta, dość trwałe, przestronne i wygodne w prowadzeniu.
Zalety i wady
- Atrakcyjna cena zakupu
- Dobre osiągi
- Łatwe naprawy
- Wygodne wnętrze
- Przeciętna jakość wykonania
- Niezbyt trwałe zawieszenie
- Usterki instalacji elektrycznej
- Duży spadek ceny każdego roku
Ceny fabrycznych części zamiennych | w zł |
Reflektor | 357 |
Zderzak przedni | 1343 |
Pasek rozrządu | 91 |
Łożysko piasty przedniego koła | 157 |
Klocki hamulcowe komplet do kół przednich | 193 |
Tarcza hamulca | 206 |
Filtr oleju | 28 |
Filtr powietrza | 37 |
Amortyzator przód | 300 |
Dane techniczne Citroena ZX 1,4
Wymiary (mm) | 4070x1688x1399 |
Rozstaw osi (mm) | 2540 |
Rozstaw kół (mm) | 1414 przód, 1407 tył |
Masa własna (kg) | 945 |
Masa dopuszczalna (kg) | 1490 |
Silnik | rzędowy umieszczony poprze. 4 cylindry, 2 zawory na cylinder |
Pojemność (cm sześc.) | 1360 |
Moc (KM) | 75 KM |
Stopień sprężenia | 9,3 |
Skrzynie biegów | pięciobiegowe |
Zawieszenie przód | wahacz poprzeczny, amortyzator, stabilizator poprzeczny |
Zawieszenie tył | wahacz wzdłużny, drążek skrętny, stabilizator poprzeczny |
Rozpędzanie 0-100 km/godz. (sek.) | 13,7 |
Prędkość maksymalna (km/godz) | 172 |
Zużycie paliwa przy 90 km/godz. (l/100 km) | 5,3 |
Zużycie paliwa przy 120 km/godz. (l/100 km) | 6,8 |
Zużycie paliwa, jazda miejska (l/100 km) | 9,4 |
Różowy Most Tolerancji w Głogowie. Jaka jest jego historia?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?