Citroen Xsara VTR

Piotr Robakowski
Francuska rekordzistka.

Samochody coupe (trzydrzwiowe) o sportowych ambicjach rzadko posiadają duże bagażniki. Zaprzeczają temu konstruktorzy Citroena Xsara, którym udało się stworzyć ciekawe nadwozie i obszerne wnętrze z bagażnikiem o pojemności ponad 400 litrów.Kompaktowa Xsara cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród klientów, którzy docenili kontrowersyjny, naszym zdaniem, design zewnętrzny. Powiększono znacznie reflektory, tworząc złudzenie bardzo obszernego wewnątrz auta. Ale jak się okazuje, to nie tylko złudzenie. Już sam bagażnik tego trzydrzwiowego auta ma pojemność ponad 400 litrów.
Silnik
Do testu wybraliśmy samochód z nowym silnikiem benzynowym o pojemności 1.6 litra i mocy 110 KM. Pozwala to osiągać Xsarze VTR maksymalną prędkość 195 km/h, a sprint do "setki" zajmuje jej 11 sekund. Co ważne, nie pociągają za sobą zbyt dużego zużycia paliwa. Podczas testu auto zużywało średnio poniżej 8 litrów na 100 kilometrów. Kierowca o lekkiej nodze i spokojnym usposobieniu uzyska wynik lepszy o ponad litr. Na uwagę zasługuje także dobre wyciszenie auta. Dopiero po przekroczeniu wartości 4500 obr./minutę do wnętrza dochodzą odgłosy pracy silnika. Zawieszenie jest dość miękkie, co gwarantuje bezpieczną, ale także kontrolowaną przez kierowcę jazdę nawet na szybkich zakrętach. Wspomaganie działa bez zarzutu, przy szybszej jeździe nawet zbyt lekko. W krytycznych sytuacjach auto ma lekkie tendencje do podsterowności, czyli uciekania przodu z zakrętu.
Wyposażenie
Xsara posiada seryjnie - wspomaganie układu kierowniczego, poduszkę gazową dla kierowcy, centralny zamek, obrotomierz, instalację radiową i immobiliser. W testowanej przez naszą redakcję odmianie VTR znajdowały się jeszcze - system ABS, poduszka gazowa dla pasażera, elektrycznie opuszczane szyby w drzwiach przednich, lusterko po stronie pasażera sterowane elektrycznie, welurową tapicerkę, halogeny i radioodtwarzacz ze sterowaniem przy kierownicy. Dodatkowo klient może doposażyć pojazd w oparciu o pakiet wyposażenia dodatkowego o lakier metalik, poduszki boczne, klimatyzację i elektrycznie otwierany dach. Niestety, zamówienie wszystkich dodatków podnosi cenę auta o blisko 10 tysięcy zł.
Wnętrze
Można rzec, że wszystko jest na swoim miejscu - uporządkowane i czytelne. Tablica przyrządów wykonana jest z tworzyw niezłej jakości. Na krytykę zasługuje jednak usytuowanie przycisków elektrycznych szyb w środkowej części tablicy przyrządów, a nie na drzwiach. Osoby wysokie mogą także narzekać na ukształtowanie przednich foteli - po kilkuset kilometrach zaczynamy się kręcić i szukać nowego miejsca. Ogólnie jednak wnętrze sprawia dobre wrażenie, oferując dodatkowo sporo miejsca.
Podsumowanie
Xsara 1.6 łączy niezłe osiągi z dobrym wyposażeniem w niższej niż konkurencja cenie. Jednak walka w segmencie kompaktów jest bardzo wyrównana, a na początku roku pojawiły się (lub pojawią w najbliższym czasie) nowe konstrukcje, jak chociażby Toyota Corolla czy Fiat Stilo. Jak w konfrontacji z nowościami wypada kompaktowy Citroen okaże się wkrótce.
Citroen Xsara a konkurencja

ModelCitroen XsaraFord FocusVW Golf
Pojemność skokowa (cm3
)
158717961598
Moc maks. (KM)110115105
Maks. moment obrotowy (Nm)147160148
Objętość bagażnika (dm3
)
408350330
Długość (mm)418841784194
Szerokość (mm)170517021735
Wysokość (mm)140514811439
Rozstaw osi (mm)254026152515
Prędkość maksymalna (km/h)195198192
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek)1110,210,8
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto9,310,39,3
Poza miastem5,565,5
Średnie6,97,66,9

Wyposażenie

ModelXsara SXFocus ComfortGolf Basis
Cena (zł)51 85052 45054 760
ABSSSS
Airbag kierowca/pasażerS/SS/SS/S
Poduszki boczneOOO
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szybySSO
Centralne ryglowanie zamkówSSO
RadioSOO
KlimatyzacjaOOO
Aluminiowe felgiOOO

S - standard. O - opcja

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty