Samochody coupe (trzydrzwiowe) o sportowych ambicjach rzadko posiadają duże bagażniki. Zaprzeczają temu konstruktorzy Citroena Xsara, którym udało się stworzyć ciekawe nadwozie i obszerne wnętrze z bagażnikiem o pojemności ponad 400 litrów.Kompaktowa Xsara cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród klientów, którzy docenili kontrowersyjny, naszym zdaniem, design zewnętrzny. Powiększono znacznie reflektory, tworząc złudzenie bardzo obszernego wewnątrz auta. Ale jak się okazuje, to nie tylko złudzenie. Już sam bagażnik tego trzydrzwiowego auta ma pojemność ponad 400 litrów.
Silnik
Do testu wybraliśmy samochód z nowym silnikiem benzynowym o pojemności 1.6 litra i mocy 110 KM. Pozwala to osiągać Xsarze VTR maksymalną prędkość 195 km/h, a sprint do "setki" zajmuje jej 11 sekund. Co ważne, nie pociągają za sobą zbyt dużego zużycia paliwa. Podczas testu auto zużywało średnio poniżej 8 litrów na 100 kilometrów. Kierowca o lekkiej nodze i spokojnym usposobieniu uzyska wynik lepszy o ponad litr. Na uwagę zasługuje także dobre wyciszenie auta. Dopiero po przekroczeniu wartości 4500 obr./minutę do wnętrza dochodzą odgłosy pracy silnika. Zawieszenie jest dość miękkie, co gwarantuje bezpieczną, ale także kontrolowaną przez kierowcę jazdę nawet na szybkich zakrętach. Wspomaganie działa bez zarzutu, przy szybszej jeździe nawet zbyt lekko. W krytycznych sytuacjach auto ma lekkie tendencje do podsterowności, czyli uciekania przodu z zakrętu.
Wyposażenie
Xsara posiada seryjnie - wspomaganie układu kierowniczego, poduszkę gazową dla kierowcy, centralny zamek, obrotomierz, instalację radiową i immobiliser. W testowanej przez naszą redakcję odmianie VTR znajdowały się jeszcze - system ABS, poduszka gazowa dla pasażera, elektrycznie opuszczane szyby w drzwiach przednich, lusterko po stronie pasażera sterowane elektrycznie, welurową tapicerkę, halogeny i radioodtwarzacz ze sterowaniem przy kierownicy. Dodatkowo klient może doposażyć pojazd w oparciu o pakiet wyposażenia dodatkowego o lakier metalik, poduszki boczne, klimatyzację i elektrycznie otwierany dach. Niestety, zamówienie wszystkich dodatków podnosi cenę auta o blisko 10 tysięcy zł.
Wnętrze
Można rzec, że wszystko jest na swoim miejscu - uporządkowane i czytelne. Tablica przyrządów wykonana jest z tworzyw niezłej jakości. Na krytykę zasługuje jednak usytuowanie przycisków elektrycznych szyb w środkowej części tablicy przyrządów, a nie na drzwiach. Osoby wysokie mogą także narzekać na ukształtowanie przednich foteli - po kilkuset kilometrach zaczynamy się kręcić i szukać nowego miejsca. Ogólnie jednak wnętrze sprawia dobre wrażenie, oferując dodatkowo sporo miejsca.
Podsumowanie
Xsara 1.6 łączy niezłe osiągi z dobrym wyposażeniem w niższej niż konkurencja cenie. Jednak walka w segmencie kompaktów jest bardzo wyrównana, a na początku roku pojawiły się (lub pojawią w najbliższym czasie) nowe konstrukcje, jak chociażby Toyota Corolla czy Fiat Stilo. Jak w konfrontacji z nowościami wypada kompaktowy Citroen okaże się wkrótce.
Citroen Xsara a konkurencja
Model | Citroen Xsara | Ford Focus | VW Golf |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1587 | 1796 | 1598 |
Moc maks. (KM) | 110 | 115 | 105 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 147 | 160 | 148 |
Objętość bagażnika (dm3 ) | 408 | 350 | 330 |
Długość (mm) | 4188 | 4178 | 4194 |
Szerokość (mm) | 1705 | 1702 | 1735 |
Wysokość (mm) | 1405 | 1481 | 1439 |
Rozstaw osi (mm) | 2540 | 2615 | 2515 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 195 | 198 | 192 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) | 11 | 10,2 | 10,8 |
Zużycie paliwa (l/100 km) | |||
Miasto | 9,3 | 10,3 | 9,3 |
Poza miastem | 5,5 | 6 | 5,5 |
Średnie | 6,9 | 7,6 | 6,9 |
Wyposażenie
Model | Xsara SX | Focus Comfort | Golf Basis |
Cena (zł) | 51 850 | 52 450 | 54 760 |
ABS | S | S | S |
Airbag kierowca/pasażer | S/S | S/S | S/S |
Poduszki boczne | O | O | O |
Wspomaganie kierownicy | S | S | S |
Elektryczne szyby | S | S | O |
Centralne ryglowanie zamków | S | S | O |
Radio | S | O | O |
Klimatyzacja | O | O | O |
Aluminiowe felgi | O | O | O |
S - standard. O - opcja