Od chwili wprowadzenia na rynek Xsary Picasso minęło już siedem lat. W 2003 r. auto przeszło co prawda modernizację, ale zmiany były kosmetyczne. Scenic jest młodszy - jego sprzedaż rozpoczęła się cztery lata temu, a w 2006 r. pojazd poddano face liftingowi. Mimo to oba francuskie samochody można uznać za weteranów. Który z nich ma większe szanse na przyciągnięcie uwagi klientów?
Cechy szczególne
Citroen Xsara Picasso i Renault Scenic to tzw. kompaktowe minivany. Określenie to związane jest z zastosowaniem w ich konstrukcji płyt podłogowych aut
kompaktowych. W przypadku Citroena płyta pochodzi z nieoferowanego już modelu Xsara, a w Renault z wciąż dostępnego Megane.
Oba samochody przewidziano dla pięciu osób. W obu zastosowano też systemy składania i przesuwania tylnych foteli wzdłuż nadwozia. W przypadku Citroena wyjąć można każde z
siedzeń (identycznych pod względem szerokości), ale przesuwa się tylko środkowe. W Renault przesuwane i wyjmowane są wszystkie trzy tylne fotele, z których środkowy jest węższy od zewnętrznych.
Pod względem pojemności bagażnika wyraźną przewagę ma Citroen. Standardowo wynosi ona 550 l w porównaniu z 406 l Renault (po przesunięciu tylnych foteli maksymalnie do przodu
- 480 l). Objętość bagażnika można zwiększać: w Xsarze Picasso do 2 128 l, a w Scenicu do 1840 l (po wyjęciu tylnych siedzeń).
O rodzinnym charakterze Xsary Picasso i Scenica świadczą liczne schowki pozwalające na spakowanie mniejszych przedmiotów. W Citroenie umieszczono je pod fotelami pasażera z tyłu. W Renault schowki znajdują się w podłodze z przodu i z tyłu, a do tego dochodzą szuflady pod przednimi i tylnymi siedzeniami. W obu autach w oparciach przednich foteli standardowo montowane są składane stoliki.
Silniki
W testowanych przez nas minivanach pracowały silniki benzynowe o pojemności 1,6 l. W Citroenie jednostka rozwija moc 109 KM, a w Renault 112 KM. Osiągi aut są podobne. Różnica w przyspieszeniu do setki wynosi niespełna pół sekundy na korzyść Xsary Picasso. Jest to związane z wyższą o
50 kg masą Scenica i nieco inaczej dobranymi przełożeniami ręcznych skrzyń biegów (5-stopniowej w Citroenie i 6-stopniowej w Renault).
Silnik Renault jest lepiej wyciszony od tego w Citroenie, ale zużywa nieco więcej paliwa. Podczas naszego testu spalanie w trakcie jazdy po mieście (prędkości do 70 km/h, włączona klimatyzacja) wyniosło w Scenicu 10,7 l/100 km, a w Xsarze
Picasso 10,2 l/100 km. To naszym zadaniem za dużo. W trasie (prędkości do 110 km/h, włączona klimatyzacja) pojazdy zużywały odpowiednio 6,6 i 6,4 l/100 km.
Wrażenia z jazdy
Xsarę Picasso i Scenica zaprojektowano jako samochody rodzinne, w związku z czym powinny zapewniać dość dużo miejsca na tylnej kanapie i mieć przestronny bagażnik. Żadne z aut nie wywiązuje się do końca z tego zadania. O ile objętość przestrzeni bagażowej Citroena należy uznać za przyzwoitą, o tyle podróżującym z tyłu może
nieco brakować miejsca na wysokości kolan. W Renault bagażnik wydaje się zbyt mały, a i pasażerowie tylnej kanapy nie mają nadmiaru przestrzeni. Pod względem użyteczności przewagę ma Scenic dzięki możliwości przesuwania wszystkich trzech tylnych siedzeń.
Oba francuskie samochody cechuje miękkie zawieszenie. Dobrze tłumi ono nierówności drogi, ale przy szybszym pokonywaniu zakrętów i gwałtowniejszych manewrach nadwozie aut wyraźnie przechyla się na boki.
Pewnego przyzwyczajenia wymagają elektroniczne zegary, które w obu minivanach umieszczono centralnie.
Podsumowanie
Scenic jest znacznie droższy od Xsary Picasso. Różnica prawie 6 tys. zł przemawia na korzyść Citroena. Jest on jednak starszy konstrukcyjnie, o czym świadczą m.in. wygląd oraz brak - nawet w opcji - niektórych elementów wyposażenia (m.in. ESP, tempomat). Scenic ma też bardziej przydatny system przesuwania wszystkich tylnych foteli, podczas gdy w Citroenie można przesuwać tylko środkowy. Z jednej strony mamy więc niższą cenę, a z drugiej nowocześniejszy wygląd i lepsze rozwiązanie konfiguracji wnętrza. Wybór, jak zawsze, należy do kupującego.
Wybrane dane techniczne
| Citroen Xsara Picasso SX Pack | Renault Scenic Alize |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/16/benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3 | 1587 | 1598 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 109/5800 | 112/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr./min): | 147/4000 | 152/4250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,4 | 11,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 | 180 |
Pojemność bagażnika (l) | 550/2128 | 406-480/1840 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 55 | 60 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km) | 6,0/9,5 | 6,3/10,3 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 427,6 x 175,1 x 162,5 | 426,4 x 180,5 x 162,0 |
Rozstaw osi (cm) | 276,0 | 268,5 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
Cena* (zł) | 55 000 | 60 900 |
Utrata wartości po 3 latach (proc.) | 64,9 | 52,9 |
*Ceny generalnych importerów
Wybrane wyposażenie seryjne
| Citroen Xsara Picasso SX Pack | Renault Scenic Alize |
Poduszki powietrzne | 4 | 6 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | - | 2900 zł |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/- | S/ |
Komputer pokładowy | S | S |
Lusterka zewnętrzne sterowane/ podgrzewane elektrycznie | S/S | S/S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | -/S | S/- |
Radioodtwarzacz CD | S | 1000 zł |
Tempomat | - | 1000 zł |
S - wyposażenie standardowe
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Citroen Xsara Picasso SX Pack | Renault Scenic Alize |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu (odczuwalny) | | + |
Zużycie paliwa | Remis | |
Wyposażenie | Remis | |
Cena | + | |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?