Citroen Xsara Picasso kontra Renault Scenic

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Udostępnij:
W natłoku rynkowych nowości zapominamy czasem o modelach starszych wiekowo, a wciąż dostępnych jako nowe. Przykładem są Citroen Xsara Picasso i Renault Scenic.

 

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

Od chwili wprowadzenia na rynek Xsary Picasso minęło już siedem lat. W 2003 r. auto przeszło co prawda modernizację, ale zmiany były kosmetyczne. Scenic jest młodszy - jego sprzedaż rozpoczęła się cztery lata temu, a w 2006 r. pojazd poddano face liftingowi. Mimo to oba francuskie samochody można uznać za weteranów. Który z nich ma większe szanse na przyciągnięcie uwagi klientów?

 

Cechy szczególne

 

Citroen Xsara Picasso i Renault Scenic to tzw. kompaktowe minivany. Określenie to związane jest z zastosowaniem w ich konstrukcji płyt podłogowych aut

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

kompaktowych. W przypadku Citroena płyta pochodzi z nieoferowanego już modelu Xsara, a w Renault z wciąż dostępnego Megane.

 

Oba samochody przewidziano dla pięciu osób. W obu zastosowano też systemy składania i przesuwania tylnych foteli wzdłuż nadwozia. W przypadku Citroena wyjąć można każde z

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

siedzeń (identycznych pod względem szerokości), ale przesuwa się tylko środkowe. W Renault przesuwane i wyjmowane są wszystkie trzy tylne fotele, z których środkowy jest węższy od zewnętrznych.

 

Pod względem pojemności bagażnika wyraźną przewagę ma Citroen. Standardowo wynosi ona 550 l w porównaniu z 406 l Renault (po przesunięciu tylnych foteli maksymalnie do przodu

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

- 480 l). Objętość bagażnika można zwiększać: w Xsarze Picasso do 2 128 l, a w Scenicu do 1840 l (po wyjęciu tylnych siedzeń).

 

O rodzinnym charakterze Xsary Picasso i Scenica świadczą liczne schowki pozwalające na spakowanie mniejszych przedmiotów. W Citroenie umieszczono je pod fotelami pasażera z tyłu. W Renault schowki znajdują się w podłodze z przodu i z tyłu, a do tego dochodzą szuflady pod przednimi i tylnymi siedzeniami. W obu autach w oparciach przednich foteli standardowo montowane są składane stoliki.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Silniki

 

W testowanych przez nas minivanach pracowały silniki benzynowe o pojemności 1,6 l. W Citroenie jednostka rozwija moc 109 KM, a w Renault 112 KM. Osiągi aut są podobne. Różnica w przyspieszeniu do setki wynosi niespełna pół sekundy na korzyść Xsary Picasso. Jest to związane z wyższą o

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

50 kg masą Scenica i nieco inaczej dobranymi przełożeniami ręcznych skrzyń biegów (5-stopniowej w Citroenie i 6-stopniowej w Renault).

 

Silnik Renault jest lepiej wyciszony od tego w Citroenie, ale zużywa nieco więcej paliwa. Podczas naszego testu spalanie w trakcie jazdy po mieście (prędkości do 70 km/h, włączona klimatyzacja) wyniosło w Scenicu 10,7 l/100 km, a w Xsarze

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

Picasso 10,2 l/100 km. To naszym zadaniem za dużo. W trasie (prędkości do 110 km/h, włączona klimatyzacja) pojazdy zużywały odpowiednio 6,6 i 6,4 l/100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

Xsarę Picasso i Scenica zaprojektowano jako samochody rodzinne, w związku z czym powinny zapewniać dość dużo miejsca na tylnej kanapie i mieć przestronny bagażnik. Żadne z aut nie wywiązuje się do końca z tego zadania. O ile objętość przestrzeni bagażowej Citroena należy uznać za przyzwoitą, o tyle podróżującym z tyłu może

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

nieco brakować miejsca na wysokości kolan. W Renault bagażnik wydaje się zbyt mały, a i pasażerowie tylnej kanapy nie mają nadmiaru przestrzeni. Pod względem użyteczności przewagę ma Scenic dzięki możliwości przesuwania wszystkich trzech tylnych siedzeń.

 

Oba francuskie samochody cechuje miękkie zawieszenie. Dobrze tłumi ono nierówności drogi, ale przy szybszym pokonywaniu zakrętów i gwałtowniejszych manewrach nadwozie aut wyraźnie przechyla się na boki.

 

Pewnego przyzwyczajenia wymagają elektroniczne zegary, które w obu minivanach umieszczono centralnie.

 

Podsumowanie

 

Scenic jest znacznie droższy od Xsary Picasso. Różnica prawie 6 tys. zł przemawia na korzyść Citroena. Jest on jednak starszy konstrukcyjnie, o czym świadczą m.in. wygląd oraz brak - nawet w opcji - niektórych elementów wyposażenia (m.in. ESP, tempomat). Scenic ma też bardziej przydatny system przesuwania wszystkich tylnych foteli, podczas gdy w Citroenie można przesuwać tylko środkowy. Z jednej strony mamy więc niższą cenę, a z drugiej nowocześniejszy wygląd i lepsze rozwiązanie konfiguracji wnętrza. Wybór, jak zawsze, należy do kupującego.

 

Wybrane dane techniczne

 

Citroen Xsara Picasso SX Pack

Renault Scenic Alize

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1587

1598

Moc maksymalna (KM/obr./min)

109/5800

112/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr./min):

147/4000

152/4250

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,4

11,8

Prędkość maksymalna (km/h)

180

180

Pojemność bagażnika (l)

550/2128

406-480/1840

Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

60

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km)

6,0/9,5

6,3/10,3

Długość x szerokość x wysokość (cm)

427,6 x 175,1 x 162,5

426,4 x 180,5 x 162,0

Rozstaw osi (cm)

276,0

268,5

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena* (zł)

55 000

60 900

Utrata wartości po 3 latach (proc.)

64,9

52,9

*Ceny generalnych importerów

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Citroen Xsara Picasso SX Pack

Renault Scenic Alize

Poduszki powietrzne

4

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

-

2900 zł

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/-

S/

Komputer pokładowy

S

S

Lusterka zewnętrzne sterowane/

podgrzewane elektrycznie

S/S

S/S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

S/-

Radioodtwarzacz CD

S

1000 zł

Tempomat

-

1000 zł

S - wyposażenie standardowe

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Citroen Xsara Picasso SX Pack

Renault Scenic Alize

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

Remis

Poziom hałasu (odczuwalny)

 

+

Zużycie paliwa

Remis

Wyposażenie

Remis

Cena

+

 

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie