Citroen Saxo VTS

Tekst i zdjęcia: Witold Blady
Coraz bardziej popularne stają się w naszym kraju nieduże auta o agresywnym wyglądzie i z niezbyt mocnymi silnikami.

|
|
| Saxo VTS w wersji z 75-konnym silnikiem to typowa... owca w wilczej skórze. Wygląd auta obiecuje znacznie lepsze osiągi niż jest w rzeczywistości. To propozycja dla osób nie potrzebujących szybkiego auta, a lubiących sportowe akcenty w samochodzie.

Citroen Saxo VTS

Poprzednia wersja Saxo VTS z silnikiem o pojemności 1.6 litra dysponowała mocą 118 KM i potrafiła rozpędzić ważące niespełna 950 kilogramów auto do ponad 200 km/h. Jego wadą była wysoka cena, która na polskim rynku przekraczała 60 tys. złotych. Przy okazji modernizacji auta wprowadzono więc słabszą wersję modelu VTS. Testowy model był wyposażony w silnik o pojemności 1.4 litra i mocy 75 KM. Zastosowano jednak - w porównaniu z innymi modelami, dysponującymi silnikami o tej samej mocy - utwardzone zawieszenie i zmienione przełożenia skrzyni biegów. Dzięki temu trzydrzwiowe auto lepiej trzyma się drogi na zakrętach, choć z pewnością odbiło się to na komforcie. Dynamiczna jazda powoduje jednak, że silnik staje się dokuczliwie głośny, wyraźnie rośnie także zużycie paliwa. Przy spokojniejszej jeździe Saxo VTS spala średnio około 7 litrów na 100 kilometrów. W ofercie są także inne wersje Saxo VTS - z silnikiem o pojemności 1.6 litra i mocy 90 lub 120 KM. Ta ostatnia pozwala przyspieszać od 0 do 100 km/h w czasie 8,7 sekundy, osiągając maksymalna prędkość 205 km/h.
Nadwozie
Zaprezentowane we wrześniu ubiegłego roku auto ma powiększone przednie reflektory i zmienioną atrapę chłodnicy z dużym logo firmy. Samochód w wersji VTS wyróżnia się dodatkowo lakierowanymi w kolorze nadwozia zderzakami z plastikowym pasem, zabezpieczającym go przed zarysowaniem podczas parkowania na zatłoczonych ulicach. Sportowego charakteru dodają również szersze błotniki. Citroen Saxo jest dostępny w trzy- i pięciodrzwiowej wersji nadwozia. Usportowione modele VTS oferowane są jednak wyłącznie z trzydrzwiowym nadwoziem.
Wnętrze
Konstrukcja wnętrza zapewnia wygodną pozycję osobom, których wzrost nie przekracza 180 - 185 centymetrów. Wyższe mogą narzekać na niewystarczającą regulację kierownicy. Oparcia foteli zapewniają lepsze, niż w podstawowych odmianach przytrzymanie tułowia na zakrętach. Tylna kanapa mieści wygodnie dwie osoby, trzecia może podróżować raczej awaryjnie. Styliści wykorzystali sprawdzone wzorce, przejmując bez większych zmian tablicę przyrządów z poprzedniej wersji. Niestety, jest ona wykonana z twardego plastiku.
Wyposażenie
W modelu VTS do standardu należą wspomaganie układu kierowniczego, centralne ryglowanie zamków, dwie poduszki gazowe, elektryczne podnośniki szyb, immobiliser, kolumna kierownicza z regulacją wysokości i obrotomierz. Na liście opcji znalazły się boczne poduszki gazowe, klimatyzacja, aluminiowe felgi i lakier metalizowany.
» Citroen Saxo VTS a konkurencja

ModelCitroen Saxo VTSFord Fiesta TrendRenault Clio RT
SilnikR4R4R4
Liczba zaworów8168
Napędprzedniprzedniprzedni
Pojemność skokowa (cm sześc.)136012421390
Moc maksymalna (KM)757575
Maks. moment obrotowy (Nm)111110114
Skrzynia biegówM/5M/5M/5
Hamulce przednie/tylneT/BT/BT/B
Średnica zawracania (m)10,510,310,7
Objętość bagażnika (dm sześc.)280250255
Długość (mm)373738283773
Szerokość (mm)162016431639
Wysokość (mm)136013201417
Rozstaw osi (mm)238524452470
Masa własna (kg)840940940
Ładowność (kg)500480560
Prędkość maksymalna (km/h)176170170
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek)12,912,212,1

T - hamulce tarczowe, B - hamulce bębnowe
Zużycie paliwa (l/100 km)

ModelCitroen Saxo VTSFord Fiesta TrendRenault Clio RT
Miasto9,38,88,8
Poza miastem5,45,75,6
Średnie6,86,96,8

Wyposażenie

ModelCitroen Saxo VTSFord Fiesta TrendRenault Clio RT
Cena w zł)44 30039 95039 400
ABSOOO
Airbag kierowca/pasażerS/SS/OS/O
Poduszki boczneOOO
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szyby przód/tyłS/NO/NS/N
Centralne ryglowanie zamkówSOS
RadioOOO
KlimatyzacjaOOO
Aluminiowe felgiOOO

S - standard, O - opcja, N - niedostępne

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty