|
|
| Saxo VTS w wersji z 75-konnym silnikiem to typowa... owca w wilczej skórze. Wygląd auta obiecuje znacznie lepsze osiągi niż jest w rzeczywistości. To propozycja dla osób nie potrzebujących szybkiego auta, a lubiących sportowe akcenty w samochodzie.
Poprzednia wersja Saxo VTS z silnikiem o pojemności 1.6 litra dysponowała mocą 118 KM i potrafiła rozpędzić ważące niespełna 950 kilogramów auto do ponad 200 km/h. Jego wadą była wysoka cena, która na polskim rynku przekraczała 60 tys. złotych. Przy okazji modernizacji auta wprowadzono więc słabszą wersję modelu VTS. Testowy model był wyposażony w silnik o pojemności 1.4 litra i mocy 75 KM. Zastosowano jednak - w porównaniu z innymi modelami, dysponującymi silnikami o tej samej mocy - utwardzone zawieszenie i zmienione przełożenia skrzyni biegów. Dzięki temu trzydrzwiowe auto lepiej trzyma się drogi na zakrętach, choć z pewnością odbiło się to na komforcie. Dynamiczna jazda powoduje jednak, że silnik staje się dokuczliwie głośny, wyraźnie rośnie także zużycie paliwa. Przy spokojniejszej jeździe Saxo VTS spala średnio około 7 litrów na 100 kilometrów. W ofercie są także inne wersje Saxo VTS - z silnikiem o pojemności 1.6 litra i mocy 90 lub 120 KM. Ta ostatnia pozwala przyspieszać od 0 do 100 km/h w czasie 8,7 sekundy, osiągając maksymalna prędkość 205 km/h.
Nadwozie
Zaprezentowane we wrześniu ubiegłego roku auto ma powiększone przednie reflektory i zmienioną atrapę chłodnicy z dużym logo firmy. Samochód w wersji VTS wyróżnia się dodatkowo lakierowanymi w kolorze nadwozia zderzakami z plastikowym pasem, zabezpieczającym go przed zarysowaniem podczas parkowania na zatłoczonych ulicach. Sportowego charakteru dodają również szersze błotniki. Citroen Saxo jest dostępny w trzy- i pięciodrzwiowej wersji nadwozia. Usportowione modele VTS oferowane są jednak wyłącznie z trzydrzwiowym nadwoziem.
Wnętrze
Konstrukcja wnętrza zapewnia wygodną pozycję osobom, których wzrost nie przekracza 180 - 185 centymetrów. Wyższe mogą narzekać na niewystarczającą regulację kierownicy. Oparcia foteli zapewniają lepsze, niż w podstawowych odmianach przytrzymanie tułowia na zakrętach. Tylna kanapa mieści wygodnie dwie osoby, trzecia może podróżować raczej awaryjnie. Styliści wykorzystali sprawdzone wzorce, przejmując bez większych zmian tablicę przyrządów z poprzedniej wersji. Niestety, jest ona wykonana z twardego plastiku.
Wyposażenie
W modelu VTS do standardu należą wspomaganie układu kierowniczego, centralne ryglowanie zamków, dwie poduszki gazowe, elektryczne podnośniki szyb, immobiliser, kolumna kierownicza z regulacją wysokości i obrotomierz. Na liście opcji znalazły się boczne poduszki gazowe, klimatyzacja, aluminiowe felgi i lakier metalizowany.
» Citroen Saxo VTS a konkurencja
Model | Citroen Saxo VTS | Ford Fiesta Trend | Renault Clio RT |
Silnik | R4 | R4 | R4 |
Liczba zaworów | 8 | 16 | 8 |
Napęd | przedni | przedni | przedni |
Pojemność skokowa (cm sześc.) | 1360 | 1242 | 1390 |
Moc maksymalna (KM) | 75 | 75 | 75 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 111 | 110 | 114 |
Skrzynia biegów | M/5 | M/5 | M/5 |
Hamulce przednie/tylne | T/B | T/B | T/B |
Średnica zawracania (m) | 10,5 | 10,3 | 10,7 |
Objętość bagażnika (dm sześc.) | 280 | 250 | 255 |
Długość (mm) | 3737 | 3828 | 3773 |
Szerokość (mm) | 1620 | 1643 | 1639 |
Wysokość (mm) | 1360 | 1320 | 1417 |
Rozstaw osi (mm) | 2385 | 2445 | 2470 |
Masa własna (kg) | 840 | 940 | 940 |
Ładowność (kg) | 500 | 480 | 560 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 176 | 170 | 170 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) | 12,9 | 12,2 | 12,1 |
T - hamulce tarczowe, B - hamulce bębnowe
Zużycie paliwa (l/100 km)
Model | Citroen Saxo VTS | Ford Fiesta Trend | Renault Clio RT |
Miasto | 9,3 | 8,8 | 8,8 |
Poza miastem | 5,4 | 5,7 | 5,6 |
Średnie | 6,8 | 6,9 | 6,8 |
Wyposażenie
Model | Citroen Saxo VTS | Ford Fiesta Trend | Renault Clio RT |
Cena w zł) | 44 300 | 39 950 | 39 400 |
ABS | O | O | O |
Airbag kierowca/pasażer | S/S | S/O | S/O |
Poduszki boczne | O | O | O |
Wspomaganie kierownicy | S | S | S |
Elektryczne szyby przód/tył | S/N | O/N | S/N |
Centralne ryglowanie zamków | S | O | S |
Radio | O | O | O |
Klimatyzacja | O | O | O |
Aluminiowe felgi | O | O | O |
S - standard, O - opcja, N - niedostępne