Citroen Saxo VTS

Tekst i zdjęcia: Witold Blady
Coraz bardziej popularne stają się w naszym kraju nieduże auta o agresywnym wyglądzie i z niezbyt mocnymi silnikami.

|
|
| Saxo VTS w wersji z 75-konnym silnikiem to typowa... owca w wilczej skórze. Wygląd auta obiecuje znacznie lepsze osiągi niż jest w rzeczywistości. To propozycja dla osób nie potrzebujących szybkiego auta, a lubiących sportowe akcenty w samochodzie.

Citroen Saxo VTS

Poprzednia wersja Saxo VTS z silnikiem o pojemności 1.6 litra dysponowała mocą 118 KM i potrafiła rozpędzić ważące niespełna 950 kilogramów auto do ponad 200 km/h. Jego wadą była wysoka cena, która na polskim rynku przekraczała 60 tys. złotych. Przy okazji modernizacji auta wprowadzono więc słabszą wersję modelu VTS. Testowy model był wyposażony w silnik o pojemności 1.4 litra i mocy 75 KM. Zastosowano jednak - w porównaniu z innymi modelami, dysponującymi silnikami o tej samej mocy - utwardzone zawieszenie i zmienione przełożenia skrzyni biegów. Dzięki temu trzydrzwiowe auto lepiej trzyma się drogi na zakrętach, choć z pewnością odbiło się to na komforcie. Dynamiczna jazda powoduje jednak, że silnik staje się dokuczliwie głośny, wyraźnie rośnie także zużycie paliwa. Przy spokojniejszej jeździe Saxo VTS spala średnio około 7 litrów na 100 kilometrów. W ofercie są także inne wersje Saxo VTS - z silnikiem o pojemności 1.6 litra i mocy 90 lub 120 KM. Ta ostatnia pozwala przyspieszać od 0 do 100 km/h w czasie 8,7 sekundy, osiągając maksymalna prędkość 205 km/h.
Nadwozie
Zaprezentowane we wrześniu ubiegłego roku auto ma powiększone przednie reflektory i zmienioną atrapę chłodnicy z dużym logo firmy. Samochód w wersji VTS wyróżnia się dodatkowo lakierowanymi w kolorze nadwozia zderzakami z plastikowym pasem, zabezpieczającym go przed zarysowaniem podczas parkowania na zatłoczonych ulicach. Sportowego charakteru dodają również szersze błotniki. Citroen Saxo jest dostępny w trzy- i pięciodrzwiowej wersji nadwozia. Usportowione modele VTS oferowane są jednak wyłącznie z trzydrzwiowym nadwoziem.
Wnętrze
Konstrukcja wnętrza zapewnia wygodną pozycję osobom, których wzrost nie przekracza 180 - 185 centymetrów. Wyższe mogą narzekać na niewystarczającą regulację kierownicy. Oparcia foteli zapewniają lepsze, niż w podstawowych odmianach przytrzymanie tułowia na zakrętach. Tylna kanapa mieści wygodnie dwie osoby, trzecia może podróżować raczej awaryjnie. Styliści wykorzystali sprawdzone wzorce, przejmując bez większych zmian tablicę przyrządów z poprzedniej wersji. Niestety, jest ona wykonana z twardego plastiku.
Wyposażenie
W modelu VTS do standardu należą wspomaganie układu kierowniczego, centralne ryglowanie zamków, dwie poduszki gazowe, elektryczne podnośniki szyb, immobiliser, kolumna kierownicza z regulacją wysokości i obrotomierz. Na liście opcji znalazły się boczne poduszki gazowe, klimatyzacja, aluminiowe felgi i lakier metalizowany.
» Citroen Saxo VTS a konkurencja

ModelCitroen Saxo VTSFord Fiesta TrendRenault Clio RT
SilnikR4R4R4
Liczba zaworów8168
Napędprzedniprzedniprzedni
Pojemność skokowa (cm sześc.)136012421390
Moc maksymalna (KM)757575
Maks. moment obrotowy (Nm)111110114
Skrzynia biegówM/5M/5M/5
Hamulce przednie/tylneT/BT/BT/B
Średnica zawracania (m)10,510,310,7
Objętość bagażnika (dm sześc.)280250255
Długość (mm)373738283773
Szerokość (mm)162016431639
Wysokość (mm)136013201417
Rozstaw osi (mm)238524452470
Masa własna (kg)840940940
Ładowność (kg)500480560
Prędkość maksymalna (km/h)176170170
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek)12,912,212,1

T - hamulce tarczowe, B - hamulce bębnowe
Zużycie paliwa (l/100 km)

ModelCitroen Saxo VTSFord Fiesta TrendRenault Clio RT
Miasto9,38,88,8
Poza miastem5,45,75,6
Średnie6,86,96,8

Wyposażenie

ModelCitroen Saxo VTSFord Fiesta TrendRenault Clio RT
Cena w zł)44 30039 95039 400
ABSOOO
Airbag kierowca/pasażerS/SS/OS/O
Poduszki boczneOOO
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szyby przód/tyłS/NO/NS/N
Centralne ryglowanie zamkówSOS
RadioOOO
KlimatyzacjaOOO
Aluminiowe felgiOOO

S - standard, O - opcja, N - niedostępne

Za 50,4 mln zł będzie remontowana droga Polańczyk - Wołkowyja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie