Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Citroen Nemo - pierwsza jazda

Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski
Citroen Nemo pojawi się w sprzedaży na polskim rynku w marcu 2008 r. Następca popularnego modelu C15 zrywa z tradycyjnym wizerunkiem „dostawczaka”.

 

Poprzednik Nemo był pudełkowatym, bardzo prostym samochodem, opartym na podwoziu Citroena Visa. C15 na polskim rynku przetrwał do 2005 r., będąc w nieprzerwanej produkcji przez 21 lat! Uznanie zyskał dzięki sporej przestrzeni ładunkowej i łatwości obsługi. Podobne założenia

Fot. Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski

przyjęli konstruktorzy jego następcy. Zadania podjęła się grupa inżynierów z koncernów PSA (Citroen, Peugeot) i Fiata.

 

W oparciu o specjalnie zaprojektowane podwozie zbudowali oni samochód, który ma dużą ładowność, przyjazne dla kierowcy wnętrze i niezłe walory trakcyjne. Tak powstały trojaczki: Citroen Nemo, Peugeot Bipper i nowy Fiat Fiorino, które są produkowane w tureckich zakładach w Bursie. Fabryka będzie

Fot. Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski

wytwarzać rocznie 158 tys. sztuk nowego modelu, w tym 52 tys. ze znaczkiem Citroena.

 

Sama nazwa - Nemo, nawiązuje do imienia rybki z popularnej kreskówki, jak i tajemniczego kapitana łodzi podwodnej z książki Juliusza Verne’a.  Przy długości 3,86 m nowy model jest o 27 cm krótszy od Berlingo. Pomimo niewielkich gabarytów zewnętrznych Nemo jest bardzo funkcjonalny. Pojemność użytkowa przedziału bagażowego to 2500 l, zaś ładowność wynosi 610 kg.

 

Oznacza to, że dostawczym Citroenem można przewieźć dużą lodówkę lub 20 skrzynek z napojami. Po usunięciu fotela pasażera objętość użytkowa wzrasta do 2800 l, a długość

Fot. Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski

przestrzeni ładunkowej do 2,5 m. W aucie można instalować także specjalne przegrody, oddzielające przestrzeń bagażową od reszty kabiny. Fotel pasażera wyposażony jest też w system, pozwalający na przekształcenie go w stolik. Łatwy dostęp do przedziału bagażowego zapewniają pojedyncze lub podwójne przesuwne drzwi boczne, asymetrycznie dzielone skrzydła drzwi tylnych oraz niski próg ładunkowy (umieszczony na wysokości 53 cm).

 

Kabina kierowcy jest prosta, ale ergonomiczna. Dźwignia zmiany biegów została umieszczona blisko kierownicy, co ułatwiać ma zmianę przełożeń. W zasięgu rąk kierowcy znajduje się także 12 schowków, w których można umieścić faktury, rachunki i potrzebne kierowcy drobiazgi.

 

W standardzie Nemo jest wyposażony w jedną poduszkę powietrzną, ABS, wspomaganie kierownicy, komputer pokładowy i centralny zamek. Lista opcji obejmuje m.in. radiood-twarzacz CD z MP3 i modułem Bluetooth, czujnik parkowania. Za dopłatą dostępny ma być pakiet terenowy,

Fot. Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski

na który składa się podwyższone zawieszenie, wzmocnienia boczne, osłona silnika i 15-calowe koła. Tak przygotowane auto ma lepiej radzić sobie na wybojach, bo o poruszaniu się w terenie raczej nie warto wspominać.

 

Paleta silników Nemo obejmuje dwie jednostki napędowe: benzynową 1,4 l o mocy 75 KM oraz wysokoprężną 1.4/70 KM, przystosowaną do zasilania biopaliwem.

Oba silniki współpracują z manualną skrzynią biegów o pięciu przełożeniach. Od 2008 r. wersja z dieslem wzbogaci się o zautomatyzowaną przekładnię.

 

Ciekawa i wesoła stylizacja nadwozia Nemo, spore możliwości przewozowe i komfort jazdy znany z aut osobowych, to duże atuty najmłodszego dziecka francusko-włoskich konstruktorów. Różnice w wyglądzie Nemo, Bippera i Fiorino ograniczają się praktycznie do znaczka z logiem koncernu. O wyborze konkretnego modelu zdecyduje więc najprawdopodobniej cena, a jej na razie nie podano.  Istotne z punktu widzenia małego biznesu koszty utrzymania auta, w przypadku Nemo zmniejszą się dzięki wydłużeniu okresu między przeglądami technicznymi. Będzie je można wykonywać co 30 tys. km lub raz na 2 lata.

 

Wrażenia z jazdy

 

Wnętrze samochodu, choć nie pozbawione gołej blachy, jest dość przytulne. Kierowca spędzający w aucie długie godziny powinien czuć się w nim dobrze. Deska rozdzielcza jest funkcjonalna i wykonana z plastików dobrej jakości, a pozycja za kierownicą nie różni się od ten w autach osobowych.

 

Zawieszenie Nemo dobrze tłumi nierówności drogi, natomiast  manewry ułatwia zarówno sprawnie działające wspomaganie kierownicy, jak i nieduży promień skrętu, wynoszący niecałe 10 m. Za to na zakrętach lepiej nie szarżować, bo nadwozie auta ma tendencje do przechyłów. Testowana przez nas wersja z silnikiem diesla, mimo niewielkiej mocy, w zupełności wystarczy do poruszania się po mieście, nawet kiedy podróżujemy z ładunkiem. Przydałby się jednak niedostępny nawet w opcji, system kontroli trakcji ESP, który ułatwiłby jazdę po śliskiej nawierzchni.

 

Wybrane dane techniczne: Citroen Nemo 1.4 HDi:

 

Typ silnika

diesel

Pojemność skokowa (cm3):

1398

Moc maksymalna (KM/obr./min):

70/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr./min):

160/1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

b.d.

Prędkość maksymalna (km/h):

b.d.

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):

3,8/5,7

Długość x szerokość x wysokość (cm):

386 x 172 x 172

Rozstaw osi (cm):

251

Pojemność zbiornika paliwa (l) :

45

Pojemność bagażnika min/max (l):

2500/2800

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty