Citroen C-Crosser, którego premiera odbędzie się na salonie samochodowym w Genewie, zostanie wprowadzony do sprzedaży w Europie latem. Jak przystało na nowoczesny pojazd rekreacyjno-terenowy, C-Crosser ma dynamiczną sylwetkę podkreśloną przez szeroki pas przedni, chromowane elementy, liczne przetłoczenia karoserii oraz wygląd reflektorów, które dochodzą do pokrywy silnika, odtwarzając swym kształtem zarys nadkoli. Światła tylne wyposażone w diody w
pozycji "stop" i świateł pozycyjnych, utrzymane są - jak twierdzi producent - w stylu high-tech.
Samochód ma długość 464 cm, szerokość 181 cm i wysokość (z relingami dachowymi) 171 cm. Plasuje go to w segmencie średnich SUV-ów, gdzie rywalizował będzie m.in. z Chevroletem Captivą i Kią Sportage.
Pojazd przeznaczony jest dla siedmiu pasażerów siedzących w konfiguracji 2+3+2. Kanapa trzeciego rzędu wsuwa się całkowicie pod podłogę, tworząc dużą, płaską powierzchnię. Dostęp do trzeciego rzędu jest ułatwiony dzięki dużemu kątowi nachylenia foteli i systemowi przesuwania siedzeń w drugim rzędzie, jak również dzięki dwóm listwom aluminiowym wbudowanym w boczne przegrody bagażnika.
Oparcia i siedziska foteli w drugim rzędzie składają się w proporcjach 2/3 - 1/3. Kąt nachylenia oparć jest regulowany w trzech pozycjach, a obydwie części kanapy przesuwają się niezależnie na odległość 80 mm.
Ponadto drugi rząd składa się w kierunku pierwszego za pomocą manetek umieszczonych z obydwu stron siedzeń lub automatycznie za pomocą przełączników elektrycznych znajdujących się w bagażniku z prawej i z lewej strony, nad nadkolami. Złożenie siedzeń pozwala znacznie zwiększyć powierzchnię ładunkową i uzyskać płaską podłogę.
Pojemność bagażnika pod osłoną bagażową w standardowej, 5-miejscowej konfiguracji, wynosi 510 l gdy siedzenia w drugim rzędzie są maksymalnie przesunięte do przodu i 441 l w pozycji
odsuniętych siedzeń. W konfiguracji ze wszystkimi złożonymi siedzeniami tylnymi pojemność bagażnika wynosi 1 686 l.
Zaletą C-Crossera jest dwuczęściowy system otwierania pokrywy bagażnika. Dolna jej część może jest przystosowana do obciążenia wynoszącego 200 kg i może być wykorzystana np. do siedzenia lub do postawienia cięższych przedmiotów w trakcie ich pakowania. Ponadto bagażnik w tej pozycji ma obniżony próg załadunku do 640 mm. Koło zapasowe jest umieszczone pod samochodem.
Wewnątrz samochodu znajdują się 22 schowki m.in. zamykany schowek w górnej części deski rozdzielczej, dwa schowki centralne, przy czym górny może być ogrzewany lub chłodzony w zależności od funkcji ogrzewania lub klimatyzacji. Środkowy podłokietnik ma regulowaną długość (przesuwa się na odległość 65 mm) i otwiera się dwuczęściowo.
W drzwiach przednich znajdują się schowki z miejscem na butelkę. Nie brak też schowka na okulary, uchwytów na kubki czy długopisy.
W drugim rzędzie środkowe siedzenie jest wyposażone w podłokietnik z dwoma uchwytami na
kubki. Z tyłu oparć foteli przednich znajdują się siatki, a drzwi tylne posiadają schowki z miejscem na butelkę.
Z tyłu pasażerowie w trzecim rzędzie mają do swojej dyspozycji schowek w nadkolu, a bagażnik jest wyposażony w dwa schowki znajdujące się za nadkolami. Lewy schowek bagażnikowy jest przewidziany na wzmacniacz basowy w przypadku opcji hi-fi (- nagłośnienia o podwyższonym standardzie, a prawy zawiera narzędzia niezbędne do zmiany koła.
C-Crosser może być wyposażony w system nawigacyjny z kolorowym, dotykowym, 7-calowym ekranem i twardym dyskiem (30 GB). W opcji przewidziano także kamerę cofania umieszczoną nad tablicą rejestracyjną i uruchamiającą się automatycznie z chwilą włączenia biegu wstecznego. Obraz z kamery ukazuje się na ekranie nawigacyjnym i dzięki dwóm zielonym liniom nałożonym na obraz kierowca zna pozycję samochodu w czasie manewru cofania.
Z chwilą wprowadzenia do sprzedaży C-Crosser będzie oferowany z nowym, wysokoprężnym silnikiem HDi 2,2 l o mocy 156 KM z filtrem cząstek stałych (FAP) współpracującym z mechaniczną, 6-stopniową skrzynią biegów. Maksymalny moment obrotowy diesla osiągany przy 2000 obr/min wynosi 380 Nm, a średnie zużycie paliwa to 7,3 l/100 km.
Oparty na ostatniej generacji silników HDi opracowanych we współpracy z Ford Motor Company silnik C-Crossera stanowi pochodną silnika HDi 173 FAP oferowanego w modelach C5 i C6. Niezależnie od turbodoładowania ze zmienną geometrią silnik posiada też nową komorę spalania "ECCS" (Extreme Conventional Combustion System), która optymalnie przygotowuje mieszankę paliwowo-powietrzną oraz układ wtrysku common rail najnowszej generacji, którego ciśnienie dochodzące do 1 800 barów zapewnia lepsze rozpylanie paliwa. Silnik posiada dwa wały równoważące, które w znacznym stopniu ograniczają drgania i przyczyniają się do komfortu jazdy.
Pierwszy samochód rekreacyjno-terenowy Citroena ma zawieszenie przednie typu pseudo-McPherson. Z tyłu zawieszenie jest wielowahaczowe
Układ napędu na cztery koła zapewnia kierowcy możliwość wyboru pomiędzy trzema trybami pracy: na dwa koła (2WD), na cztery koła (4WD) z automatycznie rozdzielanym momentem obrotowym pomiędzy przednią i tylną oś z pierwszeństwem dla kół przednich oraz LOCK, w którym komputer przenosi ok. 1,5 raza więcej momentu na tylne koła niż w trybie 4WD.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?