Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Citroen C-Crosser – pierwsza jazda

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Współczesny SUV nie tyle służy do jazdy po bezdrożach, co do komfortowego przewożenia kierowcy i pasażerów z opcją zjechania w teren. W tym duchu zaprojektowano także Citroena C-Crossera.

 

C-Crosser to pierwszy w historii Citroena pojazd rekreacyjno-terenowy. O jego wprowadzeniu do sprzedaży zadecydowała ekonomia.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Z roku na rok w Europie sprzedaje się więcej SUV-ów. Dla porównania jeszcze pięć lat temu stanowiły one 1,6 proc. wszystkich aut kupowanych przez mieszkańców Starego Kontynentu. W tym roku popyt wzrośnie do ok. 5,9 proc., co da ponad 1 milion samochodów. Jest więc o co walczyć.

 

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

C-Crosser jest bliźniakiem Peugeota 4007 i Mitsubishi Outlandera. Samochody te wykorzystują tę samą płytę podłogową i mają taki sam układ napędowy (konstrukcji Mitsubishi), i produkowane są w Japonii.

 

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

Przy długości nieco ponad 464 cm, szerokości prawie 181 cm i wysokości 171 cm SUV Citroena jest porównywalny rozmiarami  z Hyundaiem Santa Fe czy Oplem Antarą, z którymi zresztą będzie rywalizował.

 

C-Crosser przeznaczony jest dla siedmiu pasażerów siedzących w konfiguracji 2+3+2. Kanapa trzeciego rzędu wsuwa się

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

całkowicie pod podłogę, tworząc płaską powierzchnię. Dostęp do trzeciego rzędu jest ułatwiony dzięki systemowi przesuwania (o 8 cm) siedzeń w drugim. Ponadto drugi rząd składa się w  kierunku pierwszego za pomocą manetek umieszczonych z obydwu stron siedzeń lub automatycznie za pomocą przełączników znajdujących się w bagażniku z prawej i z lewej strony, nad nadkolami.

 

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

Złożenie siedzeń pozwala znacznie zwiększyć powierzchnię ładunkową i uzyskać płaską podłogę. Oparcia i siedziska foteli drugiego rzędu składają się w proporcjach 2/3 - 1/3, a kąt  nachylenia można regulować w trzech pozycjach. 

 

Pojemność bagażnika w standardowej, 5-miejscowej konfiguracji, wynosi 510 l gdy siedzenia w drugim rzędzie są maksymalnie przesunięte do przodu i 441 l w pozycji przesuniętych do tyłu siedzeń. W konfiguracji ze złożonymi

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

siedzeniami drugiego i trzeciego rzędu pojemność bagażnika wynosi 1 686 l. 

 

Zaletą C-Crossera jest dwuczęściowy system otwierania pokrywy bagażnika. Dolna jej część jest przystosowana do obciążenia wynoszącego 200 kg i może być wykorzystana np. do siedzenia lub do postawienia cięższych przedmiotów w trakcie ich pakowania.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Kierowca C-Crossera ma możliwość wyboru pomiędzy trzema trybami napędu zależnie od warunków jazdy: na przednie koła (2WD), na cztery koła (4WD) i na cztery koła z funkcją LOCK.  Zmiany trybu dokonuje się przełącznikiem umieszczonym za dźwignią zmiany biegów, a wskaźnik na tablicy zegarów przypomina o wyborze. T

 

Tryb 2WD jest zalecany przy dobrej przyczepności. Pozwala zmniejszyć zużycie paliwa i zwiększa zwrotność samochodu.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

4WD warto stosować, gdy przyczepności ulega pogorszeniu np. podczas opadów deszcu, śniegu, na luźnej nawierzchni (szuter, piach). Rozkład momentu pomiędzy przednią i tylną oś jest wówczas sterowany automatycznie. W przypadku wyboru trybu LOCK komputer przenosi około 1,5 razy więcej momentu na tylne koła niż w trybie 4WD. Takie rozwiązanie przydaje się w warunkach ograniczonej  przyczepności (błoto, kopny piach, przeszkody ternowe).

 

C-Crosser oferowany jest z jednym silnikiem. To nieco zmodyfikowany diesel o pojemności 2,2 l znany m.in. z

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

Citroenów C5 i C6. Turbodoładowana jednostka rozwija moc 156 KM, a jej maksymalny moment obrotowy wynosi 380 Nm. Standardowo wyposażona jest w filtr cząstek stałych ograniczający emisję szkodliwych związków. Diesel współpracuje z mechaniczną, 6-stopniową skrzynią biegów.

  

Wrażenia z jazdy

 

C-Crosser jest samochodem przestronnym, przynajmniej jeśli chodzi o pierwszy i drugi rząd siedzeń. Na ławce trzeciego rzędu zmieszczą się w zasadzie tylko dzieci, bo dla dorosłych

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

zabraknie miejsca na nogi. Składanie foteli drugiego rzędu odbywa się jednym ruchem. Ich rozłożenie utrudnia dość opornie pracująca większa z dwóch części asymetrycznie  dzielonego oparcia. Jeśli chodzi o rząd trzeci, to przy wydobywaniu go z podłogi nie obejdzie się bez przeczytania instrukcji obsługi.

 

2,2-litrowy diesel zapewnia autu dobre osiągi. Inżynierowie Citroena zadbali o izolację akustyczną komory silnika - dźwięk pracy jednostki napędowej zaczyna przeszkadzać dopiero przy 3200 obr./min.

 

Zawieszenie zestrojone jest dość twardo, co dowodzi, że C-Crossera przygotowano raczej z myślą o jeździe szosowej niż poruszaniu się po bezdrożach. Włączenie napędu na cztery koła pozwala jednak dość sprawnie przemieszczać się szutrowymi drogami. 

 

Wybrane dane techniczne

 

Typ silnika

Diesel

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

2179

Moc maksymalna (KM/obr./min):

156/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr./min):

380/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

9,9

Prędkość maksymalna (km/h):

200

Pojemność bagażnika (l):

441 - 510/1686

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km):

5,9/9,5

Długość x szerokość x wysokość (cm):

464,6 x 180,6 x 171,3

Cena brutto (zł):

139 900

 

Wybrane wyposażenie standardowe:
przednie i boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne, ABS, układ kontroli trakcji (ESP), elektryczne sterowane szyby, elektryczne sterowane, podgrzewane i składane lusterka zewnętrzne, automatyczna klimatyzacja, komputer pokładowy, centralny zamek, radioodtwarzacz CD/MP3.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty