Citroen C5

Ryszard Polit
Zachwycamy się wysokim poziomem rozwiązań technicznych w autach niemieckich. W ich cieniu pozostaje Citroen C5 - jedno z niewielu aut z aktywnym zawieszeniem.

Zachwycamy się wysokim poziomem rozwiązań technicznych w autach niemieckich. W ich cieniu pozostaje Citroen C5 - jedno z niewielu aut z aktywnym zawieszeniem.

 

Cechy szczególne

fot. Citroen
fot. Citroen

Oryginalną cechą Citroena C5 jest zawieszenie hydropneumatyczne - wizytówka firmy. Daje ono szerokie możliwości regulowania twardości zawieszenia i zmiany prześwitu, co ma wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Pojazd wyróżnia się znacznym rozstawem osi (275 cm) i długością - 462 cm. Wnętrze jest bardzo obszerne również w tylnej części, co w dzisiejszych samochodach wcale nie jest takie oczywiste. Oprócz standardowych wskaźników, tablica przyrządów wyposażona jest we wskaźnik poziomu i temperatury oleju, woltomierz oraz komputer pokładowy. Obsługa urządzeń rządzi się żelazną logiką, a do wielofunkcyjnych dźwigienek umieszczonych po obu stronach kierownicy można się przyzwyczaić. Pojazd z silnikiem 2,2 HDI wyposażony jest m.in. w regulowany fotel kierowcy i pasażera oraz automatyczną regulację głośności zestawu audio w zależności od prędkości jazdy - bardzo wygodne. Bagażnik o objętości 455 l jest wystarczająco obszerny.

 


fot. Citroen
fot. Citroen

Silnik

Jednym z lepszych silników wysokoprężnych zasilanych układem common rail jest 4-cylindrowa jednostka 2,2 l osiągająca moc 136 KM. Dzięki turbosprężarce o zmiennej geometrii i chłodnicy powietrza wyróżnia się dobrą dynamiką. W przeciwieństwie do konkurentów ma 2 wałki wyrównoważające, zmniejszające poziom drgań i  przyzwoitą kulturę pracy. Filtr cząstek stałych dba o niską emisją toksycznych związków. Napędzany tym silnikiem C5 jest dynamiczny i dość oszczędny. W mieście zużycie paliwa nie przekracza 9 l na 100 km.

 

Wrażenia z jazdy

Jazda C5 to prawdziwa przyjemność. Układ zawieszenia sam reguluje sztywność, rozpoznając stan nawierzchni i styl jazdy kierowcy. Powyżej 110 km/h nadwozie samoczynnie obniża się o 15 mm, co zmniejsza opory aerodynamiczne. Podczas powolnej jazdy na złej nawierzchni nadwozie podnosi się o 15 mm. Zmianę prześwitu auta można również regulować samemu za pomocą przycisku. Na zakrętach nadwozie nie przechyla się mocno, ale podczas ostrego hamowania ma tendencję do "nurkowania". Mimo aktywnego zawieszenia C5 nie jest autem sportowym. Za to jest luksusowy, o czym świadczy niski poziom hałasu. Skuteczny układ hamulcowy zatrzymuje pojazd z prędkości 100 km/h na drodze krótszej niż 40 m.

 

Podsumowanie

fot. Citroen
fot. Citroen

Citroen C5 wyróżnia się na korzyść aktywnym zawieszeniem i bardzo obszernym wnętrzem. Problemem dla kierowcy może być duży promień skrętu, wynikający ze znacznych wymiarów pojazdu. Podczas manewrowania na parkingu przydają się czujniki odległości umieszczone z tyłu, dostępne jednak w najdroższej wersji wyposażenia. Biorąc pod uwagę cenę auta, jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza należy uznać za przeciętną. Największym bodaj mankamentem C5 jest znaczna utrata wartości i dość kosztowna eksploatacja, wynikająca z konieczności korzystania z autoryzowanych serwisów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie miasteczka ruchu drogowego w Radomsku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty