Citroën C5 następcą Xantii

Motoexpress
W C5 hydropneumatyczne zawieszenie osiągnęło już bardzo dojrzały poziom konstrukcyjny. Automatycznie reguluje prześwit samochodu zależnie od prędkości jazdy.

|
|
|
| Model C5 zastępuje, produkowaną przez 8 lat Xantię. Najnowszego Citroena zaprezentowano w ruchu na drogach Hiszpanii.

Citroën C5 następcą Xantii

Styl nadwozia
Przyzwyczailiśmy się, że od Citroena należy oczekiwać oryginalnych rozwiązań konstrukcyjnych i ciekawej stylizacji nadwozia. Pierwsze spojrzenie na C5 może rozczarować. Dopiero dokładniejsze oględziny pozwalają dostrzec oryginalny styl. Mało który z konkurentów ma np. tak silnie pochyloną ku przodowi i łagodnie przechodzącą w słupki dachu linię przednich błotników. Poza tym nadwozie - w stosunku do kół jezdnych - przesunięto ku przodowi, nawiązując do przodków sprzed dziesięcioleci. W stylizacji C5 można się doszukać podobieństwa do Picasso i Xsary.
Bezpieczna konstrukcja
Pod tym względem C5 należy do czołówki. Szkielet środkowej części nadwozia jest wzmocniony, bardzo sztywny, połączony z dopracowaną nową płytą podłogową. Jest to najnowsza płyta w koncernie PSA. Na niej ma być budowane nadwozie największgo, luksusowego citroena C6 i następcy Peugeota 406.
Nad bezpieczeństwem czuwa elektronika, np. w przypadku ograniczonej widoczności - w tunelach, po zmierzchu - samoczynnie włączają się światła mijania, przy cofaniu pomocne są czujniki odległości, jest wskaźnik ciśnienia w ogumieniu. Stabilność pojazdu zapewnia oryginalne zawieszenie kół. Seryjnie otrzymujemy tarczowe hamulce przy 4 kołach z układem ABS.
Aktywne zawieszenie
Hydropneumatyczne zawieszenie osiągnęło już bardzo dojrzały poziom konstrukcyjny. W C5 to hydractive 3 - trzecia generacja hydroaktywnego zawieszenia. Automatycznie reguluje prześwit samochodu zależnie od prędkości jazdy, może nawet zmniejszyć prześwit o 15 mm z przodu i o 11 mm z tyłu. Tym samym poprawia się stateczność pojazdu i zmniejsza zużycie paliwa. Zawieszenie reaguje też na nierówną nawierzchnię, zwiększając prześwit; regulowane są również sprężystość i amortyzacja. O dojrzałości konstrukcyjnej tego zawieszenia świadczy to, że nie wymaga ono serwisowania przez 5 lat lub 200 tys. km przebiegu.
Silniki
Do napędu samochodu przewidziano wybór spośród 5 silników. Są to 3 silniki benzynowe i 2 wysokoprężne. Wśród benzynowych jest ten o najnowszej konstrukcji układu bezpośredniego wtrysku HPi, a oba diesle mają bezpośredni wtrysk paliwa systemu common rail i filtr neutralizujący cząstki stałe.
Mamy też wybór skrzyni biegów - mechaniczną i automatyczną z sekwencyjną ścieżką zmiany przełożeń.

Citroën C5 następcą Xantii

Jazda
Najnowszym Citroenem jedzie się wygodnie. Wynika to z obszernego wnętrza nadwozia i zastosowanego hydropneumtycznego zawieszenia kół. W samochodzie jest przyjemnie i cicho. Praca silników, włącznie z dieslowskimi, jest mało słyszalna, a pracy na biegu jałowym po prostu nie słyszymy - tak dobra jest izolacja akustyczna.
Hiszpańskie drogi, nawet te drugorzędne, mają na tyle gładkie nawierzchnie, że nie odczuwa się zapowiadanej, większej niż w xantii, twardości zawieszenia. Odczuwa się natomiast niespotykaną w innych pojazdach stabilizację pojazdu poruszającego się na łukach dróg.
Citroen C5 nawet z "najsłabszym" silnikiem ma wystarczającą dynamikę, tym bardziej, że jest to diesel HDi o dużej kulturze pracy i dużej elastyczności.
Nowy samochód wszedł już do sprzedaży we Francji, u nas pojawi się wiosną br. Nie znamy jego polskiej ceny - ma być niewiele droższy od podobnej wersji Xantii. Będzie groźnym konkurentem dla Laguny II, Vectry, Mondeo, Avensisa i Peugeota 406.

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie