Citroen C5 kontra Peugeot 407

Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski: Bez dawnej elegancji Xantii i zaawansowania technicznego XM, Citroen C5 po liftingu dobrze radzi sobie na polskim rynku.
Fot. Jarosław Zgirski: Bez dawnej elegancji Xantii i zaawansowania technicznego XM, Citroen C5 po liftingu dobrze radzi sobie na polskim rynku.
Udostępnij:
Tym razem w naszym porównaniu spotkali się kuzyni w topowych wersjach wyposażenia i z mocnymi dieslami.

Sprawdzamy, czy Citroenem jeździ się tak samo eksluzywnie, jak Peugeotem sportowo.

Fot. Jarosław Zgirski: Bez dawnej elegancji Xantii i zaawansowania technicznego XM, Citroen C5 po liftingu dobrze radzi sobie na polskim rynku.
Fot. Jarosław Zgirski: Bez dawnej elegancji Xantii i zaawansowania technicznego XM, Citroen C5 po liftingu dobrze radzi sobie na polskim rynku.

 

Obaj konkurenci to pojazdy, które są ostatnim szczeblem rozwoju klasycznych limuzyn, nie aspirujących do segmentu premium, czyli aut luksusowych. Zapewniają jednak wystarczający komfort jazdy, by każdy kierowca poczuł się dowartościowany. Na poziom wyposażenia narzekać zaś będą tylko najbardziej wybredni.

Fot. Jarosław Zgirski: Ogromny „grill” i ostre krawędzie linii nadwozia nadają dynamiczny charakter autu.
Fot. Jarosław Zgirski: Ogromny „grill” i ostre krawędzie linii nadwozia nadają dynamiczny charakter autu.

Mocny silnik diesla z dwiema turbosprężarkami, to serce obu samochodów koncernu PSA.

 

Cechy szczególne

 

Citroen od lat kojarzy się z nowatorskimi rozwiązaniami technicznymi, ale pracując nad modelem C5 konstruktorzy stworzyli po prostu wygodne, niezbyt wymyślne auto. Limuzyna typu liftback, z założenia miała być obszerna i wygodna. Ten

Fot. Jarosław Zgirski: Przestronne wnętrze jest jednym z atutów Citroena.
Fot. Jarosław Zgirski: Przestronne wnętrze jest jednym z atutów Citroena.

drugi warunek udało się spełnić sprawdzonym sposobem, dobrze znanym z Citroenów - zastosowaniem zawieszenia hydroaktywnego.

W Peugeocie nigdy nie było takich rozwiązań, co nie oznacza, że jeździ się nim gorzej. Peugeot jest nieco mniej obszerny w środku od Citroena. Wynika to z większego rozstawu osi w C5, dzięki czemu udało się wygospodarować więcej miejsca na

Fot. Jarosław Zgirski: Potężne, 18-calowe aluminiowe felgi zdradzają sportową odmianę Peugeota.
Fot. Jarosław Zgirski: Potężne, 18-calowe aluminiowe felgi zdradzają sportową odmianę Peugeota.

bagażnik. Także pod względem ilości i pojemności schowków Citroen góruje nad swoim kuzynem z lwem na masce.

Także z wyglądu Citroen C5 i Peugeot 407 to inne auta. Spokojna, stonowane nadwozie C5 w niczym nie przypomina zadziornej, sportowej linii Peugeota. W wersji Sport dodatkowo zadbano, aby wrażenie to pogłębić - choćby przez standardowe

Fot. Jarosław Zgirski: Najnowszej generacji silnik diesla 2,2 HDi to ciekawa, lecz droga propozycja dla lubiących szybką jazdę kierowców.
Fot. Jarosław Zgirski: Najnowszej generacji silnik diesla 2,2 HDi to ciekawa, lecz droga propozycja dla lubiących szybką jazdę kierowców.

wyposażenie auta w 18-calowe felgi aluminiowe. Najważniejsze jest jednak ukryte przed oczami ciekawskich - to mały przycisk, zmieniający nastawy pracy amortyzatorów, który utwardza zawieszenie na zakrętach.

 

Silniki

 

W gamie modelowej Citroena C5 jest to najmocniejsza jednostka napędowa. U Peugeota do modelu 407 można zamówić najmocniejszy silnik 2.7 V6 HDi o mocy 204 KM (taki sam pracuje w Citroenie C6).

Fot. Jarosław Zgirski: Silnik identyczny jak w C5 zapewnia przyzwoite osiągi.
Fot. Jarosław Zgirski: Silnik identyczny jak w C5 zapewnia przyzwoite osiągi.

Motor 2.2 HDi, dysponującego mocą 170 KM. To ciekawa konstrukcja, wyposażona w dwie turbosprężarki. Pierwsza działa w zakresie 0-2700 obr/min, druga włącza się powyżej tych prędkości obrotowych. To powoduje, że silnik równomiernie przyspiesza, nie ma tzw. "turbodziury" i jest bardzo elastyczny. Współpracująca z jednostką napędową skrzynia biegów z 6. przełożeniami działa precyzyjnie i pomaga

Fot. Jarosław Zgirski: C5 po liftingu jest lepiej wykończony, kokpit ciekawszy, ale ze zbyt dużą ilością przycisków w konsoli środkowej.
Fot. Jarosław Zgirski: C5 po liftingu jest lepiej wykończony, kokpit ciekawszy, ale ze zbyt dużą ilością przycisków w konsoli środkowej.

utrzymać spalanie na przyzwoitym poziomie. Minimalnie cichszy jest Peugeot, za to minimalnie mniejszym apetytem na paliwo mógł się poszczycić Citroen.

 

Wrażenia z jazdy

 

Oznaczenia "Exclusive" i "Sport" zobowiązują i w przypadku Citroena nikt nie może się przyczepić. Wnętrze jest obszerne, choć nudne, materiały wykończeniowe dobrej jakości, zaś naciśnięcie pedału gazu za każdym razem wywołuje uśmiech. Z takim silnikiem niestraszna jazda

Fot. Jarosław Zgirski: Przycisk „Sport”, utwardzający zawieszenie pozwala na szybszą jazdę.
Fot. Jarosław Zgirski: Przycisk „Sport”, utwardzający zawieszenie pozwala na szybszą jazdę.

na zatłoczonej ulicy, wyprzedzanie także nie stanowi problemu, natomiast hydroaktywne zawieszenie pilnuje, abyśmy jechali prawie nie odczuwając wybojów. Miękkie zawieszenie powoduje, że na szybko pokonywanych łukach auto czasem nieprzyjemnie się przechyla, a dodatkowo C5 "nurkuje" podczas hamowania.

Nerwowe zachowanie jest z kolei obce Peugeotowi. W wersji

Fot. Jarosław Zgirski: Pokrywa bagażnika Citroena unosi się wysoko, a w standardowym wyposażeniu jest siatka mocująca zakupy.
Fot. Jarosław Zgirski: Pokrywa bagażnika Citroena unosi się wysoko, a w standardowym wyposażeniu jest siatka mocująca zakupy.

"Sport" utwardzenie nastawów amortyzatorów powoduje, że auto pokonuje zakręty bardzo pewnie. Przeciwnicy francuskich aut byliby zdziwieni, że w odróżnieniu od tradycyjnej "kanapy" samochód jeździ w stylu dość twardych, niemieckich samochodów. Auto trochę traci na komforcie, jednak w zamian zyskujemy większe poczucie bezpieczeństwa.

 

Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnika Peugeota nie da się powiększyć, a dodatkowym minusem sedana jest mały otwór załadowczy.
Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnika Peugeota nie da się powiększyć, a dodatkowym minusem sedana jest mały otwór załadowczy.

Podsumowanie

 

Dla każdego coś miłego - zdają się mówić producenci. W przypadku konkurentów z koncernu PSA to powiedzenie sprawdza się w całości. Zbudowane na tej samej płycie podłogowej i dzielące ten sam silnik auta są adresowane do dwóch różnych grup kierowców. Citroen C5 to stateczna, duża limuzyna, zaś Peugeot 407 sprawia wrażenie samochodu, który może więcej, niż w rzeczywistości. Kompletnie wyposażone, z mocnymi i oszczędnymi dieslami pod maską będą świetnymi kompanami w podróży. 

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Citroen C5

Peugeot 407

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

Remis

Poziom hałasu (odczuwalny)

 

+

Zużycie paliwa

Remis

Wyposażenie

Remis

Cena

Remis

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Citroen C5 HDi 16V

Peugeot 407 HDi 16V

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/diesel

4/16/diesel

Pojemność skokowa (cm3
)

2179

2179

Moc maksymalna (KM/obr/min)

170/4000

170/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,3

8,7

Prędkość maksymalna (km/h)

222

225

Pojemność bagażnika (l)

471/1315

410

Pojemność zbiornika paliwa (l)

66

66

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

6,1/8,5

6,2/8,9

Długość x szerokość x wysokość (cm)

474,5/178/147,5

467,5/181/144,5

Rozstaw osi (cm)

275

272,5

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

111 900

111 600

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Citroen C5

Exclusive

Peugeot 407

Sport

Poduszki powietrzne

7

7

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S/S

S/S

Klimatyzacja

S

S

Radioodtwarzacz z CD

S

S

S- wyposażenie standardowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Metabo

Metabo Power Maxx BS Quick (600156500)

615,00 zł284,99 zł-54%
miejsce #2

DeWalt

DeWALT DCD777S2T

1 267,00 zł630,00 zł-50%
miejsce #3

Makita

Makita DF033DZ

281,52 zł188,78 zł-33%
miejsce #4

Black&Decker

Black&Decker Wiertarko-wkrętarka akumulatorowa (BDCHD18-QW)

373,34 zł309,00 zł-17%
miejsce #5

Stanley

Stanley FMC625D2

463,00 zł
miejsce #6

Einhell

Einhell 4513914

209,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Premier zapowiada wzmożone kontrole

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie