Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Citroen C5 kontra Peugeot 407

Ryszard Polit
Fot. Citroen: Citroen C5 po face liftingu nieco zyskał na wyglądzie. Niepowtarzalną jego cechą jest jednak hydropneumatyczne, aktywne zawieszenie – duma firmy.
Fot. Citroen: Citroen C5 po face liftingu nieco zyskał na wyglądzie. Niepowtarzalną jego cechą jest jednak hydropneumatyczne, aktywne zawieszenie – duma firmy.
Samochody francuskie mają dobrą passę i dzielnie opierają się inwazji aut niemieckich czy azjatyckich.

Samochody francuskie mają dobrą passę i dzielnie opierają się inwazji aut niemieckich czy azjatyckich. Citroen proponuje zmodernizowany model C5, a Peugeot - wciąż młodego 407.

Fot. Citroen: Citroen C5 po face liftingu nieco zyskał na wyglądzie. Niepowtarzalną jego cechą jest jednak hydropneumatyczne, aktywne zawieszenie – duma
Fot. Citroen: Citroen C5 po face liftingu nieco zyskał na wyglądzie. Niepowtarzalną jego cechą jest jednak hydropneumatyczne, aktywne zawieszenie – duma firmy.

 

Citroen i Peugeot to marki koncernu PSA, któremu udało się zachować odrębność, płynącą z bogatych tradycji. Porównujemy Citroena C5 i Peugeota 407 napędzanego tym samy silnikiem benzynowym o pojemności 1,8 l i mocy 117 KM.

 


Fot. Peugeot: Peugeot 407 wyróżnia się nie tylko wyglądem – to pierwszy samochód tej firmy z wielowahaczowym zawieszeniem przedniej i tylnej osi.
Fot. Peugeot: Peugeot 407 wyróżnia się nie tylko wyglądem – to pierwszy samochód tej firmy z wielowahaczowym zawieszeniem przedniej i tylnej osi.


Cechy szczególne

 

Citroen kojarzy się z hydropneumatycznym zawieszeniem, które stało się wizytówką tej marki. By podnieść atrakcyjność C5 debiutującego w 2000 r., poddano go face liftingowi, który łatwo rozpoznać po zmienionych reflektorach. Wnętrze jest przestronne tak jak dawniej, co docenią zwłaszcza wysocy pasażerowie siedzący na tylnej kanapie. W tym miejscu Peugeot oferuje mniej miejsca, jest

Fot. Citroen: Citroen z podstawowym silnikiem 1,8 l o mocy 117 KM okazał się nieco szybszy od Peugeota napędzanego tą samą jednostką napędową.
Fot. Citroen: Citroen z podstawowym silnikiem 1,8 l o mocy 117 KM okazał się nieco szybszy od Peugeota napędzanego tą samą jednostką napędową.

też nieco krótszy od Citroena i ma o 2 cm mniejszy rozstaw osi. W obu autach tablica przyrządów jest czytelna i umieszczona w klasycznym miejscu. Zwraca uwagę przyzwoita jakość użytych we wnętrzu materiałów. Więcej bagaży przewozić można w Citroenie, którego bagażnik ma objętość 470 l - Peugeot o 20 l mniej.    

 

Silniki

 

Z bogatej gamy jednostek napędowych wybraliśmy silnik podstawowy, a więc najsłabszy, który z pojemności 1,8 l osiąga 117 KM mocy. Stosowanie tych

Fot. Peugeot: Peugeot 407 napędzany silnikiem 1,8 l/116 KM ma identyczne zużycie paliwa jak Citroen C5. Ta podstawowa jednostka napędowa zapewnia wystarczającą
Fot. Peugeot: Peugeot 407 napędzany silnikiem 1,8 l/116 KM ma identyczne zużycie paliwa jak Citroen C5. Ta podstawowa jednostka napędowa zapewnia wystarczającą dynamikę.

samych silników w obu markach w dzisiejszych czasach unifikacji jest całkowicie zrozumiałe. Ta jednostka napędowa ma nieco krótszy skok tłoka niż średnica cylindra, a taka konstrukcja obiecuje, że silnik będzie żwawy. I tak jest, pod warunkiem utrzymywania wysokich obrotów. W efekcie zużycie paliwa w mieście wynosi powyżej 11 l na 100 km. Przy zbliżonym zużyciu paliwa nieco szybszy okazuje się Citroen, również podczas rozpędzania na wyższych biegach.

 

Wrażenia z jazdy
 

 

Citroen ma zawieszenie aktywne, które przynajmniej teoretycznie powinno zapewniać zdecydowanie lepsze parametry od zawieszenia Peugeota. W C5 układ zawieszenia samoczynnie reguluje sztywność, rozpoznając stan nawierzchni i styl jazdy kierowcy. Co więcej, powyżej 110

Fot. Citroen: Zaletą Citroena jest przestronność wnętrza. Czy z przodu, czy z tyłu miejsca jest pod dostatkiem.
Fot. Citroen: Zaletą Citroena jest przestronność wnętrza. Czy z przodu, czy z tyłu miejsca jest pod dostatkiem.

km/h prześwit się sam obniża się o 15 mm, a podczas jazdy po złej nawierzchni podwyższa o 15 mm. Zmianę prześwitu auta można również regulować samemu za pomocą przycisku. Czy można wymyślić coś lepszego?  W Peugeocie zastosowano wielowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu, ale wykorzystujące tradycyjne elementy sprężyste. Z punktu widzenia komfortu jazdy Citroen oferuje więcej, natomiast własności jezdne obu aut są zbliżone, co jest komplementem dla Peugeota. Auta francuskie nie są już tak miękko

Fot. Peugeot: Ilość miejsca na nogi na tylnej kanapie jest wystarczająca. Wysokim osobom może brakować miejsca nad głową.
Fot. Peugeot: Ilość miejsca na nogi na tylnej kanapie jest wystarczająca. Wysokim osobom może brakować miejsca nad głową.

zawieszone jak kiedyś, z pożytkiem dla bezpieczeństwa jazdy. W obu autach poziom hałasu jest niski, a długa jazda nie męczy. Citroen ma nieco krótszą drogę hamowania.  

 

Podsumowanie

 

Zdecydowaliśmy się na najtańsze wersje obu pojazdów, które i tak kosztują ok. 80 tys. zł. Silnik 1,8 l zapewnia autom wystarczającą dynamikę, chociaż lepsza jest 2 litrowy o mocy 136 KM. Trzeba jednak wtedy zapłacić o ok. 10 tys. zł więcej, a więc mniej więcej tyle, co za oszczędnego diesla 1,6 HDI/110 KM. Oba samochody mają dość bogaty poziom wyposażenia seryjnego. Nabywcy obawiają się hydropneumatycznego zawieszenia Citroena, uważając je za kosztowne i usterkowe. Jak wskazuje praktyka, obawy te są płonne. Reasumując, każdy z prezentowanych pojazdów ma swoje atuty i zagorzałych wielbicieli. Bez względu na to, który pojazd wybiorą, pozostaną w rodzinie koncernu PSA.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Citroen C5

Peugeot 407 

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

Ten sam

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

+

 

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

Remis

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

Remis

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Citroen C5

Peugeot 407

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1749

1749

Moc maksymalna (KM/obr/min)

117/5500

116/5500

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

160/4000

163/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

11,3

12,9

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

11,7

13,2

Prędkość maksymalna (km/h)

196

200

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

66

66

Droga hamowania od 100 km/h (m)

38,8

39,2

Pojemność bagażnika (dm3
)

470

450

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

66

66

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

6,0/11,3

6,0/11,3

Długość x szerokość x wysokość (cm)

475 x 178 x 148

468 x 181 x 145

Rozstaw osi (cm)

275

273

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena wersji sedan (zł)

82 100

79 900

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Citroen C5 X

Peugeot 407

SR Komfort

Poduszki powietrzne

7

7

Układ ABS/zapobiegający poślizgowi kół napędzanych ASR

S/S

S/S

Układ wspomagania nagłego hamowania

S

S

Układ stabilizacji toru jazdy ESP

S

S

Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/O

S/O

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S/S

S/S

Centralny zamek

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Radio z CD

S

S

Klimatyzacja automatyczna/manualna

S/-

S/-

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

 

Fot. Citroen: Unowocześniona tablica przyrządów jest czytelna.
Fot. Citroen: Unowocześniona tablica przyrządów jest czytelna.
Fot. Citroen: Bagażnik Citroena ma objętość 470 l.
Fot. Citroen: Bagażnik Citroena ma objętość 470 l.
Fot. Citroen: Hydropneumatyczne zawieszenie umożliwia zmianę charakterystyki pracy oraz zmianę prześwitu pojazdu w zależności od prędkości jazdy.
Fot. Citroen: Hydropneumatyczne zawieszenie umożliwia zmianę charakterystyki pracy oraz zmianę prześwitu pojazdu w zależności od prędkości jazdy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Peugeot: Duże wskaźniki ułatwiają odczytywanie wskazań.
Fot. Peugeot: Duże wskaźniki ułatwiają odczytywanie wskazań.
Fot. Peugeot: Bagażnik Peugeota o pojemności 450 l jest nieco mniejszy niż Citroena.
Fot. Peugeot: Bagażnik Peugeota o pojemności 450 l jest nieco mniejszy niż Citroena.
Fot. Peugeot: Dość skomplikowana konstrukcja zawieszenia zapewnia dobre własności jezdne. Wygląda na to, że w tej klasie pojazdów zawieszenie wielowahaczowe
Fot. Peugeot: Dość skomplikowana konstrukcja zawieszenia zapewnia dobre własności jezdne. Wygląda na to, że w tej klasie pojazdów zawieszenie wielowahaczowe zaczyna być standardem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty