Citroen C5 kontra Peugeot 407

Ryszard Polit
Fot. Citroen: Citroen C5 po face liftingu nieco zyskał na wyglądzie. Niepowtarzalną jego cechą jest jednak hydropneumatyczne, aktywne zawieszenie – duma firmy.
Fot. Citroen: Citroen C5 po face liftingu nieco zyskał na wyglądzie. Niepowtarzalną jego cechą jest jednak hydropneumatyczne, aktywne zawieszenie – duma firmy.
Samochody francuskie mają dobrą passę i dzielnie opierają się inwazji aut niemieckich czy azjatyckich.

Samochody francuskie mają dobrą passę i dzielnie opierają się inwazji aut niemieckich czy azjatyckich. Citroen proponuje zmodernizowany model C5, a Peugeot - wciąż młodego 407.

Fot. Citroen: Citroen C5 po face liftingu nieco zyskał na wyglądzie. Niepowtarzalną jego cechą jest jednak hydropneumatyczne, aktywne zawieszenie – duma
Fot. Citroen: Citroen C5 po face liftingu nieco zyskał na wyglądzie. Niepowtarzalną jego cechą jest jednak hydropneumatyczne, aktywne zawieszenie – duma firmy.

 

Citroen i Peugeot to marki koncernu PSA, któremu udało się zachować odrębność, płynącą z bogatych tradycji. Porównujemy Citroena C5 i Peugeota 407 napędzanego tym samy silnikiem benzynowym o pojemności 1,8 l i mocy 117 KM.

 


Fot. Peugeot: Peugeot 407 wyróżnia się nie tylko wyglądem – to pierwszy samochód tej firmy z wielowahaczowym zawieszeniem przedniej i tylnej osi.
Fot. Peugeot: Peugeot 407 wyróżnia się nie tylko wyglądem – to pierwszy samochód tej firmy z wielowahaczowym zawieszeniem przedniej i tylnej osi.


Cechy szczególne

 

Citroen kojarzy się z hydropneumatycznym zawieszeniem, które stało się wizytówką tej marki. By podnieść atrakcyjność C5 debiutującego w 2000 r., poddano go face liftingowi, który łatwo rozpoznać po zmienionych reflektorach. Wnętrze jest przestronne tak jak dawniej, co docenią zwłaszcza wysocy pasażerowie siedzący na tylnej kanapie. W tym miejscu Peugeot oferuje mniej miejsca, jest

Fot. Citroen: Citroen z podstawowym silnikiem 1,8 l o mocy 117 KM okazał się nieco szybszy od Peugeota napędzanego tą samą jednostką napędową.
Fot. Citroen: Citroen z podstawowym silnikiem 1,8 l o mocy 117 KM okazał się nieco szybszy od Peugeota napędzanego tą samą jednostką napędową.

też nieco krótszy od Citroena i ma o 2 cm mniejszy rozstaw osi. W obu autach tablica przyrządów jest czytelna i umieszczona w klasycznym miejscu. Zwraca uwagę przyzwoita jakość użytych we wnętrzu materiałów. Więcej bagaży przewozić można w Citroenie, którego bagażnik ma objętość 470 l - Peugeot o 20 l mniej.    

 

Silniki

 

Z bogatej gamy jednostek napędowych wybraliśmy silnik podstawowy, a więc najsłabszy, który z pojemności 1,8 l osiąga 117 KM mocy. Stosowanie tych

Fot. Peugeot: Peugeot 407 napędzany silnikiem 1,8 l/116 KM ma identyczne zużycie paliwa jak Citroen C5. Ta podstawowa jednostka napędowa zapewnia wystarczającą
Fot. Peugeot: Peugeot 407 napędzany silnikiem 1,8 l/116 KM ma identyczne zużycie paliwa jak Citroen C5. Ta podstawowa jednostka napędowa zapewnia wystarczającą dynamikę.

samych silników w obu markach w dzisiejszych czasach unifikacji jest całkowicie zrozumiałe. Ta jednostka napędowa ma nieco krótszy skok tłoka niż średnica cylindra, a taka konstrukcja obiecuje, że silnik będzie żwawy. I tak jest, pod warunkiem utrzymywania wysokich obrotów. W efekcie zużycie paliwa w mieście wynosi powyżej 11 l na 100 km. Przy zbliżonym zużyciu paliwa nieco szybszy okazuje się Citroen, również podczas rozpędzania na wyższych biegach.

 

Wrażenia z jazdy
 

 

Citroen ma zawieszenie aktywne, które przynajmniej teoretycznie powinno zapewniać zdecydowanie lepsze parametry od zawieszenia Peugeota. W C5 układ zawieszenia samoczynnie reguluje sztywność, rozpoznając stan nawierzchni i styl jazdy kierowcy. Co więcej, powyżej 110

Fot. Citroen: Zaletą Citroena jest przestronność wnętrza. Czy z przodu, czy z tyłu miejsca jest pod dostatkiem.
Fot. Citroen: Zaletą Citroena jest przestronność wnętrza. Czy z przodu, czy z tyłu miejsca jest pod dostatkiem.

km/h prześwit się sam obniża się o 15 mm, a podczas jazdy po złej nawierzchni podwyższa o 15 mm. Zmianę prześwitu auta można również regulować samemu za pomocą przycisku. Czy można wymyślić coś lepszego?  W Peugeocie zastosowano wielowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu, ale wykorzystujące tradycyjne elementy sprężyste. Z punktu widzenia komfortu jazdy Citroen oferuje więcej, natomiast własności jezdne obu aut są zbliżone, co jest komplementem dla Peugeota. Auta francuskie nie są już tak miękko

Fot. Peugeot: Ilość miejsca na nogi na tylnej kanapie jest wystarczająca. Wysokim osobom może brakować miejsca nad głową.
Fot. Peugeot: Ilość miejsca na nogi na tylnej kanapie jest wystarczająca. Wysokim osobom może brakować miejsca nad głową.

zawieszone jak kiedyś, z pożytkiem dla bezpieczeństwa jazdy. W obu autach poziom hałasu jest niski, a długa jazda nie męczy. Citroen ma nieco krótszą drogę hamowania.  

 

Podsumowanie

 

Zdecydowaliśmy się na najtańsze wersje obu pojazdów, które i tak kosztują ok. 80 tys. zł. Silnik 1,8 l zapewnia autom wystarczającą dynamikę, chociaż lepsza jest 2 litrowy o mocy 136 KM. Trzeba jednak wtedy zapłacić o ok. 10 tys. zł więcej, a więc mniej więcej tyle, co za oszczędnego diesla 1,6 HDI/110 KM. Oba samochody mają dość bogaty poziom wyposażenia seryjnego. Nabywcy obawiają się hydropneumatycznego zawieszenia Citroena, uważając je za kosztowne i usterkowe. Jak wskazuje praktyka, obawy te są płonne. Reasumując, każdy z prezentowanych pojazdów ma swoje atuty i zagorzałych wielbicieli. Bez względu na to, który pojazd wybiorą, pozostaną w rodzinie koncernu PSA.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Citroen C5

Peugeot 407 

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

Ten sam

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

+

 

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

Remis

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

Remis

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Citroen C5

Peugeot 407

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1749

1749

Moc maksymalna (KM/obr/min)

117/5500

116/5500

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

160/4000

163/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

11,3

12,9

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

11,7

13,2

Prędkość maksymalna (km/h)

196

200

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

66

66

Droga hamowania od 100 km/h (m)

38,8

39,2

Pojemność bagażnika (dm3
)

470

450

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

66

66

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

6,0/11,3

6,0/11,3

Długość x szerokość x wysokość (cm)

475 x 178 x 148

468 x 181 x 145

Rozstaw osi (cm)

275

273

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena wersji sedan (zł)

82 100

79 900

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Citroen C5 X

Peugeot 407

SR Komfort

Poduszki powietrzne

7

7

Układ ABS/zapobiegający poślizgowi kół napędzanych ASR

S/S

S/S

Układ wspomagania nagłego hamowania

S

S

Układ stabilizacji toru jazdy ESP

S

S

Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/O

S/O

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S/S

S/S

Centralny zamek

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Radio z CD

S

S

Klimatyzacja automatyczna/manualna

S/-

S/-

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

 

Fot. Citroen: Unowocześniona tablica przyrządów jest czytelna.
Fot. Citroen: Unowocześniona tablica przyrządów jest czytelna.
Fot. Citroen: Bagażnik Citroena ma objętość 470 l.
Fot. Citroen: Bagażnik Citroena ma objętość 470 l.
Fot. Citroen: Hydropneumatyczne zawieszenie umożliwia zmianę charakterystyki pracy oraz zmianę prześwitu pojazdu w zależności od prędkości jazdy.
Fot. Citroen: Hydropneumatyczne zawieszenie umożliwia zmianę charakterystyki pracy oraz zmianę prześwitu pojazdu w zależności od prędkości jazdy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Peugeot: Duże wskaźniki ułatwiają odczytywanie wskazań.
Fot. Peugeot: Duże wskaźniki ułatwiają odczytywanie wskazań.
Fot. Peugeot: Bagażnik Peugeota o pojemności 450 l jest nieco mniejszy niż Citroena.
Fot. Peugeot: Bagażnik Peugeota o pojemności 450 l jest nieco mniejszy niż Citroena.
Fot. Peugeot: Dość skomplikowana konstrukcja zawieszenia zapewnia dobre własności jezdne. Wygląda na to, że w tej klasie pojazdów zawieszenie wielowahaczowe
Fot. Peugeot: Dość skomplikowana konstrukcja zawieszenia zapewnia dobre własności jezdne. Wygląda na to, że w tej klasie pojazdów zawieszenie wielowahaczowe zaczyna być standardem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie