Samochody francuskie mają dobrą passę i dzielnie opierają się inwazji aut niemieckich czy azjatyckich. Citroen proponuje zmodernizowany model C5, a Peugeot - wciąż młodego 407.

Citroen i Peugeot to marki koncernu PSA, któremu udało się zachować odrębność, płynącą z bogatych tradycji. Porównujemy Citroena C5 i Peugeota 407 napędzanego tym samy silnikiem benzynowym o pojemności 1,8 l i mocy 117 KM.

Cechy szczególne
Citroen kojarzy się z hydropneumatycznym zawieszeniem, które stało się wizytówką tej marki. By podnieść atrakcyjność C5 debiutującego w 2000 r., poddano go face liftingowi, który łatwo rozpoznać po zmienionych reflektorach. Wnętrze jest przestronne tak jak dawniej, co docenią zwłaszcza wysocy pasażerowie siedzący na tylnej kanapie. W tym miejscu Peugeot oferuje mniej miejsca, jest

też nieco krótszy od Citroena i ma o 2 cm mniejszy rozstaw osi. W obu autach tablica przyrządów jest czytelna i umieszczona w klasycznym miejscu. Zwraca uwagę przyzwoita jakość użytych we wnętrzu materiałów. Więcej bagaży przewozić można w Citroenie, którego bagażnik ma objętość 470 l - Peugeot o 20 l mniej.
Silniki
Z bogatej gamy jednostek napędowych wybraliśmy silnik podstawowy, a więc najsłabszy, który z pojemności 1,8 l osiąga 117 KM mocy. Stosowanie tych

samych silników w obu markach w dzisiejszych czasach unifikacji jest całkowicie zrozumiałe. Ta jednostka napędowa ma nieco krótszy skok tłoka niż średnica cylindra, a taka konstrukcja obiecuje, że silnik będzie żwawy. I tak jest, pod warunkiem utrzymywania wysokich obrotów. W efekcie zużycie paliwa w mieście wynosi powyżej 11 l na 100 km. Przy zbliżonym zużyciu paliwa nieco szybszy okazuje się Citroen, również podczas rozpędzania na wyższych biegach.
Wrażenia z jazdy
Citroen ma zawieszenie aktywne, które przynajmniej teoretycznie powinno zapewniać zdecydowanie lepsze parametry od zawieszenia Peugeota. W C5 układ zawieszenia samoczynnie reguluje sztywność, rozpoznając stan nawierzchni i styl jazdy kierowcy. Co więcej, powyżej 110

km/h prześwit się sam obniża się o 15 mm, a podczas jazdy po złej nawierzchni podwyższa o 15 mm. Zmianę prześwitu auta można również regulować samemu za pomocą przycisku. Czy można wymyślić coś lepszego? W Peugeocie zastosowano wielowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu, ale wykorzystujące tradycyjne elementy sprężyste. Z punktu widzenia komfortu jazdy Citroen oferuje więcej, natomiast własności jezdne obu aut są zbliżone, co jest komplementem dla Peugeota. Auta francuskie nie są już tak miękko

zawieszone jak kiedyś, z pożytkiem dla bezpieczeństwa jazdy. W obu autach poziom hałasu jest niski, a długa jazda nie męczy. Citroen ma nieco krótszą drogę hamowania.
Podsumowanie
Zdecydowaliśmy się na najtańsze wersje obu pojazdów, które i tak kosztują ok. 80 tys. zł. Silnik 1,8 l zapewnia autom wystarczającą dynamikę, chociaż lepsza jest 2 litrowy o mocy 136 KM. Trzeba jednak wtedy zapłacić o ok. 10 tys. zł więcej, a więc mniej więcej tyle, co za oszczędnego diesla 1,6 HDI/110 KM. Oba samochody mają dość bogaty poziom wyposażenia seryjnego. Nabywcy obawiają się hydropneumatycznego zawieszenia Citroena, uważając je za kosztowne i usterkowe. Jak wskazuje praktyka, obawy te są płonne. Reasumując, każdy z prezentowanych pojazdów ma swoje atuty i zagorzałych wielbicieli. Bez względu na to, który pojazd wybiorą, pozostaną w rodzinie koncernu PSA.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Citroen C5 | Peugeot 407 |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | Ten sam | |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | + | |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | Remis | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | Remis |
Wybrane dane techniczne:
| Citroen C5 | Peugeot 407 |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/16/benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1749 | 1749 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 117/5500 | 116/5500 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 160/4000 | 163/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 11,3 | 12,9 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 11,7 | 13,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 196 | 200 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 66 | 66 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 38,8 | 39,2 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 470 | 450 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 66 | 66 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 6,0/11,3 | 6,0/11,3 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 475 x 178 x 148 | 468 x 181 x 145 |
Rozstaw osi (cm) | 275 | 273 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
Cena wersji sedan (zł) | 82 100 | 79 900 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Citroen C5 X | Peugeot 407 SR Komfort |
Poduszki powietrzne | 7 | 7 |
Układ ABS/zapobiegający poślizgowi kół napędzanych ASR | S/S | S/S |
Układ wspomagania nagłego hamowania | S | S |
Układ stabilizacji toru jazdy ESP | S | S |
Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/O | S/O |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | S/S | S/S |
Centralny zamek | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Radio z CD | S | S |
Klimatyzacja automatyczna/manualna | S/- | S/- |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą






.
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Zamach terrorystyczny w Ankarze. W odwecie Turcja bombarduje kurdyjskich rebeliantów
- Zaprezentowano odzyskane XVIII-wieczne akwarele utracone podczas II wojny światowej
- Meghan Markle będzie kandydować do Senatu USA? W amerykańskiej prasie aż huczy
- Marsz Miliona Serc: przedwyborcza zadyszka ogólnopolska