Citroen C4

Ryszard Polit
Fot. Citroen: Citroen C4 wprowadza nowatorskie rozwiązania do klasy średniej.
Fot. Citroen: Citroen C4 wprowadza nowatorskie rozwiązania do klasy średniej.
Udostępnij:
W przeszłości niemal w każdym modelu Citroena wprowadzano oryginalne rozwiązania. C4 ma wiele awangardowych elementów.
W przeszłości niemal w każdym modelu Citroena wprowadzano oryginalne rozwiązania. Po okresie stagnacji lat 90. model C4 znowu ma wiele awangardowych elementów, niespotykanych w innych autach.
Fot. Citroen: Citroen C4 wprowadza nowatorskie rozwiązania do klasy średniej.
Fot. Citroen: Citroen C4 wprowadza nowatorskie rozwiązania do klasy średniej.

 

Citroen C4 oferowany jest z nadwoziem 3- lub 5-drzwiowym. Do prezentacji wybraliśmy bardziej praktyczną wersję 5-drzwiową napędzaną benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 110 KM. 

 

Cechy szczególne

 

Największą innowacją C4 jest kierownica z nieruchomym centralnym zespołem przełączników. W dotychczasowych

Fot. Citroen: Citroen napędzany silnikiem 1,6 l o mocy 110 KM to pojazd wystarczająco dynamiczny o umiarkowanym zużyciu paliwa.
Fot. Citroen: Citroen napędzany silnikiem 1,6 l o mocy 110 KM to pojazd wystarczająco dynamiczny o umiarkowanym zużyciu paliwa.

rozwiązaniach wraz z kierownicą obracają się przełączniki np. sterowania radiem. Utrudnia to ich użycie, gdy kierownica jest skręcona. W Citroenie nie ma tego problemu, a dodatkowo tak rozwiązana kierownica umożliwiła zastosowanie prostokątnej poduszki powietrznej, co jest światową nowością. Prostokątny kształt zapewnia człowiekowi lepszą ochronę. Oryginalne, chociaż nie zawsze ergonomiczne, jest umieszczenie zespołu wskaźników w dwóch różnych miejscach. Wyświetlacz prędkościomierza wraz ze wskaźnikami ilości paliwa i temperatury jest

Fot. Citroen: Kierownica z nieruchomym, centralnym zespołem przełączników to rewolucyjne rozwiązanie nie stosowane nigdy wcześniej. Zestaw wskaźników
Fot. Citroen: Kierownica z nieruchomym, centralnym zespołem przełączników to rewolucyjne rozwiązanie nie stosowane nigdy wcześniej. Zestaw wskaźników z prędkościomierzem umieszczono centralnie, a obrotomierz- nad kierownicą.

usytuowany centralnie, natomiast obrotomierz - nad kierownicą. Tylko przez pierwszy kilometr jazdy dostaje się oczopląsu. Kąt pochylenia oparcia foteli przednich zmienia się skokowo, a nie płynnie, co jest mało wygodne, ale charakterystyczne dla tej marki. Za to wnętrze pojazdu jest wystarczająco przestronne, również z tyłu. Bagażnik o pojemności 320 l można powiększyć przez złożenie tylnej kanapy.

 

Silnik

 

Do napędu pojazdu wybraliśmy benzynowy silnik o pojemności 1,6 l o mocy 110 KM, który całkowicie spełnił oczekiwania. Niczym szczególnym się nie wyróżnia, ale jest wystarczająco

Fot. Citroen: Wnętrze pojazdu jest przestronne, również na tylnej kanapie.
Fot. Citroen: Wnętrze pojazdu jest przestronne, również na tylnej kanapie.

silny, by zapewniać autu dobrą dynamikę. Zużycie paliwa w mieście na poziomie 10 l jest do zaakceptowania.

 

Wrażenia z jazdy

 

Citroen C4 prowadzi się dość przyjemnie, za sprawą precyzyjnego układu kierowniczego i pewnych własności jezdnych. Konstrukcja układu zawieszenia nie jest zbyt nowatorska - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna, lecz dzięki dość twardej charakterystyce elementów

Fot. Citroen: Bagażnik auta ma objętość 320 l i nie jest to rekord w tej klasie pojazdów.
Fot. Citroen: Bagażnik auta ma objętość 320 l i nie jest to rekord w tej klasie pojazdów.

tłumiących na zakrętach auto nie sprawia niespodzianek. Seryjnie zamontowano układ wspomagania nagłego hamowania oraz ABS. Podczas jazdy z prędkością 100 km/h poziom hałasu jest dość niski, co sprzyja dalszym podróżom. Pojazd ma również dość skuteczny układ hamulcowy, który z prędkości 100 km/h zatrzymuje samochód na drodze 39,6 m.

Fot. Citroen: Konstrukcja zawieszenia jest klasyczna – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna z wahaczami wzdłużnymi. Mimo tych nieskomplikowanych
Fot. Citroen: Konstrukcja zawieszenia jest klasyczna – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna z wahaczami wzdłużnymi. Mimo tych nieskomplikowanych rozwiązań własności jezdne pojazdu są zupełnie przyzwoite.

 

Podsumowanie

 

Citroen C4 jest oryginalnym samochodem, co najłatwiej zauważyć we wnętrzu pojazdu. Sprawia korzystne wrażenie i ma duże szanse, by odebrać klientów konkurencyjnym autom kompaktowym. Nowy Citroen z silnikiem 1,6 l w wersji SX kosztuje jednak 67 tys. zł. W cenie aż o 8500 zł niższej oferowana jest wersja napędzana nieco słabszym silnikiem 1,4 l/88 KM i skromniej wyposażona. Wydaje się, że dla mniej wymagających nabywców może to być korzystna oferta.

  

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1587

Moc maksymalna (KM/obr/min):

110/5800

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

147/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

11,5

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

16,1

Prędkość maksymalna (km/h):

194

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

67

Droga hamowania od 100 km/h (m):

39,6

Pojemność bagażnika (dm3):

320

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

60

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,7/9,5

Długość x szerokość x wysokość (cm):

426 x 177 x 146

Rozstaw osi (cm):

261

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena 5-drzwiowej wersji SX (zł):

67 000

 

* - pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

*****

Dużo miejsca na przednich i na tylnych siedzeniach.  

Silnik

***

Spore zużycie paliwa, hałaśliwy, niska kultura pracy.

Poziom hałasu

***

Dość wysoki poziom hałasu.

Hamulce

**

Droga hamowania Logana jest dłuższa niż droga hamowania Fiata Albea 1.2 16V.

Dynamika

***

Logan jest nieco szybszy od Fiata Albea 1,2 l/80 KM.

Zużycie paliwa

***

Zużycie paliwa w mieście na poziomie 10 l/100 km wydaje się dość spore.

Nowoczesność konstrukcji

****

Typowa konstrukcja dla aut tej klasy.

Wyposażenie podstawowe

**

Bardzo skromne - nie ma wspomagania układu kierowniczego.

 

Wyposażenie seryjne:

Citroen C4 SX

 

Poduszki powietrzne

6

Układ ABS

S

Układ wspomagania nagłego hamowania

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/-

Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie

S/-

Klimatyzacja

S

Radioodtwarzacz

O

Rozpylacz zapachów

S

Komputer pokładowy

S

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie