Citroen C4

Ryszard Polit
Fot. Citroen: Citroen C4 wprowadza nowatorskie rozwiązania do klasy średniej.
Fot. Citroen: Citroen C4 wprowadza nowatorskie rozwiązania do klasy średniej.
W przeszłości niemal w każdym modelu Citroena wprowadzano oryginalne rozwiązania. C4 ma wiele awangardowych elementów.
W przeszłości niemal w każdym modelu Citroena wprowadzano oryginalne rozwiązania. Po okresie stagnacji lat 90. model C4 znowu ma wiele awangardowych elementów, niespotykanych w innych autach.
Fot. Citroen: Citroen C4 wprowadza nowatorskie rozwiązania do klasy średniej.
Fot. Citroen: Citroen C4 wprowadza nowatorskie rozwiązania do klasy średniej.

 

Citroen C4 oferowany jest z nadwoziem 3- lub 5-drzwiowym. Do prezentacji wybraliśmy bardziej praktyczną wersję 5-drzwiową napędzaną benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 110 KM. 

 

Cechy szczególne

 

Największą innowacją C4 jest kierownica z nieruchomym centralnym zespołem przełączników. W dotychczasowych

Fot. Citroen: Citroen napędzany silnikiem 1,6 l o mocy 110 KM to pojazd wystarczająco dynamiczny o umiarkowanym zużyciu paliwa.
Fot. Citroen: Citroen napędzany silnikiem 1,6 l o mocy 110 KM to pojazd wystarczająco dynamiczny o umiarkowanym zużyciu paliwa.

rozwiązaniach wraz z kierownicą obracają się przełączniki np. sterowania radiem. Utrudnia to ich użycie, gdy kierownica jest skręcona. W Citroenie nie ma tego problemu, a dodatkowo tak rozwiązana kierownica umożliwiła zastosowanie prostokątnej poduszki powietrznej, co jest światową nowością. Prostokątny kształt zapewnia człowiekowi lepszą ochronę. Oryginalne, chociaż nie zawsze ergonomiczne, jest umieszczenie zespołu wskaźników w dwóch różnych miejscach. Wyświetlacz prędkościomierza wraz ze wskaźnikami ilości paliwa i temperatury jest

Fot. Citroen: Kierownica z nieruchomym, centralnym zespołem przełączników to rewolucyjne rozwiązanie nie stosowane nigdy wcześniej. Zestaw wskaźników
Fot. Citroen: Kierownica z nieruchomym, centralnym zespołem przełączników to rewolucyjne rozwiązanie nie stosowane nigdy wcześniej. Zestaw wskaźników z prędkościomierzem umieszczono centralnie, a obrotomierz- nad kierownicą.

usytuowany centralnie, natomiast obrotomierz - nad kierownicą. Tylko przez pierwszy kilometr jazdy dostaje się oczopląsu. Kąt pochylenia oparcia foteli przednich zmienia się skokowo, a nie płynnie, co jest mało wygodne, ale charakterystyczne dla tej marki. Za to wnętrze pojazdu jest wystarczająco przestronne, również z tyłu. Bagażnik o pojemności 320 l można powiększyć przez złożenie tylnej kanapy.

 

Silnik

 

Do napędu pojazdu wybraliśmy benzynowy silnik o pojemności 1,6 l o mocy 110 KM, który całkowicie spełnił oczekiwania. Niczym szczególnym się nie wyróżnia, ale jest wystarczająco

Fot. Citroen: Wnętrze pojazdu jest przestronne, również na tylnej kanapie.
Fot. Citroen: Wnętrze pojazdu jest przestronne, również na tylnej kanapie.

silny, by zapewniać autu dobrą dynamikę. Zużycie paliwa w mieście na poziomie 10 l jest do zaakceptowania.

 

Wrażenia z jazdy

 

Citroen C4 prowadzi się dość przyjemnie, za sprawą precyzyjnego układu kierowniczego i pewnych własności jezdnych. Konstrukcja układu zawieszenia nie jest zbyt nowatorska - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna, lecz dzięki dość twardej charakterystyce elementów

Fot. Citroen: Bagażnik auta ma objętość 320 l i nie jest to rekord w tej klasie pojazdów.
Fot. Citroen: Bagażnik auta ma objętość 320 l i nie jest to rekord w tej klasie pojazdów.

tłumiących na zakrętach auto nie sprawia niespodzianek. Seryjnie zamontowano układ wspomagania nagłego hamowania oraz ABS. Podczas jazdy z prędkością 100 km/h poziom hałasu jest dość niski, co sprzyja dalszym podróżom. Pojazd ma również dość skuteczny układ hamulcowy, który z prędkości 100 km/h zatrzymuje samochód na drodze 39,6 m.

Fot. Citroen: Konstrukcja zawieszenia jest klasyczna – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna z wahaczami wzdłużnymi. Mimo tych nieskomplikowanych
Fot. Citroen: Konstrukcja zawieszenia jest klasyczna – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna z wahaczami wzdłużnymi. Mimo tych nieskomplikowanych rozwiązań własności jezdne pojazdu są zupełnie przyzwoite.

 

Podsumowanie

 

Citroen C4 jest oryginalnym samochodem, co najłatwiej zauważyć we wnętrzu pojazdu. Sprawia korzystne wrażenie i ma duże szanse, by odebrać klientów konkurencyjnym autom kompaktowym. Nowy Citroen z silnikiem 1,6 l w wersji SX kosztuje jednak 67 tys. zł. W cenie aż o 8500 zł niższej oferowana jest wersja napędzana nieco słabszym silnikiem 1,4 l/88 KM i skromniej wyposażona. Wydaje się, że dla mniej wymagających nabywców może to być korzystna oferta.

  

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1587

Moc maksymalna (KM/obr/min):

110/5800

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

147/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

11,5

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

16,1

Prędkość maksymalna (km/h):

194

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

67

Droga hamowania od 100 km/h (m):

39,6

Pojemność bagażnika (dm3):

320

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

60

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,7/9,5

Długość x szerokość x wysokość (cm):

426 x 177 x 146

Rozstaw osi (cm):

261

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena 5-drzwiowej wersji SX (zł):

67 000

 

* - pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

*****

Dużo miejsca na przednich i na tylnych siedzeniach.  

Silnik

***

Spore zużycie paliwa, hałaśliwy, niska kultura pracy.

Poziom hałasu

***

Dość wysoki poziom hałasu.

Hamulce

**

Droga hamowania Logana jest dłuższa niż droga hamowania Fiata Albea 1.2 16V.

Dynamika

***

Logan jest nieco szybszy od Fiata Albea 1,2 l/80 KM.

Zużycie paliwa

***

Zużycie paliwa w mieście na poziomie 10 l/100 km wydaje się dość spore.

Nowoczesność konstrukcji

****

Typowa konstrukcja dla aut tej klasy.

Wyposażenie podstawowe

**

Bardzo skromne - nie ma wspomagania układu kierowniczego.

 

Wyposażenie seryjne:

Citroen C4 SX

 

Poduszki powietrzne

6

Układ ABS

S

Układ wspomagania nagłego hamowania

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/-

Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie

S/-

Klimatyzacja

S

Radioodtwarzacz

O

Rozpylacz zapachów

S

Komputer pokładowy

S

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

 

od 12 lat
Wideo

Inauguracja metro roweru

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty