Citroen C4 oferowany jest z nadwoziem 3- lub 5-drzwiowym. Do prezentacji wybraliśmy bardziej praktyczną wersję 5-drzwiową napędzaną benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 110 KM.
Cechy szczególne
Największą innowacją C4 jest kierownica z nieruchomym centralnym zespołem przełączników. W dotychczasowych
rozwiązaniach wraz z kierownicą obracają się przełączniki np. sterowania radiem. Utrudnia to ich użycie, gdy kierownica jest skręcona. W Citroenie nie ma tego problemu, a dodatkowo tak rozwiązana kierownica umożliwiła zastosowanie prostokątnej poduszki powietrznej, co jest światową nowością. Prostokątny kształt zapewnia człowiekowi lepszą ochronę. Oryginalne, chociaż nie zawsze ergonomiczne, jest umieszczenie zespołu wskaźników w dwóch różnych miejscach. Wyświetlacz prędkościomierza wraz ze wskaźnikami ilości paliwa i temperatury jest
usytuowany centralnie, natomiast obrotomierz - nad kierownicą. Tylko przez pierwszy kilometr jazdy dostaje się oczopląsu. Kąt pochylenia oparcia foteli przednich zmienia się skokowo, a nie płynnie, co jest mało wygodne, ale charakterystyczne dla tej marki. Za to wnętrze pojazdu jest wystarczająco przestronne, również z tyłu. Bagażnik o pojemności 320 l można powiększyć przez złożenie tylnej kanapy.
Silnik
Do napędu pojazdu wybraliśmy benzynowy silnik o pojemności 1,6 l o mocy 110 KM, który całkowicie spełnił oczekiwania. Niczym szczególnym się nie wyróżnia, ale jest wystarczająco
silny, by zapewniać autu dobrą dynamikę. Zużycie paliwa w mieście na poziomie 10 l jest do zaakceptowania.
Wrażenia z jazdy
Citroen C4 prowadzi się dość przyjemnie, za sprawą precyzyjnego układu kierowniczego i pewnych własności jezdnych. Konstrukcja układu zawieszenia nie jest zbyt nowatorska - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna, lecz dzięki dość twardej charakterystyce elementów
tłumiących na zakrętach auto nie sprawia niespodzianek. Seryjnie zamontowano układ wspomagania nagłego hamowania oraz ABS. Podczas jazdy z prędkością 100 km/h poziom hałasu jest dość niski, co sprzyja dalszym podróżom. Pojazd ma również dość skuteczny układ hamulcowy, który z prędkości 100 km/h zatrzymuje samochód na drodze 39,6 m.
Podsumowanie
Citroen C4 jest oryginalnym samochodem, co najłatwiej zauważyć we wnętrzu pojazdu. Sprawia korzystne wrażenie i ma duże szanse, by odebrać klientów konkurencyjnym autom kompaktowym. Nowy Citroen z silnikiem 1,6 l w wersji SX kosztuje jednak 67 tys. zł. W cenie aż o 8500 zł niższej oferowana jest wersja napędzana nieco słabszym silnikiem 1,4 l/88 KM i skromniej wyposażona. Wydaje się, że dla mniej wymagających nabywców może to być korzystna oferta.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1587 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 110/5800 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 147/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 11,5 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 16,1 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 194 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 67 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 39,6 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 320 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 60 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,7/9,5 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 426 x 177 x 146 |
Rozstaw osi (cm): | 261 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena 5-drzwiowej wersji SX (zł): | 67 000 |
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | ***** | Dużo miejsca na przednich i na tylnych siedzeniach. |
Silnik | *** | Spore zużycie paliwa, hałaśliwy, niska kultura pracy. |
Poziom hałasu | *** | Dość wysoki poziom hałasu. |
Hamulce | ** | Droga hamowania Logana jest dłuższa niż droga hamowania Fiata Albea 1.2 16V. |
Dynamika | *** | Logan jest nieco szybszy od Fiata Albea 1,2 l/80 KM. |
Zużycie paliwa | *** | Zużycie paliwa w mieście na poziomie 10 l/100 km wydaje się dość spore. |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Typowa konstrukcja dla aut tej klasy. |
Wyposażenie podstawowe | ** | Bardzo skromne - nie ma wspomagania układu kierowniczego. |
Wyposażenie seryjne:
Citroen C4 SX
Poduszki powietrzne | 6 |
Układ ABS | S |
Układ wspomagania nagłego hamowania | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/- |
Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie | S/- |
Klimatyzacja | S |
Radioodtwarzacz | O |
Rozpylacz zapachów | S |
Komputer pokładowy | S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?