Citroen C4 Picasso kontra Toyota Verso

Dariusz Dobosz
Citroen C4 Picasso / Fot. Citroen
Citroen C4 Picasso / Fot. Citroen
Udostępnij:
Kompaktowe minivany z Francji i Japonii to dwie interesujące propozycje w segmencie jednobryłowców. Co je łączy, a co dzieli ?
Citroen C4 Picasso / Fot. Citroen
Citroen C4 Picasso / Fot. Citroen

Kiedy Citroen w 1998 pokazywał po raz pierwszy oficjalnie model z przydomkiem Picasso , Toyota dopiero tworzyła swój wielkopojemny kompakt Corolla Verso. Weszła z nim na rynek trzy lata później, w 2001 r. Wówczas powiązanie z Corollą było podkreślane w nazwie auta, potem jednak z niego zrezygnowano. Było to w 2009 r., gdy Verso przeszła konstrukcyjną metamorfozę, zastępując w ofercie dwa auta – Corollę Verso i Avensisa Verso. Taką rolę pełni do dzisiaj i jest obecnie jedynym reprezentantem Toyoty wśród minivanów. Rozmiarami bliżej jej do kompaktów niż do klasy średniej.

Citroen wciąż utrzymuje w nazwie swojego jednobryłowca symbol podstawowego modelu z segmentu C, czyli C4. Nie zrezygnował też z przydomku Picasso i nazwisko słynnego artysty wciąż towarzyszy francuskiemu minivanowi. Trzeba przyznać, że teraz wyjątkowo dobrze się z nim komponuje. Odważny, nawet nieco kontrowersyjny projekt nadwozia jest bliski temu co robił Pablo Picasso. Citroen odrzucił reguły, poszedł własną drogą i stworzył samochód inny niż wszystkie. Może nie dotyczy to całej bryły, ale detali na pewno. Wystarczy spojrzeć w reflektrory C4 Picasso, wyglądające jak wizjery wojskowych wozów bojowych. Tego nie ma w innych autach, a oryginalność dzisiaj to zaleta.

Toyota Verso / Fot. Toyota
Toyota Verso / Fot. Toyota

W Verso z oryginalnością jest nieco gorzej. Po ostatnich zmianach nadwozia przedni pas wygląda tak samo jak w Aurisie czy Avensisie. Minivan jest jednak rozpoznawalny dzięki wysokiemu nadwoziu, a charakterystyczny dla innych modeli Toyoty kształt przodu nadaje mu nieco dynamiki. Wygląda to znacznie lepiej niż przed modernizacją, gdy Verso była nieco nudnawa. Także wnętrze Toyoty wygląda bardziej tradycyjnie. Wskaźniki są analogowe, centralna konsola to swoiste centrum zarządzania. W Citroenie postawiono na elektronikę, kierowca korzysta głównie z ciekłokrystalicznych wyświetlaczy. W miejscu tradycyjnym dla centralnej konsoli odnajdujemy pokaźnych rozmiarów schowek, a centrum zarządzania w dużej części przeniesiono na kierownicę. To co łączy oba auta to centralny układ

Citroen C4 Picasso / Fot. Citroen
Citroen C4 Picasso / Fot. Citroen

wskaźników, mocno oddalonych od prowadzącego. W Citroenie niektóre informacje są przez to mało czytelne, w Toyocie nie ma z tym problemu. W Picasso trzeba dobrze poznać obsługę elektronicznego menu, bo dotarcie do niektórych jego funkcji bywa kłopotliwe.

Zarówno w Citroenie jak i w Toyocie odnajdziemy to, co powinien mieć minivan. Mamy więc oddzielne fotele da każdego z jadących, sporo wolnej przestrzeni, możliwość aranżacji wnętrza poprzez przesuwanie, składanie czy wyjmowanie siedzeń a także spore bagażniki. Ten w Picasso jest wyraźnie większy. W pełni porównywalna jest w obu autach jakość wykończenia, choć Citroen robi wrażenie bardziej przytulnego i milszego. To chyba kwestia nieco lepszych materiałów zastosowanych w przedziale pasażerskim. Nie można też narzekać na wyciszenie samochodów i poziom komfortu. Na kiepskich nawierzchniach lepiej spisuje się Citroen, który gładko przemyka po wyboistych drogach. Pod względem wyposażenia auta są porównywalne, ale Verso ma l

Toyota Verso / Fot. Toyota
Toyota Verso / Fot. Toyota

ekką przewagę ze względu na obecność w standardzie poduszki kolanowej dla kierowcy i radia z odtwarzaczem CD i MP3. Citroen przeważa nad Verso tylko automatyczną klimatyzacją i elektrycznymi sterownikami szyb w tylnych drzwiach.

Silniki obu minivanów to udane konstrukcje, które nie imponują może dynamiką, za to pracują spokojnie, cicho i bez rozrzutności w gospodarowaniu paliwem. Toyota, mająca pod maską czterocylindrowca BMW, ma nieco lepsze osiągi mimo mniejszej mocy i sporo wyższej masy własnej. To zasługa lepszej charakterystyki silnika, który ma szerszy zakres obrotów użytkowych. Ta elastyczność doskonale sprawdza się w codziennej eksploatacji. Turbodiesel Citroena jest z kolei oszczędniejszy, a podczas jazdy również daje wiele przyjemności.

Najtańszego C4 Picasso z benzynowym silnikiem 1.6 VTi o mocy 120 KM można kupić za 74 500 zł. Cena najtańszej wersji Verso z benzynowym silnikiem 1.6 o mocy 132 KM wynosi 75 990 zł. Tutaj lepszy jest Citroen. Ale w porównywanych wersjach tańsza jest jednak Toyota. Różnice nie są szokujące i przy wyborze auta nie powinny mieć większego znaczenia. Więcej zależeć będzie od estetycznych preferencji nabywców, bo właśnie wygląd najbardziej różnicuje te dwa samochody.

Wybrane dane techniczne

 

Citroen C4 Picasso 1.6 HDI Seduction

Toyota Verso 1.6 D-4D Active

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

R4/16/turbodiesel

R4/16/turbodiesel

Pojemność skokowa (cm3)

1560

1598

Moc maksymalna (KM/obr/min)

115/3600

112/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

270/1750

270/1750-2250

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

13,1

12,7

Prędkość maksymalna (km/h)

185

186

Pojemność bagażnika (l)

537

484

Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

60

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

4,0

4,5

Długość x szerokość x wysokość (cm)

442,5/182,6/161

446/179/162

Rozstaw osi (cm)

278,5

278

Masa własna (kg)

1298

1520

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

3/12

Cena (zł)

od 90 000

od 86 990

Wybrane wyposażenie seryjne

 

Citroen C4 Picasso 1.6 HDI Seduction

Toyota Verso 1.6 D-4D Active

Poduszki powietrzne

6

7

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/-

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

S/-

Radioodtwarzacz z CD/z MP3

S/O

S/S

S  wyposażenie standardowe

O wyposażenie za dopłatą

-   wyposażenie niedostępne

*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Nasza ocena       

 

Citroen C4 Picasso 1.6 HDI Seduction

Toyota Verso 1.6 D-4D Active

Przestronność wnętrza

+

+

Silnik

+

+

Osiągi

+

+

Podwozie

+

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Zużycie paliwa

+

 

Wyposażenie

 

+

Cena

 

+

Wynik końcowy

++++++ (6)

+++++++ (7)

Podsumowanie

Okazuje się że auta zaprojektowane przez Francuzów i Japończyków mogą prezentować bardzo podobny poziom funkcjonalności, komfortu, dynamiki i ceny. Oba auta różnicuje podejście do estetyki, bardziej tradycyjnej w Verso i nieco futurystycznej w Picasso. Nabywcy nie powinni mieć zatem problemu z wyborem. Miłośnicy klasyki pójdą po prostu do salonu Toyoty, a osoby ceniące sobie oryginalność od razu skierują się do Citroena.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie