Citroen C4 kontra Peugeot 307

Ryszard Polit
Fot. Maciej Pobocha: Citroen C4 ma interesujące nadwozie, jednak pojazd powstał na płycie podłogowej Peugeota 307.
Fot. Maciej Pobocha: Citroen C4 ma interesujące nadwozie, jednak pojazd powstał na płycie podłogowej Peugeota 307.
Marki Citroen i Peugeot wchodzą w skład jednego koncernu – PSA. Każda z nich zachowuje jednak swoją tożsamość.

Marki Citroen i Peugeot wchodzą w skład jednego koncernu - PSA. Każda z nich zachowuje jednak swoją tożsamość - stateczny Peugeot nie konkuruje z frywolnym Citroenem.

Fot. Maciej Pobocha: Citroen C4 ma interesujące nadwozie, jednak pojazd powstał na płycie podłogowej Peugeota 307.
Fot. Maciej Pobocha: Citroen C4 ma interesujące nadwozie, jednak pojazd powstał na płycie podłogowej Peugeota 307.

 

Debiutującego w 2001 r. Peugeota 307 przyjęto bardzo pozytywnie - atrakcyjny design nadwozia i obszerne wnętrze zjednały mu liczne grono zwolenników. Niedawno Peugeot przeszedł face lifting, a jego płytę podłogową wykorzystano do nowego modelu Citroena C4. Porównujemy pojazdy z nadwoziem 5-drzwiowym, napędzane tym samym silnikiem

Fot. Peugeot: Peugeot 307 przeszedł ostatnio face lifting nadwozia.
Fot. Peugeot: Peugeot 307 przeszedł ostatnio face lifting nadwozia.

benzynowym o pojemności 1,6 l i mocy 110 KM.

 

Cechy szczególne

 

Designerzy to jednak czarodzieje - patrząc na oba pojazdy trudno się zorientować, że mają wspólną płytę podłogową. Ale nie jest ona identyczna - Citroen ma nieco większy rozstaw kół i przez to szersze wnętrze. Dla puszystych pasażerów to dobra wiadomość, jednak nie znaczy to, że Citroen ma

Fot. Maciej Pobocha: Citroen napędzany jest identycznym silnikiem benzynowym 1,6 l /110 KM – tym samym co Peugeot 307. Jednak to Citroen jest autem nieco
Fot. Maciej Pobocha: Citroen napędzany jest identycznym silnikiem benzynowym 1,6 l /110 KM – tym samym co Peugeot 307. Jednak to Citroen jest autem nieco oszczędniejszym.

przestronniejsze wnętrze. Nad głową jest więcej przestrzeni w Peugeocie, szczególnie dla pasażerów siedzących na tylnej kanapie. W Peugeocie wygodniejsze są także przednie fotele, które mają dłuższe siedziska. Bagażnik Citroena o pojemności 320 l jest dość mały, w Peugeocie wygospodarowano o 20 l więcej. Największym atutem Citroena jest brawurowo

Fot. Peugeot: Peugeot ma nieco skuteczniejszy układ hamulcowy od Citroena
Fot. Peugeot: Peugeot ma nieco skuteczniejszy układ hamulcowy od Citroena

zaprojektowana tablica przyrządów złożona z dwóch części - wyświetlacz cyfrowego prędkościomierza znajduje się na środku, nad konsolą centralną, a obrotomierz - nad kierownicą. Citroen powraca więc do tradycji ekstrawaganckich i nie zawsze praktycznych rozwiązań. Za to rewolucyjna jest kierownica z nieruchomym

Fot. Maciej Pobocha: Chluba Citroena – kierownica z nieruchomym środkiem okazała się praktyczna. Na środku zainstalowano wyświetlacz z prędkościomierzem,
Fot. Maciej Pobocha: Chluba Citroena – kierownica z nieruchomym środkiem okazała się praktyczna. Na środku zainstalowano wyświetlacz z prędkościomierzem, przy kierownicy – obrotomierz. Można dostać oczopląsu.

środkiem. Dzięki temu rozwiązaniu nie zmieniają swojego położenia przyciski do sterowania radiem i poduszka powietrzna. W Peugeocie nie ma żadnych kontrowersyjnych pomysłów, co wcale nie jest jego wadą. Kierownica jest "normalna", a tablica przyrządów ma typowe rozmieszczenie wskaźników i umieszczono ją nad kierownicą. Do Citroena można dokupić środek zapachowy, rozpylany w kabinie, żeby pachniało.

Fot. Peugeot: Tradycyjna tablica przyrządów Peugeota okazała się jego zaletą.
Fot. Peugeot: Tradycyjna tablica przyrządów Peugeota okazała się jego zaletą.

Gama zapachów jest spora. 

 

Silniki

 

Oba pojazdy napędzane są tym samym benzynowym silnikiem o pojemności 1,6 l i mocy 110 KM, który ma 4 zawory w każdym cylindrze i dwa wałki rozrządu. To typowa konstrukcja wielozaworowa, która maksymalny moment

Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze Citroena jest dość przestronne.
Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze Citroena jest dość przestronne.

obrotowy osiąga dopiero przy 4 000 obr/min. Dynamiczna jazda wymaga częstej zmiany biegów, gdyż jednostka napędowa nie jest zbyt elastyczna. Zużycie paliwa obu pojazdów jest zbliżone i w mieście wynosi ok. 10 l na 100 km. 

 

Wrażenia z jazdy

 

Oba pojazdy mają całkiem poprawne własności jezdne, na miarę możliwości nieskomplikowanej konstrukcji zawieszenia. Z przodu wykorzystano kolumny McPhersona, a z tyłu belkę skrętną łączącą

Fot. Peugeot: Peugeot zasłynął obszernym wnętrzem, nawet wysokie osoby czują się w nim wygodnie.
Fot. Peugeot: Peugeot zasłynął obszernym wnętrzem, nawet wysokie osoby czują się w nim wygodnie.

wahacze wzdłużne. Takie rozwiązanie wychodzi już pomału z mody na korzyść wielowahaczowego zawieszenia tylnego. Peugeot ma sztywniejszą charakterystykę elementów tłumiących od Citroena, dlatego C4 oferuje wyższy komfort jazdy po złych drogach. Za to Peugeot ma nieco wydajniejszy układ hamulcowy, a pojazd zatrzymuje się z prędkości 100 km/h na drodze krótszej niż 39 m - to dobry wynik. Dużą zaletą obu aut jest niski poziom hałasu, dzięki

Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik Citroena ma pojemność 320 l – trochę mało.
Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik Citroena ma pojemność 320 l – trochę mało.

czemu nawet długa jazda nie jest męcząca. Czas rozpędzania do prędkości 100 km/h jest w obu pojazdach jednakowy, na wyższych biegach nieco szybszy jest Peugeot.

 


Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha


Podsumowanie

 

Różnice w charakterze obu samochodów są oczywiste - Peugeot zaprojektowany jest tradycyjnie, a Citroen - nowatorsko. Taki podział ról obowiązywał między obiema markami dużo wcześniej. Peugeot ma nieco przestronniejsze wnętrze, lepszą dynamikę i wyposażenie. Pachnący Citroen może zainteresować ciekawym designem. Oba pojazdy, chociaż takie podobne, są jednak zupełnie inne.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Citroen C4

Peugeot 307

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

Ten sam

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

 

+

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

 

+

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Citroen C4

Peugeot 307

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1587

1587

Moc maksymalna (KM/obr/min):

110/5750

110/5800

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

147/4000

147/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

10,6

10,6

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

12,9

11,8

Prędkość maksymalna (km/h):

194

190

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

66

66

Droga hamowania od 100 km/h (m):

39,2

38,7

Pojemność bagażnika (dm3):

320

340

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

60

60

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,7/9,5

5,8/10,0

Długość x szerokość x wysokość (cm):

427 x 177 x 146

420 x 175 x 157

Rozstaw osi (cm):

261

261

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena wersji 5-drzwiowej sugerowana przez generalnego importera/promocyjna (zł):

60 600/47 600

63 000/54 400

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Citroen C4 X

Peugeot 307 Trendy

Poduszki powietrzne

2

2

Układ ABS

S

S

Układ wspomagania nagłego hamowania

S

S

Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/-

S/-

Elektrycznie regulowane/podgrzewane lusterka

S/-

S/S

Klimatyzacja

O

O

Centralny zamek

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Radio CD/Komputer pokładowy

O/S

S/S

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty