Marki Citroen i Peugeot wchodzą w skład jednego koncernu - PSA. Każda z nich zachowuje jednak swoją tożsamość - stateczny Peugeot nie konkuruje z frywolnym Citroenem.

Debiutującego w 2001 r. Peugeota 307 przyjęto bardzo pozytywnie - atrakcyjny design nadwozia i obszerne wnętrze zjednały mu liczne grono zwolenników. Niedawno Peugeot przeszedł face lifting, a jego płytę podłogową wykorzystano do nowego modelu Citroena C4. Porównujemy pojazdy z nadwoziem 5-drzwiowym, napędzane tym samym silnikiem

benzynowym o pojemności 1,6 l i mocy 110 KM.
Cechy szczególne
Designerzy to jednak czarodzieje - patrząc na oba pojazdy trudno się zorientować, że mają wspólną płytę podłogową. Ale nie jest ona identyczna - Citroen ma nieco większy rozstaw kół i przez to szersze wnętrze. Dla puszystych pasażerów to dobra wiadomość, jednak nie znaczy to, że Citroen ma

przestronniejsze wnętrze. Nad głową jest więcej przestrzeni w Peugeocie, szczególnie dla pasażerów siedzących na tylnej kanapie. W Peugeocie wygodniejsze są także przednie fotele, które mają dłuższe siedziska. Bagażnik Citroena o pojemności 320 l jest dość mały, w Peugeocie wygospodarowano o 20 l więcej. Największym atutem Citroena jest brawurowo

zaprojektowana tablica przyrządów złożona z dwóch części - wyświetlacz cyfrowego prędkościomierza znajduje się na środku, nad konsolą centralną, a obrotomierz - nad kierownicą. Citroen powraca więc do tradycji ekstrawaganckich i nie zawsze praktycznych rozwiązań. Za to rewolucyjna jest kierownica z nieruchomym

środkiem. Dzięki temu rozwiązaniu nie zmieniają swojego położenia przyciski do sterowania radiem i poduszka powietrzna. W Peugeocie nie ma żadnych kontrowersyjnych pomysłów, co wcale nie jest jego wadą. Kierownica jest "normalna", a tablica przyrządów ma typowe rozmieszczenie wskaźników i umieszczono ją nad kierownicą. Do Citroena można dokupić środek zapachowy, rozpylany w kabinie, żeby pachniało.

Gama zapachów jest spora.
Silniki
Oba pojazdy napędzane są tym samym benzynowym silnikiem o pojemności 1,6 l i mocy 110 KM, który ma 4 zawory w każdym cylindrze i dwa wałki rozrządu. To typowa konstrukcja wielozaworowa, która maksymalny moment

obrotowy osiąga dopiero przy 4 000 obr/min. Dynamiczna jazda wymaga częstej zmiany biegów, gdyż jednostka napędowa nie jest zbyt elastyczna. Zużycie paliwa obu pojazdów jest zbliżone i w mieście wynosi ok. 10 l na 100 km.
Wrażenia z jazdy
Oba pojazdy mają całkiem poprawne własności jezdne, na miarę możliwości nieskomplikowanej konstrukcji zawieszenia. Z przodu wykorzystano kolumny McPhersona, a z tyłu belkę skrętną łączącą

wahacze wzdłużne. Takie rozwiązanie wychodzi już pomału z mody na korzyść wielowahaczowego zawieszenia tylnego. Peugeot ma sztywniejszą charakterystykę elementów tłumiących od Citroena, dlatego C4 oferuje wyższy komfort jazdy po złych drogach. Za to Peugeot ma nieco wydajniejszy układ hamulcowy, a pojazd zatrzymuje się z prędkości 100 km/h na drodze krótszej niż 39 m - to dobry wynik. Dużą zaletą obu aut jest niski poziom hałasu, dzięki

czemu nawet długa jazda nie jest męcząca. Czas rozpędzania do prędkości 100 km/h jest w obu pojazdach jednakowy, na wyższych biegach nieco szybszy jest Peugeot.

Podsumowanie
Różnice w charakterze obu samochodów są oczywiste - Peugeot zaprojektowany jest tradycyjnie, a Citroen - nowatorsko. Taki podział ról obowiązywał między obiema markami dużo wcześniej. Peugeot ma nieco przestronniejsze wnętrze, lepszą dynamikę i wyposażenie. Pachnący Citroen może zainteresować ciekawym designem. Oba pojazdy, chociaż takie podobne, są jednak zupełnie inne.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Citroen C4 | Peugeot 307 |
Przestronność wnętrza | | + |
Silnik | Ten sam | |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | | + |
Dynamika | | + |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | | + |
Wybrane dane techniczne:
| Citroen C4 | Peugeot 307 |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1587 | 1587 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 110/5750 | 110/5800 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 147/4000 | 147/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 10,6 | 10,6 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 12,9 | 11,8 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 194 | 190 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 66 | 66 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 39,2 | 38,7 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 320 | 340 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 60 | 60 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,7/9,5 | 5,8/10,0 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 427 x 177 x 146 | 420 x 175 x 157 |
Rozstaw osi (cm): | 261 | 261 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
Cena wersji 5-drzwiowej sugerowana przez generalnego importera/promocyjna (zł): | 60 600/47 600 | 63 000/54 400 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Citroen C4 X | Peugeot 307 Trendy |
Poduszki powietrzne | 2 | 2 |
Układ ABS | S | S |
Układ wspomagania nagłego hamowania | S | S |
Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/- | S/- |
Elektrycznie regulowane/podgrzewane lusterka | S/- | S/S |
Klimatyzacja | O | O |
Centralny zamek | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Radio CD/Komputer pokładowy | O/S | S/S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?