Citroen C4 Grand Picasso kontra VW Touran

Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski: Duże, przeszklone powierzchnie C4 Grand Picasso powodują, że istotnie można go nazwać Visiovanem
Fot. Jarosław Zgirski: Duże, przeszklone powierzchnie C4 Grand Picasso powodują, że istotnie można go nazwać Visiovanem
Francuzi od lat dowodzą, że konstruowanie samochodów rodzinnych może być sposobem przyciągnięcia klienta do salonu i zabawą formą. Niemiecka solidność wciąż nakazuje tworzyć Volkswagenowi pojazdy proste w formie, ale użyteczne w codziennej eksploatacji.
Francuzi od lat dowodzą, że konstruowanie samochodów rodzinnych może być nie tylko sposobem przyciągnięcia klienta do salonu, ale i zabawą formą. Najnowszym przykładem takiego podejścia jest Visiovan Citroena. Z kolei niemiecka solidność wciąż nakazuje tworzyć Volkswagenowi pojazdy proste w formie, ale użyteczne w codziennej eksploatacji.
Fot. Jarosław Zgirski: Duże, przeszklone powierzchnie C4 Grand Picasso powodują, że istotnie można go nazwać Visiovanem
Fot. Jarosław Zgirski: Duże, przeszklone powierzchnie C4 Grand Picasso powodują, że istotnie można go nazwać Visiovanem

 

Minivany to segment, który świetnie przyjął się na rynku. Cenią go sobie rodziny, dla których samochód typu kombi jest o numer za mały. Kształty nadwozia mają w tym momencie znaczenie drugorzędne, choć na pewno lepiej jeździć samochodem o ładnej, nowoczesnej linii. Najważniejsze są jednak cechy użytkowe. Jak pod tym względem radzą sobie nasi konkurenci?

 

Cechy szczególne

 

VW Touran nie jest piękny, ale nie o szlachetną linię nadwozia chodziło inżynierom z Wolfsburga. Touran ma pudełkowaty kształt, jest za to bardzo pojemny. W klasie minivanów niewielu jest

Fot. Jarosław Zgirski: Touran bazuje na płycie podłogowej Golfa V generacji
Fot. Jarosław Zgirski: Touran bazuje na płycie podłogowej Golfa V generacji

konkurentów, którzy wygraliby z nim rywalizację na pojemność bagażnika.

 

Pod tym względem Citroen C4 Grand Picasso przegrywa, choć minimalnie. Ma za to inny argument - dwa dodatkowe miejsca siedzące chowane pod podłogą bagażnika. Ten patent, znany już choćby z Zafiry, konstruktorzy udoskonalili tak, że składanie i rozkładanie trzeciego rzędu foteli nie sprawia najmniejszych kłopotów.

Fot. Jarosław Zgirski: W ofercie jest także wersja pięcioosobowa, różniącą się od wersji Grand odmienną stylistyką tyłu i mniejszą pojemnością bagaż
Fot. Jarosław Zgirski: W ofercie jest także wersja pięcioosobowa, różniącą się od wersji Grand odmienną stylistyką tyłu i mniejszą pojemnością bagażnika

 

Jest to jednak nadal tzw. wyjście awaryjne w sytuacji, gdy musimy przewieźć większą liczbę osób. Miejsca na nogi w trzecim rzędzie jest mało, dlatego powinny tu siadać raczej osoby niskie, albo dzieci.

 

Ten sam problem występuje w Touranie, tyle, że za trzeci rząd siedzeń trzeba dopłacić ponad 3 tys. zł. niezależnie od wersji wyposażenia. Wnętrze niemieckiego minivana nie zaskakuje wyszukaną stylistyką, jest proste i funkcjonalne.

Fot. Jarosław Zgirski: Drobny retusz stylizacyjny Tourana nie spowodował radykalnych zmian nadwozia, jak i wnętrza pojazdu
Fot. Jarosław Zgirski: Drobny retusz stylizacyjny Tourana nie spowodował radykalnych zmian nadwozia, jak i wnętrza pojazdu

 

Za to Citroen mocno się napracował na miano Visiovana. Nie tylko przednia szyba kończy się nad głowami kierowcy i pasażera, ale i potężny, przeszklony dach powoduje, że do wnętrza dochodzi mnóstwo światła.

 

Również rozplanowaniu poszczególnych elementów deski rozdzielczej towarzyszyła inna wizja, niż niemieckiemu rywalowi. Inaczej rozwiązano kwestie regulacji nawiewu i klimatyzacji, rozdzielając wyświetlacze na lewą i prawą stronę kabiny. Elektroniczne zegary umieszczono w panelu

Fot. Jarosław Zgirski: Zegary w środkowym panelu, duża ilość schowków i lodówka w najbogatszej wersji – tak wygląda wnętrze Visiovana
Fot. Jarosław Zgirski: Zegary w środkowym panelu, duża ilość schowków i lodówka w najbogatszej wersji – tak wygląda wnętrze Visiovana

centralnym.

 

Wnętrze Tourana jest konserwatywne, sprawia wrażenie ascetycznego, choć deska rozdzielcza została rozplanowana ergonomicznie. Ilość przełączników i przycisków w Grand Picasso wręcz przytłacza, natomiast w Volkswagenie obsługa jest intuicyjna.

W rodzinnym minivanie liczy się również ilość schowków. Touran ma ich sporo, ale pod tym względem góruje jednak francuski konkurent.

 

Plastiki deski rozdzielczej w obu autach zostały wykonane z przyzwoitego materiału, są dobrze spasowane i nie trzeszczą podczas jazdy.

Fot. Jarosław Zgirski: Klasyczny wygląd kokpitu Tourana docenią motoryzacyjni konserwatyści. Wszystko tu jest czytelne, solidnie spasowane i w zasięgu
Fot. Jarosław Zgirski: Klasyczny wygląd kokpitu Tourana docenią motoryzacyjni konserwatyści. Wszystko tu jest czytelne, solidnie spasowane i w zasięgu ręki

 

Silniki

 

Oba modele prezentują szeroką paletę silników, ale ostatnio w tego rodzaju pojazdach najpopularniejsze są diesle. VW Touran ma pod maską znaną, dwulitrową jednostkę napędową TDi, zaś C4 Picasso porusza się za pomocą nieco słabszego, choć o podobnej pojemności silnika HDi.

 

Znaczące różnice w dynamice obu samochodów wynikają jednak nie z ilości koni mechanicznych, lecz z przekładni z jaką współpracują oba pojazdy. O ile w przypadku Tourana mamy do dyspozycji 6-biegową skrzynię

Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik Grand Picasso w wersji siedmioosobowej ma pojemność 210 litrów
Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik Grand Picasso w wersji siedmioosobowej ma pojemność 210 litrów

manualną, to w przypadku C4 Grand Picasso producent zamontował zautomatyzowaną skrzynię MCP, nie dając jakiegokolwiek wyboru nabywcy. Manualną skrzynię można natomiast zamówić do słabszej jednostki 1.6 HDi.

 

Natomiast do dwulitrowego diesla Tourana zamiast precyzyjnie działającej 6-biegowej skrzyni manualnej można zamówić dwusprzęgłową, automatyczną skrzynię DSG.

Pod względem kultury pracy diesel Citroena góruje nieco nad silnikiem rywala. Przy większych prędkościach w Touranie wzmaga się hałas, podczas gdy w Grand Picasso powyżej 120 km/h można swobodnie rozmawiać. Pod względem zużycia paliwa oba auta należy uznać za oszczędne.

Fot. Jarosław Zgirski: VW Touran ma jeden z największych bagażników w swojej klasie – 695 l
Fot. Jarosław Zgirski: VW Touran ma jeden z największych bagażników w swojej klasie – 695 l

 

Wrażenia z jazdy

 

Gabaryty obu rywali nie są na tyle duże, by utrudniały codzienną eksploatację. Jedynie podczas parkowania trzeba bardziej uważać, albo zainwestować w czujniki parkowania. W obu autach siedzi się wygodnie, a kierowca ma dobrą widoczność do przodu i na boki.

 

Komfortem pracy zawieszenia na dziurach i nierównościach może się poszczycić C4 Picasso, ale twarda charakterystyka układu jezdnego Tourana sprawia, że na szybko pokonywanych ciasnych łukach kierowca czuje się pewniej i bezpieczniej.

 

Także dynamika dwulitrowej jednostki Volkswagena powoduje, że wyprzedzanie trwa krótko. Pod tym względem Citroen wyraźnie ustępuje niemieckiej konkurencji. Skrzynia MCP nie radzi sobie dobrze z rozpędzaniem ważącego ponad 1,6 t  C4 Grand Picasso. Wciskaniu pedału gazu towarzyszą jednocześnie nieprzyjemne szarpnięcia, które odczuwają wszyscy pasażerowie.

 

Podsumowanie

 

Citroen C4 Grand Picasso oraz VW Touran to dwa różne stylistycznie minivany. Francuskie auto charakteryzuje się wysoką funkcjonalnością przy zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań stylistycznych, niemiecki konkurent jest pod tym względem zachowawczy i trafia w gusta raczej konserwatywnych nabywców.

 

Pod względem bezpieczeństwa oba samochody są bez zarzutu - w testach zderzeniowych EuroNCAP otrzymały maksymalną notę pięciu gwiazdek. Aby nie było tak miło, trzeba dodać, że są to jednak samochody drogie, na które stać rodziny lepiej sytuowane.

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Citroen C4 Grand Picasso 2.0 HDi

VW Touran 2.0 TDi

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/diesel

4/16/diesel

Pojemność skokowa (cm3
)

1997

1998

Moc maksymalna (KM/obr/min)

136/4000

140/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

270/2000

320/1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

13,7

10,3

Prędkość maksymalna (km/h)

195

200

Pojemność bagażnika (l)

670/1950

695/1990

Pojemność zbiornika paliwa (l)

60

60

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

6,1/7,9

6,5/8,3

Długość x szerokość x wysokość (cm)

459/183/171

439/179,5/164

Rozstaw osi (cm)

273

267,5

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

109 800

110 900

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Citroen C4 Grand Picasso SX Pack

VW Touran Q-line

Poduszki powietrzne

9

8

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S/S

S/S

Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa

S

S

Radioodtwarzacz z CD

S

S

S- wyposażenie standardowe

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Citroen C4 Grand Picasso

VW Touran

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

 

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

 

Zużycie paliwa

    Remis

Wyposażenie

    Remis

Cena

    Remis

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie