Citroen C4 1.2 PureTech 156 KM vs Kia XCeed 1.5 T-GDI MHEV 160 KM. Porównanie mocnych kompaktowych crossoverów

Kamil Rogala
Mocny kompaktowy crossover z automatyczną skrzynią biegów? Dziś brzmi to jak fanaberia. Ceny nowych aut nie należą do niskich, więc i kierowcy weryfikują swoje potrzeby nierzadko sięgając do niższego segmentu. Obecnie kompaktowe crossovery oferują mnóstwo przestrzeni, niezłe napędy i wyposażenie. Przykładem może być Citroen C4 lub Kia XCeed. Poznajmy bliżej te dwa modele.Fot. Archiwum
Mocny kompaktowy crossover z automatyczną skrzynią biegów? Dziś brzmi to jak fanaberia. Ceny nowych aut nie należą do niskich, więc i kierowcy weryfikują swoje potrzeby nierzadko sięgając do niższego segmentu. Obecnie kompaktowe crossovery oferują mnóstwo przestrzeni, niezłe napędy i wyposażenie. Przykładem może być Citroen C4 lub Kia XCeed. Poznajmy bliżej te dwa modele.Fot. Archiwum
Mocny kompaktowy crossover z automatyczną skrzynią biegów? Dziś brzmi to jak fanaberia. Ceny nowych aut nie należą do niskich, więc i kierowcy weryfikują swoje potrzeby nierzadko sięgając do niższego segmentu. Obecnie kompaktowe crossovery oferują mnóstwo przestrzeni, niezłe napędy i wyposażenie. Przykładem może być Citroen C4 lub Kia XCeed. Poznajmy bliżej te dwa modele.

Citroen C4 vs Kia XCeed. Krótki przegląd oferty

Mocny kompaktowy crossover z automatyczną skrzynią biegów? Dziś brzmi to jak fanaberia. Ceny nowych aut nie należą do niskich, więc i kierowcy weryfikują
Mocny kompaktowy crossover z automatyczną skrzynią biegów? Dziś brzmi to jak fanaberia. Ceny nowych aut nie należą do niskich, więc i kierowcy weryfikują swoje potrzeby nierzadko sięgając do niższego segmentu. Obecnie kompaktowe crossovery oferują mnóstwo przestrzeni, niezłe napędy i wyposażenie. Przykładem może być Citroen C4 lub Kia XCeed. Poznajmy bliżej te dwa modele.
Fot. Citroen

Tym razem w naszym zestawieniu wylądowały dwa auta z segmentu C, które mają wiele cech modnych obecnie crossoverów. Nieco wyższe zawieszenie, dodatki i akcenty z tworzywa sztucznego, ale nadal są praktycznymi i dość przestronnymi hatchbackami. Nowy Citroen C4 stara się podbić rynek rozsądnymi jednostkami napędowymi, a ma ich w ofercie naprawdę sporo. Silnik benzynowy to 1.2 PureTech o mocy od 100 do 155 KM. Nie zabrakło silnika wysokoprężnego, który nadal cieszy się sporym zainteresowaniem. Jest to jednostka 1.5 BlueHDi o mocy 110 i 130 KM. Jest także napęd elektryczny o mocy 136 KM, znany między innymi z Peugeota e-2008 czy też DS 3 Crossback E-Tense.

Mocny kompaktowy crossover z automatyczną skrzynią biegów? Dziś brzmi to jak fanaberia. Ceny nowych aut nie należą do niskich, więc i kierowcy weryfikują
Mocny kompaktowy crossover z automatyczną skrzynią biegów? Dziś brzmi to jak fanaberia. Ceny nowych aut nie należą do niskich, więc i kierowcy weryfikują swoje potrzeby nierzadko sięgając do niższego segmentu. Obecnie kompaktowe crossovery oferują mnóstwo przestrzeni, niezłe napędy i wyposażenie. Przykładem może być Citroen C4 lub Kia XCeed. Poznajmy bliżej te dwa modele.
Fot. Kia

Koreańska propozycja również ma sporo do zaoferowania. Co prawda nie ma wersji elektrycznej, ale jest hybryda plug-in na bazie silnika 1.6 GDI o mocy 141 KM, jak również mocna benzyna – 1.6 T-GDI o mocy 204 KM. Jest także jeden silnik Diesla tj. 1.6 CRDi MHEV o mocy 136 KM oraz dwa silniki benzynowe – 1.0 T-GDI o mocy 120 KM oraz 1.5 T-GDI o mocy 160 KM (również z miękką hybrydą). Jest zatem w czym wybierać.

Citroen C4 vs Kia XCeed. Nadwozie i wnętrze

Mocny kompaktowy crossover z automatyczną skrzynią biegów? Dziś brzmi to jak fanaberia. Ceny nowych aut nie należą do niskich, więc i kierowcy weryfikują
Mocny kompaktowy crossover z automatyczną skrzynią biegów? Dziś brzmi to jak fanaberia. Ceny nowych aut nie należą do niskich, więc i kierowcy weryfikują swoje potrzeby nierzadko sięgając do niższego segmentu. Obecnie kompaktowe crossovery oferują mnóstwo przestrzeni, niezłe napędy i wyposażenie. Przykładem może być Citroen C4 lub Kia XCeed. Poznajmy bliżej te dwa modele.
Fot. Citroen

Citroena C4 nie da się pomylić z żadnym innym autem. Dla jednych to zaleta, dla innych wada. Nie da się ukryć, że jest to dość kontrowersyjna pod względem wizualnym konstrukcja. Przednia część auta jest bardzo charakterystyczna dla Citroena – dzielone klosze lamp, charakterystyczne logo szewrona nadające kształt grillowi oraz obowiązkowe nakładki z tworzywa sztucznego. Na boku znajdziemy sporo przetłoczeń, załamań i ciekawych linii, zaś najciekawszym elementem jest słupek D, który odcina się od nadwozia i sprawia wrażenie, jakby cały dach lewitował i trzymał się na słupku A. Tył to kolejny designerski odlot z nietypową grafiką świateł i zintegrowanym spojlerem, który dzieli szybę na dwie części. A czy we wnętrzu również znajdziemy tak ekstrawaganckie rozwiązania?

Nie jest aż tak odważnie, ale również nie można się nudzić. Królują tu ostre, geometryczne kształty. Ekran centralny nie dość, że ma horyzontalną pozycję, to na dodatek jego proporcje są mocno panoramiczne, dzięki czemu zobaczymy na nim sporo informacji. Jego obrys nie wystaje znacząco ponad deskę rozdzielczą, co jest miłą odmianą od sterczących i zasłaniających widok tabletów. Przed oczami kierowcy znajduje się minimalistyczny ekran z podstawowymi informacjami. Na szczęście panel klimatyzacji posiada przyciski i pokrętła. Za to kolejny ogromny plus. Zaletą jest również pojemność bagażnika – 380 litrów, a po złożeniu oparć kanapy do dyspozycji jest 1250 litrów. A co oferuje koreański konkurent?

Mocny kompaktowy crossover z automatyczną skrzynią biegów? Dziś brzmi to jak fanaberia. Ceny nowych aut nie należą do niskich, więc i kierowcy weryfikują
Mocny kompaktowy crossover z automatyczną skrzynią biegów? Dziś brzmi to jak fanaberia. Ceny nowych aut nie należą do niskich, więc i kierowcy weryfikują swoje potrzeby nierzadko sięgając do niższego segmentu. Obecnie kompaktowe crossovery oferują mnóstwo przestrzeni, niezłe napędy i wyposażenie. Przykładem może być Citroen C4 lub Kia XCeed. Poznajmy bliżej te dwa modele.
Fot. Kia

Tu jest zdecydowanie inna stylistika. Ładniejsza? Brzydsza? Na pewno spokojniejsza. Kia XCeed jest zdecydowanie bardziej elegancka, ma więcej sportowych cech, ale bez zbędnych fajerwerków i przesadnych udziwnień. Muszę przyznać, że to auto nadal mi się bardzo podoba, ale wiele zależy od konfiguracji. Szary lakier i bazowe felgi skutecznie kastrują stylistyczny potencjał tego modelu. Spoglądając na auto z profilu oraz z tyłu można odnieść wrażenie, że mamy do czynienia z podniesionym fastbackiem. Wygląda to naprawdę świetnie i mimo znacznie dłuższego niż C4 stażu na rynku, nie zdążyło się znudzić.

We wnętrzu również dominują płynne linie i świetne stylistyczne akcenty. Jest co prawda wiele wstawek z fortepianowego plastiku, którego nie lubię, ale dość zgrabnie wkomponowano je w ogólny zamysł stylistyczny. Ładnie wygląda daszek nad zestawem wirtualnych zegarów. Na całe szczęście nie zabrakło fizycznych przycisków, na ergonomię również nie można narzekać. Do tego mamy bardzo dobrej jakości materiały i spasowanie. Domyślna pojemność bagażnika to 380 litrów, czyli dokładnie tyle, co w C4, ale po złożeniu oparć kanapy użytkownik uzyskuje 1332 litry, a to już zauważalnie więcej niż u francuskiego konkurenta.

Citroen C4 vs Kia XCeed. Dane techniczne, osiągi i spalanie

Mocny kompaktowy crossover z automatyczną skrzynią biegów? Dziś brzmi to jak fanaberia. Ceny nowych aut nie należą do niskich, więc i kierowcy weryfikują
Mocny kompaktowy crossover z automatyczną skrzynią biegów? Dziś brzmi to jak fanaberia. Ceny nowych aut nie należą do niskich, więc i kierowcy weryfikują swoje potrzeby nierzadko sięgając do niższego segmentu. Obecnie kompaktowe crossovery oferują mnóstwo przestrzeni, niezłe napędy i wyposażenie. Przykładem może być Citroen C4 lub Kia XCeed. Poznajmy bliżej te dwa modele.
Fot. Citroen

Oba auta oferują zapas mocy niezbędny do dynamicznej jazdy zarówno w mieście, jak i w trasie. W przypadku Citroena C4 jest to najmocniejsza odmiana jednostki 1.2 PureTech generująca 156 KM oraz 240 Nm momentu obrotowego, co jest wystarczającą wartością jak na auto z segmentu C. Napęd kierowany jest na przednie koła za pośrednictwem 8-biegowej przekładni automatycznej. Taki zestaw pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,6 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej 203 km/h. Spalanie? Zdaniem producenta jest to średnio 5,9 l/100km, ale podczas dynamicznej jazdy wartości te zapewne zwiększą się o 1-1,5 l/100km.

Mocny kompaktowy crossover z automatyczną skrzynią biegów? Dziś brzmi to jak fanaberia. Ceny nowych aut nie należą do niskich, więc i kierowcy weryfikują
Mocny kompaktowy crossover z automatyczną skrzynią biegów? Dziś brzmi to jak fanaberia. Ceny nowych aut nie należą do niskich, więc i kierowcy weryfikują swoje potrzeby nierzadko sięgając do niższego segmentu. Obecnie kompaktowe crossovery oferują mnóstwo przestrzeni, niezłe napędy i wyposażenie. Przykładem może być Citroen C4 lub Kia XCeed. Poznajmy bliżej te dwa modele.
Fot. Kia

Konkurent z Korei z kolei posiada silnik 1.5 T-GDI, który cechuje się zdecydowanie lepszą kulturą pracy. Warto zaznaczyć, że jest to jednostka z instalacją miękkiej hybrydy, która zdecydowanie poprawia działanie systemu Start/Stop i pozwala na okazjonalne „żeglowanie” podczas jazdy bez obciążenia (np. z górki). Zastosowana jednostka napędowa generuje 160 KM oraz 253 Nm momentu obrotowego. W połączeniu z 7-biegowym automatem przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,2 sekundy, a prędkość maksymalna to 208 km/h. Spalanie? Podobne jak u francuskiego konkurenta – około 6 l/100km.

Citroen C4 vs Kia XCeed. Ceny i wyposażenie

Citroen C4 z silnikiem 1.2 PureTech o mocy 156 KM z automatyczną skrzynią biegów dostępny jest tylko w odmianie Shine za 112 500 złotych. Wyposażenie seryjne jest bardzo bogate i obejmuje m.in. 18-calowe obręcze aluminiowe, chromowane ramki szyb bocznych, pakiety bezpieczeństwa z systemem kontroli martwego pola, cyfrową deskę rozdzielczą z ekranem 5,5 cala, duży 10-calowy ekran z systemem info-rozrywki i nawigacją jak również automatyczną klimatyzację dwustrefową. Z dodatkowego wyposażenia możemy wybrać opcjonalny lakier za 900, 2500 lub 3500 złotych, tapicerkę za 1800, 4250 lub 6800 złotych, dodatki do nadwozia za 400 złotych, asystenta parkowania za 1300 złotych, audio HiFi za 1500 złotych czy też podgrzewaną szybę i fotele za 2000 złotych. A jak wygląda oferta koreańskiego producenta?

Kia XCeed z silnikiem 1.5 T-GDI MHEV o mocy 160 KM z automatyczną skrzynią biegów to koszt co najmniej 108 990 złotych. W tej cenie otrzymamy odmianę L. Za wersję Business Line trzeba zapłacić 118 490 złotych, a za 126 490 złotych dostępna będzie wersja XL. W standardzie wersji L znajdują się m.in. klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa z wyświetlaczami w pokrętłach, felgi aluminiowe 18- calowe, tapicerka materiałowa z elementami skóry ekologicznej, kolorowy wyświetlacz LCD komputera pokładowego o przekątnej 4,2 cala etc. Za 4000 złotych dokupimy pakiet bezpieczeństwa, za 3500 złotych szklany dach panoramiczny, a za 2900 złotych opcjonalny żółty lakier.

Podsumowanie

Oba auta to bez wątpienia ciekawe propozycje w segmencie C, które wyróżniają się niekonwencjonalnym wyglądem i niezłym wyposażeniem. Mocne silniki benzynowe oferują świetne połączenie dynamiki i rozsądnego spalania. W przypadku Citroena C4 dostajemy od razu topowe wyposażenie z dość kosztownym katalogiem dodatków, podczas gdy Kia dopiero startuje z kilkoma wersjami i dodatkami w ofercie.

Podstawowe dane techniczne obu modeli:

 

Kia XCeed (L) 1.5 T-GDI MHEV 160 KM (AT7)

Citroen C4 (Shine) 1.2 PureTech 156 KM (AT8)

Platforma

K2

PSA EMP1

Euro NCAP

brak testu

4/5

Rozstaw kół przód (mm)

1585

1650

Rozstaw kół tył (mm)

1583

1650

Wysokość (mm)

1483

1522

Rozstaw osi (mm)

2650

2670

Długość/szerokość (mm)

4395/1826

4360/1800

Pojemność bagażnika (l)

380/1332

380/1250

Cena (zł, brutto)

od 112 490

od 112 500

Typ nadwozia/liczba drzwi

crossover/5

crossover/5

Liczba miejsc

5

5

Masa własna (kg)

1434

1324

Pojemność zbiornika paliwa (l)

50

50

Układ napędowy

spalinowy

spalinowy

Rodzaj paliwa

Benzyna

olej napędowy

Pojemność (cm3)

1482

1499

Liczba cylindrów

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 7-biegowa

automatyczna, 8-biegowa

Osiągi

 

 

Moc (KM)

160

131/3700 obr./min

Moment obrotowy (Nm)

2253

300/od 1750 obr./min

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,2

9,5

Prędkość maksymalna (km/h)

208

206

Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne

6.1

4,6

Emisja CO2 (g/km)

135

122

Wyposażenie seryjne wybranych wersji

 

Kia XCeed (L) 1.5 T-GDI MHEV 160 KM (AT7)

Citroen C4 (Shine) 1.2 PureTech 156 KM (AT8)

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

-/S

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/-/S

S/-/S

S  wyposażenie standardowe

O wyposażenie za dopłatą

-   wyposażenie niedostępne

*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych 

Nasza ocena:

 

Kia XCeed (L) 1.5 T-GDI MHEV 160 KM (AT7)

Citroen C4 (Shine) 1.2 PureTech 156 KM (AT8)

Przestronność wnętrza

*

 

Silnik

*

*

Osiągi

*

*

Podwozie

*

*

Poziom hałasu (odczuwalny)

*

 

Zużycie paliwa

*

*

Wyposażenie

 

*

Cena

 

*

Wynik końcowy

++++++ (6)

++++++ (6)

Zobacz także: Toyota Camry w nowej odsłonie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty