Citroen C3 Picasso

Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski
Udostępnij:
Citroen C3 Picasso nie przestaje zadziwiać od samego początku. Robi wrażenie wyglądem, przestronnością a także ekonomią. Przekonaliśmy się o tym jeżdżąc wersją Exclusive z 110-konnym silnikiem 1.6 HDi.

Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski

Citroen C3 Picasso nie przestaje zadziwiać od samego początku. Robi wrażenie wyglądem, przestronnością a także ekonomią. Przekonaliśmy się o tym jeżdżąc wersją Exclusive z 110-konnyn silnikiem 1.6 HDi.

Autorem projektu tego francuskiego minivana jest Donato Coco - główny designer Citroena, odpowiedzialny m.in. za Xsarę Picasso i nagrodzonego w 2006 r. tytułem World Car Design of the Year Citroena C4.

Na tle geometrycznej bryły nadwozia wyróżniają się przednie reflektory o drapieżnym kształcie, a liczne przetłoczenia, chromowane wstawki i listwy dodają autu charakteru. Co ciekawe, mimo kształtu przypominającego pudełko, samochód ma całkiem niezły współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,31 Cx.

Szeroka, trójdzielna przednia szyba zapewnia bardzo dobrą widoczność, a duże lusterka zewnętrzne ułatwiają manewrowanie. Dodatkowo, gdyby nam było jeszcze mało światła wewnątrz, możemy rozsunąć rolety dachowe i wpuścić słońce przez panoramiczny dach.

Ilość miejsca dostępnego w tym małym Picassie jest imponująca. Trudno sobie wyobrazić, jak budując auto na tej samej płycie podłogowej, co Peugeot 207 udało się projektantom uzyskać tak przestronne wnętrze. Widać, że priorytetem przy tworzeniu tego auta była funkcjonalność.

Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski

W samochodzie wygodnie może podróżować pięcioro pasażerów. Jedynie osoba siedząca na środku tylnej, przesuwanej kanapy może pozazdrościć sąsiadom podświetlanych "lotniczych stolików", które znajdują się w oparciach przednich foteli. Fotele są dobrze wyprofilowane i zapewniają przyzwoite trzymanie boczne.

W aucie znajdziemy całe mnóstwo schowków m.in. wysuwaną szufladę pod przednim fotelem pasażera czy skrytki podłogowe między pierwszym a drugi rzędem foteli. Oprócz tego są jeszcze pojemne kieszenie na drzwiach no i oczywiście bagażnik.

W tym ostatnim uda nam się zmieścić wszystkie sukienki koktajlowe żony, roczny zapas bielizny oraz dmuchany ponton. Można podejrzewać, że wszedłby jeszcze piasek z plażowej fortecy naszych pociech. Pojemność kufra wynosi w standardowym położeniu 385 l. Jednak po rozłożeniu foteli uzyskujemy 1506 litrów objętości i zupełnie płaską podłogę. W tylnej kanapie znajdziemy też otwór, który pozwoli na przewiezienie długich przedmiotów, takich jak np. narty. Oprócz tego w bagażniku jest przenośna lampka, którą można wyjąć z mocowania, w którym się ładuje i wykorzystać chociażby w celu odnalezienia ścieżki w ciemnym lesie.

Kiedy już upchamy do samochodu szafę żony, żonę oraz dzieci z wakacyjnymi suvenirami możemy zasiąść za kółkiem i zacząć podziwiać kokpit - równie awangardowy, co nadwozie. Chociaż dominuje tam plastik - w końcu to nie luksusowa limuzyna - Francuzi zadbali o detale. Znajdziemy wiele elementów chromowanych, może trochę zbyt wiele, bo w słoneczny dzień mocno dają o sobie znać, a gałka lewarka zmiany biegów potrafi przysmażyć dłoń. Nad lusterkiem wstecznym znajdziemy małe lusterko panoramiczne, które oprócz niezwykle ważnej funkcji kontrolingu pasażerów tylnej kanapy poszerza nam widok na boki auta.

Nie sposób pominąć zegarów. Umiejscowienie ich na środku deski rozdzielczej to już chyba domena Citroena. Można się to podobać lub nie, ale z całą pewnością futurystyczny wygląd rodem ze Star Treka jest interesujący. Od lewej strony znajduje się prędkościomierz zintegrowany z obrotomierzem, obok, po prawej wyświetlacz komputera pokładowego a na końcu zestaw lampek kontrolnych. Tuż przed zegarami wyrasta 7-calowy ekran radia i nawigacji.

Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski

Na panelu środkowym, nachylonym lekko w stronę kierowcy znajdziemy sterowanie dwustrefową klimatyzacją automatyczną oraz odtwarzacz audio CD/MP3. W tunelu umieszczono uchwyt na butelkę. Obsługa obu jest intuicyjna chociaż samo sterowanie nawigacją, czy telefonem wydaje się trochę za bardzo absorbować kierowcę.

Trójramienna kierownica pokryta miękką skórą jest wygodna i dopasowaną do dłoni. Tuż pod nią znajdują się po prawej stronie sterowanie radiem, a po lewej ustawieniami tempomatu.

Na wyposażeniu testowanego modelu znajdziemy ponadto elektrycznie sterowane szyby, lusterka boczne sterowane elektrycznie i składane, czujnik zmierzchu i deszczu, komputer pokładowy, czujniki parkowania tyłem, system mocowania fotelika dziecięcego Isofix oraz cztery poduszki powietrzne. Nad bezpieczeństwem i zachowaniem kontroli nad pojazdem czuwają systemy ABS, EBD i BAS.

Sercem testowanego Citroena jest 1.6-litrowy turbodoładowany diesel o mocy 110 KM wyposażony w filtr cząsteczek stałych. Jest elastyczny, cichy i przede wszystkim oszczędny. Od 0 do 100 km/h rozpędza się w 11,2 s, a wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na 183 km/h. Maksymalny moment obrotowy 260 Nm jest dostępny przy 1750 obr./min. Według producenta spalanie w ruchu miejskim wynosi 6,1 l na 100 km, ale nam, przy spokojnej jeździe komputer pokazywał 5,5 l. W trasie spalanie spada do ok. 4 litrów.

W czasie jazdy we wnętrzu auta jest cicho. To zasługa m.in. podwójnych uszczelek w drzwiach i nieco grubszych niż zazwyczaj w małych samochodach szybach.

Zawieszenie jest zestrojone komfortowo i dobrze tłumi nierówności i to nawet na 17-calowych, niskoprofilowych oponach. Niestety, przez to mierzące 167 cm wysokości auto przechyla się nieco na zakrętach.

C3 Picasso wśród konkurentów na naszym rynku ma Opla Merivę i Nissana Note. Testowany Citroen niestety do tanich nie należy. 110-konna wersja Exclusive to wydatek 80 600 zł. Wersja podstawowa z silnikiem 1.4i kosztuje 51 600 tys. zł.

Wybrane dane techniczne:

Marka/model

Citroen C3 Picasso

Cena (zł)

80 600

Silnik

Diesel

Pojemność (l)

1,6

Moc (KM)

110

Moment obrotowy (Nm)

260

Przyspieszenie 0-100 km/h (s.)

11,2

Prędkość maksymalna

183

Średnie zużycie paliwa (l/ 100 km)

4,8

Emisja CO2 (g/km)

133

Skrzynia biegów

Manualna, 5-biegowa

Pojemność bagażnika (l)

385/1506

Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski

**Zobacz także:

Na podryw dobry CitroenElektryczny Citroen Survolt

**

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Akcja policji w Bydgoszczy. Bezpieczeństwo pieszych

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie