Citroen C3 Picasso 1.6 VTi

Przemysław Pepla
Citroen C3 Picasso Fot: Przemysław Pepla
Citroen C3 Picasso Fot: Przemysław Pepla
Udostępnij:
Citroen C3 Picasso należy do tej grupy aut, które zdecydowanie zrywają ze stereotypami. Francuski minivan udowadnia bowiem, że można połączyć praktyczne wnętrze z niebanalnym nadwoziem. Kilka miesięcy temu auto przeszło face-lifting, a jego podstawowa wersja została wyceniona na 57,4 tys. zł.

Czasy, gdy projektanci nie przywiązywali dużej wagi do kształtów nadwozia minivanów minęły. Obecnie, decydując się na tego

Citroen C3 Picasso Fot: Przemysław Pepla
Citroen C3 Picasso Fot: Przemysław Pepla

typu samochód otrzymujemy praktyczne wnętrze „opakowane” w oryginalne kształty karoserii. Najlepszym tego przykładem jest Citroen C3 Picasso. Choć słynny hiszpański kubista nie ma, poza nazwiskiem, nic wspólnego z tym autem, to zdecydowanie wyróżnia się ono na tle konkurentów.

Od premiery C3 Picasso minęły już 4 lata, jednak mierzące ponad 4 metry, dwubryłowe nadwozie autorstwa Donato Coco i Jeana-Pierre’a Ploué wciąż przykuwa uwagę. Dzieje się tak za sprawą licznych detali, które razem tworzą oryginalną całość. Masywny przód z reflektorami zachodzącymi aż nad przednie koła, chromowane listwy ochronne, a także cztery tylne lampy sprawiają, że nie sposób pomylić ten samochód z żadnym innym. Testowany model w wersji Exclusive był także wyposażony w 17-calowe, aluminiowe obręcze kół.

Za sprawą przeprowadzonego pod koniec 2012 roku liftingu, karoseria C3 Picasso została wzbogacona m.in. o zupełnie nowy grill, a także światła do jazdy dziennej typu LED umieszczone tuż pod halogenami. Dodatkowo, klienci mogą zamówić ten pojazd w dwóch nowych kolorach - białym perłowym oraz niebieskim Ink. Pomimo wysokiego nadwozia (1669 mm), inżynierom Citroena udało się uzyskać bardzo dobry współczynnik oporu powietrza na poziomie Cx = 0,31.

Po zajęciu miejsca na fotelu kierowcy, uwagę natychmiast zwraca kokpit tego pojazdu. Został on zaprojektowany w równie oryginalny sposób, co nadwozie C3 Picasso. Za kołem kierownicy zabrakło tradycyjnych zegarów. Projektanci przenieśli je do

Citroen C3 Picasso Fot: Przemysław Pepla
Citroen C3 Picasso Fot: Przemysław Pepla

centralnej części konsoli. Zespół wskaźników tworzą trzy oddzielne wyświetlacze, w tym także 7-calowy ekran nawigacji GPS (wymaga dopłaty 3,5 tys. zł). Dzięki dobrej rozdzielczości są one czytelne w każdych warunkach, a korzystanie z nich nie nastręcza trudności.

Problemy może natomiast sprawiać obsługa przycisków umieszczonych za kierownicą. Oddzielny joystick do sterowania tempomatem oraz radiem i telefonem w praktyce nie jest udanym rozwiązaniem. Kierowca nie jest w stanie dostrzec przełączników, przez co ich obsługa odbywa się "z pamięci". Dużo lepszym rozwiązaniem byłoby przeniesienie tych przycisków na kierownicę. Można mieć również zastrzeżenia do zbyt nisko umieszczonej dźwigni hamulca ręcznego.

Siedzenia oraz tylną kanapę wykończono w typowo francuskim stylu. Welurowa tapicerka i miękkie siedziska są tym, co wyróżnia wnętrze tego minivana. Niestety, oparcia zostały słabo wyprofilowane. Z tego powodu, w przypadku gwałtownych manewrów na drodze możemy z nich zwyczajnie wypaść. Fotele są jednak wygodne i nawet po długiej podróży nie odczuwa się zmęczenia. Ciekawym rozwiązaniem są wysuwane z tylnej części oparć stoliki - nieocenione podczas podróży z kompletem pasażerów. Osoby zasiadające z tyłu docenią także płaską podłogę.

"Pudełkowata" karoseria zapewnia dużą ilość przestrzeni nad głowami pasażerów, co po części rekompensuje przeciętny jak

Citroen C3 Picasso Fot: Przemysław Pepla
Citroen C3 Picasso Fot: Przemysław Pepla

na tę klasę aut rozstaw osi (2540 mm). W zależności od potrzeb, tylną kanapę można regulować, przesuwając siedzisko do przodu lub do tyłu. W ten sposób, przestrzeń bagażowa może pomieścić od 385 do nawet 500 litrów ładunku. Atutem francuskiego minivana jest także możliwość uzyskania płaskiej podłogi bagażnika po złożeniu oparć tylnej kanapy.

Rodzinny charakter pojazdu odzwierciedla jego zawieszenie. Z przodu zastosowano tradycyjny zestaw kolumn McPhersona, które połączono z trójkątnymi wahaczami i stabilizatorem. Z tyłu znalazła się poprzeczna belka, którą także wzmocniono stabilizatorem. W efekcie, auto skutecznie izoluje pasażerów od nierówności, nawet tych większych. Citroen zdecydowanie postawił na komfort i to mu się udało. Ma to jednak swoje wady podczas wszelkich prób agresywnej jazdy. C3 Picasso mocno wychyla się na zakrętach. Dodatkowo, Citroen postawił na elektryczne wspomaganie układu kierowniczego o zmiennej sile. O ile podczas manewrów na parkingu rozwiązanie to sprawdza się bardzo dobrze, o tyle ma niewiele wspólnego z wysoką precyzją prowadzenia.

Do napędu testowanego egzemplarza posłużyła znana już z innych modeli Citroena, wolnossąca jednostka benzynowa o pojemności 1.6-litra. Motor ten generuje 120 KM i 160 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jest to obecnie najmocniejszy silnik dostępny w ofercie C3 Picasso. Pomimo tego, nie zapewnia on nadzwyczajnych doznań za kierownicą. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje mu 11,9 sekundy, zaś prędkość maksymalna wynosi 188 km/h. Ze względu na charakterystykę silnika bez doładowania, dynamiczna jazda wymaga utrzymywania jednostki napędowej powyżej 3 tys. obr./min. Jednak wówczas, w kabinie pasażerskiej jest dość głośno. W niższych partiach obrotów, jednostka VTi pracuje dość

Citroen C3 Picasso Fot: Przemysław Pepla
Citroen C3 Picasso Fot: Przemysław Pepla

ospale i nie należy do szczególnie elastycznych.

Jeśli jednak będziemy stosować się do wskazówek ekonomizera, silnik może się odwdzięczyć umiarkowanym apetytem na paliwo. Średnie zużycie benzyny w trakcie testu wyniosło 6,3 l/100 km. Poza obszarem zabudowanym, najmniejszy minivan Citroena potrzebował ok. 5-5,5 litrów paliwa na "setkę". W warunkach typowo miejskich, spalanie C3 Picasso wzrastało nawet do 9-9,5 l/100 km.

Moc przekazywana jest wyłącznie na przednie koła za pośrednictwem pięciostopniowej przekładni manualnej. Krótkie przełożenia sprawiają, że kierowca zmuszony jest do częstej zmiany biegów. Wykonania tej czynności nie ułatwia długi skok lewarka, negatywnie wpływający na precyzję pracy tego elementu.

Decydując się na zakup podstawowej wersji C3 Picasso, napędzanej przez benzynowy motor 1.4-litra, należy przygotować się na wydatek przynajmniej 57,4 tys. zł. Egzemplarz widoczny na zdjęciach (wersja Exclusive), dodatkowo wyposażony w 17-calowe obręcze kół, panoramiczny dach i nawigację GPS to już wydatek na poziomie 82,5 tys. zł. Nie jest to mała kwota. W podobnej cenie możemy już otrzymać np. znacznie bardziej przestronne C4 Picasso, napędzane przez ten sam benzynowy motor o pojemności 1.6-litra.

Wybrane dane techniczne Citroena C3 Picasso i konkurentów:

Marka/model

Citroen C3 Picasso 1.6 VTi Seduction

Opel Meriva 1.4 Turbo Enjoy

Ford B-Max 1.0 EcoBoost Trend

Cena (zł)

65 500

66 800

67 700

Typ nadwozia/liczba drzwi

Minivan/5

Minivan/5

Minivan/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4101/1766/1631

4288/1812/1615

4077/1751/1578

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1466/1465

1488/1509

1588/1585

Rozstaw osi (mm)

2540

2644

2490

Masa własna (kg)

1375

1360

1280

Minimalna pojemność bagażnika (l)

385

400

326

Pojemność zbiornika paliwa (l)

50

54

48

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

Benzyna

Benzyna

Benzyna

Pojemność (cm3)

1598

1364

999

Liczba cylindrów

4

4

3

Napędzana oś

Przednia

Przednia

Przednia

Skrzynia biegów:
typ/liczba przełożeń

Manualna, 5-bieg.

Manualna, 5-bieg.

Manualna, 5-bieg.

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min.

120 przy 5660

120 przy 4800

125 przy 6000

Moment obrotowy (Nm)
przy obr./min.

160 przy 4250

175 przy 1750

200 przy 1400

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

11,9

11,5

11,2

Prędkość maksymalna (km/h)

188

188

188

Średnie spalanie (l/100 km)

6,3

5,9

4,9

Emisja CO2 (g/km)

149

143

112

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie