Citroen C3 czyli śladami Cactusa

Dariusz Dobosz / TVN Turbo/x-news
Citroen C3Gama silników nowego C3 nie jest szczególnie rozbudowana. Z wersji wysokoprężnych zaproponowano jedynie turbodiesla 1.6 BlueHDI w wariantach mocy 75 lub 100 KM. Na liście benzynowców są jedynie trzycylindrowce 1.2, w wariantach mocy 68 i 82 KM (wolnossące) oraz 110 KM (z turbodoładowaniem).Fot. Dariusz Dobosz
Citroen C3Gama silników nowego C3 nie jest szczególnie rozbudowana. Z wersji wysokoprężnych zaproponowano jedynie turbodiesla 1.6 BlueHDI w wariantach mocy 75 lub 100 KM. Na liście benzynowców są jedynie trzycylindrowce 1.2, w wariantach mocy 68 i 82 KM (wolnossące) oraz 110 KM (z turbodoładowaniem).Fot. Dariusz Dobosz
Nowa generacja miejskiego C3 mocno nawiązuje do rekreacyjnego Cactusa. Citroen ma teraz dwa fun-cary – auta tchnące radością i pogodą ducha.
Citroen C3Gama silników nowego C3 nie jest szczególnie rozbudowana. Z wersji wysokoprężnych zaproponowano jedynie turbodiesla 1.6 BlueHDI w wariantach
Citroen C3

Gama silników nowego C3 nie jest szczególnie rozbudowana. Z wersji wysokoprężnych zaproponowano jedynie turbodiesla 1.6 BlueHDI w wariantach mocy 75 lub 100 KM. Na liście benzynowców są jedynie trzycylindrowce 1.2, w wariantach mocy 68 i 82 KM (wolnossące) oraz 110 KM (z turbodoładowaniem).

Fot. Dariusz Dobosz

Trzeba mieć sporo odwagi, by oferować szerokiej klienteli auta takie jak nowy C3. Zamiast silenia się na elegancję i blichtr zaproponowano pełną „luzu” estetykę w stylu dobrze znanym już z rekreacyjnego Cactusa. Różnorodna kolorystyka, plastikowe nakładki na drzwiach (Airbump), wyeksponowane nadkola, linie nadwozia dalekie od wyrachowanej prostoty – to wszystko sprawia, że C3 wygląda wesoło i sympatycznie. W tym wszystkim nie zabrakło miejsca na akcenty, znane z innych modeli Citroena – wąskie, diodowe światła, reflektory w głębokich wnękach, niewielką osłonę chłodnicy, nakładki o fantazyjnych kształtach. Kompletnie zmieniła się linia auta, które wciąż jest nieco pękate, ale nie ma linii dachu tak „krągłej” jak w dwóch pierwszych generacjach modelu. Samochód jest bardziej przysadzisty, aż o 5 cm niższy od poprzednika i o 5 cm dłuższy, dlatego trudno teraz nazywać go „żuczkiem”, jak to przed laty wymyśliły niektóre panie urzeczone miejskim Citroenem.

Można prognozować, że nie wszystkie zmiany w C3 spodobają się potencjalnym klientom. Sporo kontrowersji mogą budzić na przykład szerokie nakładki z tworzywa sztucznego, chroniące poszycie drzwi. Nie ma z tym problemu, bo podstawowa wersja nie proponuje ich w ogóle, a w droższych odmianach trzeba je dokupić. Co można jeszcze zmieniać w C3. Na przykład kolor dachu (biały, czerwony lub czarny), tworząc własne zestawienie z jednym z dziewięciu kolorów nadwozia. W kolorze dachu malowane są też wnęki reflektorów przeciwmgielnych, obudowy lusterek i cienka obwódka na pierwszej wypustce bocznych paneli ochronnych.

To, że twórcy C3 poszli śladami Cactusa widać nie tylko w nadwoziu, ale również we wnętrzu. Ale nie chodzi tu o przeniesienie rozwiązań z wersji rekreacyjnej, ale o niepowtarzalny projekt przypisany ściśle do C3. Owszem, elastyczne uchwyty na drzwiach są podobne do tych w Cactusie, ale kształty paneli drzwiowych i kształty deski rozdzielczej mają własny styl. Głównym elementem tworzącym estetykę wnętrza jest prostokąt z zaokrąglonymi narożami. Taką formę mają zestawy przycisków na kierownicy, osłony nawiewów wentylacyjnych i wnęka na centralnej konsoli. Dobrze prezentuje się duży i czytelny zestaw wskaźników z dużym prędkościomierzem i dużym obrotomierzem. Dobrze spożytkowano dodatkowe 8 cm, o które wydłużono rozstaw osi. Pasażerowie tylnej kanapy mają sporo miejsca na nogi, a bagażnik mieści tyle, co w niektórych autach kompaktowych.

Citroen C3Gama silników nowego C3 nie jest szczególnie rozbudowana. Z wersji wysokoprężnych zaproponowano jedynie turbodiesla 1.6 BlueHDI w wariantach
Citroen C3

Gama silników nowego C3 nie jest szczególnie rozbudowana. Z wersji wysokoprężnych zaproponowano jedynie turbodiesla 1.6 BlueHDI w wariantach mocy 75 lub 100 KM. Na liście benzynowców są jedynie trzycylindrowce 1.2, w wariantach mocy 68 i 82 KM (wolnossące) oraz 110 KM (z turbodoładowaniem).

Fot. Dariusz Dobosz

Gama silników nowego C3 nie jest szczególnie rozbudowana. Z wersji wysokoprężnych zaproponowano jedynie turbodiesla 1.6 BlueHDI w wariantach mocy 75 lub 100 KM. Na liście benzynowców są jedynie trzycylindrowce 1.2, w wariantach mocy 68 i 82 KM (wolnossące) oraz 110 KM (z turbodoładowaniem). Jak na razie wszystkie dostarczane są z manualną, pięciostopniową skrzynią biegów. Od lutego 2017 r. ma być dostępny również sześciobiegowy „automat”, ale będzie on zestawiany jedynie z najmocniejszą wersją benzynową. Jest ona zdecydowanie najciekawsza, zapewnia bowiem osiągi pozwalające poczuć prawdziwą frajdę z jazdy. Konstrukcja podwozia C3 nie jest wyrafinowana i trzyma standardy typowe dla klasy aut miejskich. Samochód prowadzi się poprawnie i ma układ kierowniczy dobrze sprawdzający się w codziennej jeździe.

 

Co z nowoczesnych technologii znalazło się w nowym C3? Zacznijmy może od tego, co znajdziemy w standardowym wyposażeniu wszystkich wersji. Znajdziemy w nim między innymi ABS, ESP, 6 poduszek powietrznych, tempomat, elektryczne sterowniki szyb w przednich drzwiach, system monitorujący zmęczenie kierowcy, system rozpoznawania znaków drogowych oraz system monitorowania toru jazdy oparty o kamerę, stale nagrywającą przebieg jazdy. Za dopłatą można mieć w C3 między innymi bezkluczykowy system dostępu do samochodu, szklany dach panoramiczny, elektrycznie sterowane szyby w tylnych drzwiach, system awaryjnego hamowania działający powyżej 5 km/h, monitoring martwego pola lusterek, kamerę cofania, automatyczne światła drogowe/mijania, podgrzewane siedzenia przednie, manualną lub automatyczną klimatyzację czy system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym. Jak widać Citroen zadbał zarówno o to, co standardowe, jak i porządną listę wyposażenia dodatkowego. Dzięki temu nowy C3 mocno różni się od poprzednika nie tylko nadwoziem i wnętrzem.

Wybrane dane techniczne Citroena C3 i konkurentów i konkurentów:

Marka/model

Citroen C3 1.2 PureTech

Opel Corsa 1.0 Turbo

Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i

Cena (zł)

51 900

58 550

52 400

typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5d

hatchback/5d

hatchback/5d

liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

długość/szerokość/wysokość (mm)

3996/1749/1474

4021/1796/1479

3950/1695/1510

rozstaw kół: przód/tył (mm)

1474/1468

1472/1464

1485/1470

rozstaw osi (mm)

2540

2510

2510

masa własna (kg)

1050

1124

1030

pojemność bagażnika (l)

300/922

265/1090

286/b.d.

pojemność zbiornika paliwa (l)

45

45

42

Układ napędowy

rodzaj paliwa

Benzyna

Benzyna

Benzyna

typ silnika spalinowego

Benzynowy, 12V, turbo

Benzynowy, 12V, turbo

Benzynowy, 16V

pojemność (cm3)

1199

999

1329

liczba cylindrów

3

3

4

napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów

typ/liczba przełożeń

manualna/5

manualna/6

manualna/6

Osiągi

Moc maks. (KM/obr/min)

110/5500

115/6000

99/6000

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

205/1500

170/1800-4500

125/4000

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

9,3

10,3

11,7

Prędkość maks. (km/h)

188

195

175

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

4,6

5,0

4,9

Średnia emisja CO2 (g/km)

103

117

114

 

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty