Citroen C3 1.4 kontra Nissan Micra 1.2

Ryszard Polit
Wyprodukowanie auta brzydkiego kosztuje tyle samo co ładnego. Wygląda na to, że tę maksymę wzięli sobie do serca Citroen i Nissan. Nowa Micra i C3 starają się wyglądać oryginalnie – każdy na swój sposób.

Wyprodukowanie auta brzydkiego kosztuje tyle samo co ładnego. Wygląda na to, że tę maksymę wzięli sobie do serca Citroen i Nissan. Nowa Micra i C3 starają się wyglądać oryginalnie - każdy na swój sposób.
 

fot. Citroen
fot. Citroen

Małe auta są coraz większe i coraz wyższe - dzięki temu w kabinie pasażerskiej jest więcej miejsca niż można się spodziewać. Z drugiej strony, wysoki pojazd ma również wysoko położony środek ciężkości, co powoduje nieprzyjemne przechyły nadwozia na zakrętach. Jak sobie z tym poradzą Citroen C3 i Nissan Micra? Do porównania wybraliśmy Citroena napędzanego silnikiem 1,4 l o mocy 75 KM i 5-drzwiowego Nissana Micrę z silnikiem 1,2 l/80 KM. 

 


fot. Nissan
fot. Nissan


Cechy szczególne

 

Cecha charakterystyczna obu aut to oryginalny wygląd nadwozia. Citroen oferowany jest wyłącznie w wersji 5-drzwiowej. Amatorzy Nissana mogą wybierać między wersją 3- lub 5-drzwiową. Co więcej, w Citroenie może zdziwić oryginalna tablica przyrządów
(na zdjęciu po prawej) z cyfrowym wyświetlaczem prędkości jazdy i nieczytelnym obrotomierzem.

fot. Citroen
fot. Citroen

 

We wnętrzu Micry uwagę zwraca przesuwana o 20 cm tylna kanapa
(na zdjęciu poniżej).
Można więc zwiększyć ilość miejsca na nogi pasażerów jadących na tylnej kanapie. W skrajnych położeniach kanapy bagażnik ma objętość 235 lub 370 l. W Citroenie nie ma możliwości regulowania wielkości bagażnika, którego objętość wynosi 305 l. Biorąc pod uwagę wielkość oby aut, można uznać, że ilość miejsca we wnętrzu jest wystarczająca dla 4 pasażerów.

fot. Nissan
fot. Nissan

 

Jednak wnętrze Citroena jest przestronniejsze niż Micry, co wynika z większego rozstawu osi. Nissan przewyższa Citroena wyższą jakością użytych we wnętrzu wykładzin i poziomem montażu. Standardowo w aucie japońskim są montowane aktywne zagłówki z przodu, regulacja kolumny kierownicy w pionie i regulacja wysokości fotela kierowcy. W Citroenie nie ma aktywnych zagłówków, ale kolumnę kierownicy można regulować w dwóch płaszczyznach, ustawiać wysokość fotela kierowcy i korzystać ze wskazań komputera pokładowego.

 

Silnik

 

Do napędu Citroena wykorzystano silnik o pojemności 1,4 l i mocy 75 KM, który ma 2 zawory w cylindrze. To nienowoczesna konstrukcja, ale jaka udana - jednostka napędowa jest elastyczna i dość cicha. Silnik Micry ma nowocześniejszą konstrukcję, 4 zawory w każdym cylindrze, i z pojemności 1,2 l uzyskuje 80 KM mocy. Nie jest tak elastyczny jak jednostka Citroena, ale zużywa mniej paliwa. Podczas jazdy w mieście silnikowi Nissana wystarcza 7,4 l benzyny na 100 km. Citroen potrzebuje 8,2 l. 

 

Wrażenia z jazdy

 

fot. Citroen
fot. Citroen

W Nissanie najbardziej uciążliwy jest wysoki poziom hałasu. Przy prędkości 100 km/h przekracza on normę przyzwoitości, która wynosi 70 dB. Przy tej prędkości Citroen jest dwa razy cichszy. U obu konkurentów komfort jazdy jest przeciętny, co można zauważyć, bujając się podczas pokonywania poprzecznych nierówności. Niezbyt precyzyjny układ kierowniczy i miękkie zawieszenie Citroena powodują, że na zakrętach nie należy jechać zbyt szybko. Zawieszenie Micry jest twardsze niż Citroena, nadwozie Nissana na zakrętach wychyla się mniej.

fot. Nissan
fot. Nissan

Zawieszenie obu pojazdów ma zbliżoną konstrukcję - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna z wahaczami wzdłużnymi. W Citroenie belka jest otwarta i wewnątrz niej poprowadzono stabilizator. Dynamika obu pojazdów jest zbliżona i wystarczająca dla aut tej klasy. Prędkość 100 km/h Micra uzyskuje po 13,9 s, a Citroen po 14,2 s.

 

Niepokojąco długa jest droga hamowania.**By zatrzymać Citroena z prędkości 100 km/h potrzeba 41,5 m, a Micrę - 41,1 m.**

 

Podsumowanie

 

Każde z aut ma swoje atuty i mankamenty. Citroen kusi przestronniejszym wnętrzem, ale wykonanym z gorszych materiałów. Jego silnik jest elastyczny, ale zużywa więcej paliwa. Oszczędna Micra jest zbyt głośna, ale ma 3-letnią gwarancję mechaniczną. Nissan, droższy od Citroena o 600 zł, oferuje jednak wyposażenie seryjne bogatsze o układy ABS i wspomaganie awaryjnego hamowania.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty