Citroen C3 1.1iX, Volkswagen Polo, Seat Ibiza i Ford Fiesta - porównanie

(w)
Udostępnij:
W zeszłym roku na polskim rynku samochodowym pojawiły się cztery nowe samochody klasy b. Który z nich stanowi najlepszą propozycję dla potencjalnego nabywcy?

W zeszłym roku na polskim rynku samochodowym pojawiły się cztery nowe samochody klasy b: Volkswagen Polo, Seat Ibiza, Ford Fiesta i Citroen C3. Który z nich stanowi najlepszą propozycję dla potencjalnego nabywcy?

Citroen C3 1.1iX, Volkswagen Polo, Seat Ibiza i Ford Fiesta - porównanie

Volkswagen Polo
Polo jest większy od swego poprzednika. Chociaż zbudowany na tej samej płycie podłogowej co ibiza, z zewnątrz niczym jej nie przypomina. Ma modną sylwetkę, ale nie poraża stylistycznymi fajerwerkami. Dzięki wznoszącej się linii bocznych szyb wersja trzydrzwiowa wygląda dynamiczniej od wersji pięciodrzwiowej.
W środku polo jest dość przestronny. Nawet dłuższa podróż nie męczy kierowcy i pasażerów, chociaż siedziska są nieco za krótkie. Deskę rozdzielczą zaprojektowano bez zbytniej fantazji, ale za to solidnie i ergonomicznie. Tak więc oprócz zakrytych schowków, znajdziemy jeszcze dodatkowe odkryte poręczne półeczki. Układ jezdny małego volkswagena sprawowuje się bez zarzutu. Amortyzatory są zestrojone dość twardo. Udane jest elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego. 1,2-litrowy silnik sprawuje się przyzwoicie. Jest to ta sama jednostka co w seacie, ale nieco słabsza.
Okazje. Według Dariusza Gapsa z Volkswagen Bursiak, do rocznika 2002 dodawany jest gratisowo pakiet elektryczny i tańsze ubezpieczenie.

Citroen C3 1.1iX, Volkswagen Polo, Seat Ibiza i Ford Fiesta - porównanie

Seat Ibiza
Nowa ibiza wyróżnia się oryginalną sylwetką. Wnętrze ma przestronne, ergonomiczne i ładne. Silnym akcentem deski rozdzielczej są okrągłe dysze nawiewu powietrza i sportowa oprawa zegarów.
Kierowca doceni wygodne siedzenia i dobrą widoczność. Auto ma zawieszenie dobrze dobrane na polskie drogi. Gładko pokonuje niedoskonałości nawierzchni - nie tracąc sterowności daje kierowcy poczucie panowania nad samochodem. Wspomagany elektrohydraulicznie układ kierowniczy jest precyzyjny. W kabinie jest cicho. Trzycylindrowy silnik o mocy 64 KM nie nadaje się do jazdy sportowej, ale w zupełności wystarcza w codziennej eksploatacji.
Przy zakupie ibizy warto pamiętać, że to samochód blisko spokrewniony ze skodą fabią i volkswagenem polo.
Okazje. Według Sławomira Tomali z Zabłocki Motozbyt, do rocznika 2002 dodawany jest gratisowo pakiet elektryczny i tańsze ubezpieczenie.

Citroen C3 1.1iX, Volkswagen Polo, Seat Ibiza i Ford Fiesta - porównanie

Ford Fiesta
Fiesta jest utrzymana w stylistyce focusa. Podobnie jak konkurenci została zbudowana na nowej płycie podłogowej, co dało nowe możliwości konstrukcyjne. Jak na małe auto jest w nim dość miejsca dla pięciu osób i ich bagażu.
Kierowca doceni w miarę wygodny fotel, dobrą widoczność we wszystkich kierunkach, ładny wystrój wnętrza i praktyczne rozwiązania. Trzy zagłówki tylnej kanapy można opuścić do wysokości oparcia, co ułatwia obserwację w tylnym lusterku, kiedy nie ma pasażerów.
Fiesta pewnie trzyma się drogi, za co jest chwalona, podobnie jak focus. Jest to m. in. zasługa dobrze, ale niezbyt twardo, zestrojonych amortyzatorów.
Nowa fiesta na razie dostępna jest tylko w wersji pięciodrzwiowej. Osiągi 1,3-litrowego, 8-zaworowego silnika benzynowego nie odbiegają od tego, co prezentują konkurenci. W jednym z salonów doradzano, aby mimo bardzo dobrej opinii o nowej fiescie, amatorzy fordów powinni rozważyć, czy nie kupić najtańszego, ale większego focusa za nieco większe pieniądze.
Okazje. Według Krzysztofa Budeckiego z Auto-Jagel, fiesty rocznika 2002 sprzedawane są z upustem 2.000 zł.

Citroen C3 1.1iX, Volkswagen Polo, Seat Ibiza i Ford Fiesta - porównanie

Citroen C3 1.1iX
Citroen C3 to samochód, którego projektanci zerwali z modą na niemiecką sylwetkę. Ten nieoficjalny następca saxo został zbudowany na nowej płycie podwoziowej. Jak na niewielkie rozmiary, mały citroen ma dość przestronne wnętrze i wyjątkowo obszerny, największy bagażnik w tej klasie samochodów. Przestronność zawdzięcza swej wysokości - kierowca i pasażerowie siedzą bardziej "pionowo", dzięki czemu mają więcej miejsca na nogi. Oryginalnej sylwetce odpowiada projekt wnętrza, które trudno uznać za dosyć monotonne. Zgodnie z filozofią Citroena, C3 jest dość miękko zawieszony, dzięki czemu jest bardziej komfortowy od konkurentów, ale jakby mniej pewny w prowadzeniu.
61-konny silnik nie zapewni dynamicznej jazdy, podobnie jak silniki konkurentów. Porównując dane, warto przy tym wziąć pod uwagę, że umieszczone w tabeli porównawczej osiągi C3 (jak prędkość maksymalna czy przyśpieszenie) zostały podane dla pustego samochodu.
Okazje. Według Radosława Tersy z Citroen Kubiak, najtańszy C3 rocznik 2002 sprzedawany jest z upustem 3.000 zł.
Porównanie danych technicznych

MarkaVolkswagen PoloSeat IbizaFord FiestaCitroen C3 1.1iX
Poj. skokowa (ccm)1 1981 1981 2971 124
Moc maks. (kW/KM przy obr/min)40/55/4 75047/54/5 40050/70/5 00044/61/5 500
Maks. moment obrot. (Nm przy obr/min)106/3 000112/3 000108/2 80094/3 200
Czas rozpędzania 0 - 100 km/h (s)17,514,916,015,9
Prędkość maks. (km/h)152165160153
Zużycie paliwa (l/100km)
miasto/za miastem/średnio7,8/4,8/5,97,6/5,1/5,98,4/5,0/6,27,8/5,0/6,0
Dł./szer./wys. (mm)3 895/1 650/1 4603 953/1 698/1 4413 917/1 683/1 4173 850/1 667/1 520
Rozstaw osi (mm)2 4602 4602 4872 460
Zbiornik paliwa (l)454545.
Bagażnik (l)270/1 030270/960284/947305/1 310
Przegląd co (km)15 00030 00020 000.
Gwarancja w latach
mechaniczna 222.
na perforację121212.
Cena (zł)38 40037 490+59035 90036 450

Wyposażenie samochodów

StandardVolkswagen PoloSeat IbizaFord FiestaCitroen C3 1.1iX
Poduszka pow. kierowcy/pasażera+/++/++/-+/+
Poduszka pow. bocz. kier./pasażera+/++/+-/--/-
Kurtyny boczne----
ABS/EBD/ASR/MSR-/-/-/-+/+/-/++/+/-/--/-/-/-
Komputer pokładowy----
Wspom. ukł. kier.-+++
Centralny zamek---+
Elektr. sterowane szyby przed.----
Elektr. reg./podgrz. lusterka wstecz.-/--/--/--
Światła przeciwmgielne przód----
Radiomagnetofon-+--

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie