Citroen C2 kontra Nissan Micra

Andrzej Bartoszak
Fot. Citroen: Citroen C2 to oryginalny, miejski samochód wykorzystujący skróconą płytę podłogową modelu C 3.
Fot. Citroen: Citroen C2 to oryginalny, miejski samochód wykorzystujący skróconą płytę podłogową modelu C 3.
Udostępnij:
Jeżeli chcemy jeździć samochodem małym, ale nietuzinkowym, możemy wybrać Citroena C2 lub Nissana Micrę.

 

Fot. Citroen: Citroen C2 to oryginalny, miejski samochód wykorzystujący skróconą płytę podłogową modelu C 3.
Fot. Citroen: Citroen C2 to oryginalny, miejski samochód wykorzystujący skróconą płytę podłogową modelu C 3.

Citroen (od zawsze) oraz Nissan (od bardzo niedawna) są firmami, które chcą się wyróżnić na tle motoryzacyjnej monotonii. Także ich najmniejsze, miejskie propozycje, Citroen C2 i Nissan Micra, to autka z charakterem. Lecz choć oba należą do tej samej grupy subkompaktów, ich charaktery

Fot. Nissan: Nissan Micra wyznacza nową filozofię firmy, która przyjęła, że solidny samochód może być też ładny.
Fot. Nissan: Nissan Micra wyznacza nową filozofię firmy, która przyjęła, że solidny samochód może być też ładny.

są jakże odmienne.

 

Sportowy, miejski maluch 

 

Citroen C2 wkroczył do salonów z wielkim animuszem. Reklama mówiła, że jest samochodem całkiem różnym od "rodzinnego" C3, choć powstał poprzez skrócenie tego auta. Podstawowa jednostka napędowa C2 ma pojemność 1,1 l, lecz warto zdecydować się na wersję nieco

Fot. Citroen: C2 z silnikiem 1,4 l o mocy 75 KM jest dość głośny, ale ma wystarczającą dynamikę.
Fot. Citroen: C2 z silnikiem 1,4 l o mocy 75 KM jest dość głośny, ale ma wystarczającą dynamikę.

tylko droższą, z 8-zaworowym silnikiem 1,4/75 KM i w wyposażeniu SX. Osiągi takiego samochodu są już przyzwoite, mimo że silnik poprzedniej generacji nie błyszczy dużym momentem napędowym przy niskich obrotach. Wynika z tego niemała głośność w kabinie, a realne zużycie paliwa przekroczy wartości katalogowe.

Fot. Nissan: Micra napędzana silnikiem 1,2 l o mocy 80 KM ma nieco gorszą dynamikę od Citroena, ale zużywa mniej paliwa w mieście.
Fot. Nissan: Micra napędzana silnikiem 1,2 l o mocy 80 KM ma nieco gorszą dynamikę od Citroena, ale zużywa mniej paliwa w mieście.

 

W małym autku zaoszczędzono nieco na wygłuszeniu wnętrza, co powoduje, że C2 sprawdza się najlepiej nie w szybkiej jeździe po autostradzie, jako pojazd miejski, krótki i zwrotny, łatwy do zaparkowania. Niestety konstruktorom nie udało się uzyskać zadowalającego kompromisu między prowadzeniem na nierównych nawierzchniach i komfortem jazdy, zaś

Fot. Citroen: Tablica przyrządów została przejęta z większego modelu C 3.
Fot. Citroen: Tablica przyrządów została przejęta z większego modelu C 3.

wspomagany elektrycznie układ kierowniczy pracuje w eksploatacji miejskiej odpowiednio lekko, jednak w jeździe szosowej okazuje się niezbyt precyzyjny.

 

Tablica przyrządów jest żywcem przeniesiona z C3. Nienajlepsze wrażenie robi stukanie dobiegające z okolic tylnej półki i foteli. Zachęcające są natomiast same siedzenia, tak przednie, gdyż są wygodne i dają się nieźle regulować,

Fot. Nissan: Nissan jest autem nieco większym od Citroena, wnętrze jest więc przestronniejsze. Nowoczesna tablica przyrządów Micry może się podobać.
Fot. Nissan: Nissan jest autem nieco większym od Citroena, wnętrze jest więc przestronniejsze. Nowoczesna tablica przyrządów Micry może się podobać.

jak i tylne, które można przesuwać, "przewracać" i składać, co pozwala na szeroką konfigurację pojemności bagażnika. Interesująca jest koncepcja tylnych siedzisk: w C2 można wybrać pomiędzy klasyczną kanapą a dwoma, całkiem oddzielnymi fotelami. Przestrzeń bagażowa po złożeniu siedzeń nie ma płaskiej podłogi, lecz jej plusem są dwudzielne trzecie drzwi, ułatwiające załadunek dzięki odchylanej dolnej części.

 

Nie tylko dla dam

 

Micra to "porządny" pojazd segmentu B, o parę centymetrów dłuższy od C2 i o rozstawie osi większym od francuskiego konkurenta aż o 11,5 cm. Wewnątrz Micry jest więc dużo miejsca, więcej niż w C2. Prosta tylna kanapa pozwala wygodnie zająć miejsce dwóm osobom i mniej wygodnie - trzem. Tylne siedzenia dają się również przesuwać i

Fot. Citroen: Pokrywa bagażnika Citroena jest dzielona, co ułatwia dostęp do przestrzeni bagażowej w ciasnych miejscach.
Fot. Citroen: Pokrywa bagażnika Citroena jest dzielona, co ułatwia dostęp do przestrzeni bagażowej w ciasnych miejscach.

to w bardzo dużych granicach, mamy więc do wyboru albo niewielki ale wysoki bagażnik i rozsądne miejsce na nogi z tyłu, albo zero miejsca na nogi i spory bagażnik. Położywszy oparcia oczywiście powiększamy kufer, ale płaskiej jego podłogi uzyskać się także nie da. Dodajmy, że przednie siedzenia nie są "sportowe" lecz pozostają wygodne i oferują niezłe boczne trzymanie na zakrętach.

 

Konstruktorzy Nissana Micry postarali się o nieco damski jej charakter, tworząc wesoły, ale przyjazny projekt tablicy przyrządów, oraz starając

Fot. Nissan: Tylna kanapa w Nissanie również daje się przesuwać wzdłuż nadwozia. W zależności od jej położenia bagażnika ma objętość od 251 do 357 l
Fot. Nissan: Tylna kanapa w Nissanie również daje się przesuwać wzdłuż nadwozia. W zależności od jej położenia bagażnika ma objętość od 251 do 357 l.

się, by prowadziła się lekko i była bardzo zwrotna. Z drugiej strony nie zestroili podwozia w stronę "komfortu" preferując raczej pewne zachowanie podczas szybkich manewrów, ale unikając podskakiwania i uderzeń na wybojach. W efekcie Micrę możemy nazwać autem nowoczesno - damskim, choć tak jak i w C2, elektrycznie wspomagany układ kierowniczy jest pewną przesadą. Gdy chodzi o silniki - podstawowe odmiany wyposażono w nowoczesne, szesnastozaworowe jednostki 1,2 l z układem regulacji faz rozrządu, w dwóch wersjach, 65 i 80 KM. Polecamy niewiele droższą tę mocniejszą, która w praktyce pozwala jeździć spokojniej i ciszej (bez wykorzystywania bardzo wysokich obrotów).

 

Jeżeli decydujemy się na auto dwudrzwiowe (nie korzystamy często z tylnych siedzeń) naturalnym wyborem będzie mniej damski mały Citroen - po co wozić niewykorzystane centymetry i kilogramy? Ale z drugiej strony Nissan okazuje się trochę bardziej komfortowy, mimo że podwozia obu aut są równie proste. Wybór wynikać będzie z preferencji estetycznych, bo C2 i Micra wyróżniają się na domowym lub firmowym parkingu.    

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Citroen C2 1,4 SX

Nissan Micra 1,2 3d 80 KM

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

 

+

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

Remis (po nabyciu ABS w C2)

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

 

+

Nowoczesność konstrukcji

 

+ (za silnik)

Wyposażenie

Remis (po nabyciu ABS w C2)

 

Wybrane dane techniczne:

 

Citroen C2 1,4 SX

(4 miejsca, 3d)

Nissan Micra 1,2 80 KM

Visia + (5 miejsc, 3d)

Liczba cylindrów/zaworów

4/8 benzynowy

4/16 benzynowy

Pojemność skokowa (cm3):

1360

1240

Moc maksymalna (KM/obr/min):

75/5400

80/5200

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

118/3300

110/3600

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

12,2

13,9

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

 

 

Prędkość maksymalna (km/h):

169

167

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

 

 

Droga hamowania od 100 km/h (m):

 

 

Pojemność bagażnika (l):

166 - 224

251 - 357

Pojemność zbiornika paliwa (l):

41

46

Zużycie paliwa trasa/miasto: (l/100 km):

4,9/8,3/

5,1/7,4

Długość x szerokość x wysokość (cm):

366 x 166 x 146

372 x 166 x 154

Rozstaw osi (cm):

231,5

243

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/

3/

Cena* (zł):

Od 44 400

Od 45 300

 

*Obie firmy oferują znaczne promocje, np. na samochody z produkcji 2004 r.

· - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne (podstawowe):

 

 

Citroen C2

1,4 SX

Nissan Micra

1,2 Visia +

poduszki powietrzne czołowe / boczne

S/S

S/S

Kurtynowe poduszki powietrzne

O

-

układ ABS/ESP/BAS

O/-/O

S/-/S

Kierownica regulowana/w 2 płaszczyznach

S/S

S/-

Fotel kierowcy regulowany na wysokość

S

S

lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane

O/O

O/-

elektryczne sterowanie szyb przednich

S

S

klimatyzacja manualna

O

O

radio CD/instalacja

O/S

O/S

centralny zamek

S

S

wspomaganie układu kierowniczego

S

S

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie