Citroen C2 1.4

Ryszard Polit
Fot. Citroen: Citroen C2 to typowy pojazd miejski wykorzystujący 60% podzespołów większego modelu C3.
Fot. Citroen: Citroen C2 to typowy pojazd miejski wykorzystujący 60% podzespołów większego modelu C3.
Udostępnij:
W latach 60. Citroen wyznaczał trendy w motoryzacji. Najmniejszy model tego producenta, C2, nie nawiązuje do przeszłości.

W latach 60. to Citroen wyznaczał trendy w kierunkach rozwoju masowej motoryzacji. Najmniejszy model tego producenta, C2, nie nawiązuje do przeszłości.

 

Fot. Citroen: Citroen C2 to typowy pojazd miejski wykorzystujący 60% podzespołów większego modelu C3.
Fot. Citroen: Citroen C2 to typowy pojazd miejski wykorzystujący 60% podzespołów większego modelu C3.

Około 60% podzespołów modelu C2 pochodzi z większego C3. Tak duża wymienność części zapewnia uzyskanie niezbędnej rentowności i w ten sposób postępuje zdecydowana większość producentów. Dzięki staraniom stylistów C2 nie kojarzy się z C3 i to jest w gruncie rzeczy najważniejsze. Prezentujemy Citroena C2 napędzanego silnikiem o pojemności 1,4 l/75 KM.

 

Cechy szczególne

 

Fot. Citroen: C2 napędzany silnikiem 1,4 l/75 KM okazał się autem dość dynamicznym, jednak w mieście zużywającym ok. 8,5 l benzyny na 100 km.
Fot. Citroen: C2 napędzany silnikiem 1,4 l/75 KM okazał się autem dość dynamicznym, jednak w mieście zużywającym ok. 8,5 l benzyny na 100 km.

Citroen C2 ma kilka oryginalnych rozwiązań przydatnych w eksploatacji tego niedużego pojazdu. C2 jest autem 4-osobowym. Z tyłu są więc dwa fotele, które można niezależnie od siebie przesuwać wzdłuż pojazdu lub składać. Można to zrobić i od strony bagażnika, i z wnętrza pojazdu. Możliwość przesuwania foteli jest rozwiązaniem znanym i stosowanym w małych autach. Oryginalna w Citroenie jest możliwość składania foteli przy użyciu jednej dźwigni i umieszczenie ich za oparciami przednich foteli. Dzięki sprężynowemu mechanizmowi wspomagającemu czynność ta nie wymaga wysiłku fizycznego. Ciekawie rozwiązana jest również pokrywa bagażnika, która jest podzielona na dwie części. Górną część otwiera się do góry, a dolną - do dołu. Takie rozwiązanie ułatwia dostęp do bagażnika w ciasnych miejscach. W dolnej części pokrywy wygospodarowano schowek o pojemności 5 l. I całe szczęście, bowiem bagażnik ma objętość zaledwie 165 l, a po maksymalnym przesunięciu tylnych foteli do przodu - 225 l. Tablica przyrządów została

Fot. Citroen: Tablica przyrządów została przejęta z C3 i w obu autach wskazania obrotomierza są mało czytelne.
Fot. Citroen: Tablica przyrządów została przejęta z C3 i w obu autach wskazania obrotomierza są mało czytelne.

zapożyczona z modelu C3.

Na przednich siedzeniach miejsca jest pod dostatkiem, natomiast z tyłu jest go już znacznie mniej. Szkoda, że ten pojazd oferowany jest wyłącznie z nadwoziem 3-drzwiowym. Dodatkowe tylne drzwi usprawniłyby zajmowanie miejsca na tylnych fotelach.

 

Silnik

 

Citroen C2 oferowany jest na naszym rynku z silnikiem 1,1 l/61 KM, 1,4 l/75 KM, 1,6 l/110 KM oraz wysokoprężnym - 1.4 HDI/70 KM. Z tej gamy wybraliśmy silnik 1,4 l o mocy 75 KM. Ta jednostka napędowa ma już swoje lata, o czym świadczy jej budowa - 2 zawory w każdym cylindrze. Mimo to jest elastyczna, gdyż maksymalny moment obrotowy uzyskiwany jest już przy 3300 obr/min i stosunkowo cicha. Biorąc pod uwagę wielkość pojazdu, zużycia paliwa w mieście na poziomie 8,5 l/100 km nie można uznać za małe. Za to dynamika pojazdu jest całkiem niezła.

 

Wrażenia z jazdy

 

Fot. Citroen: Oryginalny pomysł Citroena – po naciśnięciu dźwigni można bez wysiłku złożyć każdy z tylnych foteli.
Fot. Citroen: Oryginalny pomysł Citroena – po naciśnięciu dźwigni można bez wysiłku złożyć każdy z tylnych foteli.

Trudno po małym aucie o niewielkim rozstawie osi oczekiwać wysokiego komfortu jazdy. W naszych warunkach obniża go zła jakość nawierzchni, na którą małe pojazdy są szczególnie wrażliwe. Jednak własności jezdne tego pojazdu są wystarczające. C2 wykorzystuje skróconą płytę podłogową z modelu C3. Konstrukcja zawieszenia jest bardzo typowa i nieskomplikowana - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego działa dobrze. Również skuteczny jest układ hamulcowy. Podczas jazdy przydają się wskazania seryjnie montowanego komputera pokładowego oraz wskaźnika temperatury zewnętrznej.

 

Podsumowanie

 

Citroen C2 jest typowym autem miejskim. Zastosowane rozwiązania, takie jak np. dzielona pokrywa bagażnika, mają więc ułatwiać eksploatację pojazdu w miejskiej dżungli. W wersji SX standardowo montowane są 4 poduszki powietrzne. Cena auta z opisywanym silnikiem 1,4 l/75 KM i wyposażeniem SX wynosi 44 400 zł. Jedynie 2 tys. zł więcej kosztuje większy model C3 - z identycznym silnikiem i wyposażeniem. Wydaje się, że C3 jest autem bardziej uniwersalnym od C2.

  

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/8

Pojemność skokowa (cm3):

1361

Moc maksymalna (KM/obr/min):

75/5400

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

118/3300

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

12,2

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

10,4

Prędkość maksymalna (km/h):

169

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB):

b.d.*

Droga hamowania od 100 km/h (m):

40,3

Pojemność bagażnika (dm3):

165/225/880

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

41

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

4,9/8,3

Długość x szerokość x wysokość (cm):

367 x 166 x 146

Rozstaw osi (cm):

232

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena wersji SX (zł):

44 400

* - pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

 

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

Przestronność wnętrza

***

Sporo miejsca na przednich fotelach i znacznie mniej z tyłu. Tak to jest w małych autach.

Silnik

***

Tradycyjna konstrukcja, 2 zawory w każdym cylindrze

Poziom hałasu

***

Hałas nie jest uciążliwy

Hamulce

****

Droga hamowania C2 jest krótsza niż np. Opla Agila

Dynamika

****

Dynamika C2 jest nieco lepsza niż w Oplu Agila 1,2 l/75 KM.

Zużycie paliwa

***

Opel Agila 1,2 l/75 KM jest oszczędniejszy niż Citroen C2 1,4 l/75 KM.

Nowoczesność konstrukcji

***

Kilka ciekawych rozwiązań nadwozia, układ zawieszenia - typowy.

Wyposażenie

***

Są 4 poduszki powietrzne, ale nie ma układu ABS czy klimatyzacji.

 

Wyposażenie seryjne:

Citroen C2 SX

 

Poduszki powietrzne

4

Układ ABS

-

System wspomagania nagłego hamowania

-

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/-

Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka

-

Klimatyzacja manualna

O

Radioodtwarzacz

O

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie