W latach 60. to Citroen wyznaczał trendy w kierunkach rozwoju masowej motoryzacji. Najmniejszy model tego producenta, C2, nie nawiązuje do przeszłości.

Około 60% podzespołów modelu C2 pochodzi z większego C3. Tak duża wymienność części zapewnia uzyskanie niezbędnej rentowności i w ten sposób postępuje zdecydowana większość producentów. Dzięki staraniom stylistów C2 nie kojarzy się z C3 i to jest w gruncie rzeczy najważniejsze. Prezentujemy Citroena C2 napędzanego silnikiem o pojemności 1,4 l/75 KM.
Cechy szczególne

Citroen C2 ma kilka oryginalnych rozwiązań przydatnych w eksploatacji tego niedużego pojazdu. C2 jest autem 4-osobowym. Z tyłu są więc dwa fotele, które można niezależnie od siebie przesuwać wzdłuż pojazdu lub składać. Można to zrobić i od strony bagażnika, i z wnętrza pojazdu. Możliwość przesuwania foteli jest rozwiązaniem znanym i stosowanym w małych autach. Oryginalna w Citroenie jest możliwość składania foteli przy użyciu jednej dźwigni i umieszczenie ich za oparciami przednich foteli. Dzięki sprężynowemu mechanizmowi wspomagającemu czynność ta nie wymaga wysiłku fizycznego. Ciekawie rozwiązana jest również pokrywa bagażnika, która jest podzielona na dwie części. Górną część otwiera się do góry, a dolną - do dołu. Takie rozwiązanie ułatwia dostęp do bagażnika w ciasnych miejscach. W dolnej części pokrywy wygospodarowano schowek o pojemności 5 l. I całe szczęście, bowiem bagażnik ma objętość zaledwie 165 l, a po maksymalnym przesunięciu tylnych foteli do przodu - 225 l. Tablica przyrządów została

zapożyczona z modelu C3.
Na przednich siedzeniach miejsca jest pod dostatkiem, natomiast z tyłu jest go już znacznie mniej. Szkoda, że ten pojazd oferowany jest wyłącznie z nadwoziem 3-drzwiowym. Dodatkowe tylne drzwi usprawniłyby zajmowanie miejsca na tylnych fotelach.
Silnik
Citroen C2 oferowany jest na naszym rynku z silnikiem 1,1 l/61 KM, 1,4 l/75 KM, 1,6 l/110 KM oraz wysokoprężnym - 1.4 HDI/70 KM. Z tej gamy wybraliśmy silnik 1,4 l o mocy 75 KM. Ta jednostka napędowa ma już swoje lata, o czym świadczy jej budowa - 2 zawory w każdym cylindrze. Mimo to jest elastyczna, gdyż maksymalny moment obrotowy uzyskiwany jest już przy 3300 obr/min i stosunkowo cicha. Biorąc pod uwagę wielkość pojazdu, zużycia paliwa w mieście na poziomie 8,5 l/100 km nie można uznać za małe. Za to dynamika pojazdu jest całkiem niezła.
Wrażenia z jazdy

Trudno po małym aucie o niewielkim rozstawie osi oczekiwać wysokiego komfortu jazdy. W naszych warunkach obniża go zła jakość nawierzchni, na którą małe pojazdy są szczególnie wrażliwe. Jednak własności jezdne tego pojazdu są wystarczające. C2 wykorzystuje skróconą płytę podłogową z modelu C3. Konstrukcja zawieszenia jest bardzo typowa i nieskomplikowana - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego działa dobrze. Również skuteczny jest układ hamulcowy. Podczas jazdy przydają się wskazania seryjnie montowanego komputera pokładowego oraz wskaźnika temperatury zewnętrznej.
Podsumowanie
Citroen C2 jest typowym autem miejskim. Zastosowane rozwiązania, takie jak np. dzielona pokrywa bagażnika, mają więc ułatwiać eksploatację pojazdu w miejskiej dżungli. W wersji SX standardowo montowane są 4 poduszki powietrzne. Cena auta z opisywanym silnikiem 1,4 l/75 KM i wyposażeniem SX wynosi 44 400 zł. Jedynie 2 tys. zł więcej kosztuje większy model C3 - z identycznym silnikiem i wyposażeniem. Wydaje się, że C3 jest autem bardziej uniwersalnym od C2.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/8 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1361 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 75/5400 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 118/3300 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 12,2 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 10,4 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 169 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB): | b.d.* |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 40,3 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 165/225/880 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 41 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 4,9/8,3 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 367 x 166 x 146 |
Rozstaw osi (cm): | 232 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena wersji SX (zł): | 44 400 |
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | *** | Sporo miejsca na przednich fotelach i znacznie mniej z tyłu. Tak to jest w małych autach. |
Silnik | *** | Tradycyjna konstrukcja, 2 zawory w każdym cylindrze |
Poziom hałasu | *** | Hałas nie jest uciążliwy |
Hamulce | **** | Droga hamowania C2 jest krótsza niż np. Opla Agila |
Dynamika | **** | Dynamika C2 jest nieco lepsza niż w Oplu Agila 1,2 l/75 KM. |
Zużycie paliwa | *** | Opel Agila 1,2 l/75 KM jest oszczędniejszy niż Citroen C2 1,4 l/75 KM. |
Nowoczesność konstrukcji | *** | Kilka ciekawych rozwiązań nadwozia, układ zawieszenia - typowy. |
Wyposażenie | *** | Są 4 poduszki powietrzne, ale nie ma układu ABS czy klimatyzacji. |
Wyposażenie seryjne:
Citroen C2 SX
Poduszki powietrzne | 4 |
Układ ABS | - |
System wspomagania nagłego hamowania | - |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/- |
Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka | - |
Klimatyzacja manualna | O |
Radioodtwarzacz | O |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Lek na odrastanie utraconych zębów ma być dostępny jeszcze w tej dekadzie
- W jakiej kondycji jest polskie kino? Co będziemy oglądać? Podsumowanie 48. FPFF
- Kolejna katastrofa samolotu z wagnerowcami? Dokładnie miesiąc od śmierci Prigożyna
- Groźne oblicze AI. Nagie zdjęcia nieletnich dziewczynek trafiły do sieci