Citroen C1

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Citroen C1 to pierwszy samochód z „trojaczków”, dostępny na naszym rynku. Pozostałe rodzeństwo to Toyota Aygo i Peugeot 107. Pojazd oferowany jest w wersji 3- lub 5-drzwiowej.
Fot. Ryszard Polit: Citroen C1 to pierwszy samochód z „trojaczków”, dostępny na naszym rynku. Pozostałe rodzeństwo to Toyota Aygo i Peugeot 107. Pojazd oferowany jest w wersji 3- lub 5-drzwiowej.
W przeszłości powiedzeniem „kąt ciasny ale własny” określano mieszkanie, teraz mówi się tak o samochodach.

Widocznie stratedzy koncernów samochodowych doszli do przekonania, że nadchodzi moda na małe auta, takie jak Citroen C1.

Fot. Ryszard Polit: Citroen C1 to pierwszy samochód z „trojaczków”, dostępny na naszym rynku. Pozostałe rodzeństwo to Toyota Aygo i Peugeot 107. Pojazd
Fot. Ryszard Polit: Citroen C1 to pierwszy samochód z „trojaczków”, dostępny na naszym rynku. Pozostałe rodzeństwo to Toyota Aygo i Peugeot 107. Pojazd oferowany jest w wersji 3- lub 5-drzwiowej.

 

Citroen C1 to pierwsze auto z trojaczków (Citroen C1, Toyota Aygo, Peugeot 107), które oferowane jest na naszym rynku. Samochody różnią się wyglądem przedniej części nadwozia i produkowane są w jednej fabryce w Czechach. Teraz do menedżerów należy wyjaśnienie klientom, że Citroen to jednak nie Toyota i odwrotnie. Prezentujemy Citroena C1, dla którego konkurentem może być też Chevrolet Spark. To

Fot. Ryszard Polit: Benzynowy, 3-cylindrowy silnik o mocy 68 KM jest zupełnie wystarczający podczas jazdy miejskiej – zapewnia wystarczającą dynamikę
Fot. Ryszard Polit: Benzynowy, 3-cylindrowy silnik o mocy 68 KM jest zupełnie wystarczający podczas jazdy miejskiej – zapewnia wystarczającą dynamikę przy stosunkowo niewielkim zużyciu paliwa.

prawda, że małym jest trudniej.

 

Cechy szczególne

 

Citroen C 1 to bardzo interesujący samochód. W testach zderzeniowych otrzymał aż 4 gwiazdki, co biorąc pod uwagę niewielkie wymiary auta, można uznać za osiągnięcie konstruktorów. Skoro nie oszczędzano na bezpieczeństwie,

Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie jest dość ciasno, co jest oczywiste w autach w tej wielkości.
Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie jest dość ciasno, co jest oczywiste w autach w tej wielkości.

koszty redukowano gdzie indziej. Nabywca C1 musi zaakceptować duże powierzchnie nieosłoniętej blachy we wnętrzu czy uchylaną, a nie opuszczaną szybę w tylnych drzwiach. Nie ma jednak mowy o spartańskim wnętrzu, według speców od reklamy jest ono "radosne". Nabywcom pozbawionym poczucia humoru kształt przełączników i jakość plastików na konsoli środkowej mogą wydawać się zbyt tandetne, ale więcej optymizmu każdemu się przyda. W tej sytuacji zredukowaną do niezbędnego minimum tablicę przyrządów trzeba przyjąć z

Fot. Ryszard Polit: „Radosne” wnętrze i przeciętna jakość plastików.
Fot. Ryszard Polit: „Radosne” wnętrze i przeciętna jakość plastików.

dobrodziejstwem inwentarza. Zgodnie z oczekiwaniami, w małym Citroenie jest dość ciasno, co też należy zaakceptować. C 1 jest autem 4-osobowym, a na tylnej kanapie jest mniej miejsca nad głową niż w Fiacie Panda czy Chevrolecie Sparku. Za to przednie fotele Citroena są dość wygodne, chociaż grubość oparcia wynosi zaledwie 16 cm. Zdecydowanie bardziej funkcjonalna jest wersja 5-drzwiowa. Bagażnik C 1 ma objętość 139 l, dla porównania w Pandzie - 206 l, w Sparku - 170 l.

 

Silnik

 

Na razie C1 oferowany jest u nas wyłącznie z benzynowym silnikiem o pojemności 1 l i mocy 68 KM produkowanym przez Toyotę. Wkrótce ma dołączyć diesel 1,4 HDI/55 KM wytwarzany przez koncern PSA Peugeot-

Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit

Citroen. Silnik benzynowy to nowoczesna, 3-cylindrowa jednostka napędowa z układem zmiennych faz rozrządu, dzięki któremu uzyskano nie tylko stosunkowo wysoką moc, ale także przyzwoitą elastyczność. Charakterystyczny dla silników 3-cylindrowych dźwięk może być uciążliwy, więc nie warto inwestować w drogie radio. Zaleta tej jednostki

Fot. Ryszard Polit: We wnętrzu pozostawiono sporo nieosłoniętej blachy, a okno w tylnych drzwiach ma odsuwaną, a nie opuszczaną szybę.
Fot. Ryszard Polit: We wnętrzu pozostawiono sporo nieosłoniętej blachy, a okno w tylnych drzwiach ma odsuwaną, a nie opuszczaną szybę.

napędowej to umiarkowane zużycie paliwa, które w mieście nie przekracza 6,3 l/100 km. 

 

Wrażenia z jazdy

 

Z powodu niewielkich wymiarów C1 to typowe auto miejskie. Uzyskiwane czasy rozpędzania są więc wystarczające, gorzej, że droga hamowania z prędkości 100 km/h przekracza o 1,9 m granicę 40 metrów zwyczajowo przyjętą za przyzwoitą.

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma objętość 139 l.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma objętość 139 l.

Standardowo montowany jest jednak układ ABS. Długie podróże z prędkościami maksymalnymi rzędu 100 km/h utrudnia znaczny poziom hałasu we wnętrzu. Dynamika pojazdu na wyższych biegach może utrudniać bezpieczne wyprzedzanie wolniejszych aut. C 1 ma dość sztywne zawieszenie, co obniża komfort jazdy po kiepskich drogach. To typowe dla małych samochodów z niewielkim rozstawem osi i również charakterystyczne dla prostej konstrukcji

Fot. Ryszard Polit: Najpotrzebniejsze wskaźniki na tablicy przyrządów.
Fot. Ryszard Polit: Najpotrzebniejsze wskaźniki na tablicy przyrządów.

zawieszenia. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu belkę skrętną i te rozwiązania są zupełnie wystarczające dla C1. Własności jezdne są bowiem dość dobre, a pojazd zachowuje się przewidywalnie na zakrętach. Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, oferowane za dopłatą, pracuje bez zastrzeżeń.

 

Podsumowanie
Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit

 

Citroen C1 należy do tych samochodów, które albo polubi się od razu, albo znienawidzi. Wynika to nie z jego małych wymiarów, do których jesteśmy historycznie przyzwyczajeni, co z odmienności stylistycznej i owych "gołych blach" we wnętrzu, gdyż się nam źle kojarzą. Citroen ma w wyposażeniu standardowym 2 poduszki powietrzne i układ ABS. C1 z nadwoziem 5-drzwiowym kosztuje 33 100 zł, dla porównania Panda 1,2 l/60 KM - 35 800 zł, a Spark 1,0/66 KM - 35 900 zł. Citroen C1 ma więc pewne szanse u nabywców radosnych i oszczędnych.  

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

3/12

Pojemność skokowa (cm3):

998

Moc maksymalna (KM/obr/min):

68/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

93/3600

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

13,7

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

16,1

Prędkość maksymalna (km/h):

157

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

73

Droga hamowania od 100 km/h (m):

41,9

Pojemność bagażnika (dm3):

139

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

35

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

4,1/5,5

Długość x szerokość x wysokość (cm):

344 x 163 x 1147

Rozstaw osi (cm):

2234

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena zalecana przez generalnego importera 3/5 drzwi (zł):

31 800/33 100

* pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

***

Mało miejsca na tylnej kanapie.   

Silnik

****

Nowoczesna konstrukcja, przyzwoita elastyczność.

Poziom hałasu

***

Wysoki poziom hałasu przy wyższych prędkościach jazdy, rzędu 100 km./h

Hamulce

***

Droga hamowania przekracza o 1,9 m granicę 40 metrów, uznawaną za dopuszczalną.   

Dynamika

***

Wystarczająca do poruszania się w ruchu miejskim.    

Zużycie paliwa

****

Stosunkowo niskie zużycie paliwa.   

Nowoczesność konstrukcji

*****

Nowoczesna konstrukcja auta małego.    

Wyposażenie

****

Wystarczający poziom wyposażenia standardowego.  

 

Wyposażenie seryjne:

Citroen C1 Flirt

 

Poduszki powietrzne

2

Układ ABS

S

s - wyposażenie seryjne

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty