Prekursorem nowego spojrzenia na lekkie samochody dostawcze jest koncern PSA (Peugeot-Citroen). Osobowe wersje tak bardzo spodobały się nabywcom, że powstał nowy segment pojazdów wielofunkcyjnych, zwanych niekiedy kombivanami.
Citroen Berligo debiutował w 1996 r., a rok później przedstawiono konkurencyjnego Renault Kangoo. Po niedawnych modernizacjach oba pojazdy zyskały na wyglądzie zewnętrznym. Wnętrze starano się zmienić tak, by przypominało wnętrze auta osobowego i w żaden sposób nie kojarzyło się z pojazdem dostawczym. Powodzenie kombivanów polega na tym, że oferują niespotykanie dużo miejsca - wygodne siedzenie dla 5 osób i jeszcze możliwość przewiezienia sporego bagażu. Pod tym względem żadne kombi nie może im dorównać.
Kombivany mają przy tym przystępną cenę - nieporównywalnie niższą niż np. równie pojemne vany, np. Renault Espace czy Citroen C8.
Cechy szczególne
W zasadzie konstrukcja i wielkość obu pojazdów jest podobna. Oba oferują przestrzeń pasażerską o zbliżonej wielkości. Citroen jest nieco dłuższy i szerszy, ma też nieco większy rozstaw osi, ale również w mniejszym Kangoo miejsca jest pod dostatkiem.
W obydwu pojazdach umieszczono wiele schowków w kabinie pasażerskiej, w wersji podstawowej Berlingo i Kangoo mają tylko jedne przesuwane drzwi zamontowane z prawej strony nadwozia.
We wnętrzu Kangoo nie wszystkie blachy zostały zakryte wykładziną, ale i tak estetyce całości nie można niczego zarzucić. Bagażnik Berlingo ma pojemność 624 l, a Kangoo - 650 l. W obu autach z przodu wykorzystano kolumny McPhersona, a z tyłu oś z drążkami skrętnymi.
Silnik
Do naszego porównania wybraliśmy benzynowe jednostki napędowe o mocy 75 KM. W Berlingo jest ona osiągana z silnika o pojemności 1,4 l, mającego po 2 zawory w każdym cylindrze. Klasyczna budowa sugeruje, że nie należy on do najnowocześniejszych. Natomiast silnik Kangoo jest nowocześniejszy - ma 4 zawory w każdym cylindrze i pojemność zaledwie 1,2 l. Mimo to bardziej elastyczny jest silnik Citroena, co stanowi jego zaletę. Bardziej oszczędny jest za to silnik Renaulta.
Czasy rozpędzania obu pojazdów są zbliżone, gdyż silniki uzyskują podobne wartości maksymalnego momentu obrotowego. W pełni załadowane auto niezbyt chętnie przyspiesza, co należy wzięć pod uwagę przy wyprzedzaniu wolniejszych pojazdów. Z tego punktu widzenia, bezpieczniej jest wybrać mocniejszy silnik - np. wysokoprężny.
Wrażenia z jazdy
Komfort jazdy i własności jezdne obu konkurentów są zbliżone. Na zakrętach nadwozie się przechyla, co zniechęca do szybkiej jazdy. Zawieszenie dość dobrze daje sobie radę z nierównościami drogi i komfort jazdy jest stosunkowo wysoki. Ze względu na dużą powierzchnię czołową i wartość współczynnika aerodynamicznego Cx, podczas szybkiej jazdy wzmaga się hałas. Do prędkości 100 km/h poziom hałasu mieści się w granicy przyzwoitości.
Mankamentem Kangoo jest mało wydajny układ hamulcowy. Skuteczniej hamuje Peugeot, ale i tak lepiej zachować większy odstęp od poprzedzającego pojazdu.
Podsumowanie
Kombivany traktowane są jako pojazdy wielofunkcyjne. Oddają nieocenione usługi podczas wakacyjnych wojaży, bowiem pozwalają na zabranie ogromnej ilości bagażu. Komfort jazdy i prowadzenie są podobne do tych, jakie oferuje auto osobowe, kierowca nie odczuwa więc dyskomfortu. Podstawowe wersje wyposażenia Berlingo i Kangoo są jednak dość ubogie, a brak lewych przesuwanych drzwi może być denerwujący. Osiągnięcie stanu spokoju i pełnego zadowolenia wymaga dopłat - zarówno w celu wzbogacenia wyposażenia, jak i zmiany silnika na mocniejszy.