Ciśnienie w oponach - większość kierowców nie dba o to

Wojciech Frelichowski
Ciśnienie w oponach - większość kierowców nie dba o to
Ciśnienie w oponach - większość kierowców nie dba o to
Prawie 65 proc. z 13 tys. samochodów, skontrolowanych przez Michelin i Statoil, miało nieprawidłowe ciśnienie w oponach.
Ciśnienie w oponach - większość kierowców nie dba o to
Ciśnienie w oponach - większość kierowców nie dba o to

W Tygodniu Dobrego Ciśnienia (3-7 października) eksperci Michelin i Euromaster sprawdzali ciśnienie w oponach i stan bieżników. Z badań przeprowadzonych na 30 stacjach Statoil wynika, że 64,89 proc. samochodów miało nieprawidłowe ciśnienie – to o ponad 4 proc. mniej niż przed rokiem.

Dobre wyniki przyniosło natomiast badanie stanu opon, na jakich jeżdżą Polacy - średnia głębokość bieżnika to 4,85 mm. W Polsce dopuszcza się do ruchu drogowego oponę o bieżniku 1,6 mm.

W tym roku najbardziej świadomi znaczenia ciśnienia okazali się kierowcy z województwa śląskiego, gdzie nieprawidłowe ciśnienie w oponach miało 40,06 proc. Kolejne miejsca w badaniu zajęły niemalże ex aequo województwa: łódzkie - 57,07 proc.), pomorskie (57,29 proc.) i opolskie (57,48 proc.). Najgorzej wypadły województwa: lubelskie, gdzie pomiary pokazały, że 80,73 proc. kierowców jeździ na nieprawidłowo napompowanych oponach oraz kujawsko-pomorskie – 76,65 proc.


Wyniki akcji „Ciśnienie pod kontrolą” wykazały niepokojące zjawisko. Okazuje się że w Polsce kierowców jeżdżących na bardzo niskim lub niskim ciśnieniu w oponach jest aż 31,90 proc. – 6,90 proc. ze wszystkich przebadanych samochodów miało ciśnienie w oponach o ponad 1 bara niższe niż zalecane przez producentów, a 25 proc. między 0,5 a 0,9 bara niższe. Taki poziom stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy.


Nieprawidłowy poziom ciśnienia w oponach powoduje zmniejszenie przyczepności, wydłużenie drogi hamowania i zwiększa ryzyko eksplozji opony. Testy dowodzą też, że samochód na oponach o ciśnieniu zaniżonym o 1 bar zużywa średnio o 0,5 litra benzyny więcej na każde 100 kilometrów (przy średnim spalaniu 8 l/100 km). Ponadto, opona o ciśnieniu zaniżonym o 20 proc. (najczęściej spotykany przypadek) ma skrócony przebieg o 20 proc.

Eksperci Michelin radzą, aby ciśnienie w oponach sprawdzać regularnie – raz w miesiącu oraz przed każdą dalszą podróżą. Spadek ciśnienia w oponie następuje w sposób naturalny w wyniku eksploatacji samochodu, ale może być spowodowany także przez obniżenie temperatury otoczenia a nawet niewielkie uszkodzenie bieżnika. Kontrola ciśnienia powinna odbywać się „na zimno" – najwcześniej po godzinie od zatrzymania samochodu lub po przejechaniu do trzech kilometrów przy niewielkiej szybkości.

Organizatorami akcji Ciśnienie pod kontrolą są Michelin i Statoil Poland, partnerami sieć serwisowa Euromaster oraz Polski Czerwony Krzyż.

 

Wojciech Frelichowski

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty