Ciężarówka, która wykrywa pieszych i hamuje

(DKO)
Inżynierowie Volvo opracowali system, który wykrywa pieszych i rowerzystów wokół ciężarówki/fot. Volvo
Inżynierowie Volvo opracowali system, który wykrywa pieszych i rowerzystów wokół ciężarówki/fot. Volvo
Volvo Trucks opracowało system, mający chronić pieszych i rowerzystów przed potrąceniem przez ciężarówkę. Skanuje on obszar w promieniu 360 stopni od pojazdu i wykrywa zagrożenia, a w razie potrzeby zatrzymuje samochód.
Inżynierowie Volvo opracowali system, który wykrywa pieszych i rowerzystów wokół ciężarówki/fot. Volvo
Inżynierowie Volvo opracowali system, który wykrywa pieszych i rowerzystów wokół ciężarówki/fot. Volvo

Inżynierowie szwedzkiej firmy szacują, że będzie on powszechnie stosowany w ciężarówkach za pięć do dziesięciu lat. Na razie trwają testy.
 
Z badań Volvo Trucks wynika, że ograniczona widoczność jest jedną z głównych przyczyn wypadków z udziałem samochodów ciężarowych oraz pieszych i rowerzystów w Europie. Dzięki najnowszej technologii, opracowanej przez Volvo Trucks, pojawiła się szansa radykalnego zmniejszenia liczby tego typu zdarzeń drogowych.

Piesi czy rowerzyści są szczególnie zagrożeni w miastach o dużym natężeniu ruchu ciężkich pojazdów. System opracowany przez inżynierów Volvo obserwuje otoczenia pojazdu i przekazuje kierowcy wskazówki pozwalające uniknąć wypadku. System gromadzi potrzebne dane, korzystając czujników, radarów i kamer rozmieszczonych ze wszystkich stron pojazdu. Jeżeli kierowca nie podejmie proponowanych manewrów, układ kierowniczy i hamulcowy mogą zostać aktywowane automatycznie.

Inżynierowie Volvo opracowali system, który wykrywa pieszych i rowerzystów wokół ciężarówki/fot. Volvo
Inżynierowie Volvo opracowali system, który wykrywa pieszych i rowerzystów wokół ciężarówki/fot. Volvo

- Współczesne samochody ciężarowe są zaprojektowane tak, by eliminowały wszelkie martwe pola. Ale w intensywnym ruchu drogowym kierowca może po prostu przeoczyć ważny obiekt, np. rowerzystę zbliżającego do pojazdu od strony pasażera. Obecnie jesteśmy w stanie temu zapobiec, ułatwiając kierowcy obserwację i interpretację tego, co dzieje się wokół pojazdu - mówi Carl-Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.

Zdaniem Carla Johana Almqvista, system może trafić na rynek w ciągu pięciu do dziesięciu lat.

- Zasadnicze podzespoły są już gotowe, ale potrzeba jeszcze bardzo wielu testów, by zagwarantować niezawodność systemu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty