Prekursor vanów został po raz pierwszy zaprezentowany 22 lata temu.

Jednym z najlepiej sprzedających się vanów jest Chrysler Voyager. Pojazd ten oferowany jest z dwoma rozstawami osi. Szczególnie interesująca jest 7-osobowa wersja z dłuższym rozstawem osi i systemem składania siedzeń Stow & Go, nazwana Grand Voyager.
Cechy szczególne
Oryginalnym rozwiązaniem stosowanym po raz pierwszy w vanach jest możliwość całkowitego złożenia w podłodze

siedzeń drugiego i trzeciego rzędu, nazwana Stow & Go. System ten wymaga dopłaty, ale dzięki niemu nie trzeba wyjmować ciężkich siedzeń, gdy nie są potrzebne. W tej wersji może podróżować 7 osób ulokowanych w trzech rzędach – 2 +2 +3. Możliwa jest także regulacja wzdłużna foteli drugiego rzędu i pochylania ich oparć. Kolejnym wariantem konfiguracji wnętrza jest odwrócenie siedzeń kanapy III rzędu tak, że można na niej usiąść tyłem do kierunku jazdy. Producent doliczył się aż 250 konfiguracji siedzeń. Po złożeniu siedzeń II i III rzędu, co można zrobić w

trzech ruchach, uzyskuje się płaską powierzchnię bagażową o ogromnej objętości 4550 l.
Wnętrze pojazdu jest bardzo przestronne i urządzone w „amerykańskim stylu”. Nie ma tradycyjnej, jak w europejskich pojazdach, dźwigienki z prawej strony kolumny kierownicy uruchamiającej wycieraczki. W tym miejscu w Chryslerze znajduje się bowiem dźwignia przełączania

biegów. Wycieraczkę tylnej szyby można włączyć przyciskiem znajdującym się na konsoli środkowej, co nie jest wygodne.
Silnik
Wysokoprężny silnik o pojemności 2,8 l i mocy 150 KM współpracuje z 4-stopniową, automatyczną skrzynią przekładniową. Napęd

przenoszony jest na koła przednie. Jednostka napędowa doładowana turbosprężarką ma układ zasilania typu common rail i jest bardzo skutecznym źródłem napędu. Wysoki moment obrotowy osiągany przy stosunkowo niewielkich obrotach pozwala na dość żwawe przyspieszanie, mimo sporej masy pojazdu (ok. 2 tony). Również zużycie paliwa, oscylujące wokół 12 l na 100 km, jest do zaakceptowania.

Wrażenia z jazdy
Grand Voyager nie ma najmniejszych kłopotów z dziurami w naszych jezdniach. Pokonuje je bardzo skutecznie, co wynika m.in. z dużego rozstawu osi i charakterystyki zawieszenia. Ma ono przemyślaną konstrukcję - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu oś sztywna. W aucie o takim przeznaczeniu oś sztywna sprawdza się znakomicie, bowiem jest odporna na przeciążenia ładunkiem. Pojazd pewnie pokonuje zakręty, a przechyły nadwozia nie są duże. Samochodem tym można w komfortowych warunkach podróżować wiele kilometrów, gdyż poziom hałasu przy prędkości 100 km/h jest niski. Skuteczne są też hamulce, które z prędkości 100 km/h zatrzymują auto po przebyciu drogi 39,1 m.
Podsumowanie
Chrysler Grand Voyager raz jeszcze potwierdził, że jest jednym z lepszych vanów dostępnych na rynku. Napędzany dieslem 2,8 l o mocy 150 KM w wersji wyposażenia SE z systemem składania siedzeń Stow & Go kosztuje 148 840 zł, a bez tego systemu jest tańszy o 6 100 zł. Zapewnia przestronne wnętrze, wysoki komfort jazdy i bogate wyposażenie seryjne, szczególnie w

zakresie bezpieczeństwa. Ma nawet poduszkę powietrzną chroniącą kolana kierowcy.
Do pomysłu stworzenia vana przyznaje się Lee Iacocca, legendarny amerykański menedżer, prezes Forda, a potem Chryslera. Doszedł on do wniosku, że van powinien:
- mieć niskie wejście do kabiny, by było wygodne dla kobiet w spódnicach,
- być niewysoki, by zmieścić się w typowym garażu,
- mieć silnik z przodu.
W listopadzie 1983 r. ruszyła produkcja pierwszego amerykańskiego vana sprzedawanego przez Chryslera, początkowo pod markami Plymouth i Dodge. Wyprodukowano już ponad 9 mln tych vanów.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 2776 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 150/3800 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 360/2600 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 13,1 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 9,6 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 182 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 65 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 39,1 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 580 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 75 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 6,7/11,5 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 510 x 200 x 175 |
Rozstaw osi (cm): | 303 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/3 |
Cena wersji SE Stow & Go (zł): | 148 840 |
* pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | ***** | Dużo miejsca na przednich i na tylnych siedzeniach. |
Silnik | **** | Dobra elastyczność, spore zużycie paliwa wynika z dużej masy pojazdu. |
Poziom hałasu | **** | Dość niski poziom hałasu. |
Hamulce | **** | Droga hamowania Grand Voyagera jest krótsza niż droga hamowania Fiata Ulysse 2.2 JTD/1258 KM. |
Dynamika | ***** | Bardzo dobra dynamika, porównywalna z dynamiką Fiata Ulysse 2.2 JTD/128 KM. |
Zużycie paliwa | *** | W mieście zużycie paliwa oscyluje wokół 12 l/100 km. |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Konstrukcja auta jest skuteczna, bez ekstrawaganckich rozwiązań technicznych. |
Wyposażenie | **** | Dość bogate wyposażenie, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa. |
Wyposażenie seryjne:
Chrysler Grand Voyager SE Stow & Go
Poduszki powietrzne | 7 |
Układ ABS | S |
Układ wspomagania nagłego hamowania | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | S/S |
Klimatyzacja automatyczna | O |
Radio | O |
Chowane w podłodze siedzenia 2. i 3. rzędu | S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?