Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Choroby wieku dziecięcego. Czy warto kupować najnowsze modele, czy warto poczekać rok, dwa od powstania, aż zostaną poprawione wady wieku dziecięcego?

Konrad Grobel
Samochody są jak dzieci, należy się o nie troszczyć, by nie przyprawiały właścicieli o szybką siwiznę. I choć technicznie auta są coraz lepsze, to jednak stosunkowo często nowe modele obejmowane sa akcjami wezwań do serwisu. To tylko tzw. "choroby wieku dziecięcego" czy też pogoń za wprowadzaniem nowych modeli nie pozwala na całościowe dopracowanie wszystkich elementów auta? Fot. 123RF
Samochody są jak dzieci, należy się o nie troszczyć, by nie przyprawiały właścicieli o szybką siwiznę. I choć technicznie auta są coraz lepsze, to jednak stosunkowo często nowe modele obejmowane sa akcjami wezwań do serwisu. To tylko tzw. "choroby wieku dziecięcego" czy też pogoń za wprowadzaniem nowych modeli nie pozwala na całościowe dopracowanie wszystkich elementów auta? Fot. 123RF
Samochody są jak dzieci, należy się o nie troszczyć, by nie przyprawiały właścicieli o szybką siwiznę. I choć technicznie auta są coraz lepsze, to jednak stosunkowo często nowe modele obejmowane sa akcjami wezwań do serwisu. To tylko tzw. "choroby wieku dziecięcego" czy też pogoń za wprowadzaniem nowych modeli nie pozwala na całościowe dopracowanie wszystkich elementów auta?

Jak to jest z małymi dziećmi? Są nieporadne, ciężko się z nimi komunikować, a młodzi rodzice, chociaż wiedzą w teorii, co jak ma wyglądać, to za grosz nie są gotowi na to, co ich czeka. Zwykłe usypianie często jest problemem, bo przecież ta kołysanka czy ten sposób miał działać, albo działał, gdy sami byliśmy mali. Dokładnie tak samo jest z autami.

Producenci wprowadzając nowy model na rynek, w szczególności taki, który ma być przełomowy dla marki albo wychodzący poza typowe jej portfolio liczą się z tym, że nie wszystko będzie idealne. Ba! Liczą, że jeżeli konkurencja robi niemal identyczne auto to, czemu im miałoby się nie udać? No właśnie, nie zawsze się udaje.

Nowinki technologiczne są zazwyczaj wprowadzane w najdroższych modelach lub tych, które uznawane są za kultowe. Trzecią grupą, która ma problemy z „chorobami wieku dziecięcego” są nowe auta, zupełnie nowe. Właściciele pierwszych generacji Volkswagena Touarega czy Porsche Cayenne dobrze wiedzą, co to znaczy.

Marki, które nigdy na szerszą skalę nie robiły aut typu SUV raptem zaczęły produkować tego typu pojazdy. Ilość problemów, na jakie cierpiały te pojazdy kosztowały marki, jak i właścicieli wiele nerwów i pieniędzy. A co powiecie o jednym z bardziej awaryjnych aut według niemieckich konsumentów – BMW serii 7 o numerze katalogowym F01? Mogłoby się wydawać, że tak drogie i luksusowe auto powinno być wolne od niedoskonałości mechanicznych czy projektowych. Niestety jak pokazuje historia, chociaż było to całkiem ładne auto i również mocno „podtuczone” technologicznie, to od początku przysparzało sporo problemów.

Choroby wieku dziecięcego. Akcje serwisowe

Akcje serwisowe są czymś normalnym. Zarówno producenci, jak i ich klienci są na to gotowi (chociaż za każdym razem przynajmniej ci drudzy są zdziwieni, że jak to?!). Pilne wzywanie do serwisów według obiegowej opinii dotyczy głównie nowych pojazdów. Użytkownicy są informowani różnymi sposobami, listami poleconymi, mailami, a jeśli producent ma rozbudowany dział kontaktu z klientem to również telefonicznie. Zazwyczaj tego typu wezwania, ze względu na fabryczną wadę auta są darmowe.

Na stronie UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów) w zeszłym roku pojawiło się 197 komunikatów o akcjach serwisowych, które dotyczyły zarówno nowych modeli, które weszły dopiero na rynek, jak i tych, które już zostały wycofane z produkcji (nawet z lat 90-tych) lub tych, które są już na rynku od ponad 5 lat. Niechlubną marką, która ściągnęła w swoje progi najwięcej aut to Volvo – ponad 70 tysięcy sztuk. Poza kategorią jest natomiast Honda, która według komunikatu wzywała do siebie 223 500 sztuk aut, ale to nie tylko w Polsce, ale w całej Europie. Drugą marką pod kątem ilości wezwań do serwisu jest Mercedes z ilością prawie 40 tysięcy sztuk, a "podium" zamyka Toyota/Lexus z wynikiem 26 412 sztuk.

Jak wcześniej wspomniałem, komunikaty na stronie UOKiK dotyczą ogólnie aut danych producentów, nie tylko tych najnowszych. Jednakże skala problemu dotyczących błędów fabrycznych jak widać nie dotyczy jedynie aut nowych, świeżych zarówno generacyjnie, jak i całkowicie nowych modeli.

Choroby wieku dziecięcego. Kupować czy nie?

Pytanie zatem czy wstrzymywanie się z kupnem nowego auta, które miało dopiero premierę jest zasadne? Patrząc na przekrój roczników, które dotyczyły te komunikaty np. 2007, 1996, czy 2015, ale także 2019 i 2020 można wywnioskować, że tak długo jak producent ma obowiązek opiekować się danym modelem i produkować do niego części zamienne, tak długo będą wychodzić kolejne wady techniczne.

Oczywiście w pierwszych latach użytkowania może ich wyjść najwięcej, jednakże zastosowanie nowych technologii w produkcji i nowych materiałów de facto oznacza, że błędy uwidocznią się dopiero po kilku latach, a nie na początku produkcji. Oczywiście nie jest to zasadą.

O wypowiedź w tym temacie poprosiliśmy Pana Jakuba Faryśia – Prezesa Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego:

Jakub FaryśFot. Archiwum
Jakub Faryś
Fot. Archiwum

Wszyscy producenci, robią absolutnie wszystko, aby wyeliminować usterki. To żadna przyjemność, aby później mieć akcje przywoławcze, nie mniej one się zdarzają. W dzisiejszej rzeczywistości motoryzacyjnej stosunkowo mało jest pojazdów, które są produkowane i projektowane zupełnie od zera. Raczej korzysta się z podzespołów, które są na przysłowiowej „półce” u producenta. Dlatego niewielkie jest ryzyko, że ten silnik czy zawieszenie czy skrzynia biegów może się psuć, albo ma jakiś błąd techniczny. Zazwyczaj komponenty są już wcześniej sprawdzone, w innych samochodach czy w innej konfiguracji. Myślę, że tak naprawdę takich „chorób wieku dziecięcego”, które mogą być niebezpieczne dla użytkownika zdarza się naprawdę bardzo mało. Nawet jeżeli zostaniemy jednymi z pierwszych posiadaczy samochodu, danego modelu wprowadzanego na rynek, to szansa, na to że ten samochód będzie posiadał usterki, które w sposób znaczący uprzykrzą nam życie jest naprawdę nieduża. Generalnie tych, którzy kupują samochód natychmiast po wprowadzeniu raczej bym uspokoił, a nawet jeżeli się coś takiego zdarzy (wada techniczna – red.), to w najgorszym wypadku będzie trzeba pojechać do serwisu i tam ta usterka będzie naprawiona. Mówiąc uczciwie, nie przypominam sobie, żeby w ostatnich latach pojawiła się usterka, która byłaby na tyle poważna żeby zagrażała zdrowiu czy życiu użytkowników, to po pierwsze. Po drugie akcje przywoławcze w większości wypadków robione są na tak zwany wszelki wypadek. To znaczy, że jeżeli wystąpi zaledwie kilka czasem kilkanaście usterek, które producent oceni, że mogą stanowić ewentualne zagrożenie dla bezpieczeństwa, to wzywa się wszystkie samochody. To nie działa tak, że producenci czekają aż będzie kilka tysięcy przypadków i dopiero się decydują na przywołanie aut do naprawy, lecz decydują się już po pierwszych sygnałach. Dlaczego? Z bardzo prostej przyczyny: ważna jest opinia o pojeździe, a i problem z ewentualnymi roszczeniami nabywców może być za duży. Dlatego każdy producent woli jak to się mówi „dmuchać na zimne”.

O wypowiedź poprosiliśmy także Wojciecha Sierpowskiego, dziennikarza motoryzacyjnego, odznaczonego Srebrnym Krzyżem Zasługi na rzecz polskiej motoryzacji:

Wojciech SierpowskiFot. Wikipedia
Wojciech Sierpowski
Fot. Wikipedia

Pytanie wydaje się proste, ale jednoznacznej odpowiedzi nie ma, bowiem pojawia się problem przypadkowości występowania wad i usterek, a także decyzji ‘coś za coś’.
Wiele koncernów zaliczyło już wpadki związane z zastosowaniem elementów, które okazały się wadliwe, ale procentowo nie jest tak źle jak mogłoby się wydawać. Prawdopodobieństwo wystąpienia chorób wieku dziecięcego rośnie na skutek skracania okresu testowania nowych rozwiązań, a także gotowych prototypów. Z kolei maleje dzięki doskonaleniu procesu projektowania samochodu.
Jeśli przyjmiemy, że cykl produkcyjny modelu trwa 6 lat, to w międzyczasie dokonywane są modyfikacje eliminujące ewentualne słabe punkty, a mniej więcej po 4 latach następuje facelift połączony z wprowadzeniem tzw. II fazy. Statystycznie auto z końcowych lat produkcji powinno być lepsze niż z początkowego okresu, ale traci atut bycia nowym atrakcyjnym modelem, wyposażonym w najnowsze zdobycze techniki. Kwestia czy wyżej cenimy posiadanie nowego imponującego modelu i ulegamy pokusie jego ‘świeżości’, czy też jesteśmy bardziej wyrachowani, chcemy mieć pewność, że kupujemy sprzęt niezawodny, który zdał już egzamin w dużej liczbie egzemplarzy. Pamiętajmy jednak, że każda następna generacja samochodu jest lepsza od poprzedniej (czasami pod wieloma względami), a ponadto jest lepiej dostosowana do coraz ostrzejszych norm.

Zadajmy sobie, zatem pytanie jeszcze raz: czy warto kupować auto zaraz po premierze czy poczekać 2-3 lata, kiedy wyjdzie z wieku dziecięcego?

Każdy odpowiedziałby żeby czekać, bo producent poprawi jakość, jednakże patrząc na komunikaty, doświadczenie czy wypowiedzi ekspertów można wyciągnąć wniosek, że całkowicie nowe auta i te po kilku latach są na tym samym poziomie, jeśli chodzi o niezawodność. Cały czas wychodzi coś nowego, a jeśli nie są to znaczące usterki, które mogłyby doprowadzić do pożaru lub wypadku, to producent gotowy jest poprawić je dopiero przy liftingu, a wcześniej wzywać tylko na akcje serwisowe lub nawet nie wzywać tylko naprawiać na bieżąco podczas serwisów.

Idąc dalej tym tokiem rozumowania, teoretycznie nowe generacje powinny eliminować problemy poprzednika – i tak\ i nie. Nowa generacja auta czy części składowych usuwa wcześniejsze problemy (tak przynajmniej powinno być w założeniu), ale wchodzą nowe i nomen omen koło się zamyka. Gdy chcemy poczekać znacznie dłużej z decyzją kupna jakiegoś pojazdu i wchodzi opcja samochodów używanych mamy podwójny problem w postaci napraw eksploatacyjnych, ale również wad fabrycznych, które jak wcześniej udowodniono mogą wyjść po latach.

Kupowanie nowego auta ma jedną zaletę - gwarancję producenta. Zatem przy wyborze samochodu należy o tym pamiętać. A z pojazdami, jest jak z dziećmi, a nawet z niektórymi dorosłymi, potrafią nigdy nie dorosnąć i „choroby wieku dziecięcego” mogą się długo ujawniać.

Komunikaty dotyczące akcji naprawczych ze strony UOKiK w 2020 roku: 

MiesiącMarkaModelOkres produkcjiProblemIlość
StyczeńToyotaCamry21.08-06.09.2019błąd mechanizmu napinającego pasy bezpieczeństwa, możliwość odniesienia obrażeń111
ToyotaYaris10.03.2003 -07.10.2005niewłaściwy napełniacz poduszki powietrznej pasażera, możliwość odniesienia obrażeń85
VolvoXC60/XC90rok modelowy 2020utrata mocy podczas jazdy podczas temperatury ok. 5 stopni C19
PeugeotTraveller/Expert 4b.d.uszkodzenie przewodów paliwowych, niewłaściwe mocowanie dolnych śrub pasów bezpieczeństwa, tylne przewody hamulcowe mogą ulec uszkodzeniu, złe dokręcenie przewodu masowego przez co możliwy zapłon i utrata ESP, niezgodne ze specyfikacją tylne zaciski hamulcowe6322
Mercedes-BenzTyp 293 (EQC)b.d.pęknięcie sworznia w mechanizmie różnicowym przedniej osi17
Mercedes-BenzTyp 177 (A-klasa)b.d.regulacja wysokości przedniego fotela, ryzyko odniesienia obrażeń podczas wypadku16
Mercedes-BenzTypy: 118, 177, 247, 253, 293 (A-klasa, CLA, B-klasa, GLC, EQC)b.d.poduszka powietrzna może się oddzielić od płyty podstawowej i wpaść do kabiny233
OpelVivaro C/Zafira Life MY 2020b.d.możliwość wytarcia przewodów paliwowych i wyciek paliwa135
KiaSorentob.d.błąd oprogramowania, możliwość nierozponawania pieszych i unikania kolizji516
HondaCivic, Civic Tourer, CR-V, HR-V2015-2018błąd oprogramowania emisji silnika wysokoprężnego2122
CitroenSpacetourer/Jumpy IVb.d.uszkodzenie przewodów paliwowych, niewłaściwe mocowanie dolnych śrub pasów bezpieczeństwa, tylne przewody hamulcowe mogą ulec uszkodzeniu, złe dokręcenie przewodu masowego przez co możliwy zapłon i utrata ESP, niezgodne ze specyfikacją tylne zaciski hamulców4312
ToyotaAvensis/Verso16.07.2010-18.10.2016błąd napełniania bocznych poduszek powietrznych294
FordFocus/C-max07.05-11.06.2019przerwane połącznie w stykach skrzynki PDB58
Mercedes-BenzTyp 910 (Sprinter)b.d.niewłaściwa wytrzymałość stalowych resorów piórowych tylnej osi296
Mercedes-BenzTyp 907/910 (Sprinter)b.d.niewłaściwe zamocowanie fotela14
ToyotaCelica/RAV4/Starlet/Tercel/Yaris05.06.1997-31.08.1999problemy z napełniaczem poduszek powietrznych1833
Mercedes-BenzTyp 447 (Vito)b.d.brak pokrywy skrzyni pod fotelem pasażera gdzie znajduje się akumulator, mozliwość pożaru682
FordFiesta15.05-17.06.2019możliwość utraty wspomagania kierownicy8
LutyPeugeotRifter/Partnerb.d.pas bezpieczeństwa może nie trzymać692
CitroenBerlingob.d.pas bezpieczeństwa może nie trzymać599
ToyotaLand Cruiser/RAV401.08.2016-13.02.2018uszkodzenie podgrzewanych spryskiwaczy, może skutkować pożarem1697
JeepCherokee (KL)2019-2020uszkodzenie układu wspomagania układu kierowniczego, może doprowadzić do wypadku6
FiatDucatob.d.wiązka przewodów elektrycznych może stykać się z rurą wydechową449
ToyotaPrius/Prius+/Prius Plug-in07.01.2015-17.05.2018uszkodzenie systemu informującego o zapięciu pasów453
OpelGrandland X2019-2020złe przymocowanie haka holowniczego5
Hyundaii30b.d.uderzenie w podwozie może spowodować otwarcie poduszki powietrznej5926
MarzecSeatIbiza (KJ1)/Arona (KJ7)2018-2019 (wyprodukowane do 25.09.2018)odblokowanie tylnego pasa bezpieczeństwa5780
SkodaFabia/Octavia/Rapid/Yeti (Typ 5E, 5J, 5L, NH)08.01.2014-29.01.2015wyciek oleju46
SeatLeon (5F)2014-2015wyciek oleju25
VolkswagenPolo29.10.2016-2018odblokowanie tylnego pasa bezpieczeństwa4144
SeatIbiza/Arona (KJ)/Ateca (KH7)/Toledo (KG3)/Leon (5F)01.12-17.12.2017uszkodozna poduszka powietrzna kierowcy11
OpelInsignia B2018-2019ocieranie się o przwód pompy paliwa zacisku wiązki przewodów, ewentualne ryzyko pożaru3307
OpelInsignia2018-2019wyciek oleju i pożar267
VolkswagenTiguan Allspace (LWB)23.12.2016-03.05.2019niewłaściwy bezpiecznik odpowiadający za pompę paliwa, co może prowadzić do pożaru podczas kolizji100
OpelVivaro C/Zafira Life MY 2020b.d.niewłaściwe działanie poduszki powietrznej, problemy ze stabilnością prowadzenia48
RenaultTrafic III28.03-06.06.2019może nie działąć hamulec ręczny44
SubaruImpreza/XV/Crosstrek/Forester2018-2020błąd modułu sterującego silnika, możliwość porażenia prądem lub pożaru1092
HondaCivic/CR-V/Accord/Shuttle/Legend/Logo/Integra1996-2000uszkodzenie poduszki powietrznej603
PeugeotTraveller/Expert 4b.d.uszkodzenie przewodów elastycznych tylnych hamulców580
ToyotaProace23.08-19.09.2019niedokręcenie tylnej osi14
RenaultClio V/Captur II/ZOE NEO04-10.2019uszkodzenie wspomagania układu kierowniczego32
Peugeot208b.d.niewłaściwe dokręcenie tylnych amortyzatorów395
Toyota/LexusLand Cruiser/IS/GS/RC/LS/LC/NX/RX03.09.2013-06.05.2019unieruchomienie pompy paliwa nieskiego ciśnienia2512
CitroenSpacetourer/Jumpy IVb.d.uszkodzenie przewodów elastycznych tylnych hamulców440
FordEcoSport/Focus/Transit Connect14-28.01.2020wadliwe serwo hamulcowe297
FordPuma06.11.2019-29.01.2020uszkodzenie poduszki powietrznej459
OpelVivaro C/Zafira Life MY 2020b.d.niewłaściwe dokręcenie tylnej osi14
VolvoS60/V60/V60CC/S90/S90L/V90/V90CC/XC40/XC60/XC90b.d.błąd oprogramowania automatycznego hamowania awaryjnego13400
KwiecieńBMWX6 (F96)/6 (G06)b.d.przy dużych prędkościach może odpaść spojler178
Mazda3 BP/CX-30 DM06.11.2018-19.10.2019nieoczekiwane zatrzymanie się pojazdu podczas jazdy4096
BMWM6 (F06)2013-2014nieprawidłowo zamontowano wysokie światło hamowania45
MazdaCX-511.12.2014-08.12.2015nieprawidłowe działanie świateł LED1674
VolvoS60/V60/V70/V40/V40CC2016-2017odkształcanie się kolektora wlotowego silnika, możliwość pożaru782
SubaruImpreza/XV/Crosstrek2017-2018uszkodzenie zaworu PCV oparów oleju silnika226
MajFordRanger29.11.2017-15.10.2019utrata ciśnienia płynu hydraulicznego627
HyundaiI30 (FD)/Elantra (HD)b.d.zwarcie układu elektrycznego od ABS/ESC5912
BMW1 (F52)/5 (G30)/5 Tour (G31)/7 (G11)/M5 (F90)b.d.uszkodzenie poduszek powietrznych63
SeatLeon (5F)/Ateca (KH7)10.04-25.06.2018awaria przednich kierunkowskazów5296
SeatAlhambra16.01-10.12.2015awaria poduszek powietrznych i napinaczy pasów bezpieczeństwa297
IsuzuD-Maxb.d.pękanie resorów tylnego zawieszenia89
SkodaSuperb (3T)01-08.2015awaria poduszek powietrznych59
ToyotaRAV425.09-25.10.2019awaria wahaczy665
Peugeot208b.d.niewłaściwe zamocowanie nakłądek nadkoli74
OpelCorsa F/Corsa e2020blokada przekładni kierowniczej77
VolkswagenPolo22.09.2019-06.02.2020utrata wspomagania hamowania105
VolkswagenT627.08-08.11.2019uszkodzenie systemu elektrycznego zamykania drzwi133
AudiQ7 (4M)/Q8 (4M)01.2015-02.2019awaria układu kierowniczego11
AudiQ7 (4M)07-09.2019awaria zagłówków foteli21
CzerwiecMercedes-BenzSprinter (Typ 907/910)b.d.możliwe uszkodzenie przewodów hamulcowych9685
Mercedes-BenzX-klasa (Typ 470)b.d.zakłócenie działania układu ESP641
AudiA4/A5 (B8)2019awaria poduszki powietrznej pasażera9
CitroenC3b.d.nieprawidłowo ustawiona zbieżność przednich kół31
AudiA4/A5 (8W, F5)10.2014-10.2017poluzowane aluminiowe listwy ozdobne732
ToyotaC-HR5-21.01.2020pęknięcie prawej półosi napędowej21
SeatIbiza (KJ1)2019-2020utrata wspomagania hamowania170
VolkswagenT-Cross (C1)20.05-21.06.2019awaria poduszek powietrznych29
Mercedes-BenzV-klasa/Vito (Typ 447)b.d.możliwość uszkodzenia przewodu paliwowego954
ToyotaPrius/Auris HV10.03.2014-30.11.2018obciążenia powodujące wyższe naprężenia termiczne w tranzystorach16910
OpelMovano B2020istalacja od haku może wpływać na światła tylne8
LipiecMercedes-BenzS-klasa/S-klasa Coupe Cabrio (Typ 222, 217)b.d.wyciek oleju ze względu na wadliwe zaślepki251
Mercedes-BenzG-klasa (Typ 463)b.d.wada systemu blokady przed otworzeniem drzwi przez dzieci515
ToyotaProAce City03.01-13.01.2020możliwość pęknięcia wewnętrznego drążka kierowniczego17
FordTransit/Transit Custom02.05.2016-04.05.2020wadliwy bezpiecznik chroniący pompę ROWD8965
VolvoS80/S80L/V70/XC70/S60/S60CC/S60L/V60/XC60/S60CC (2007-2020)b.d.uszkodzenie pasa bezpieczeństwa38818
VolvoS80/S60/V70/XC70/S60CC/V60/XC60/V60CC/V40/V40CC2014-2017awaria układu chłodzącego, może prowadzić do pożaru4571
VolvoS60/V602016-2018awaria kolektora wlotowego silnika, który może się odkształcić i wywołać pożar23
HyundaiSanta Fe (CM)16.03.2005-22.09.2009zwarcie elektryczne układu ABS/ESC1016
RenaultScenic IV/Talisman/Megane IV27.05.2019-20.06.2019wyciek paliwa202
Volvoz silnikiem czterocylindrowym diesla2014-2017awaria układu chłodzącego, może prowadzić do pożaru2144
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty