Chłodnica do regeneracji

(opr)
Regeneracja obejmuje coraz więcej części samochodowych. Jest zjawiskiem powszechnym nie tylko na rynku polskim. Z ekonomicznego punktu widzenia to alternatywa dla wysokich kosztów nowej części.

Regeneracja obejmuje coraz więcej części samochodowych. Jest zjawiskiem powszechnym nie tylko na rynku polskim. Z ekonomicznego punktu widzenia to alternatywa dla wysokich kosztów nowej części.

 

Do ważnych aspektów regeneracji z pewnością trzeba zaliczyć ochronę środowiska. Zużyte części, zamiast składowania i utylizacji mogą być przeznaczone do powtórnego użycia pod warunkiem ich odnowy.

Oferty wielu poważnych firm sektora części zamiennych zawierają odnawiane rozruszniki, alternatory, elementy zawieszenia, elementy układu sterowania czy przeniesienia napędu. Co ciekawe regeneracją lub jej zlecaniem zajmują się także sami producenci.

Chłodnica do regeneracji

Z pewnością nie każdą część da się naprawić i nie każdej da się przywrócić jej pierwotną funkcjonalność. Proces regeneracji dotyczy przede wszystkim kosztownych elementów, zużytych w naturalnym procesie eksploatacji. Również chłodnice należą do części bardzo często
regenerowanych, a szczególnie te stosowane w pojazdach ciężarowych oraz maszynach, np. przemysłowych, czy rolniczych.

Jako wrażliwa na uszkodzenia, chłodnica podlega też przyspieszonemu zużyciu, szczególnie podczas wzmożonej eksploatacji pojazdu lub użytkowania go w trudnych warunkach. Umiejscowienie w przedniej części pojazdu dodatkowo naraża ją na uszkodzenia mechaniczne podczas wszelkiego rodzaju kolizji.

Specyfika polskich dróg, która destrukcyjnie wpływa na zawieszenie, swoje piętno odciska też na chłodnicach. Szczególnie, te montowane w autach ciężarowych, podczas wielu tysięcy kilometrów wstrząsów i naprężeń, ulegają szybkiemu zużyciu lub uszkodzeniu. 

Nie wszystko da się naprawić

Choć teoria brzmi zachęcająco, niestety nie każda chłodnica nadaje się do regeneracji. Dokonując takiej selekcji należy wziąć pod uwagę następujące czynniki:

- Stosunek ceny nowej chłodnicy do kosztów regeneracji
Procesowi odnowy poddawane są szczególnie drogie części. Nie inaczej ma się sprawa w przypadku chłodnic. Regeneracja, polegająca na wymianie rdzenia, musi się opłacać. Oznacza to, że jej koszt zbliżony do kosztu nowej części nie będzie miał uzasadnienia. Obecnie nie regeneruje się już chłodnic do aut osobowych, których ceny pozostają na bardzo niskim poziomie.

- Rodzaj uszkodzenia chłodnicy
Ma to decydujące znaczenie. Bardzo często zdarza się, że chłodnice uszkodzone, szczególnie podczas kolizji pojazdów, nie nadają się od jakiejkolwiek naprawy. Podstawowe znaczenie ma stan zbiorników, szczególnie tych, które wykonane są z plastiku, oraz ram i mocowań, niezwykle ważnych w dużych i ciężkich chłodnicach aut ciężarowych.

- Rodzaj chłodnic
Są chłodnice, których nie poddaje się regeneracji. Są to przede wszystkim chłodnice klimatyzacji (skraplacze) lub chłodnice o niskiej jakości. Ze względu na bardzo słabe wykonanie niektórych zamienników (szczególnie tanich i niewiadomego pochodzenia) ale i tych stosowanych w pierwszym montażu, regeneracja okazuje się często niemożliwa. Wówczas najbardziej rozsądnym wyjściem jest zakup nowej, o uznanej marce i z gwarancją.

 

Tajemnice rzemiosła

 

Chłodnice swoją budową mogą sprawiać wrażenie niezbyt skomplikowanych. Wydawać by się mogło, że ich regeneracja to również zadanie nie wymagające szczególnej wiedzy i technologii. Sprawa ma się jednak zupełnie inaczej.

 

Poprzez regenerację chłodnicy rozumie się wymianę jej najważniejszego komponentu, jakim jest rdzeń chłodnicy. Umieszczony pomiędzy dwoma zbiornikami, stanowi jej serce i odgrywa

Chłodnica do regeneracji

kluczowe znaczenie w procesie chłodzenia. W zależności od przeznaczenia chłodnicy może mieć budowę blokową lub systemu kanałów otoczonych lamelami, czy płytkami, zakończonych tzw. płytami (górną i dolną), do których przymocowane są zbiorniki.

 

Sposób na rdzeń

Ze względu na te zróżnicowania, oraz na sposób mocowania zbiorników, możliwych jest kilka sposobów wymiany rdzenia. Niestety nie wystarczą do tego zwykłe umiejętności warsztatowe oraz narzędzia. Wysokiej klasy technologia w jakiej coraz częściej produkowane są chłodnice wymaga tak samo wysokiej jakości naprawy. Nie chodzi tu wyłącznie o sprawdzanie szczelności, do której potrzebne są specjalne urządzenia. Tajemnicą rzemiosła jest umiejętność i opanowanie lutowania mosiądzu i miedzi oraz spawania aluminium. Także i tu same narzędzia nie wystarczą. Czasami opanowanie tych umiejętności wymaga miesięcy, a nawet lat praktyki. Dodatkowym czynnikiem jest dostęp do oferty półproduktów, które nie figurują w obrocie detalicznym.
Należy tu dodać, że najwięksi i szanujący się producenci w rdzenie do regeneracji chło-
dnic zaopatrują wyłącznie wyspecjalizowane serwisy. Podyktowane jest to dbałością o interes końcowego odbiorcy, dla którego najważniejsza jest gwarancja i jakość zamawianej usługi. Producenci sprzedając półprodukty każdemu warsztatowi utraciliby kontrolę nad tak wysoce pożądaną tu jakością oraz gwarancją na naprawę.

 

Gdzie regenerować?

Należy pamiętać, że zalepienie wycieku chłodnicy nie jest tym samym, co jej regeneracja,
zwracamy więc szczególną uwagę, aby zlecać ją wyłącznie wykwalifikowanym specjalistom. Do wysoce rekomendowanych należą wyspecjalizowane serwisy zajmujące się układami termicznymi samochodów. Z obecnych na polskim rynku możemy polecić sieć autoryzowanych serwisów znanego producenta chłodnic firmy Nissens. Nie polecamy wizyt u wątpliwej jakości specjalistów czy "złotych rączek" obiecujących naprawienie każdego uszkodzenia. Układ chłodzenia samochodu spełnia tak ważne zadanie, że powierzenie go byle jakiej naprawie może narazić nas na wiele kłopotów oraz dodatkowe wysokie koszty uszkodzenia silnika.
Jakość naprawy oraz serwisu układu chłodzenia nabiera szczególnego znaczenia kiedy dotyczy aut pracujących zarobkowo. Każdy kto wykorzystuje samochód jako narzędzie pracy zdaje sobie sprawę, czym grozi przestój spowodowany awarią auta. 

 

Po szczegółowe informacje o cenach i rodzajach chłodnic, a także o możliwościach fachowej naprawy najlepiej zgłosić się do autoryzowanych serwisów:
F. H. U. Apex ul. Raginisa 69A Białystok 085-6539441
Auto-Chłodnice S. C. ul. Towarowa 20A Olsztyn 089-5320054
Mechanika Pojazdowa - Handel Częściami Samochodowymi ul. Owsiana 1 Rumia 058-6719747
Spółdzielnia Pracy Usług Motoryzacyjnych  ul. Czajkowskiego 3 Bielsko Biała 033-8123233
Mechanika Pojazdowa ul. Bałtycka 18 Poznań 061- 6529503
Chłodnice - Edward Dec ul. Reymonta 15 Rzeszów 017-8532197
Radiator ul. Sanicka 131 Radomsko 044-6824363
Zakład Naprawy Chłodnic Grapow ul. Śląska 42 Łódź 042-6743773
Kokar Naprawa i Sprzedaż Chłodnic ul. Legionów Polskich 37 Dąbrowa Górnicza 032-2626850
P. W. Melzet S. C. ul. Sztabowa 32 Wrocław 071-3390038
P. W. Melzet S. C. ul. Sołtysowicka 1A Wrocław 071-3251813
Auto-Części ul. Rynkowa 42 (Przeźmierowo) Poznań 061-8142367
Pamis Auto-Servis ul. Granitowa 51 U1 Szczecin 091-4609006
Auto-Centrum P. C. K. ul. Mireckiego 10 Radom 048-3814580
Chłodnice S. C. ul. Grójecka 210 Warszawa 022-8465777
P. U. H. Radiator Service ul. Szkółkarska 28A (Suchy Las) Poznań 061-8115189
P. P. H. U. Regemet S. C. ul. Słowackiego 3 Gdańsk 058 -3444411
Regenc Piątkowiec 14A Wadowice Górne k/Mielca 017-5853119
Ślusarstwo, Naprawa i Sprzedaż Chłodnic ul. Zaborska 11 Kraków 012-6363859
Smart ul. Radzymińska 206 Warszawa 022-6788805
Reja S. C. Chłodnice Samochodowe ul. M. Reja 41 Słupsk 059-8432471
Anna Strużek Marek Strużek ul. Bronowicka 7 Lublin 081-7450750
Zakład Mechaniki Pojazdowej ul. Lutycka 49 Piła 067-2123615
Chłodnice Zagórscy ul. Hipiczna 44 Bydgoszcz 052-381309

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty