Chevy - Historia Chevroleta

Michał Kij
Fot. Chevrolet: Chevrolet to marka popularna, stworzona  dla szerokich rzesz nabywców. Na zdjęciu model Nomad z 1957 r. jako pakowne kombi.
Fot. Chevrolet: Chevrolet to marka popularna, stworzona dla szerokich rzesz nabywców. Na zdjęciu model Nomad z 1957 r. jako pakowne kombi.
Podobno William C. Durant wymyślił znaczek Chevroleta zainspirowany wzorkiem tapety w paryskim hotelu. Jednak jego żona do końca życia utrzymywała, że wypatrzył go w lokalnej gazecie, kiedy byli w Virginii. Zaś córka Margery twierdzi, że narysował go na serwetce przy kolacji, między zupą, a drugim daniem.
Fot. Chevrolet: Chevrolet to marka popularna, stworzona  dla szerokich rzesz nabywców. Na zdjęciu model Nomad z 1957 r. jako pakowne kombi.
Fot. Chevrolet: Chevrolet to marka popularna, stworzona dla szerokich rzesz nabywców. Na zdjęciu model Nomad z 1957 r. jako pakowne kombi.

Charakterystyczną „muszkę” noszą miliony samochodów na całym świecie. Durant, twórca General Motors, założył firmę Chevrolet wspólnie z kierowcą wyścigowym, Szwajcarem  Louisem Chevroletem w 1911 roku. W latach dwudziestych nowa marka zagroziła Fordowi, aż wreszcie strąciła go z pozycji lidera. Dopomogły jej w tym nowe lakiery celulozowe Duco oraz sześciocylindrowy, niezawodny silnik „Stovebolt Six”.

Tanie i dobre Chevrolety były chlebem powszednim amerykańskich rodzin. Pikapy z „muszką” niezmordowanie pomagały farmerom od Kentucky  po Oregon. Jakież było zdumienie publiczności, gdy w 1953 roku pojawił się ekscytujący, sportowy Chevrolet Corvette. Pierwszy na świecie seryjny samochód z nadwoziem z plastiku. Wkrótce wszystkie modele Chevy nabrały rumieńców.

W 1955 roku pojawił się całkiem nowy model z silnikiem V8, słynnym „small-block”. Szybki i stylowy, pełnię swoich możliwości osiągnął dwa lata  później. ‘57 Chevy jest marzeniem kolekcjonerów. Największe pożądanie budzi luksusowy Bel Air z silnikiem z wtryskiem paliwa „Ramjet”, który osiągał moc 1 KM z 1 cala sześciennego pojemności, w sumie 283 KM.

Z początkiem następnej dekady Chevy spróbował się z Volkswagenem. Odpowiedzią na „Garbusa” był mały Corvair z sześciocylindrowym, chłodzonym powietrzem silnikiem  umieszczonym z tyłu. Wkrótce firma przyłączyła się do wyścigu mocy rozgrywanego wśród amerykańskich producentów. Powstał silnik „big-block”, który z biegiem czasu osiągnął 7 litrów pojemności i moc 450 KM. Batem na Mustanga był sportowy  Camaro. Corvetta podbiła inne kontynenty.

Chevrolety powstają w kilkunastu krajach, między innymi w Argentynie, Brazylii, Meksyku, Chinach, Japonii i  Rosji. Na wielu rynkach „muszka” jest przyczepiana do modeli Opla, Suzuki, Isuzu, a od dwu lat również koreańskich Daewoo. Właśnie te ostatnie są od niedawna dostępne w Polsce.

Choć od 1911 roku zbudowano przeszło 125 milionów Chevroletów, marka ta jest u nas słabo znana. Krótko, pod koniec lat 30. w Warszawie montowała Chevrolety spółka Lilpop, Rau & Loewenstein. Wojna  przerwała ambitne plany rozwoju produkcji. Może tym razem samochody z „muszką” na dobre rozgoszczą się nad Wisłą.

        

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty