Chevy - Historia Chevroleta

Michał Kij
Fot. Chevrolet: Chevrolet to marka popularna, stworzona  dla szerokich rzesz nabywców. Na zdjęciu model Nomad z 1957 r. jako pakowne kombi.
Fot. Chevrolet: Chevrolet to marka popularna, stworzona dla szerokich rzesz nabywców. Na zdjęciu model Nomad z 1957 r. jako pakowne kombi.
Udostępnij:
Podobno William C. Durant wymyślił znaczek Chevroleta zainspirowany wzorkiem tapety w paryskim hotelu. Jednak jego żona do końca życia utrzymywała, że wypatrzył go w lokalnej gazecie, kiedy byli w Virginii. Zaś córka Margery twierdzi, że narysował go na serwetce przy kolacji, między zupą, a drugim daniem.
Fot. Chevrolet: Chevrolet to marka popularna, stworzona  dla szerokich rzesz nabywców. Na zdjęciu model Nomad z 1957 r. jako pakowne kombi.
Fot. Chevrolet: Chevrolet to marka popularna, stworzona dla szerokich rzesz nabywców. Na zdjęciu model Nomad z 1957 r. jako pakowne kombi.

Charakterystyczną „muszkę” noszą miliony samochodów na całym świecie. Durant, twórca General Motors, założył firmę Chevrolet wspólnie z kierowcą wyścigowym, Szwajcarem  Louisem Chevroletem w 1911 roku. W latach dwudziestych nowa marka zagroziła Fordowi, aż wreszcie strąciła go z pozycji lidera. Dopomogły jej w tym nowe lakiery celulozowe Duco oraz sześciocylindrowy, niezawodny silnik „Stovebolt Six”.

Tanie i dobre Chevrolety były chlebem powszednim amerykańskich rodzin. Pikapy z „muszką” niezmordowanie pomagały farmerom od Kentucky  po Oregon. Jakież było zdumienie publiczności, gdy w 1953 roku pojawił się ekscytujący, sportowy Chevrolet Corvette. Pierwszy na świecie seryjny samochód z nadwoziem z plastiku. Wkrótce wszystkie modele Chevy nabrały rumieńców.

W 1955 roku pojawił się całkiem nowy model z silnikiem V8, słynnym „small-block”. Szybki i stylowy, pełnię swoich możliwości osiągnął dwa lata  później. ‘57 Chevy jest marzeniem kolekcjonerów. Największe pożądanie budzi luksusowy Bel Air z silnikiem z wtryskiem paliwa „Ramjet”, który osiągał moc 1 KM z 1 cala sześciennego pojemności, w sumie 283 KM.

Z początkiem następnej dekady Chevy spróbował się z Volkswagenem. Odpowiedzią na „Garbusa” był mały Corvair z sześciocylindrowym, chłodzonym powietrzem silnikiem  umieszczonym z tyłu. Wkrótce firma przyłączyła się do wyścigu mocy rozgrywanego wśród amerykańskich producentów. Powstał silnik „big-block”, który z biegiem czasu osiągnął 7 litrów pojemności i moc 450 KM. Batem na Mustanga był sportowy  Camaro. Corvetta podbiła inne kontynenty.

Chevrolety powstają w kilkunastu krajach, między innymi w Argentynie, Brazylii, Meksyku, Chinach, Japonii i  Rosji. Na wielu rynkach „muszka” jest przyczepiana do modeli Opla, Suzuki, Isuzu, a od dwu lat również koreańskich Daewoo. Właśnie te ostatnie są od niedawna dostępne w Polsce.

Choć od 1911 roku zbudowano przeszło 125 milionów Chevroletów, marka ta jest u nas słabo znana. Krótko, pod koniec lat 30. w Warszawie montowała Chevrolety spółka Lilpop, Rau & Loewenstein. Wojna  przerwała ambitne plany rozwoju produkcji. Może tym razem samochody z „muszką” na dobre rozgoszczą się nad Wisłą.

        

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie