Nowy Chevrolet będzie drugim obok Captivy SUV-em w ofercie tej firmy, ale pierwszym, który należy do coraz popularniejszej
klasy kompaktowych aut sportowo-rekreacyjnych. Jego nadwozie wygląda na większe niż w jest rzeczywistości i odznacza się mocno zarysowanymi liniami. Ale Trax jest jednocześnie rozpoznawalny jako typowy Chevrolet dzięki osłonie chłodnicy podzielonej na dwie części z centralnie umieszczonym logo w kształcie złotej muszki. Plastikowe osłony podkreślają „uterenowiony” styl tego auta.
Po zajęciu miejsca w kabinie Trax przyjemnie zaskakuje przestronnością, nowoczesną stylistyką kokpitu, a także funkcjonalnością. We wnętrzu znalazło się wiele elementów ułatwiających eksploatację samochodu, takich jak tablica przyrządów z cyfrowymi wyświetlaczami i analogowymi wskaźnikami. Nie zabrakło także wielu praktycznych schowków – znajdują się tu pojemniki umieszczone w konsoli środkowej oraz specjalne szuflady pod fotelami. Dodatkowy schowek umieszczono pod podłogą bagażnika, który ma pojemność 358 litrów, a po rozłożeniu tylnej kanapy 1370 litrów. Tylna kanapa w Traxie jest dzielona w stosunku 60/40, natomiast w wyższych wersjach wyposażenia fotel pasażera siedzącego z przodu można złożyć na płasko, co daje szerokie możliwości aranżacji wnętrza. W sumie samochód oferuje 8 różnych kombinacji ustawienia siedzeń.
W bogatszych wersjach wyposażenia Trax będzie oferowany standardowo z systemem Chevrolet MyLink. Ten multimedialny system wyświetla zawartość smartfona na wysokiej rozdzielczości siedmiocalowym, kolorowym wyświetlaczu dotykowym. Funkcjonalność systemu została dodatkowo poszerzona o aplikację nawigacyjną, którą można pobrać na kompatybilne smartfony, dzięki czemu trasę wyznaczoną w smartfonie można wyświetlić na monitorze samochodu.
Według założeń konstruktorów Trax ma zapewniać wrażenia z jazdy porównywalne z klasyczną osobówką, która w razie potrzeby zjedzie poza asfaltową drogę i poradzi sobie w nieco trudniejszych warunkach. Tak też zestrojono zawieszenie, które jest udanym kompromisem pomiędzy komfortem podróży i precyzją prowadzenia. Zastosowany w tym modelu system Borg-Warner automatycznie rozdziela moment między przednią i tylną osią, dopasowując go do aktualnych warunków jezdnych. Taki patent dobrze sprawdza się na śliskich nawierzchniach, poprawia również trakcję samochodu.
W gamie jednostek napędowych znalazł się turbodoładowany silnik benzynowy 1,4 l, wolnossący silnik benzynowy 1,6 l oraz
turbodoładowany silnik wysokoprężny o pojemności 1,7 l. Jednostka benzynowa 1.4 Turbo rozwija 140 KM mocy, 200 Nm maksymalnego momentu obrotowego i współpracuje z 6-stopniową przekładnią manualną, podobnie jak Diesel 1.7, który generuje 130 KM mocy i 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Natomiast silnik 1.6 o mocy 115 KM został zestawiony z 5-stopniową skrzynią ręczną. Napęd na wszystkie koła i sześciobiegowy automat są dostępne w wersjach z silnikiem 1.4 lub wysokoprężnym. Natomiast we wszystkich wersjach wyposażonych w manualne przekładnie, Trax będzie oferowany z systemem Start/Stop.
Bezpieczeństwo podczas podróży zapewniają liczne systemy ochrony pasywnej i aktywnej. Auto wyposażono m.in. w 6 poduszek powietrznych, elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC), system wspomagający ruszanie pod górę (HSA), układ kontroli zjazdu (HDC) oraz program stabilizacji toru jazdy przyczepy (TSA).
Chevrolet wiąże z Traxem duże nadzieje. Auto ma być tzw. „modelem światowym”, co oznacza, że w niemal niezmienionej formie, oferowane będzie aż na 140 rynkach.
Wyposażenie
Poza typowymi dziś pomocnikami bezpłatnymi i płatnymi (ABS, ESC, EBD, LDW, kamera cofania itp.), nowy Chevrolet ma szereg urządzeń, które spotyka się w autach wyższych klas. Poza układem wspomagającym ruszanie na wzniesieniu HSA, ma również HDC (Hill Descent Control), który pozwala ustawić maksymalną prędkość przy zjeździe. Kierowca robi to za pomocą pedału gazu lub hamulca. HDC przydaje się podczas jazdy w terenie, a mają go nie tylko duże SUV-y, ale również najnowsze modele pick-upów.
Wybrane dane techniczne Chevrolet Trax:
Wersja | 1.4 Turbo MT (AWD) | 1.6 MT (FWD) | 1.7D MT (AWD) |
Cena (zł) | 82 990 | 59 990 | 83 990 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | ||
Liczba miejsc | 5 | ||
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4248/1766/1674 | ||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1540/1540 | ||
Rozstaw osi (mm) | 2555 | ||
Masa własna (kg) | 1380 | 1287 | 1429 |
Pojemność bagażnika (l) | 356/1370 | ||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 53 | ||
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | olej napędowy |
Pojemność (cm3) | 1364 | 1598 | 1686 |
Liczba cylindrów | 4 | ||
Napędzana oś | obie osie | przednia | obie osie |
Skrzynia biegów: | manualna/6 | manualna/5 | manualna/6 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 140/6000 | 115/6000 | 130/4000 |
Mom. obr. (Nm) przy obr./min | 200/1850-4900 | 155/4000 | 300/2000-2500 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 9,8 | 12,3 | 9,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 195 | 174 | 188 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,4 | 6,5 | 4,9 |
Emisja CO2 (g/km) | 149 | 153 | 129 |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?