Specjaliści Chevroleta obliczyli, że na naszym kontynencie rośnie zapotrzebowanie na samochody segmentu A. W 2003 r. "maluchy" zdobyły 5 proc. rynku Europy Zachodniej i Środkowej, a w tym roku ich udział ma wzrosnąć do 6,5 proc., osiągając liczbę 1,2 mln sztuk.
Uwzględniając te dane Chevrolet postanowił wprowadzić na rynki Europy najmniejszego Chevroleta pod nazwą Matiz. Aby nie mylić samochodu z FSO Matizem auto kierowane na rynki Europy Środkowej i Wschodniej nosić będzie nazwę Spark.
Modernizacja
Zmiany objęły przede wszystkim wygląd zewnętrzny. Do zaprojektowania pojazdu zaangażowano "damskiego" designera, jako że Daewoo Matiz w 66 procentach był kupowany przez kobiety. Rezultat modernizacji jest udany - samochód nabrał wdzięku. Eliptyczne reflektory wraz z lampami kierunkowskazów umieszczono w trapezowej obudowie, inaczej wygląda zderzak, a z tyłu w miejsce owalnych wprowadzono okrągłe klosze lamp zespolonych. Inna jest pokrywa komory silnika. Przednie błotniki sięgają nieco wyżej. Na wysokości klamek drzwi widoczne są przetłoczenia usztywniające boki nadwozia.
We wnętrzu najistotniejsza modernizacja dotyczy deski rozdzielczej. Zegary umieszczono centralnie, a nie jak do tej pory po stronie kierowcy. Ingerencji konstruktorskiej poddano też zawieszenie i źródła napędu.
Silniki
Do wyboru są dwa silniki: 3-cylindrowy o pojemności 0,8 l i 4-cylindrowy o pojemności 1,0 l, oba benzynowe. Różnią je tzw. zewnętrzne parametry charakterystyki technicznej tzn. osiągana moc raz maksymalny moment obrotowy, korzystniejsze oczywiście w przypadku silnika o większej
pojemności skokowej.
Silnik 3-cylindrowy, znany z Matiza wytwarzanego w warszawskiej FSO, na potrzeby Chevroleta został zmodernizowany. W rozrządzie wprowadzono popychacze rolkowe o mniejszym tarciu i zredukowano opory przepływu w układzie dolotowym i wylotowym. Poza tym zmieniono przełożenie w przekładni głównej. W efekcie uzyskano mniejsze zużycie paliwa i zmniejszenie emisji szkodliwych związków chemicznych zawartych w spalinach - Spark spełnia normę Euro 4.
Kiedy i za ile?
Spark do polskich salonów sprzedaży ma trafić na przełomie maja i czerwca. Stanie się konkurentem dla Fiata Pandy i niemal bliźniaczego Matiza z warszawskiego Żerania. Różni się jednak od niego akcentami zewnętrznymi i wewnętrznymi, konstrukcją nadwozia i zmodernizowanym silnikiem 0,8 l.
Ceny jeszcze nie podano. Przewiduje się, że najtańsza wersja Sparka powinna kosztować nie więcej niż 30 tys. zł. - tak twierdzą polscy przedstawiciele GM (Chevroleta). Warto dodać, że ta najtańsza wersja ma mieć w standardowym wyposażeniu m.in. wspomaganie układu
kierowniczego i układ ABS.
Pierwsze jazdy
Po przejechaniu pierwszych kilometrów zaskakują ciche silniki pojazdu. Niewielki hałas to rezultat modernizacji jednostek napędowych i izolacji akustycznej nadwozia.
Niepraktyczne jest centralne umieszczenie wskaźników na desce rozdzielczej. Ich odczytanie wiąże się z oderwaniem wzroku od toru jazdy.
Dobrze działa wspomaganie układu kierowniczego. Niewielkie wymiary zewnętrzne auta i wynosząca 9,2 m średnica zawracania czynią pojazd łatwym do manewrowania.
Wybrane dane techniczne:
Chevrolet | Spark 0.8 | Spark 1.0 |
Długość/szerokość/wysokość pojazdu (cm) | 350/150/150 | |
Rozstaw osi (mm) | 2345 | |
Liczba cylindrów/zaworów | 3/2 | 4/2 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 796 | 995 |
Moc maksymalna (KM-obr/min) | 52-6000 | 66-5400 |
Moment maksymalny (Nm-obr/min) | 71,5-4400 | 91,0-4200 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 18,2 | 14,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 145 | 156 |
Średnie zużycie paliwa (dm3 /100 km) | 5,2 | 5,6 |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?