Chevrolet - historia marki

Mariusz Michalak
Lousi Chevrolet / Fot. General Motors, licencja Creative Commons 3.0
Lousi Chevrolet / Fot. General Motors, licencja Creative Commons 3.0
Firmę Chevrolet Motor Company powołano do życia w 1911 roku. Wtedy większość pojazdów stanowiła dobro luksusowe, na które mogli pozwolić sobie nieliczni. Przez 100 lat koncern wyprodukował ponad 215 milionów egzemplarzy aut, z czego około 60 milionów wciąż jeździ po drogach.
Chevrolet Classic Six / Ft. General Motors, licencja Creative Commons 3.0
Chevrolet Classic Six / Ft. General Motors, licencja Creative Commons 3.0

William Durant urodził się w 1861 roku i w latach 90-tych zaczął odnosić pierwsze sukcesy w sprzedaży powozów konnych. Interes zaczął się rozwijać na tyle dobrze, że wkrótce postanowił spróbować swoich sił w produkcji samochodów i założył przedsiębiorstwo Buick Motor Co. W ciągu kilku lat dorobił się jeszcze kliku innych marek - Cadillaca, Oldsmobila i Oaklanda. W 1908 roku stworzył więc jeszcze jedną firmę, która skupiała wszystkie pozostałe. Tak powstał przyszły General Motors.

Zaprzyjaźnił się w urodzonym w Szwajcarii kierowcą wyścigowym – Louisem Chevroletem, którego zatrudnił do zaprojektowania luksusowego, sześciocylindrowego samochodu we współpracy ze znajomym Louisa, Etiennem Planche. Efektem ich pracy był model Classic Six, na którym umieszczono nazwisko Chevroleta. I tak 3 listopada 1911 roku firma Chevrolet Motor Company zarejestrowana została we Flint w stanie Michigan.

Lousi Chevrolet / Fot. General Motors, licencja Creative Commons 3.0
Lousi Chevrolet / Fot. General Motors, licencja Creative Commons 3.0

Louis Chevrolet po kłótni z Williamem Durantem w 1913 roku opuścił spółkę. Osiadł w Indianapolis i stał się legendą tamtych wyścigów. Szwajcar zmarł w 1941 roku. W tym czasie Durant stwierdził, że jego celem będzie rynek przystępnych cenowo aut. Tak powstał Chevrolet 490, który mógł konkurować z Fordem T. Następnie rozpoczęła się ekspansja poza granice USA. W 1917 roku Chevrolet wprowadził pierwszy silnik V8, a potem skonstruował swoją pierwszą lekką półciężarówkę.

W latach 20. ubiegłego wieku Chevrolet zaczął inwestować w Europie - początkowo w Danii i Belgii. Kolejne zakłady zaczęły powstawać w Polsce, w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Ekspansja spowodowała, że w 1927 roku Chevrolet odebrał Fordowi najwyższe miejsca w rankingach sprzedaży, wytwarzając milion samochodów w ciągu jednego roku. Ważną postacią był Harley Earl, kierujący nowym studiem sztuki i kolorystyki stylu i designu koncernu General Motors, który za jednego z najważniejszych projektantów samochodowych XX wieku.

Chevroletowi udało się przetrwać kryzys gospodarczy w latach 30. Wprowadził m.in. niezależne zawieszenie przednie i pierwsze kombi o nazwie Suburban Carryall. Podczas II Wojny Światowej Chevrolet skupił się głównie na produkcji ciężarówek. W 1950 roku w autach wykorzystał automatyczną skrzynię biegów, a kilka lat później stworzył silnik V8 „small block”. Trafił on m.in. do modelu Corvette, który początkowo nie cieszył się dużym zainteresowaniem. Od 1958 roku dostępny był Chevrolet Impla z charakterystycznymi tylnymi skrzydłami. W kolejnej dekadzie pojawiły się wspomniany wcześniej model Corvette i Camaro. Powstał także Chevrolet Corvair wyposażony w silnik montowany z tyłu.

Chevrolet Corvette Stingray / Fot. General Motors, licencja Creative Commons 3.0
Chevrolet Corvette Stingray / Fot. General Motors, licencja Creative Commons 3.0

Lata 70. stanowiły wyzwanie ze względu na kryzys paliwowy i recesję finansową. Na koniec tej dekady w 1979 roku firma uzyskała poziom 100 milionów wyprodukowanych pojazdów. W 1983 roku Chevrolet wprowadził nową generację modelu Corvette. Milionowy egzemplarz tego auta wyprodukowano w 1992 roku. W tym samym roku Camaro świętowało swoje 25. urodziny. Sukcesem okazała się ponowna obecność na rynkach europejskich, a nabycie przez General Motors spółki Daewoo Motors w 2001 roku, pozwoliło na uzyskanie dostępu do europejskiej sieci sprzedaży detalicznej i silnej bazy produkcyjnej. Od tego czasu wprowadzono szereg nowych modeli. Wśród nich znajduje się Chevrolet Volt będący początkiem nowej ery pojazdów z napędem elektrycznym o rozszerzonym zasięgu.

Chevy Bowtie /  Fot. Chevrolet
Chevy Bowtie / Fot. Chevrolet

W ciągu ostatnich 100 lat słynna „muszka” Chevroleta  ozdobiła ponad 215 milionów egzemplarzy aut, z czego aż około 60 milionów wciąż jeździ po drogach. Nowy samochód osobowy, użytkowy lub crossover wyprodukowany przez Chevroleta znajduje kolejnego nabywcę co 6,39 sekundy w jednym ze 140 krajów, a w pierwszych sześciu miesiącach tego roku marka sprzedała 2,5 miliona aut, ustanawiając tym samym nowy rekord.

Najważniejsze wydarzenia w historii Chevroleta

1911 - powstaje firma Chevrolet oraz zaprezentowany zostaje model Classic Six

1914 - jako logo marki zostaje wykorzystana charakterystyczna "muszka"

1917 - Chevrolet staje się oddziałem General Motors

1918 - Chevrolet sprzedaje pierwsze półciężarówki

1942 - podczas II Wojny Światowej Chevrolet przestawia się na produkcję uzbrojenia

1953 - na rynek wprowadzony zostaje model Corvette

1955 - w modelach pojawia się silnik V8 „small block”

1958 - powstaje Chevrolet Impla

1967 - wprowadzony zostaje model Camaro

1992 - milionowy egzemplarz modelu Corvette

2011 - wprowadzony zostaje elektryczny model Volt

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty