Model Evanda, początkowo pod koreańską marką Daewoo, na europejskim rynku pojawił się w 2002 r., a w maju 2004 r., ze zmodernizowanym nadwoziem trafił na polski rynek. Debiut Superba odbył się we wrześniu 2001 r., podczas salonu samochodowego we Frankfurcie nad Menem. W Polsce jest oferowany od wiosny 2002 r. i do dzisiaj występuje w nie
zmienionej formie konstrukcyjnej. Mimo marcowej obniżki ceny Superba, jest to samochód o ponad 8 000 zł droższy od Evandy.
Nadwozie
Chevrolet podkreśla, że nadwozie Evandy opracowała włoska firma Italdesign kierowana przez Giorgio Giugiaro. Po ostatniej modernizacji przednia część nadwozia Evandy upodobniła się do modeli rodziny amerykańskich Chevroletów, np. Malibu i Impala. Nadwozie Superba natomiast swoją bryłą przypomina Volkswagena Passata poprzedniej generacji. Nadwozia obu pojazdów opracowano z uwzględnieniem bezpieczeństwa jadących. Są więc
kontrolowane strefy zgniotu z przodu i tyłu, wzmocnienia części osobowej i w drzwiach bocznych. Patrząc na bryłę zewnętrzną pojazdów masywniej wygląda Superb i z rysunków szkieletów nośnych nadwozi wynika, że mocniejsza jest Skoda. Oceny takie nie są jednak miarodajne, a w przypadku kolizji tłumienie energii zderzenia może okazać się podobne. Gwarancja na perforację blach nadwozia w Evandzie wynosi 6 lat, w Superbie - 10 lat. Konkurenci dają
dłuższą gwarancję perforacyjną.
Wnętrze
Evanda to samochód o dużej przestrzeni użytecznej. We wnętrzu jest dużo miejsca dla jadących z przodu i z tyłu. Rozwiązaniem znamionującym samochód wyższej klasy jest wysoka i długa, przechodząca w podłokietnik, konsola
środkowa. Odmienna niż w Evandzie jest stylizacja deski rozdzielczej Skody, mimo że też ma wysoką konsolę środkową i dwukolorowy wystrój. W Superbie jest również dużo miejsca dla jadących z przodu i z tyłu.
Oba pojazdy są trzybryłowe z oddzielnie zarysowanymi bagażnikami. Objętość bagażnika Evandy jest mniejsza niż Superba. W Chevrolecie można jednak złożyć oparcia tylnej kanapy i powiększyć przestrzeń bagażową, w Skodzie bagażnik jest stały.
Superb i Evanda mają podobną nośność, czyli zdolność do przenoszenia obciążeń, odpowiednio: 580 kg i 565 kg. Wykonanie wnętrza i użyte materiały w Superbie są na nieco wyższym poziomie.
Silniki
W Evandzie nie ma wyboru silnika, jest jeden, benzynowy 2,0 l o mocy 131 KM. Do napędu Superba oferuje się natomiast gamę silników: trzy benzynowe i trzy wysokoprężne. Do
naszego porównania wybraliśmy silnik benzynowy Superba o pojemności skokowej 2 l i mocy 115 KM. Jednostka napędowa Evandy konstrukcyjnie jest nowocześniejsza, ma rozrząd z dwoma wałkami umieszczonymi w głowicy sterującymi 16 zaworami. Silnik Superba ma rozrząd jednowałkowy i 8-zaworów, rozwija mniejszą moc i mniejszy moment obrotowy. Przedkłada się to na mniejsze osiągi dynamiczne czeskiego
samochodu. Oba silniki pracują cicho i równomiernie.
Wrażenia z jazdy
Evanda i Superb są wygodnymi samochodami i nadają się do dalekich wyjazdów. W Superbie jest bardziej elegancko, a nawet luksusowo, co wynika z wystroju wnętrza i lepiej dopracowanego zawieszenia kół. Miejsce kierowcy jest dobrze zaprojektowane w obu pojazdach. Fotele przednie lepiej podtrzymują ciało jadących w Superbie. Czeski samochód jest bardziej stabilny w ruchu, natomiast Evanda wykazuje tendencję do przechylania się podczas szybkiej jazdy na łukach dróg.
Chevrolet jest bardziej dynamiczny od Superba, ale potrzebuje nieco większej porcji benzyny.
Nasza ocena (+oznacza przewagę nad konkurentem):
Pojazd | Chevrolet Evanda 2.0 Premium | Skoda Superb 2.0 Classic |
Przestronność wnętrza | remis | |
Silnik | + | |
Poziom hałasu odczuwalnego | remis | |
Hamulce | | + |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | | + |
Nowoczesność konstrukcji | | + |
Wyposażenie | remis |
Wybrane dane techniczne:
Pojazd | Chevrolet Evanda 2.0 Premium | Skoda Superb 2.0 Classic |
Rodzaj silnika | Benzynowy | |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 | 4/8 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1998 | 1984 |
Moc maksymalna (KM-obr/min) | 136-5400 | 115-5400 |
Maks. moment obr. (Nm-obr/min) | 181-4200 | 172-3500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,8 | 11,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 199 | 197 |
Droga hamowania - hamulce zimne (m) | 39,2 | 38,0 |
Długość/szerokość/wysokość (cm) | 477/182/144 | 480/177/147 |
Rozstaw osi (cm) | 270 | 280 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 435 | 462 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 65 | 62 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 6,8/12,3 | 6,4/11,9 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3 (lub 100 tys. km)/6 | 2 (bez limitu km)/10 |
Cena brutto (zł) | 72 140 | 80 940 |
Wybrane wyposażenie:
Pojazd | Chevrolet Evanda 2.0 Premium | Skoda Superb 2.0 Classic |
Poduszki powietrzne | 4 | 4 |
Układ przeciwblokujący hamulce (ABS) | s | s |
Dynamiczna kontrola stateczności (ESP) | - | s |
Wspomaganie układu kierowniczego | s | s |
Centralny zamek | s | s |
Elektrycznie sterowane szyby | s | s |
Klimatyzacja | s | s |
Radioodtwarzacz | s | o |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?