Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Chevrolet Cruze (2009-2014). Siostrzany model Astry IV

Bogusław Korzeniowski
Chevrolet Cruze (2009-2014) Siostrzany model Astry IVFot. Bogusław Korzeniowski
Chevrolet Cruze (2009-2014) Siostrzany model Astry IVFot. Bogusław Korzeniowski
Pierwsze pytanie jakie ciśnie się na usta, to „ile Amerykanina jest w tym Chevrolecie”? Odpowiedź jest prosta… niewiele. Model Cruze powstał jako pojazd globalny i oferowany był na wielu rynkach świata. Nie jest więc modelem „skrojonym pod wymogi” amerykańskiego klienta. Także produkcja tego auta była rozlokowana na całym świecie od Indii, Chin i Wietnamu, poprzez Kazachstan i Rosję, a na Brazylii i USA kończąc. Ten model, mający ugruntować pozycję koncernu GM na całym świecie, ma wspólny rodowód z Oplem, a samochody Opel Astra i Chevrolet Cruze mają identyczną płytę podłogową i wiele mechanizmów jezdnych.

Model występował w trzech wersjach nadwoziowych: sedan, hatchback i kombi, a każda wyróżniała się atrakcyjnymi rozwiązaniami stylistycznymi. Jeżeli chodzi o model sedan, to szczególnie zwraca uwagę jego łukowata linia dachu, rozciągająca się od ostro pochylonej szyby przedniej do nachylonych słupków tylnych oraz krótki zwis tylny, wnoszące proporcje sportowego coupe do kompaktowego sedana. W przypadku modeli hatchback i kombi uzyskano zaś zaskakująco dużo miejsca.

Ponieważ wielkość samochodu najbardziej przemówi przy porównaniu z bardziej znanym modelem, Chevrotela Cruze hatchback porównajmy z siostrzanym Oplem Astra IV.

Długość w Astrze wynosi 442 cm, szerokość 181 cm, a wysokość 151 cm, a w modelu Cruze wartości wynoszą odpowiednio: 451 cm, 180cm i 148 cm. Różnica dotyczy także wielkości bagażnika, którego pojemność w Oplu wynosi 370 litrów, podczas gdy Cruze ma 415 litrów.

Zupełnie inna jest też stylizacja karoserii. W przypadku Chevroleta skupiano się na efektownym połączeniu stylu amerykańskiego Chevroleta i wielkości przestrzeni pasażerskiej. Za tym pierwszym przemawia charakterystyczna przednia partia z dużym wlotem powietrza, a podkreśleniu wielkości samochodu służą chromowana linia wzdłuż okien, czy tylny słupek zwiększające wizualnie wielkość bryły. W przypadku Opla, zadbano zaś o sportowy design. Przemawiają za tym zarówno przednia partia nadwozia z charakterystycznymi reflektorami, brak chromowanych linii na boku (stwarzających sylwetkę bardziej zwartą) i zarys klapy tylnej wskazującej na chęć uzyskania masywnego tyłu.

Zobacz też: Redakcyjny test Mazdy CX-5

Chevrolet Cruze. Wnętrze

We wnętrzu każdego modelu widzimy zaś kokpit łączący sportowy styl, a zarazem namiastkę luksusu. Otwierając drzwi Cruze zobaczymy deskę rozdzielczą zaprojektowaną w formie „twin cockpit", którą po raz pierwszy wprowadzono w Chevrolecie Corvette. Stylizacja taka ma dać wrażenie, że nie tylko kierowca odczuwa przyjemność z jazdy, ale również siedzący obok pasażer. Dodatkowo zarówno konsola środkowa, jak i kształt zegarów nie są powieleniem jakichś prostych projektów, ale są zabudową przypominającą rozwiązania ze sportowych Chevroletów Corvette i Camaro. Jeżeli chodzi o jakość elementów plastikowych z których wykonano deskę rozdzielczą i poszycia wnętrza, to w pierwszej fazie produkcji były one kiepskiej jakości. Jednakże po liftingu w roku 2012 jakość elementów plastikowych jest na dużo wyższym poziomie, a użyty na desce rozdzielczej pas tkaniny robi wrażenie pojazdu bardziej prestiżowego niż modele C.

Chevrolet Cruze. Silniki lepsze i gorsze

W modelu oferowane były silniki benzynowe 1,4 turbo, 1,6 wolnossący, 1,8 wolnossący oraz diesle 1,7 i 2,0.
Najtańszym i najczęściej spotykanym modelem jest benzynowy 1,8, ale też jest on najbardziej paliwożerny i… najmniej przyjazny kierowcy. Jest to bowiem klasyczny silnik benzynowy w którym maksymalna moc jest przy obrotach 6200 obr/min, a maksymalny moment obrotowy (176 Nm) przy 3800 obr/min. Tym samym jazda wymaga częstego wciskania gazu, co zaowocuje znacznym zużyciem paliwa.

Na drugim końcu hierarchii stoi diesel 1,7, który maksymalny moment obrotowy 300 Nm ma w zakresie 2000-2500 obr/min i zapewnia ekonomiczną jazdę na trasie i w mieście. Osobiście polecam jednak diesla 2,0, który nie dość że ma moc 163 KM (czyli znacznie lepsze walory jezdne), to moment obrotowy wynosi 360 Nm i to od 1750 do 2750 obr/min (koszty nowego pojazdu z silnikami 1,7 i 2,0 były takie same!!!). Należy się jednak liczyć z tym, że jest on bardziej paliwożerny jak 1,7.
Ciekawie przedstawia się za to charakterystyka drugiego „benzynowca” - wersji 1,4. Ponieważ jest to silnik turbo najnowszej generacji, gdzie najważniejsze nie były osiągi, ale skupiono się na wyprostowaniu momentu obrotowego, otrzymaliśmy moment 200 Nm w zakresie obrotów od 1850-4900 obr/min. Te wartości sprawiają, że samochodem można „płynąć” bez zmiany biegów przez bardzo długi czas, a jazda z minimalnie naciśniętym pedałem gazu (poniżej 2000 obr/min) gwarantuje duże oszczędności. Słowem jest to idealny model, którym można jechać delikatnie i oszczędnie, ale w razie potrzeby może on pokazać sportowy pazur.

Chevrolet Cruze. Najlepszy wybór?

Jeżeli ktoś używa samochód głównie na trasie, to bez dwóch zdań diesel. Jeżeli jednak ma to być rodzinny model do jazd w mieście, a czasami wyjazdów na wycieczkę, to stawiałbym na benzynowca 1,4. Jego prowadzenie jest bowiem przyjemniejsze, a oszczędności diesla w mieście nie są zbyt duże. Dlatego osobiście (mimo iż od kilku lat mam w garażu modele z silnikami diesel common rail), wybrałbym w tym wypadku pojazd benzynowy. Tyle tylko, że nie pierwszy lepszy z listy, ale 1,4 turbo. Ten silnik jest tego po prostu wart…

Chevrolet Cruze. Chronolgia:

03.2009 – wprowadzenie na rynek modelu sedan
01.2011 – zmiana silnika 2,0 diesel
08.2011 – wprowadzenie na rynek wersji hatchback
03. 2012 – wprowadzenie silnika 1,7 diesel
07.2012 – nowy silnik 1,4 turbo
09.2012 – wprowadzenie do sprzedaży wersji kombi
09.2012 – lifting
2014 – wycofanie marki z Europy

Najpopularniejsze silniki w Chevrole Cruze

Silnik1,61,61,81,4 turbo1,7TD2,0 TD2,0 TD
Okres produkcji 05.2009-12.201001.2011-12,201405.2009-12.201407.2012-12.201403.2012-12.201405.2009-12.201001.2011-12.2014
Skrzynia biegówManual 5Manual 5Manual 5 (automat)Manual 6 [automat]Manual 6 Manual 5 [automat]Manual 6 [automat]
Liczba cylindrów/zaworów/ typ silnika4/44/44/44/44/44/44/4
Pojemność skokowa [cm3]1598159817961364168619911998
Moc maksymalna [KM/ obr/min]113/6400124/6400141/6200140/4900-6000130/4000150/4000163/3800
Maks Moment obr [Nm/ obr/min]153/4200154/4200176/3800200/1850-4900300/200-2500320/2000360/1750-2750
Przyspieszenie 0-100km/h [s]12,510,910,2 (11,5)9,59,88,7 [9,9]8,5 [9,4]
Prędkość maks. [km/h]185190200 (190)200200210 [200]205 [209]
Średnie zużycie paliwa [litr]6,86,56,6 (7,4)5,54,55,6 [6,7]5,6 [6,6]

Wymiary nadwozi


Długość [mm]Szerokość [mm]Wysokość [mm]Rozstaw osi [mm]Poj. Bagażnika [litr]
Cruze Sedan4605179514752685450
Cruze hatchback4510179514752685415-885
Cruze Kombi4680179514852685500-1475

Średnie ceny wg ofert sprzedaży w Polsce


200920102011201220132014
Wersja diesel215002350028000310003600039000
Wersja Benzyna210002650029000310003500037000
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty