CEPiK

(ECe)
Centralna baza danych o kierowcach i pojazdach ma poprawić bezpieczeństwo. Gdy policjant drogówki zatrzyma cię do rutynowej kontroli, to komputer błyskawicznie powie mu całą prawdę o tobie i twoim pojeździe.

Centralna baza danych o kierowcach i pojazdach ma poprawić bezpieczeństwo

CEPiK

Gdy policjant drogówki zatrzyma cię do rutynowej kontroli, to komputer błyskawicznie powie mu całą prawdę o tobie i twoim pojeździe. O tym, czy nie jeździsz przypadkiem kradzionym samochodem, czy nie cofnięto ci prawa jazdy, czy masz polisę ubezpieczeniową OCÉ Jeśli wszystko będzie w porządku, to bardzo dobrze, gorzej, gdy okaże się, że coś jednak nie gra, wtedy rozpocznie się formalno-prawna procedura, której skutki będą uzależnione od rodzaju sprawy. Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców to gigantyczna baza danych, jaka ma być udostępniana już od nowego roku policjantom, funkcjonariuszom UOP i WSI, Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej, sądom i prokuraturze, organom inspekcji celnej, Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu, starostom oraz wszystkim osobom fizycznym i prawnym, które wykażą swój uzasadniony interes. No i oczywiście osobie, której dane dotyczą.
Tworzenie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców ma już swoją historię. Rozpoczęła się ona prawie 10 lat temu, a udostępnianie bazy danych zapisano w kodeksie drogowym uchwalonym w 1997 r. Kłopoty finansowe i prawne opóźniały realizację tego gigantycznego projektu, stąd w znowelizowanych trzy lata temu przepisach drogowych przesunięto inaugurację CEPiK na przyszły rok.
Tomy dokumentów
Termin ten wydaje się o tyle realny, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji planuje rozstrzygnięcie przetargu na wykonanie i obsługę systemu informatycznego CEPiK na przełomie września i października br. Ale w resorcie podchodzą ostrożnie do ustalania konkretnych dat, bowiem oferenci przedłożyli opasłe tomy szczegółowej dokumentacji, którą trzeba przecież bardzo dokładnie przeanalizować, co może zająć kilka tygodni.
Kąsek za pół miliarda
Do 8 września w MSWiA zostało złożonych pięć ofert przez konsorcja, w których znajdują się: Emax i Ster-Projekt, ComputerLand, ComArch, Prokom oraz Softbank. To niezwykle smakowity kąsek, bowiem MSWiA szacuje wartość wydatków związanych z budową i funkcjonowaniem systemu w latach 2004-2009 na prawie 500 mln zł. CEPiK byłby uruchomiony w styczniu, po czym sukcesywnie wprowadzano by do informatycznej bazy coraz więcej nowych informacji, co może potrwać następne dwa lata.
Po co ten system?
Po co powstaje CEPiK? Z informacji MSWiA wynika, że celem budowy tego systemu jest zwiększenie bezpieczeństwa państwa i obywateli nie tylko w ruchu drogowym. CEPiK ma przede wszystkim usprawnić pracę urzędów w rejestracji pojazdów i wydawaniu prawa jazdy, poprawić bezpieczeństwo poprzez dbałość o właściwy poziom techniczny pojazdów i formalne uprawnienia do kierowania, zwiększyć efektywność pracy policji poprzez dostęp do centralnego banku danych.
Zawarte w nim informacje mają eliminować kradzieże pojazdów i dokumentów, a poprzez wymianę z innymi systemami (podatki, ubezpieczenia, cła, statystyka itp.) ograniczać do minimum oszustwa celne i ubezpieczeniowe.
CEPiK to oczywiście system, dzięki któremu dostosowujemy się do rozwiązań funkcjonujących w krajach Unii Europejskiej.
Co będzie w bazie?
Wszystkie informacje opisujące: pojazd i jego rejestrację, właściciela (posiadacza) oraz różne zdarzenia (kradzież i odnalezienie auta, zmiana numerów identyfikacyjnych, utrata tablic rejestracyjnych, dokumentów lub powody ich zatrzymania itp.).
Do systemu trafi też informacja o zawarciu umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC wraz z danymi o towarzystwie i agencie ubezpieczeniowym.
Kopia bezpieczeństwa
Organem właściwym w sprawach rejestracji pojazdów jest starosta, któremu gminy miały przekazać związane z tym wszystkie informacje i dokumentację. Na czas budowy systemu funkcjonować będą istniejące w każdym województwie ewidencje pojazdów. Po przekazaniu tej bazy regionalnej do bazy centralnej każdy wojewoda będzie otrzymywał replikę aktualizowanych informacji dotyczących jego terenu. Replika ta będzie pełnić funkcję kopii bezpieczeństwa, a jednocześnie może być wykorzystywana przez wojewodę jako źródło informacji przy wypełnianiu innych zadań rządu w terenie.
Przeczytaj też: CEPIK: bat na złodzieja?

Za 50,4 mln zł będzie remontowana droga Polańczyk - Wołkowyja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie