Przyjrzyjmy się zatem, jak w ostatnich czterech latach zmieniały się ceny podstawowych wersji (bez uwzględnienia promocji) dziesięciu bestsellerów naszego rynku z 2018 roku.
1. Skoda Octavia – lider sprzedaży znalazł w 2018 roku 21 125 nabywców. Za podstawową wersję tego modelu w 2015 roku trzeba było zapłacić 62 100 złotych. W 2016 roku - 63 450 złotych, w kolejnych latach (2017) 66 800 złotych i (2018) 73 900 złotych. Jak widać czeski bestseller w ostatnich latach znacznie zdrożał.
model\rok | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Skoda Octavia | 62 100* | 63 450 | 66 800 | 73 900 |
Zmiana ceny rok do roku | - | +2,17% | +5,28% | +10,63% |
Zmiana ceny 2018/2015 | +19,00% |
*wszystkie ceny w PLN, wersja podstawowa modelu, bez uwzględnienia promocji
2. Skoda Fabia – drugie miejsce na podium sprzedaży w roku 2018 i odpowiednio 19 679 sprzedanych sztuk.
model\rok | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skoda Fabia | 40 380 | 40 380 | 41 590 | 45 000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zmiana ceny rok do roku | - | 0,00% | +3,00% | +8,20% | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zmiana ceny 2018/2015 | +11,44% [polecane]22893369;1[/polecane] 3. Opel Astra – najniższy stopień podium w kategorii sprzedaż roku 2018. 15 282 salonowych egzemplarzy tego modelu wyjechało na polskie drogi.
4. Volkswagen Golf – uwielbiany w Polsce i w całej niemal Europie Golf, znalazł w 2018 roku na krajowym rynku 14 190 nabywców. Spadek ceny wygląda atrakcyjnie, ale cena podstawowego modelu (70 190 złotych) na rok 2019 psuje cały czar zestawienia za lata 2015-2018.
5. Toyota Yaris – ceniona od lat w Polsce Toyota zamyka pierwszą piątkę zestawienia. Model Yaris znalazł w ubiegłym roku 14 032 nowych właścicieli.
6. Toyota Auris – kolejna Toyota, tym razem model Auris i 12 073 sprzedanych aut. Zwraca uwagę znaczny wzrost ceny w 2017 roku.
7. Ford Focus – kolejny, piąty już przedstawiciel segmentu C w zestawieniu i 11 126 nabywców. Focus na przestrzeni czterech lat zanotował największy wzrost ceny całego zestawienia. Trudno racjonalnie wyjaśnić przyrost ceny o ponad 23% w skali ostatnich czterech lat!
8. Dacia Duster – 9 844 sprzedane sztuki zapewniły Dusterowi ósme miejsce w rankingu sprzedaży. Dobrze skalkulowana cena, to jeden z niewątpliwych atutów tego modelu. To też jedyny model w zestawieniu, który zachował stałą cenę przez cztery lata sprzedaży!
9. Skoda Rapid – To już trzecia w zestawieniu Skoda. Czeski producent wyrósł na niekwestionowanego lidera sprzedaży na polskim rynku. Rapid kończy rok z wynikiem 9 833 sprzedanych sztuk. Cena Rapida rosła umiarkowanie na przestrzeni ostatnich czterech lat.
10. Volkswagen Passat – jedynym przedstawicielem klasy średniej w pierwszej dziesiątce sprzedaży jest Volkswagen Passat. Niemiecki samochód uzyskał całkiem pokaźny wynik 9192 sprzedanych aut, biorąc pod uwagę nadal niezamożny, polski rynek. Spadek ceny wygląda atrakcyjnie, ale cena podstawowego modelu na rok 2019 (104 290 złotych) psuje cały czar zestawienia za lata 2015-2018.
Jak widać z powyższego zestawienia ceny aut w ostatnich czterech latach wzrosły i to znacznie. Nie tłumaczy tego zjawiska niewysoka w ostatnich latach inflacja, jak i średni stosunek wartości polskiego złotego do europejskiej waluty. Na początku 2015 roku jeden euro kosztował 4,28 złotych i dokładnie tyle samo trzeba było za niego zapłacić pod koniec roku 2018. Zastanawia fakt bardzo atrakcyjnych cen modeli Volkswagena w 2018 roku. Po sprawdzeniu oferty na rok 2019 wszystko jednak powraca do stałej tendencji wzrostowej – Golf otwiera cennik z ceną 70 190 złotych, a Passat odpowiednio 104 290 złotych. Jedynym, chlubnym wyjątkiem zestawienia jest Dacia Duster. Jej atrakcyjnie skalkulowana cena na przestrzeni czterech lat nie uległa zmianie. Co więcej nowy model 2019 kosztuje dokładnie tyle samo co w zeszłych czterech latach! Być może jedną z przyczyn tego stanu jest umocnienie się polskiego złotego w stosunku do rumuńskiej Lej’i na przestrzeni ostatnich lat. Wart odnotowania jest też spadek ceny Opla Astry w 2016 roku. Może to mieć związek z produkcją tego modelu w Polsce, co zabezpiecza ofertę przed ciągłą fluktuacją kursu walut. Jednak rok 2018 przyniósł już zauważalny wzrost ceny w stosunku do poprzednich dwóch lat. Podsumowując, samochody w polskich salonach, w ostatnich czterech latach zauważalnie zdrożały i to powyżej średniej inflacji w tych latach. Pocieszeniem niech będzie fakt, że wraz z cenami aut wzrosły w Polsce wynagrodzenia i to zarówno w ujęciu średnim, jak i mediany wynagrodzeń. |
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?