Ceny nowych aut. W styczniu samochody były droższe o ponad 10 procent niż przed rokiem

Wojciech Frelichowski
Fot. 123RF
Fot. 123RF
Udostępnij:
W styczniu 2020 roku średnia cena sprzedaży nowych samochodów osobowych wyniosła dokładnie 115 540 złotych i była o 10,48% wyższa niż rok wcześniej.

Zgodnie z przewidywaniami i zapowiedziami importerów ceny rosną. W styczniu 2020 roku średnia cena sprzedaży nowych samochodów osobowych przekroczyła 115,5 tys. złotych i jest to w ujęciu historycznym trzecia najwyższa wartość. W porównaniu do pierwszego miesiąca poprzedniego roku różnica wyniosła ponad 10 tys. złotych. Raport cenowy za styczeń 2020 przygotował Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Zestawienie 10 marek, w których średnia cena sprzedaży najbardziej wzrosła

  • 1. Smart +83,7%
  • 2. DS +50,4%
  • 3. Citroen +19,2%
  • 4. Peugeot +16,9%
  • 5. Suzuki +13,3%
  • 6. Toyota +13,1%
  • 7. Dacia +12,9%
  • 8. Infiniti +12,8%
  • 9. Skoda +10,4%
  • 10. Opel +10,4%

Pierwsze miejsce smarta nie powinno dziwić, wszak obecnie oferowany jest tylko w wersji elektrycznej. Kolejne trzy pozycje zajmują marki z grupy PSA, co może być powodem bardzo niskich pozycji tych marek w rankingu sprzedaży. Według tegorocznych danych CEP (za okres od 1 stycznia do 20 lutego) Peugeot zajmuje dopiero 16, Citroen 18, a DS 31 pozycję na rynku.

W marce Peugeot wzrost cen spowodowany jest m.in. wycofaniem z gamy najtańszego modelu 301, znacznie wyższymi cenami takich modeli jak Rifter czy 208 oraz większą sprzedażą drogiego modelu 508 (147 vs 17 sztuk w ub. roku). Wprowadzenie do oferty najdroższego w segmencie modelu 2008 z pewnością przyczyni się do dalszego wzrostu średniej ceny sprzedaży samochodów tej marki. W Citroenie największe wzrosty dotyczyły modelu C4 Spacetourer. Zmienił się także miks sprzedaży, głównie za sprawą większej popularności modelu C5 Aircross.

Liderzy na liście spadków to marki, które w większości miały (i nadal mają) duże problemy z emisją CO2 i pod koniec 2019 roku zarejestrowały wiele aut wysokoemisyjnych na siebie, w związku z czym w tym roku te samochody zasilają już rynek wtórny. W przypadku Land Rovera zmniejszyła się sprzedaż najdroższych modeli Range Rovera i Range Rovera Sport, wzrosła natomiast modelu Evoque oraz Doscovery Sport. Z oferty Ssangyonga został wycofany model Rexton, a więcej nabywców znalazł tańszy Korando. W Mercedesie, podobnie jak w innych markach premium, za spadek średniej ceny sprzedaży odpowiada coraz większy udział w sprzedaży mniejszych i tańszych modeli, głównie z nadwoziem SUV.

Zestawienie 10 marek, w których średnia cena sprzedaży najbardziej spadła

  • 1. Land Rover -24,9%
  • 2. Ssangyong -13,7%
  • 3. Mercedes -8,8%
  • 4. Mitsubishi -7,3%
  • 5. Lexus -6,5%
  • 6. Jeep -6,4%
  • 7. Audi -4,7%
  • 8. Alfa Romeo -3,8%
  • 9. Volvo -2%
  • 10. Fiat -1,7%

Skoda. Prezentacja gamy SUV-ów: Kodiaq, Kamiq i Karoq

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie