Zgodnie z przewidywaniami i zapowiedziami importerów ceny rosną. W styczniu 2020 roku średnia cena sprzedaży nowych samochodów osobowych przekroczyła 115,5 tys. złotych i jest to w ujęciu historycznym trzecia najwyższa wartość. W porównaniu do pierwszego miesiąca poprzedniego roku różnica wyniosła ponad 10 tys. złotych. Raport cenowy za styczeń 2020 przygotował Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
Zestawienie 10 marek, w których średnia cena sprzedaży najbardziej wzrosła
- 1. Smart +83,7%
- 2. DS +50,4%
- 3. Citroen +19,2%
- 4. Peugeot +16,9%
- 5. Suzuki +13,3%
- 6. Toyota +13,1%
- 7. Dacia +12,9%
- 8. Infiniti +12,8%
- 9. Skoda +10,4%
- 10. Opel +10,4%
Pierwsze miejsce smarta nie powinno dziwić, wszak obecnie oferowany jest tylko w wersji elektrycznej. Kolejne trzy pozycje zajmują marki z grupy PSA, co może być powodem bardzo niskich pozycji tych marek w rankingu sprzedaży. Według tegorocznych danych CEP (za okres od 1 stycznia do 20 lutego) Peugeot zajmuje dopiero 16, Citroen 18, a DS 31 pozycję na rynku.
W marce Peugeot wzrost cen spowodowany jest m.in. wycofaniem z gamy najtańszego modelu 301, znacznie wyższymi cenami takich modeli jak Rifter czy 208 oraz większą sprzedażą drogiego modelu 508 (147 vs 17 sztuk w ub. roku). Wprowadzenie do oferty najdroższego w segmencie modelu 2008 z pewnością przyczyni się do dalszego wzrostu średniej ceny sprzedaży samochodów tej marki. W Citroenie największe wzrosty dotyczyły modelu C4 Spacetourer. Zmienił się także miks sprzedaży, głównie za sprawą większej popularności modelu C5 Aircross.