Stworzyć ma to jedynie nastrój okazji i nakręcić umierającą - mimo promocji - sprzedaż nowych samochodów. Spadają za to ceny używanych samochodów,
co czyni ich rynek wcale ciekawym...

W opowieści o spadających cenach łatwo jest uwierzyć, bo nakazywałby
to zdrowy, chłopski rozum. Mniejszy popyt równa się niższa cena. Nadto,
niewielka, jak się okazało, inflacja powinna blokować wzrost cen samochodów,
zwłaszcza że przestają one być dobrem luksusowym (dla co drugiej już, polskiej
rodziny).
Ceny nowych
Porównaliśmy katalogowe ceny nowych samochodów producentów i importerów
ze stycznia 2001 i stycznia 2002 roku, nie uwzględniając żadnych rabatów. Wybraliśmy najtańsze modele spośród aut najczęściej kupowanych. Ceny
sprzed roku podajemy za spółką Samar (analizującą polski rynek motoryzacyjny),
a obecne - za stołecznymi dealerami.
Istnieje zależność między - nawet minimalnym - ruchem cen a wielkością
oraz dynamiką sprzedaży. Gdy cena idzie w górę, to sprzedaż spada w dół.
Rzecz doskonale znają marketingowcy. Tyle, że można sprzedawać więcej za
mniej, lub mniej, ale za więcej. Przypominają się słowa Enrico Pavoniego,
szefa polskiego Fiata: "nie ma w Polsce kryzysu motoryzacji, jest kryzys
sprzedaży nowych samochodów", tak mówił na jednym ze spotkań środowiskowych.
Ceny używanych
Bardziej "rynkowo" zachowuje się segment aut używanych. Podaż
samochodów z "drugiej ręki" potęguje rekordowy prywatny import. Używane
samochody generalnie tanieją, bo coraz trudniej je sprzedać, choć jak wykazuje
Indicator, więcej osób opowiada się za autem używanym, niż za nowym. (38:33,
przy 29 niezdecydowanych.)
Nie należy wszakże zapominać, że aktualne koszty utrzymania nawet używanego
samochodu są wyższe od analogicznych kosztów sprzed roku. Nastąpił nadto
istotny wzrost corocznej utraty wartości auta z tytułu jego amortyzacji.
Im gorzej sprzedaje się bowiem używane samochody, tym bardziej tracą one
na wartości.
W tabeli zestawiamy ceny aut trzyletnich, bo za takimi opowiada się
aż 46 procent osób zainteresowanych kupnem używanego auta. Prezentujemy
najtańsze modele. O wyborze zadecydowała popularność i porównywalność.
Ceny podajemy za Eurotaxem.
Marka/model | styczeń 2001 | styczeń 2002 | zmiana |
Daewoo Matiz | |||
Fiat Uno | |||
Skoda Felicja | |||
Daewoo Lanos | |||
Opel Astra | |||
VW Golf | |||
Renault Megane | |||
Toyota Corolla | |||
Opel Vectra | |||
Peugeot 406 |
* styczeń 2001 - auta z 1998 r., styczeń 2002 - auta z 1999 r.
Marka/model | styczeń 2001 | styczeń 2002 | zmiana |
Fiat Seicento | |||
Daewoo Matiz | |||
Skoda Felicja | |||
Daewoo Lanos | |||
Skoda Fabia | |||
Fiat Uno | |||
Fiat Punto | |||
Peugeot 206 | |||
VW Polo | |||
Fiat Siena |
* Felicja zjechała z rynku
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?