Ceny aut po Nowym Roku

Piotr Guttman
Wciskają nam, że ceny nowych aut są niższe niż były, co nie jest prawdą!

Stworzyć ma to jedynie nastrój okazji i nakręcić umierającą - mimo promocji - sprzedaż nowych samochodów. Spadają za to ceny używanych samochodów,
co czyni ich rynek wcale ciekawym...

Ceny aut po Nowym Roku

W opowieści o spadających cenach łatwo jest uwierzyć, bo nakazywałby
to zdrowy, chłopski rozum. Mniejszy popyt równa się niższa cena. Nadto,
niewielka, jak się okazało, inflacja powinna blokować wzrost cen samochodów,
zwłaszcza że przestają one być dobrem luksusowym (dla co drugiej już, polskiej
rodziny).
Ceny nowych
Porównaliśmy katalogowe ceny nowych samochodów producentów i importerów
ze stycznia 2001 i stycznia 2002 roku, nie uwzględniając żadnych rabatów. Wybraliśmy najtańsze modele spośród aut najczęściej kupowanych. Ceny
sprzed roku podajemy za spółką Samar (analizującą polski rynek motoryzacyjny),
a obecne - za stołecznymi dealerami.

Istnieje zależność między - nawet minimalnym - ruchem cen a wielkością
oraz dynamiką sprzedaży. Gdy cena idzie w górę, to sprzedaż spada w dół.
Rzecz doskonale znają marketingowcy. Tyle, że można sprzedawać więcej za
mniej, lub mniej, ale za więcej. Przypominają się słowa Enrico Pavoniego,
szefa polskiego Fiata: "nie ma w Polsce kryzysu motoryzacji, jest kryzys
sprzedaży nowych samochodów", tak mówił na jednym ze spotkań środowiskowych.
Ceny używanych
Bardziej "rynkowo" zachowuje się segment  aut używanych. Podaż
samochodów z "drugiej ręki" potęguje rekordowy prywatny import. Używane
samochody generalnie tanieją, bo coraz trudniej je sprzedać, choć jak wykazuje
Indicator, więcej osób opowiada się za autem używanym, niż za nowym. (38:33,
przy 29 niezdecydowanych.)

Nie należy wszakże zapominać, że aktualne koszty utrzymania nawet używanego
samochodu są wyższe od analogicznych kosztów sprzed roku. Nastąpił nadto
istotny wzrost corocznej utraty wartości auta z tytułu jego amortyzacji.
Im gorzej sprzedaje się bowiem używane samochody, tym bardziej tracą one
na wartości.

W tabeli zestawiamy ceny aut trzyletnich, bo za takimi opowiada się
aż 46 procent osób zainteresowanych kupnem używanego auta. Prezentujemy
najtańsze modele. O wyborze zadecydowała popularność i porównywalność.
Ceny podajemy za Eurotaxem.

Zmiana cen 3-letnich samochodów (zł)
Marka/modelstyczeń 2001styczeń 2002zmiana
Daewoo Matiz16 40015 500-900
Fiat Uno16 20015 600-600
Skoda Felicja18 70018 300-500
Daewoo Lanos18 20017 500-700
Opel Astra21 80021 000-800
VW Golf29 10031 100+1000
Renault Megane27 70027 000-700
Toyota Corolla29 70029 400-300
Opel Vectra38 90033 700-5200
Peugeot 40632 50033 000+500

* styczeń 2001 - auta z 1998 r., styczeń 2002 - auta z 1999 r.

Zmiana cen nowych samochodów (zł)
Marka/modelstyczeń 2001styczeń 2002zmiana
Fiat Seicento22 55024 400+1850
Daewoo Matiz25 60026 800+1200
Skoda Felicja29 69028 190*-1500
Daewoo Lanos31 05032 800+250
Skoda Fabia32 99032 490-500
Fiat Uno22 80023 500+700
Fiat Punto33 30033 600+300
Peugeot 20634 59033 900-690
VW Polo36 38037 440+1060
Fiat Siena31 60032 200+800

* Felicja zjechała z rynku

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kraków: testy miniautobusu elektrycznego PEV6 marki King Long

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty