Ceny aut. Nowe samochody drożeją. Które marki najbardziej?

Wojciech Frelichowski
Fot. Pixabay
Fot. Pixabay
Zgodnie z przewidywaniami i zapowiedziami importerów ceny od początku roku rosną. W lutym 2020 roku średnia cena sprzedaży nowych samochodów osobowych przekroczyła 119 tys. złotych i jest to w ujęciu historycznym druga najwyższa wartość.

Jak informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w porównaniu do lutego 2019 roku różnica cen nowych samochodów wyniosła ponad 13 tys. złotych, co oznacza wzrost o 12,97%. Średnia cena sprzedaży w dwóch pierwszych miesiącach 2020 roku wynosi 117 283 zł i jest wyższa od ubiegłorocznej o 11,71%.

Zestawienie 10 marek, w których tegoroczna średnia cena sprzedaży wykazała największy wzrost w stosunku do 2019 r.
1. smart +81,7%
2. DS +40,2%
3. Citroen +20,6%
4. Peugeot +16,5%
5. Suzuki +15,5%
6. Toyota +15,1%
7. Dacia +14,5%
8. Infiniti +10,5%
9. Skoda +9,9%
10. Opel +9,8%

Pierwsze miejsce Smarta nie powinno dziwić, wszak obecnie oferowany jest tylko w wersji elektrycznej. Kolejne trzy pozycje zajmują marki z grupy PSA. W marce Peugeot wzrost cen spowodowany jest m.in. wycofaniem z gamy najtańszego modelu 301, znacznie wyższymi cenami takich modeli jak Rifter czy 208 oraz większą sprzedażą drogiego modelu 508. Wprowadzenie do oferty najdroższego w segmencie modelu 2008 zapewne przyczyni się do dalszego wzrostu średniej ceny sprzedaży samochodów tej marki. W Citroenie największe wzrosty dotyczyły modelu C4 Spacetourer. Zmienił się także miks sprzedaży, głównie za sprawą większej popularności modelu C5 Aircross.

Zestawienie 10 marek, w których tegoroczna średnia cena sprzedaży wykazała najbardziej drastyczny spadek w stosunku do 2019 r.
1. Land Rover -25,9%
2. Ssangyong -11,4%
3. Mercedes -9,6%
4. Mitsubishi -6,7%
5. Lexus -4,4%
6. Jeep -3,6%
7. Audi -3,4%
8. Alfa Romeo -2,1%
9. Volvo -1,1%
10. Fiat -1,0%

Liderzy na liście spadków to marki, które w większości miały (i nadal mają) duże problemy z emisją CO2 i pod koniec 2019 roku zarejestrowały wiele aut wysokoemisyjnych na siebie, w związku z czym te samochody zasilają obecnie rynek wtórny.

W przypadku Land Rovera zmniejszyła się sprzedaż najdroższych modeli Range Rovera i Range Rovera Sport, wzrosła natomiast modelu Evoque oraz Discovery Sport. Z oferty Ssangyonga został wycofany model Rexton, a więcej nabywców znalazł tańszy Korando. W Mercedesie, podobnie jak w innych markach premium, za spadek średniej ceny sprzedaży odpowiada coraz większy udział w sprzedaży mniejszych i tańszych modeli, głównie z nadwoziem SUV.

Zobacz także: Tak prezentuje się Golf nowej generacji

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie