Ceny aut. Nowe samochody drożeją. Które marki najbardziej?

Wojciech Frelichowski
Fot. Pixabay
Fot. Pixabay
Zgodnie z przewidywaniami i zapowiedziami importerów ceny od początku roku rosną. W lutym 2020 roku średnia cena sprzedaży nowych samochodów osobowych przekroczyła 119 tys. złotych i jest to w ujęciu historycznym druga najwyższa wartość.

Jak informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w porównaniu do lutego 2019 roku różnica cen nowych samochodów wyniosła ponad 13 tys. złotych, co oznacza wzrost o 12,97%. Średnia cena sprzedaży w dwóch pierwszych miesiącach 2020 roku wynosi 117 283 zł i jest wyższa od ubiegłorocznej o 11,71%.

Zestawienie 10 marek, w których tegoroczna średnia cena sprzedaży wykazała największy wzrost w stosunku do 2019 r.
1. smart +81,7%
2. DS +40,2%
3. Citroen +20,6%
4. Peugeot +16,5%
5. Suzuki +15,5%
6. Toyota +15,1%
7. Dacia +14,5%
8. Infiniti +10,5%
9. Skoda +9,9%
10. Opel +9,8%

Pierwsze miejsce Smarta nie powinno dziwić, wszak obecnie oferowany jest tylko w wersji elektrycznej. Kolejne trzy pozycje zajmują marki z grupy PSA. W marce Peugeot wzrost cen spowodowany jest m.in. wycofaniem z gamy najtańszego modelu 301, znacznie wyższymi cenami takich modeli jak Rifter czy 208 oraz większą sprzedażą drogiego modelu 508. Wprowadzenie do oferty najdroższego w segmencie modelu 2008 zapewne przyczyni się do dalszego wzrostu średniej ceny sprzedaży samochodów tej marki. W Citroenie największe wzrosty dotyczyły modelu C4 Spacetourer. Zmienił się także miks sprzedaży, głównie za sprawą większej popularności modelu C5 Aircross.

Zestawienie 10 marek, w których tegoroczna średnia cena sprzedaży wykazała najbardziej drastyczny spadek w stosunku do 2019 r.
1. Land Rover -25,9%
2. Ssangyong -11,4%
3. Mercedes -9,6%
4. Mitsubishi -6,7%
5. Lexus -4,4%
6. Jeep -3,6%
7. Audi -3,4%
8. Alfa Romeo -2,1%
9. Volvo -1,1%
10. Fiat -1,0%

Liderzy na liście spadków to marki, które w większości miały (i nadal mają) duże problemy z emisją CO2 i pod koniec 2019 roku zarejestrowały wiele aut wysokoemisyjnych na siebie, w związku z czym te samochody zasilają obecnie rynek wtórny.

W przypadku Land Rovera zmniejszyła się sprzedaż najdroższych modeli Range Rovera i Range Rovera Sport, wzrosła natomiast modelu Evoque oraz Discovery Sport. Z oferty Ssangyonga został wycofany model Rexton, a więcej nabywców znalazł tańszy Korando. W Mercedesie, podobnie jak w innych markach premium, za spadek średniej ceny sprzedaży odpowiada coraz większy udział w sprzedaży mniejszych i tańszych modeli, głównie z nadwoziem SUV.

Zobacz także: Tak prezentuje się Golf nowej generacji

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kraków: testy miniautobusu elektrycznego PEV6 marki King Long

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty