Cenowy zawrót głowy?

(mp)
W ubiegłym roku wiele mówiło się o tzw. harmonizacji cen. Po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej miała ona spowodować w naszym kraju wzrost cen nowych samochodów. Rynek rządzi się jednak swoimi prawami i znaczny spadek popytu wymusił na generalnych importerach obniżki.

 

Z raportu Komisji Europejskiej wynika, że od maja 2004 do maja roku 2005 ceny nowych samochodów osobowych sprzedawanych w Polsce spadły o 7,6 proc. Wyprzedzają nas pod tym względem jedynie Estonia i Słowacja (- 8,3 proc.).

 

Najwięcej przychodzi płacić za pojazdy mieszkańcom Niemiec. Z 89 modeli samochodów uwzględnionych w raporcie, 34 było najdroższych w RFN. Dla porównania Skoda Fabia kosztuje tam netto o 31 proc. więcej niż u nas, Fiat Panda o 21 proc., a Toyota Corolla o niemal 20 proc. Warto

Cenowy zawrót głowy?

jednak zaznaczyć, że średnia płaca w Niemczech jest ok. 5-krotnie wyższa niż w Polsce.

 

Niższe ceny netto od średniej europejskiej oferowane są w naszym kraju m.in. na Toyotę Yaris - 86,1 Citroena C3 - 90,8 proc., czy Peugeota 807 - 91,2 proc. Drożej niż średnio w Europie kosztują np. w Lancia Thesis - 131,7 proc., Volkswagen Golf - 117,9 proc. czy Saab 9-5 - 115,5 proc.

 

Z raportu wynika, że w strefie euro najtańsze samochody są w Finlandii. Biorąc pod uwagę sytuację w całej Unii ceny netto samochodów osobowych wzrosły średnio o 0,4 proc. Mimo wszystko dążeniem Unii jest ujednolicenie cen w poszczególnych państwach Wspólnoty. Różnice w cenach netto samochodów między poszczególnymi państwami wspólnotowymi zmniejszyły się w okresie maj 2004 r. - maj 2005 r. z 6,9 do 6,3 proc. Unijni urzędnicy odnotowali to z satysfakcją.

  

Porównanie cen nowych aut w Polsce i Unii Europejskiej
  

                                                                                 

Model

Cena netto w Polsce (euro)

Procent średniej ceny netto w UE

Skoda Fabia

6976

97,8

Fiat Panda

6882

98,7

Ford Focus

12 516

101,2

Toyota Corolla

10 457

98,4

Skoda Octavia

11 141

99,0

Toyota Yaris

7196

86,1

Opel Corsa

9608

95,4

Peugeot 206

9188

101,3

Renault Megane

11 716

95,5

VW Golf

12 657

117,9

Citroen C4

14 069

93,5

Alfa Romeo 147

15 264

104,3

BMW serii 3

24 721

101,3

Mercedes-Benz E 220

34 167

103,7

Audi A 4

22 945

106,4

Honda Accord

18 840

104,2

Lancia Musa

15 762

120,3

Peugeot 307

13 038

95,9

Seat Altea

12 109

107,6

Volvo S 60

25 319

101,9

 

Źródło: Raport Komisji Europejskiej

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty