Car of the Year 2004

Marek Wicher
Zgodnie z oczekiwaniami tegorocznym zwycięzcą konkursu na najlepszy europejski samochód jest koncern Fiata, z najnowszą pandą.

Włoski maluch o 40 punktów zdystansował mazdę3 oraz piątą generację volkswagena golfa.
Choć Car of the Year to konkurs europejski, ma on największe znaczenie
dla producentów branży motoryzacyjnej.
Każdoroczny werdykt międzynarodowego jury budzi sporo emocji. Z jednej
strony producenci liczą na wyróżnianie nieszablonowych konstrukcji, nowatorskich
rozwiązań, z drugiej zaś dziennikarze oceniający kandydatów do tytułu bardzo
liczą się z... kosztami zakupu i eksploatacji samochodów. Nie może zatem
dziwić, iż w ostatnich latach prym w konkursie wiodą auta małe, co najwyżej
kompaktowe.
Szczerze mówiąc fiat panda od początku był moim faworytem. Wbrew pozorom
to auto niesie z sobą wiele nowych rozwiązań, dotychczas niespotykanych
w tej klasie. Włoski city-SUV zaskakuje przestronnością wnętrza, poręcznością,
a i jakość wykonania jest teraz zdecydowanie wyższa. Ważnym argumentem
był zapewne nowoczesny silnik diesla z serii Multijet. który niebawem dostępny
będzie również w Polsce.
Przypomnijmy pokrótce główne parametry samochodu roku 2004. Fiat panda
to autko miejskie, o wymiarach 354 x 158 x 153 centymetrów (długość, szerokość,
wysokość). Pojemność bagażnika przy takich wymiarach wynosi 200 litrów.
Co najważniejsze, produkowane jest tylko i wyłącznie w fabryce w Polsce,
w tyskiej fabryce Fiata. Roczna zdolność produkcyjna to ponad 200 tysięcy
egzemplarzy.
Do napędu służyć może jeden z trzech silników: dwa benzynowe 1.1 l -
54 KM, 1.2 - 60 KM oraz wysokoprężny 1.3 JTD o mocy 75 KM. Ta ostatnia
jednostka wytwarzana jest w kooperacji z GM przez spółkę Powertrain w Bielsku-Białej.
Co ciekawe. Aż 16 spośród 58 jurorów umieściło pandę na pierwszych miejscach,
dzięki czemu po raz pierwszy w historii konkursu ten zaszczytny tytuł przyznany
został przedstawicielowi pojazdów segmentu A. W pokonanym polu zostały
między innymi mazda3 oraz volkswagen piątej generacji. Temu ostatniemu
zarzucane jest zbytnie przywiązanie do "tradycji". To ciągle jest dobrze
znany golf, tyle że w nieco nowszych szatkach. A poza tym ta cena.
Kolejne miejsca przypadły pięciogwiazdkowcowi Toyoty. Avensis wyprzedziła
w klasyfikacji końcowej tegoroczną nowość Opla, merivę. Odległe, bo dopiero
szóste, miejsce BMW to wynik prawdopodobnie ekskluzywności niemieckiej
marki. Obecnie nie czas chyba na takie auta, choć w historii konkursu zdarzały
się tytuły dla luksusowych aut, takich jak mercedes klasy S czy porsche
928. Ostatnie miejsce w finale przypadło nissanowi micra. Japończyk dostał
tylko 111 punktów, co przy wyniku pandy wygląda raczej mizernie.
Pierwsza siódemka Car of the Year 2004

1Fiat Panda 281
2Mazda241
3VW Golf 241
4Toyota Avensis219
5Opel Meriva213
6BMW serii 5144
7Nissan Micra111

Komentuje dla nas Wojciech Sierpowski, dziennikarz, juror konkursu
COTY

Panda doskonale radziła sobie we wszystkich testach, nie dając szans
konkurentom w porównaniach cenowych. W przyjętym przeze mnie sposobie wartościowania
samochodów, okazała się najlepszym kandydatem do tytułu Car of the Year
2004. Cieszę się, że podobne zdanie co do auta produkowanego w Polsce,
mieli jurorzy z prawie całej Europy
Wyniki Car of the Year od 1964 do 2003
1964 rover 2000

1965 austin 1800

1966 renault 16

1967 fiat 124

1968 nsu ro80

1969 peugeot 504

1970 fiat 128

1971 citroen gs

1972 fiat 127

1973 audi 80

1974 mercedes 450

1975 citroen cx

1976 simca 1307-1308

1977 rover 3500

1978 porsche 928

1979 simca horizon

1980 lancia delta

1981 ford escort

1982 renault 9

1983 audi 100

1984 fiat uno

1985 opel kadett

1986 ford scorpio

1987 opel omega

1988 peugeot 405

1989 fiat tipo

1990 citroen xm

1991 renault clio

1992 volkswagen golf

1993 nissan micra

1994 ford mondeo

1995 fiat punto

1996 fiat bravo/brava

1997 renault megane scenic

1998 alfa romeo 156

1999 ford focus

2000 toyota yaris

2001 alfa romeo 147

2002 peugeot 307

2003 renault megane II

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty