Włoski maluch o 40 punktów zdystansował mazdę3 oraz piątą generację volkswagena golfa.
Choć Car of the Year to konkurs europejski, ma on największe znaczenie
dla producentów branży motoryzacyjnej.Każdoroczny werdykt międzynarodowego jury budzi sporo emocji. Z jednej
strony producenci liczą na wyróżnianie nieszablonowych konstrukcji, nowatorskich
rozwiązań, z drugiej zaś dziennikarze oceniający kandydatów do tytułu bardzo
liczą się z... kosztami zakupu i eksploatacji samochodów. Nie może zatem
dziwić, iż w ostatnich latach prym w konkursie wiodą auta małe, co najwyżej
kompaktowe.
Szczerze mówiąc fiat panda od początku był moim faworytem. Wbrew pozorom
to auto niesie z sobą wiele nowych rozwiązań, dotychczas niespotykanych
w tej klasie. Włoski city-SUV zaskakuje przestronnością wnętrza, poręcznością,
a i jakość wykonania jest teraz zdecydowanie wyższa. Ważnym argumentem
był zapewne nowoczesny silnik diesla z serii Multijet. który niebawem dostępny
będzie również w Polsce.
Przypomnijmy pokrótce główne parametry samochodu roku 2004. Fiat panda
to autko miejskie, o wymiarach 354 x 158 x 153 centymetrów (długość, szerokość,
wysokość). Pojemność bagażnika przy takich wymiarach wynosi 200 litrów.
Co najważniejsze, produkowane jest tylko i wyłącznie w fabryce w Polsce,
w tyskiej fabryce Fiata. Roczna zdolność produkcyjna to ponad 200 tysięcy
egzemplarzy.
Do napędu służyć może jeden z trzech silników: dwa benzynowe 1.1 l -
54 KM, 1.2 - 60 KM oraz wysokoprężny 1.3 JTD o mocy 75 KM. Ta ostatnia
jednostka wytwarzana jest w kooperacji z GM przez spółkę Powertrain w Bielsku-Białej.
Co ciekawe. Aż 16 spośród 58 jurorów umieściło pandę na pierwszych miejscach,
dzięki czemu po raz pierwszy w historii konkursu ten zaszczytny tytuł przyznany
został przedstawicielowi pojazdów segmentu A. W pokonanym polu zostały
między innymi mazda3 oraz volkswagen piątej generacji. Temu ostatniemu
zarzucane jest zbytnie przywiązanie do "tradycji". To ciągle jest dobrze
znany golf, tyle że w nieco nowszych szatkach. A poza tym ta cena.
Kolejne miejsca przypadły pięciogwiazdkowcowi Toyoty. Avensis wyprzedziła
w klasyfikacji końcowej tegoroczną nowość Opla, merivę. Odległe, bo dopiero
szóste, miejsce BMW to wynik prawdopodobnie ekskluzywności niemieckiej
marki. Obecnie nie czas chyba na takie auta, choć w historii konkursu zdarzały
się tytuły dla luksusowych aut, takich jak mercedes klasy S czy porsche
928. Ostatnie miejsce w finale przypadło nissanowi micra. Japończyk dostał
tylko 111 punktów, co przy wyniku pandy wygląda raczej mizernie.
Pierwsza siódemka Car of the Year 2004
1 | Fiat Panda | 281 |
2 | Mazda | 241 |
3 | VW Golf | 241 |
4 | Toyota Avensis | 219 |
5 | Opel Meriva | 213 |
6 | BMW serii 5 | 144 |
7 | Nissan Micra | 111 |
Komentuje dla nas Wojciech Sierpowski, dziennikarz, juror konkursu
COTY
Panda doskonale radziła sobie we wszystkich testach, nie dając szans
konkurentom w porównaniach cenowych. W przyjętym przeze mnie sposobie wartościowania
samochodów, okazała się najlepszym kandydatem do tytułu Car of the Year
2004. Cieszę się, że podobne zdanie co do auta produkowanego w Polsce,
mieli jurorzy z prawie całej Europy
Wyniki Car of the Year od 1964 do 2003
1964 rover 2000
1965 austin 1800
1966 renault 16
1967 fiat 124
1968 nsu ro80
1969 peugeot 504
1970 fiat 128
1971 citroen gs
1972 fiat 127
1973 audi 80
1974 mercedes 450
1975 citroen cx
1976 simca 1307-1308
1977 rover 3500
1978 porsche 928
1979 simca horizon
1980 lancia delta
1981 ford escort
1982 renault 9
1983 audi 100
1984 fiat uno
1985 opel kadett
1986 ford scorpio
1987 opel omega
1988 peugeot 405
1989 fiat tipo
1990 citroen xm
1991 renault clio
1992 volkswagen golf
1993 nissan micra
1994 ford mondeo
1995 fiat punto
1996 fiat bravo/brava
1997 renault megane scenic
1998 alfa romeo 156
1999 ford focus
2000 toyota yaris
2001 alfa romeo 147
2002 peugeot 307
2003 renault megane II