Całkowicie zamykany wlot powietrza wkrótce w Oplach

(DKO)
W Oplach Insignia jest częściowo zamykany wlot powietrza/fot. General Motors
W Oplach Insignia jest częściowo zamykany wlot powietrza/fot. General Motors
Od kilku lat w niektórych nowych samochodach, m.in. Oplach Astrach, Insigniach, czy Fordach Focusach, montowana jest tzw. aktywna osłona chłodnicy. Przy większych prędkościach częściowo się zamyka, co poprawia aerodynamikę. Inżynierowie z Opla opracowali całkowicie zamykaną żaluzję przedniego wlotu powietrza.
W Oplach Insignia jest częściowo zamykany wlot powietrza/fot. General Motors
W Oplach Insignia jest częściowo zamykany wlot powietrza/fot. General Motors

Aktywne żaluzje sterujące dopływem powietrza chłodzącego komorę silnika przyczyniają się do zmniejszania zużycia paliwa, automatycznie zamykają przednie wloty powietrza, gdy zapotrzebowanie na takie chłodzenie jest najmniejsze. Gdy żaluzja jest zamknięta, poprawiają się właściwości aerodynamiczne pojazdu, ponieważ powietrze opływające jego przód jest rozprowadzane na boki, zamiast trafiać do komory silnika. Zamykanie i otwieranie żaluzji zależy od temperatury płynu chłodzącego i prędkości samochodu. Z reguły żaluzja otwiera się, kiedy samochód jedzie pod górę lub porusza się w miejskich korkach. Zamyka się natomiast przy prędkości autostradowej, kiedy zapotrzebowanie na chłodzenie silnika jest mniejsze.

W większości współczesnych samochodów przednie wloty powietrza są stale otwarte. Firma Opel już w 2010 r. wprowadziła natomiast częściową aktywną żaluzję chłodnicy. Później firma wprowadzała to rozwiązanie do kolejnych modeli, takich jak Insignia i Zafira Tourer.

Opel rozwija obecnie nową pełną aktywną żaluzję, która ma dodatkowo obniżać zużycia paliwa, ponieważ zamyka zarówno górną, jak i dolną część osłony chłodnicy.

Komputer steruje niezależnym otwieraniem i zamykaniem dolnego i górnego wlotu powietrza, umożliwiając efektywną jazdę w zróżnicowanych warunkach występujących w rzeczywistej eksploatacji, z uwzględnieniem czynników termicznych, elektrycznych i aerodynamicznych. Podstawową korzyścią z zastosowania tego rozwiązania jest poprawa aerodynamiki pojazdu, czyli zmniejszenie łącznego oporu powietrza nawet o 10 procent. Przekłada się to na obniżenie spalania o około 2 procent (wg normy NDEC) lub nawet o 5 procent w czasie jazdy z prędkością 130 km/h.

Pełna żaluzja przednich wlotów powietrza spowalnia ochładzanie się komory silnika po jego wyłączeniu lub przyspiesza rozgrzewanie się silnika po zimnym rozruchu – co zwłaszcza zimą zapewnia duże oszczędności w zakresie zużycia paliwa i przyspiesza uzyskanie komfortu cieplnego w kabinie.

Mimo pozornej prostoty założeń rozwiązania, pełna aktywna żaluzja przednich wlotów powietrza stanowiła poważne wyzwanie dla projektantów i inżynierów. Musieli oni uwzględnić szereg czynników, w tym nie tylko stylistykę i konstrukcję pojazdu oraz ochronę pieszych, ale także wpływ na wysokość stawek ubezpieczeniowych, rodzaj silnika i przekładni oraz gospodarkę cieplną tych podzespołów, a także, oczywiście, zapotrzebowanie na chłodzenie.

Opel planuje wprowadzić pierwszą pełną aktywną żaluzję przednich wlotów powietrza w zupełnie nowym modelu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty