
Autostrada A4 między Rzeszowem a Jarosławiem ma mieć prawie 42 km. Umowę na jej realizację GDDKiA podpisała we wrześniu 2010 roku, a prace miały potrwać do czerwca 2012 roku. Ze względu na kłopoty z grząskim gruntem a później także finansowe, wykonawca wielokrotnie wnioskował o przedłużenie terminu zakończenia budowy. W styczniu tego roku ze względu na potężne opóźnienia GDDKiA zerwała umowę z jego wykonawcą – konsorcjum firm Polimex-Mostostal i Doprastaw. Przez kilka miesięcy plac budowy stał pusty, a przetarg na dokończenie prac ogłoszono dopiero po dokładnej inwentaryzacji wykonanych robót.
Przeczytaj także: Droga ekspresowa S5 - gotowy fragment między Poznaniem a Wrocławiem
– Stan zaawansowania prac oceniamy na ok. 80 procent. Resztę konsorcjum firm Budimex i Strabag będzie musiało wykonać w ciągu 14 miesięcy. Umowa zakłada przedłużenie budowy o dwa okresy zimowe po trzy miesiące każdy. Prace będzie można przerwać między grudniem a marcem, ale jeśli pogoda będzie łagodna, nie sądzę, aby korzystał z takiej możliwości – mówi Bartosz Wysocki z GDDKiA w Rzeszowie.
Na tym odcinku gotowa jest większość nasypów, konstrukcja mostów i wiaduktów. Trzeba jeszcze wykonać warstwy konstrukcyjne trasy głównej, nasypy i dojazdy do mostów, wybudować ekrany dźwiękochłonne i bariery energochłonne. Na koniec zostanie asfaltowanie i sadzenie zieleni oraz budowa dróg serwisowych. Wliczając okresy zimowe, droga ma powstać do maja 2016 roku. Ale jeśli pogoda dopisze, możliwe będzie puszczenie ruchu przed końcem przyszłego roku.
Wcześniej, w październiku tego roku drogowcy mają puścić ruch na odcinku Tarnów - Dębica, który po upadłej Hydrobudowie kończą Budimex i Heilit+Woerner. Droga ma tu 35 km i także miała być gotowa w sierpniu 2012 roku. Nowy wykonawca pracuje od maja ubiegłego roku. Najpierw w październiku ubiegłego roku oddał do ruchu węzeł Dębica-Pustynia, co pozwoliło otworzyć odcinek Dębica - Rzeszów. Następnie przystąpił do dokończenia pozostałych robót.
W październiku droga ma być przejezdna, a jedyne zwężenie drogowcy zastosują na 1,3-kilometrowej estakadzie w rejonie Dębicy.
- Poprzedni wykonawca zostawił ją na takim etapie budowy, że nie mieliśmy pewności, czy po dokończeniu prac będzie to obiekt trwały. Na szczęście po wprowadzeniu kolejnych programów naprawczych wychodzimy na prostą i pierwsza z dwóch nitek wkrótce będzie gotowa na październik – mówi Wojciech Majdyś z firmy Budimex S.A.
Daty oddania do ruchu drugiej nitki w tym miejscu wykonawca na razie nie chce podać. Termin zależy to od wyników kolejnych prac naprawczych, jakie musi prowadzić po poprzednim wykonawcy.
Docelowo autostrada A4 z planowanymi 670-kilometrami ma być najdłuższą polską autostradą. Połączy Jędrzychowice przy granicy polsko-niemieckiej z przejściem granicznym z Ukrainą w Korczowej. Po drodze minie Legnicę, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Tarnów i Rzeszów.
Zobacz pełną wersję mapy Mapy pochodzą z:
Bartosz Gubernat
fot. Bartosz Gubernat

Inwestycje drogowe w Miliczu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?