C4 Picasso – pierwsza jazda

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
W okolicach Serocka pod Warszawą odbyła się dzisiaj polska prezentacja 5-osobowej wersji Citroena C4 Picasso. Samochodem tym jeździł przedstawiciel naszej redakcji.
Kilka miesięcy temu Citroen rozpoczął w Polsce sprzedaż 7-osobowego C4 Picasso. Teraz dołącza do niego wersja 5-osobowa. To ciekawy zabieg, bo większość producentów najpierw oferuje auto dla mniejszej ilości pasażerów.
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

W związku z wprowadzeniem na rynek minivana, którym może podróżować 5 osób, nazwa katalogowa wersji 7-osobowej zmienia się na Grand C4 Picasso. Podobne zróżnicowanie stosują Renault (Espace i Grand Espace) czy Chrysler (Voyager i Grand Voyager).

 

C4 Picasso ma tę samą płytę podłogową, co Grand C4 Picasso. Pochodzi ona zresztą z 3- i 5-drzwiowej odmiany Citroena C4.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

5-osobowy minivan jest jednak krótszy o 12 cm od auta przeznaczonego dla kierowcy i 6. pasażerów. To efekt rezygnacji z trzeciego rzędu foteli. Szerokość i wysokość oraz rozstaw osi obu wersji są takie same.

 

Na pytanie, po co w ogóle wprowadzana jest wersja 5-osobowa, skoro po złożeniu siedzeń 3. rzędu także 7-osobowa oferuje

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

duży bagażnik, przedstawiciele Citroena odpowiadają, że C4 Picasso został przygotowany dla nieco innych odbiorców. Ma bardziej dynamiczny charakter podkreślony przez zmodyfikowane zderzaki, inaczej poprowadzoną linię dachu, nowych kształtów światła i grill.

 

Ciekawe, na ile takie tłumaczenie zostanie wzięte pod uwagę przez klientów, skoro różnica w promocyjnej cenie wersji 5- i 7-miejscowej wynosi zaledwie...600 zł. Bez promocji różnica

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

wzrasta do 2 600 zł i dopiero wtedy zaczyna być odczuwalna, a przez to może zaważyć na decyzji  o zakupie konkretnej wersji.

 

Pojemność bagażnika C4 Picasso wynosi 500 l. Można ją zwiększać przesuwając tylne fotele wzdłuż nadwozia (zakres regulacji 13 cm) lub składając je, co pozwala na uzyskanie maksymalnej objętości 1 734 l (dla porównania w Grand C4 Picasso 208 - 576 - 1951 l w zależności od ustawienia foteli 2. i 3. rzędu). Dostęp do przestrzeni bagażowej możliwy jest także przez dostępne opcjonalnie otwierane niezależnie okno

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

bagażnika.

 

Cechą charakterystyczną C4 Picasso jest szerokokątna, panoramiczna szyba przednia o powierzchni 2 m2
zachodząca nieco na dach. W połączeniu z dużymi szybkami w rozwidlonym przednim słupku nadwozia i załamaniu dolnej linii karoserii pod oknami drzwi tylnych, zwiększyła się ilość światła docierającego do wnętrza auta i poprawiła widoczność. Stąd właśnie przydomek "Visiovan" nadany C4 Picasso i Grand C4 Picasso przez Citroena.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

W najdroższej wersji wyposażenia 5-osobowy minivan, podobnie jak wersja 7-osobowa, ma pneumatyczne zawieszenie tylnej osi, dzięki któremu niezależnie od obciążenia zachowany jest stały prześwit. Pozwala ono także na obniżenie progu bagażnika za pomocą przycisku umieszczonego w przestrzeni bagażowej, co ułatwia załadunek.

 

W czasie podnoszenia/opuszczania progu włącza się sygnał dźwiękowy. Po załadowaniu bagażnika powrót do pozycji wyjściowej odbywa się automatycznie po uruchomieniu silnika i przekroczeniu prędkości 10 km/h lub ręcznie. W bagażniku mieści się też przycisk umożliwiający

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

dezaktywację tej funkcji np. w czasie wymiany koła.

 

W zawieszeniu przednim C4 Picasso zastosowano kolumny MacPhersona, z tyłu belkę skrętną.

 

C4 Picasso dostępny jest w Polsce z silnikami benzynowymi: 1,8 l/127 KM biegów i 2,0 l/143 KM oraz dieslami 1,6 l/110 KM i 2,0 l/138 KM. Jednostka 1.8 współpracuje z manualną, 5-stopniową skrzynią biegów. Podobnie jest w przypadku silnika 1.6 HDi przy czym można do niego zamówić mechaniczną, sterowaną elektrycznie 6-przełożenianiową skrzynię MCP. Obie jednostki 2.0 dostępne są wyłącznie z przekładniami MCP.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

W ramach promocji związanej z wprowadzeniem auta na rynek, jego ceny obniżono o 8 tys. zł.

 

Wrażenia z jazdy

 

Mieliśmy możliwość jeżdżenia C4 Picasso z silnikiem benzynowym o pojemności 1,8 l. Zapewnia on autu przyzwoitą dynamikę i nie jest przy tym za głośny. Odgłosy jego pracy zaczynają przeszkadzać po osiągnięciu 4000 obr./min.

 

Manualna, 5-stopniową skrzynia biegów mogłaby pracować precyzyjniej. Umiejscowienie dźwigni na panelu centralnym zaowocowało większą ilością miejsca pomiędzy przednimi fotelami. Nie bez znaczenia było też przy tym zrezygnowanie z tradycyjnego hamulca ręcznego na rzecz

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

elektrycznego, automatycznego hamulca postojowego znajdującego się na desce rozdzielczej.

 

Podobnie jak w C4 i Grand C4 Picasso także w C4 Picasso kierownica ma nieruchomy środek z zestawem przełączników sterujących. To dość ciekawy zabieg stylizacyjny, ale ilość nagromadzonych przycisków i przełączników nieco przytłacza.

 

Elektroniczne zegary zgromadzone pośrodku panelu centralnego są czytelne, nawet przy dużym nasłonecznieniu, a to dzięki umieszczeniu ich głęboko pod plastikową osłoną.

 

Fotele przednie są dobrze wyprofilowane. Na ilość miejsca na nogi i nad głową nie można narzekać, podobnie jak na liczbę schowków pozwalających na spakowanie przedmiotów, które warto mieć podczas podróży pod ręką.

 

Niezbyt zadowalająca jest praca systemu składania i przesuwania tylnych foteli. Pociągnięcie za wykonany z materiału uchwyt nie zawsze skutkuje zamierzonym, całkowitym złożeniem siedzeń. Zmiana konfiguracji foteli zdecydowanie wymaga wprawy. Zaletą jest natomiast identyczna szerokość trzech indywidualnych siedzeń, którą udało się osiągnąć m.in. dzięki zachowaniu praktycznie stałej szerokości pojazdu na całej jego długości (z przodu na wysokości łokci 151 cm, z tyłu 150 cm).

 

Zawieszenie zestrojono dość neutralnie. Nie jest ani za twarde, ani za miękkie, dzięki czemu z jednej strony nierówności nawierzchni są dość dobrze tłumione, a z drugiej nie ma przechyłów nadwozia przy szybszym pokonywaniu zakrętów.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

benzynowy

benzynowy

diesel

diesel

Pojemność skokowa (cm3)

1749

1997

1560

1997

Moc (KM) przy obr./min

127/6000

143/6000

110/4000

138/4000

Maksymalny moment

obrotowy (Nm) przy obr./min

170/3750

200/4000

240/1750

270/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,7

11,3

12,5

12,4

Prędkość maksymalna (km/h)

185

195

180

195

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km)

6,1/11,3

6,2/11,1

5,1/7,3

5,1/7,9

Długość x szerokość x wysokość (cm)

447 x 183 x 166

Pojemność bagażnika (l)

500/1734

Cena brutto* (zł)

70 300

89 100

79 400

99 200

* cena promocyjna

 

Wybrane wyposażenie standardowe:

przednie i boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne, poduszka chroniąca kolana kierowcy, układ ABS, układ stabilizacji toru jazdy, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie sterowane szyby przednie, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, komputer pokładowy, centralny zamek.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie