Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Buty motocyklowe: rodzaje, jak dobrać, konserwacja - fotoporadnik

Karol Biela
Buty motocyklowe: rodzaje, jak dobrać, konserwacja - fotoporadnik
Buty motocyklowe: rodzaje, jak dobrać, konserwacja - fotoporadnik
Stabilizują stopę, chronią przed warunkami atmosferycznymi i urazami nogi podczas upadku – buty to jedna z ważniejszych części stroju motocyklisty.

Obuwie dla użytkowników jednośladówdzieli się na kilka rodzajów, tak jak i same motocykle. I nie chodzi tu oczywiście o kolor, lecz budowę oraz warunki, w jakich będzie eksploatowane.

Rodzaje obuwia motocyklowego

Te ze lśniącej skóry, z klamrami i mocno zarysowanym obcasem upodobali sobie miłośnicy cruiser'ów, chopper'ów oraz retrobike'ów. Z kolei właściciele sportowych maszyn szosowych, czyli tzw. ścigaczy, preferują wysokie skórzano-plastikowe „laczki” ze sporą ilością ochraniaczy i sliderów (wymienne ślizgacze). Niestety sztywność konstrukcji zniechęca do częstego schodzenia z motocykla, aby udać się na przechadzkę.

Motocykliści-podróżnicy wolą buty turystyczne lub szosowo-sportowe. Dzięki bardziej elastycznej budowie oraz mniejszej ilości ochraniaczy nadają się do spacerów podczas zwiedzania interesujących miejsc na szlaku. Producenci strojów motocyklowych nie zapomnieli także o fanach sprzętów typu enduro/cross oraz ATV. Dla nich przygotowano wysokie kamasze z dużą ilością ochraniaczy i mocnym zapięciem w postaci klamer, niczym w butach narciarskich, dla stabilizacji nogi w trakcie podpierania się o podłoże.

Jak dobrać buty dla motocyklisty?

Podstawową sprawą – a na dodatek jedną z najważniejszych – będzie kwestia dobrego dopasowania rozmiaru do stopy. Dlatego trzeba poważnie podejść do tego zagadnienia, bo kupowane „na oko” buty motocyklowe w rozmiarze np. 43 nie do końca muszą odpowiadać wymiarom naszych adidasów noszonych na co dzień.

W przypadku zakupu obuwia, tak jak i kasku, trzeba pamiętać, że jakikolwiek dyskomfort w postaci zbyt dużego ucisku nie wchodzi w rachubę, chociaż wyściółka kamaszy oczywiście trochę się rozejdzie. Warto zastanowić się więc nad zakupem butów w Internecie. Jeżeli już to zawsze można zadzwonić do sprzedającego i upewnić się, czy tzw. rozmiarówka nie jest zawyżona (lub zaniżona).

Dobrze dobrane obuwie powinno dobrze trzymać stopę: noga musi dobrze „leżeć” we wnętrzu, ale po zapięciu zamka lub wszystkich klamerek but nie może nas uwierać. Z założonymi „laczkami” powinniśmy bez skrępowania chodzić, nie mówiąc już o wykonywaniu pełnego zakresu ruchów przy dźwigni zmiany biegów oraz hamulca. Następną kwestią, nie mniej ważną jest tzw. wyposażenie buta. Chodzi tu o wszystkie elementy, które mają wpływ na bezpieczeństwo, komfort oraz samą prezencję.

Dla osób, które użytkują maszynę szosową bardzo istotne jest, aby obuwie chroniło jak najlepiej stopę i samą nogę przed ewentualnym upadkiem. Dlatego na tego typu kamaszach montowane są ochraniacze piszczeli, kostek czy pięt oraz wzmocnienia na palcach. Aby uchronić materiał od przetarcia przy głębokich złożeniach, np. na torze wyścigowym, sportowe buty wyposażone są w wymienne slider’y.

W modelach przeznaczonych dla posiadaczy jednośladów typu enduro i cross producenci stosują regulowane zapięcia klamrowe mocno stabilizujące nogę. Jest to o tyle istotne, gdyż w terenie jeździec bardzo często asekuruje się używając dolnych kończyn. Oprócz tego kierowca crossa często podpiera całe swoje ciało (plus ciężar motocykla) na jednej tylko nodze, aby szybko zmienić kierunek jazdy.

Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście

Właściciele quadów i innych pojazdów czterokołowych - jak choćby UTV – nie potrzebują aż tak usztywnianego obuwia, ale modele ATV posiadają oczywiście protektory w narażonych na uderzenie miejscach. Każda para powinna także gwarantować odpowiednią wentylację stopy oraz wodoodporność. Pomimo że są to dwie sprzeczne ze sobą rzeczy, dzięki zastosowaniu oddychających i przeciwdeszczowych membran, nie jest to niemożliwe.

Nie zawsze jednak membrany zapewnią całkowicie suchą stopę, zwłaszcza, jeżeli buty wykonane są w dużej części z perforowanej skóry. Na szczęście na rynku akcesoriów dokupić można za kilkadziesiąt złotych przeciwdeszczowe osłony butów, co zazwyczaj załatwia problem wody w skarpecie. Poza tym warto zwrócić uwagę na podeszwę, która powinna być wykonana z antypoślizgowego i olejoodpornego materiału. Motocyklowi podróżnicy powinni szukać modeli wygodnych, o niskiej wadze, które dodatkowo posiadają elementy odblaskowe.

Jak dbasz to masz - konserwacja butów motocyklowych

Obuwie – tak jak każda inna część ubioru motocyklisty – potrafi długo zapewniać swojemu właścicielowi odpowiedni komfort, pod warunkiem, że jest użytkowane i serwisowane według zaleceń producenta. Na początek konserwacji nie zaszkodzi oczyścić skórzanego obuwia używając szczotki do butów i letniej wody. Jeżeli chcemy, aby powłoka zewnętrzna trzymała kolor i nie pękała, należy w miarę regularnie stosować pasty pielęgnacyjno-koloryzujące. Część z nich stworzona jest na bazie wosku Carnauba - najtwardszego ze znanych obecnie wosków naturalnych.

Impregnowanie obuwia z membraną typu Gore-Tex, nie jest konieczne, lecz pomaga uniknąć nasiąkania wodą oraz utrzymać optymalną izolację cieplną. Poza tym stosując impregnat przeciwdziałamy zaciąganiu deszczówki mogącej dostać się do środka buta poprzez jego górną część. Konserwując buty nie powinniśmy zapominać także o podeszwie, aby ją dokładnie wyczyścić

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty