But w podłogę

Tomasz Kunert
Fot. Opel: Model GT
Fot. Opel: Model GT
Żyłka rajdowca jest w każdym kierowcy, wystarczy spojrzeć na nasze drogi i starty spod świateł czy wyprzedzanie na każdym skrawku wolnej drogi. Wykorzystują to koncerny samochodowe i wypuszczają na rynek nie tylko typowo sportowe modele, ale także „podrasowane” wersje popularnych aut.

Żyłka rajdowca jest w każdym kierowcy, wystarczy spojrzeć na nasze drogi i starty spod świateł czy wyprzedzanie na każdym skrawku wolnej drogi. Wykorzystują to koncerny samochodowe i wypuszczają na rynek nie tylko typowo sportowe modele, ale także "podrasowane" wersje popularnych aut.

Taki np. Citroen od kilku lat wystawia w rajdach samochodowych swoje auta, a jeżdżący wcześniej Xsarą WRC, a obecnie C4 WRC Francuski kierowca Sebastian Loeb regularnie zdobywa najwyższe laury. I potem oglądamy reklamy "normalnych" aut podpierające się superautami klasy WRC o tej samej nazwie.

Fot. Opel: Model GT
Fot. Opel: Model GT

Namiastka WRC

Oczywiście "cywilny" samochód nie ma nic wspólnego z profesjonalnym autem rajdowym, poza nazwą, ale na klientów to działa. W pojeździe WRC wszystko, począwszy od silnika i układu przeniesienia napędu, a skończywszy na śrubach do kół jest inne niż w aucie stojącym w salonie. Ale obrazki

Fot. Tomasz Szmandra: Alfa Romeo Brera Spider
Fot. Tomasz Szmandra: Alfa Romeo Brera Spider

wyskakujących w powietrze na odcinkach specjalnych aut działają na wyobraźnię.

Stąd popularne są różnego rodzaju spoilery, nakładki, końcówki wydechu itp. Nie poprawia to własności jezdnych samochodu, ale daje efekt wizualny. Więcej dają za to przeróbki mechaniczne.

Można pokusić się o wymianę amortyzatorów na twardsze (samochód lepiej trzyma się drogi), hamulców (pompa, zaciski,

Fot. BMW: Model M3
Fot. BMW: Model M3

tarcze i klocki) na skuteczniejsze, opon i felg. Ingerencje w silnik są bardziej skomplikowane, ale także możliwe. Niektórzy tuningowcy posuwają się nawet do wymiany elementów karoseryjnych. Można wymienić maskę, klapę, błotniki na wykonane z tworzyw sztucznych, a także szyby.

Jak da się przerobić normalny samochód, zobaczyć można np. na wyścigach na ¼ mili organizowanych także w Polsce.

Fot. Ford: Model Focus ST
Fot. Ford: Model Focus ST

Producenci samochodów zauważyli już dawno zauważyli to zjawisko i dla fanów sportowych aut wytwarzają modele, które dają namiastkę rajdowych wrażeń.

Fot. Peugeot: Model 207 RC
Fot. Peugeot: Model 207 RC

Sposób jest dość prosty - do popularnego auta montowany jest o wiele mocniejszy silnik, do tego dokłada się odpowiednie podzespoły i osprzęt (hamulce, zawieszenie itp.) oraz zmienia się stylizację nadwozia na bardziej agresywną, kojarząca się właśnie z samochodami wyczynowymi. Efekty bywają naprawdę

Fot. Renault: Model Clio Sport
Fot. Renault: Model Clio Sport

ciekawe, wystarczy się przejechać chociażby Fordem Focusem ST czy Renault Clio Sport.

Po fabrycznych przeróbkach powstały samochody o naprawdę sportowym zacięciu - dynamiczne, szybkie, wymagające dużych umiejętności od kierowcy. Niestety, z reguły są to egzemplarze dużo droższe od najczęściej sprzedających się modeli, np. Focus ST kosztuje niemal dwa razy więcej niż klasyczny kompakt.

Fot. Audi: Model R8
Fot. Audi: Model R8

Oferta dla najbogatszych

Jeszcze droższe są "rasowe" auta sportowe, które od początku fazy projektowej były pomyślane jako oferta dla tych, którzy lubią się wyróżniać i wciskać gaz do dechy. Któż z nas nie obejrzy się za pędzącym Porsche, Lamborghini lub Ferrari.

Klasę dla siebie stanowią pojazdy, które, mimo że dopuszczone do ruchu ulicznego, lepiej poczułyby się torze. Niekiedy wypuszczane w seriach liczących kilkanaście, kilkadziesiąt sztuk stają się kąskiem dla zamożnych kolekcjonerów. W Polsce jeszcze nie spotyka się ich zbyt wiele, ale i tak przybywa drogich, sportowych aut, które niejednokrotnie mają problemy z pokonaniem naszych kiepskich dróg.

Wybrane modele oferowane na polskim rynku

Samochody usportowione

MODEL

SILNIK

MOC

(KM)




MAKS.

MOM.

OBROT.

(Nm)

PRĘDKOŚĆ

MAKS.

(km/h)

PRZYSP.

0-100 km/h

(s)

ŚREDNIE

ZUŻYCIE

PALIWA

(l/100 km)

CENA

(zł)

Fiat Panda

100HP

benzynowy

1,4 16v

100

128

185

9,5

6,5

49 400

Peugeot

207 RC

benzynowy

1,6THP 16v

175

240

220

7,1

7,2

jeszcze

nieznana

Renault

Clio Sport

benzynowy

2,0 16v

200

215

215

6,9

8,4

88 550

Opel Astra

OPC

benzynowy

2,0 turbo

240

320

244

6,4

9,2

116 350

Volkswagen

Golf R32

benzynowy

3,2 l V6

250

320

250

6,5

10,7

155 890

Skoda

Fabia RS

diesel

1,9 l TDI

130

310

204

9,5

5,4

73 300

Seat Leon

Cupra

benzynowy

2,0 TFSI

240

300

247

6,4

8,3

99 990

Ford

Focus ST

benzynowy

2,5 l Duratec

225

320

241

6,8

9,3

106 700

Citroen C4

VTS

benzynowy

2,0 i 16v

180

202

227

8,3

8,4

76 800

BMW

M3

benzynowy

3,2 l

343

365

250

5,2

13,4

287 400

Samochody sportowe

MODEL

SILNIK

MOC

(KM)




MAKS.

MOM.

OBROT.

(Nm)

PRĘDKOŚĆ

MAKS.

(km/h)

PRZYSP.

0-100 km/h

(s)

ŚREDNIE

ZUŻYCIE

PALIWA

(l/100 km)

CENA

(zł)

Audi R8

benzynowy 4,2 l

420

430

301

4,6

22

487 200

Hyundai Coupe

benzynowy

2,7 l V6

167

245

220

8,4

9,9

114 900

Alfa Romeo

Brera

benzynowy

3,2 JTS V6 Q4

260

322

240

6,8

11,5

188 000

Alfa Romeo

GT

benzynowy

3,2 V6 24v

240

300

242

6,7

12,4

142 000

Opel GT

benzynowy

2,0 turbo

264

353

229

5,7

9,2

ok. 120 000

Subaru Impreza

WRX STI

benzynowy

2,5 l 16v

280

392

255

5,4

10,9

ok. 190 000

Volvo C30

benzynowy

T5 2,5 l

220

320

240

6,7

8,7

115 000

Nissan

350 Z Coupe

benzynowy

3,5 l

300

b.d.

250

5,8

16,7

175 500

Mitsubishi

Lancer Evo IX

benzynowy

2,0

280

355

250

6,1

10,6

151 480

Porsche 911

Carrera S

benzynowy

3,8 l

355

400

293

4,8

11,5

ok. 402 000

Mercedes

SL 350

benzynowy

3,5 l

272

350

250

6,6

10,3

388 000

Ceny wybranych aut używanych wg.

www.gratka.pl

Subaru Impreza WRX 2,0; rocznik 2001 - 50 tys. zł

Volkswagen Golf IV GTI 1,8; rocznik 2000 - 25 tys. zł

Peugeot 206 GTI 2,0; rocznik 2000 - 25 tys. zł

BMW M3 3,2 l; rocznik 1998 - 40 tys. zł

Toyota Celica 1,8 l; rocznik 2000 - 35 tys. zł

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

INTER PACK

Inter Pack Quiet XT RR 82/82

299,00 zł

kup najtaniej

Thule

Thule Free Ride - 532

347,00 zł

kup najtaniej

INTER PACK

Inter Pack Zenith 6.6 Czarny Metalik - 360 Litrów

2 899,00 zł

kup najtaniej

INTER PACK

Inter Pack Traxer 8.6 czarny

2 699,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie