Bugatti EB 16.4 Veyron

Michał Kij
Udostępnij:
“La Marque” – tak sympatycy mówią o Bugatti. To wystarczy. Samochodów jest wiele, ale “Marka” tylko jedna.

“La Marque" - tak sympatycy mówią o Bugatti. To wystarczy. Samochodów jest wiele, ale “Marka" tylko jedna.

 

Ettore Bugatti urodził się w Mediolanie i uważał się za Włocha. Jednak całe dorosłe życie spędził w Miluzie w Alzacji, najpierw jako obywatel Niemiec, a po traktacie wersalskim - Francji. Obecnie firma nazwana jego nazwiskiem odradza się pod skrzydłami Volkswagena.

 

fot. Bugatti
fot. Bugatti

Ettore łączył wrażliwość na piękno z pasją konstruktora. Tworzył samochody perfekcyjne, a zarazem proste. Znawcy twierdzą, że tak naprawdę istniał tylko jeden typ Bugatti modyfikowany w zależności od potrzeb. Ettore zawsze stosował w ramowym podwoziu dość sztywne resory. Opracował 4-cylindrowy silnik, który posłużył mu potem do budowy jednostki 8-cylindrowej. Samochody Bugatti zdobyły sławę dzięki zwycięstwom w wyścigach Grand Prix.

 

Z innego powodu zapamiętali je wielbiciele tancerki Isadory Duncan. Pewnego wieczoru w 1927 r. wsiadła po przedstawieniu do sportowego Bugatti przyjaciela. Nie zauważyła, że szal zaplątał się w koło. Gdy wóz ruszył, przetrącił jej kark. Ettore umarł 20 lat później. W połowie lat 50. firma zaprzestała produkcji samochodów. W 1966 r. na ostatnim podwoziu Bugatti T 101 włoska Ghia założyła fascynujące nadwozie projektu Virgila Exnera. To był koniec.

 

fot. Bugatti
fot. Bugatti

Od tamtego czasu zbudowano setki replik znanych modeli Bugatti. Wreszcie znalazł się człowiek, który zapragnął znów budować oryginały. W latach 90. powstała spółka Bugatti Automobili SpA, która w okolicach Modeny rozpoczęła produkcję EB 110. Jej prezesem był Romano Artioli, współudziałowcem Paolo Stanzani, konstruktor Lamborghini Countach. Niestety, przedsięwzięcie nie powiodło się.

 

fot. Bugatti
fot. Bugatti

W 1998 r. prawa do marki kupił Volkswagen. Kolejne samochody powstawały w studiach koncernu. Po sportowych sedanach EB 118 i EB 218 przyszły coupe EB 18/3 Chiron i EB18/4 Veyron. Każdy z 18-cylindrowym silnikiem o pojemności 6,3 l. W 2000 r. w Paryżu pokazano wersję EB 16.4 Veyron z silnikiem 16-cylindrowym. Ruszyły przygotowania do produkcji seryjnej. W grudniu zarejestrowano w Miluzie spółkę Bugatti Automobiles SAS.

 

fot. Bugatti
fot. Bugatti

Ostateczna wersja EB 16.4 Veyron weszła do sprzedaży. Ramę i nadwozie z aluminium wzmocniono włóknem węglowym. Bugatti napędzane jest silnikiem W16, złożonym z dwu silników V8. Ma 7-biegową, sekwencyjną skrzynię. Samochód po niespełna 14 sekundach osiąga 300 km/h. Ze względu na wytrzymałość opon prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 400 km/h.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie